Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Volkstuin project

4 plaatsers

Ga naar beneden

Volkstuin project Empty Volkstuin project

Bericht van Kaat391X 2012-07-03, 14:12

Hallo allemaal,

Op een volkstuin (kleigrond 8 km van zee) hebben wij een stuk grond gehuurd van totaal zo'n kleine 900m2. Het perceel grenst aan een prachtige Engelse bloementuin en heeft aan de westzijde op zo'n 20 meter van ons perceel een hoge bomen singel.
Het tuinhuis staat met de rug naar de noordzijde toe.

Doelstelling is een eetbare tuin in combinatie met een speeltuin, bijgevoegd het ontwerp in 2D en in 3D.

Het stenen muurtje rond de tra (grasveld 20 CM verlaagd) gaan we dmv drystone walling doen zoals je in de Cotswolds veel ziet. Niet alleen vinden we dit prachtig mooi, maar ook ontzettend leuk om te doen.

De zaaibedden zijn we mee begonnen. We hadden veel geluk dat er in het stuk bos aan de westzijde de afgelopen jaren veel gesnoeid is waardoor er prachtige takken tot onze beschikking liggen. Op de tuin zijn ze juist heel blij dat deze takken eindelijk worden weggehaald. Very Happy
De takken en takjes hebben we opgestapeld tot zo'n 60 CM hoog waarna we er of kartonnen dozen of jute zakken overheen leggen ter stabilisatie en daar bovenop humusrijke grond. Daarna willen we meteen groenbemesters plaatsen zodat we van het voorjaar kunnen gaan zaaien.

Heel graag krijgen we van jullie input op onze ideeen.

Alvast bedankt!

http://imageshack.us/content_round.php?page=done&l=img820/8306/volkstuin3d.jpg

http://imageshack.us/content_round.php?page=done&l=img801/4127/volkstuin2d.jpg

ps. sorry voor de links, maar embedded zijn de jpeg's veel te groot, dan ben ik een uur bezig met photoshop om ze van het juiste formaat te maken Wink


Kaat391X

Aantal berichten : 8
Registratiedatum : 18-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Volkstuin project Empty Re: Volkstuin project

Bericht van Max 2012-07-03, 16:25

Leuk plan. Flink stuk grond ook voor een volkstuin.

Mag ik vragen waarom je 60cm takken hebt opgestapeld om daarop karton en humus aan te brengen? Waarom eigenlijk zo'n hoge bedden?

Succes in ieder geval!
Max
Max

Aantal berichten : 72
Registratiedatum : 13-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Rotterdam

http://www.moestuinman.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Volkstuin project Empty Re: Volkstuin project

Bericht van Kaat391X 2012-07-03, 19:38

Ik heb last van mijn rug, wil het ook roelstoeltoegankelijk maken en leuk voor kinderen. Reden dus ergonomisch en aan de andere kant heb je minder kans op vorstschade bij verhoogde bedden.

Kaat391X

Aantal berichten : 8
Registratiedatum : 18-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Volkstuin project Empty Re: Volkstuin project

Bericht van Chana 2012-07-05, 12:09

Een lekker formaat stuk tuin, hebben jullie 2 percelen gehuurd (omdat ze verspringen)?

En 8 km van zee, wat lekker.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Volkstuin project Empty Re: Volkstuin project

Bericht van Kaat391X 2012-07-26, 17:08

Hi Chana,

Nee, voor en -achtertuinen waren al bezet, maar we vinden het eigenlijk wel leuker zo ook.

Voor het eerste stuk het dichtst bij het aanstaande tuinhuis van leem en stro met houtenskeletbouw hebben we de zaaibedden nu af.

We hebben 2 keyholebedden, waarvan onze dochter er eentje heeft uitgekozen waar ze zelf op mag zaaien en haar eigen groente op mag uitkiezen (beetje gestuurd door wisselteelt Very Happy ) en 3 gewone verhoogde bedden.
Er komt op het tweede gedeelte een aflopend terras wat we volgende week gaan aanleggen. Die komt vol fruitbomen, struiken en een hazelaar. Dat gaat dan aflopen naar het ronde grasveld. Helemaal op het zuiden komt nog een groot halfrond terras; dat doen we later.

Bedden zijn opgebouwd uit een laag takken en takjes, jute zakken op 1 bed, karton op de rest. Daar bovenop hebben we wat bosgrond gegooid met een lading stro en paardenmest; een beetje door elkaar.

Ik heb eigenlijk het idee dat we veel te weinig grond erop hebben en ben dan ook benieuwd of de zaadjes wel voldoende structuur en houvast hebben om te wortelen (?)

We hebben phacelia's, boekweit, lupines en incarnaatklaver om als bodembemesters op alle bedden te plaatsen. Ik heb eveneens wat winterpostelein, chinese kool, stengel-ui, paksoi, veldsla en lolo rosso aangeschaft.
Kool en paksoi hou ik op 1 bed als koolsoortigen en kies daarvoor het bed uit dat al de kleinste takjes binnenin had en dus het snelste composteert. De rest willen we een beetje verspreiden.

De ouwe garde op de tuin bekijkt onze werkzaamheden met een minzaam glimlachje. Permacultuur vinden ze maar stom en dat er wanneer je mulcht geen onkruid groeit en je eigenlijk nooit hoeft te bewateren, geloven ze totaal niks van. Nou ja, we zullen wel zien Wink

Ik ben heel benieuwd of dit meteen gaat lukken. Als we totaal de mist ingaan met die aanname, hoor ik het graag Wink

Wat foto's:
Volkstuin project Buuc4

Volkstuin project X21qz

En de goddelijke aangrenzende tuin van de buurvrouw.

Volkstuin project Eh6o7

Volkstuin project Lc45r

Volkstuin project 8e6ij




Kaat391X

Aantal berichten : 8
Registratiedatum : 18-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Volkstuin project Empty Re: Volkstuin project

Bericht van Linder 2012-07-29, 13:43

en dat er wanneer je mulcht geen onkruid groeit en je eigenlijk nooit hoeft te bewateren, geloven ze totaal niks van. Nou ja, we zullen wel zien Wink

hmmm, ja, mulch onderdrukt het onkruid een beetje, maar niet echt, met name wortelonkruiden komen daar gewoon doorheen.

wateren wordt minder nodig inderdaad bij mulchen, maar nooit meer is overdreven, ligt ook aan je bodemtype, organisch materiaal, relief in de bodem, en gewoon het weer, en ook aan de gewassen die je groeit.

dat je in permacultuur nooit meer hoeft te wieden is wat mij betreft een totale mythe.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Volkstuin project Empty Re: Volkstuin project

Bericht van Chana 2012-07-29, 14:39

Het nadeel van mulchen is slakken.

Als je wied kan je de plantjes er weer neer leggen. Dit heb ik in een ecodorp wel gedaan maar daar was het heet en droog. Zelf heb ik nauwelijks onkruid in mijn verhoogde bedden. Toen ik dit bij mijn vader deed zei hij dat die plantjes opnieuw zouden wortel schieten. Daar heb ik nu ook mijn twijvel over. Zou het met name als het niet heet en droog is inderdaad niet opnieuw wortel schieten?

Laat maar eens weten hoe het je bevalt en of je aanname waar worden gemaakt.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Volkstuin project Empty Re: Volkstuin project

Bericht van Linder 2012-07-29, 19:06

ja het direct neerleggen van plantjes, en mulchen an sich hangt dus ook nauw samen met het weertype. bij droog weer kan het best, plantjes drogen gewoon uit. bij nat weer, zeker met wortelonkruiden, is het niet handig, dan leg ik ze op de paden tot ze dood zijn, of gaan ze in een gierbak.

dat geldt ook voor mulchen, met nat weer ga ik het de slakken echt niet nog makkelijker maken door fijne schuilplekjes voor ze te creeren. zeker met zon jaar als dit jaar (slakkenplagen door heel europa, in engeland schatten ze dat de slakkenpopulatie meer dan verdubbeld is dit jaar) niet.

gewoon composteren en via compost terug brengen in de tuin.

swinters mulchen, na de periode dat slakken actief zijn doe ik wel. in het begin van het jaar als het opwarmt halen we het weer weg, zodat de bodem beter op kan warmen, en laten we het weg zolang het nat weer is (dit jaar dus nog geen mulch gelegd.

als ik echt onkruid wil onderdrukken met mulch doe ik dat met karton.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Volkstuin project Empty Re: Volkstuin project

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum