Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Ontdekkingsreis

2 plaatsers

Ga naar beneden

Ontdekkingsreis Empty Ontdekkingsreis

Bericht van Chana 2012-07-13, 16:49

In november woon ik hier 4 jaar. Toen ik hier kwam lag er op de weg een dik pak bladeren met omgevallen bomen en de ongeveer halve hectare grond was verwilderd.

Mijn vader nam de kettingzaag mee en de omgevallen bomen op de weg werden weggehaald, zodat we naar het huis konden rijden. Die winter was het koud, hier in huis 3 graden (in een koelkast is het 5 graden) ik was vooral aan het overleven.

In het voorjaar haalde ik de bladeren van de weg en de planten die erop groeiden aan elke kant van de weg een meter. De weg lag vrij. Het veld stond vol wilgenopschot, bramen en brandnetels. Die laatste twee stonden overal en ook nog duizenden distels. Elk jaar kwamen deze minder, daar waar ik in heb gegrepen.

Rond het huis hou ik alles redelijk kort, er komen spontaan stukken vol klimop, varens en zevenblad.

Nu jaren verder pak ik elk jaar een stuk erbij dat ik minder verwilderd maak. Op het veld groeit onkruid dat ik enigzins kort hou en groente bedden in verhoogde bedden. Net als de boomgaard, die ik steeds dieper maak, wat veel vrijer en ruimtelijker aanvoelt. Pal daarachter groeien de brandnetels boven mij uit met bramenstruiken met enorm dikke takken. Zo zou alles eruit zien als ik niets had gedaan.

We hebben een wilgenkoepel (nu nog cirkel) gemaakt van 6 meter doorsnede, dat was ook een beetje voor de bijen, want ik was inmiddels imker geworden. Die bijen zijn er niet meer. Zo heel gemakkelijk slaan de wilgen daar waar ik wil niet aan, terwijl ze hier overal groeien, te veel schaduw misschien daar. Elk jaar vervang ik dode voor nieuwe takken, net zo lang tot ik de hele cirkel levend heb, hoop ik.

Dit jaar ben ik begonnen aan de toegangsweg, aan 1 zijde de verwilderde struiken tussen de bomen, met veel dode takken afzagen die nu weer opnieuw groen uitlopen. De andere kant van de weg zal volgend jaar misschien een beurt krijgen.

Er is een verlaagd stuk bij de rivier en achter de boomgaard dat ik wild wil houden. Het uitzicht op de rivier heb ik verbreed, was bijna dichtgegroeid en elk jaar moet dit weer opengemaakt met de kettingzaag. Ongelooflijk hoe hard bomen groeien. Wilgentakken komen in opgestapelde haagjes. Dat stuk blijft verder wild, zolang ik maar uitzicht heb.

Kortom ik ben vooral bezig met grof werk, veel maaien, elke keer een ander stukje met de zeis. Zodra het "onkruid" te hoog groeit benauwd het mij, dan voel ik mij ingesloten. Misschien als tegenhang voor de vele bomen die hier groeien. Ik wil van mij weg kunnen kijken.

Ik hou van een natuurlijk ogende tuin, mensen zeggen dit is geen tuin, een stuk natuur, prima en toch kriebelt het. Ik hou ook van wieden. En alhoewel ik dacht dat ik niet van bloemen hou (...) vind ik het nu toch wat saai worden, alles groen en 1 rode beuk. In het voorjaar bloeien de fruitbomen en het fluitekruid, heel mooi, daarna is het groen. Ik laat het gemaaide onkruid liggen waardoor er geen/nauwelijks wilde bloemen groeien, die houden van arme grond werd mij verteld. De paar bloemen die er groeien, daar maai ik omheen.

Ik wil meer moestuin. Ik heb dit jaar een klein strookje erbij genomen, maar die klei is niet te bewerken. Dit jaar is er weinig opgekomen van wat ik heb gezaaid. De enige plek waar zon komt is op het veld. Ook daar groeien de bomen aan de rand inmiddels hoog en is er nog maar weinig zon. Het liefst halveer ik een paar bomen, tot maximaal 2,5 meter, maar ik weet niet of ze daar tegen kunnen. Weet iemand van jullie dat? Het zijn geen hele dikke bomen, maar hoog en breed, misschien heet dit nog wel struik? En dan wil ik ze minder breed snoeien want ze worden heel breed. Maar dat is een klus die ik alleen niet aandurf. Het verhoogde bed daaronder (inmiddels zo gegroeid, toen ik het maakte lag het vrij) krijgt nauwelijks nog zon, bessen groeien diagonaal naar het licht, zonder vrucht.

Het weer speelt dit jaar ook niet mee natuurlijk, geen peren, pruimen, kersen, aardbeien, frambozen rotten aan de struik, nauwelijks kiwi's, kruisbessen die niet zoet worden. Het duurde een paar jaar voor ik de kruisbes ontdekte, die stond tussen bamboe en bramen verstopt. Dit jaar voor het eerst in een net ingepakt om zelf te kunnen oogsten.

Ik twijfel nu over midden op het veld bedden maken, karton met daarop compost van de groenverwerker. Dat is wel met veel plastic enz erin maar een goedkope oplossing die bovendien heel dichtbij is. Dan moet mijn vader het wel weer zien zitten, de vorige keren heeft hij 5 grote aanhangers vol gehaald. Karton heb ik eerder al van de fietsenmaker gehaald om een paar lagen als isolatie op de vloer te gebruiken in huis... daar kan ik wel weer terecht. Maar hoe hou ik die compost op zijn plek? Die flessen vond ik geen succes, losse stenen ook niet, te wankel en heb ik ook niet meer. Flessen vertikaal om de rand van moestuin aan te geven en verder gewoon niets? Krijg ik waarschijnlijk de grond niet in, (zware klei met puin). Ik wil geen matriaal kopen. Borders van stammetjes maken?

Ik heb dit jaar met de grondboor aardappels en uien tussen het onkruid geplant maar de concurrentie (onkruid) is te groot.

Tast het de natuurlijk uitstraling niet aan, die ik wel mooi vind. Heb ik uit huis dan nog zicht op de rivier, waar ik zo van hou. Is het de moeite waard, hoe lang mag ik hier nog wonen?

Dit hier is voor mij een experiment. In hoeverre wil en kan ik de natuur de gang laten gaan? Blijkbaar heb ik toch de behoefte om elk jaar wat meer in te grijpen. Liefst geen brandnetel, braam en distel bossen die ontoegankelijk zijn. En dat ik nog naar bloeiende struiken of zo zou verlangen is nieuw voor mij. Bijv een Ramblers roos tegen de lelijke betonblokkengevel. Maar ik twijfel of die dan wel genoeg licht krijgt, het is een zuidmuur achter bomen. En ik dacht dat ik altijd van bomen hield, dikke oude bomen, en dat is ook zo, maar ze maken een huis wel donker en vochtig als ze dichtbij staan. Zelfs midden in de zomer is het hier koud en heel vochtig. Ik verlang naar zonnestralen.

Kortom een ontdekkingsreis waarvan ik nog niet weet hoe die gaat lopen, maar ik leer.

Ik zie dat mijn kat inmiddels is verhuisd van naast mijn computer naar de tuintafel midden op het veld, die verlangde blijkbaar ook naar zon. Ik denk dat ik ook de tuin maar even inga, altijd wat te doen en het is nu droog.






Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontdekkingsreis Empty Re: Ontdekkingsreis

Bericht van willy 2012-07-24, 14:39

Chana,

mag ik twee dingen opmerken?

Als grond verarmt of verschraalt geeft dit de conditie voor een gevarieerde plantengroei. Dus als je maait is het best het maaisel onmiddellijk af te voeren. Het maaisel, als je het laat liggen, verrijkt de grond. Ook is het goed om een vast maaischema aan te houden, dus alle jaren op dezelfde tijdstippen maaien.

Als je bomen zou willen halveren omdat ze te groot geworden zijn lijkt mij dit geen bezwaar ze zijn. Vele bomen zijn te knotten(zoals knotwilgen). Zorg er wel voor dat het regenwater nergens kan stilstaan, dus de zaagsnede niet perfect horizontaal want dan zou de wonde wel eens kunnen inrotten en de boom sterft dan af. Je zou ook kunnen overwegen sommige bomen te kandelaren, dit is de zeer grof sleunen en enkel een paar zware gesteltakken overhouden. Je houdt dan meer een boomvorm over. Dit kandelaren doet men veel in stedelijke omgevingen, daar waar de takken best de huizen niet teveel raken.

Succes met je avontuur.

willy

Aantal berichten : 19
Registratiedatum : 12-12-10
Leeftijd : 66
Woonplaats : Weelde, België

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontdekkingsreis Empty Re: Ontdekkingsreis

Bericht van Chana 2012-07-26, 13:36

willy schreef:Als grond verarmt of verschraalt geeft dit de conditie voor een gevarieerde plantengroei. Dus als je maait is het best het maaisel onmiddellijk af te voeren. Het maaisel, als je het laat liggen, verrijkt de grond.

Weet ik, schreef ik hierboven. Heb ik ook wel eens geprobeerd maar ik vind het teveel werk om na het maaien ook nog eens al het gras bij elkaar te harken en af te voeren.

willy schreef:Ook is het goed om een vast maaischema aan te houden, dus alle jaren op dezelfde tijdstippen maaien.

Dit heb ik nog nooit gehoord, kan je daar meer over vertellen? Ik maai nu wanneer het lekker weer is, ik mij goed voel en ik er zin in heb en tijd voor heb. Bovendien groeit het onregelmatig. En het weer is toch niet elk jaar hetzelfde?

Ik zal er aan denken om het zaagvlak van de bomen niet horizontaal te maken.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontdekkingsreis Empty Re: Ontdekkingsreis

Bericht van willy 2012-07-27, 16:09

Over het vaste maaischema schrijven:
1. Dr. G. Londo in zijn boek 'Natuurtuinen en -parken': "Tot slot wordt er op gewezen dat een jaar in jaar uit gelijkblijvend maaibeheer, zowel wat maaitijden als maaifrequentie betreft, het ontstaan van variatie in de begroeiing bevordert. Ieder jaar wat anders doen werkt nivellering in de hand."
2. John Rigaux en Rosette Van Cauteren in het boek 'De Ecologische Siertuin'(een uitgave van Velt): "Het is van groot belang te kiezen voor een vast maairegime. Met andere woorden: men moet elk jaar dezelfde plekken of heel het terrein rond dezelfde periode maaien. Alleen op die manier kan een min of meer stabiele vegetatie ontstaan."
3. Ook Johan Wullaert schrijft in zijn boek 'De Wilde Tuin': "Wie hetzelfde maairegime op een hooiland jarenlang handhaaft, zal merken dat er van jaar tot jaar een grote variatie in soorten (en individuen van éénzelfde soort) optreedt. Opvallende is ook dat een wilde weide in de eerste jaren uit veel individuele planten van maar een paar soorten bestaat, en naarmate ze ouder wordt uit minder individuele planten van talrijke verschillende soorten!"
4. Departement Leefmilieu, Natuur en Energie van de Vlaamse Overheid, brochure 'Leidraad natuurtechniek, Ecologisch bermbeheer': Naast de maaifrequentie zijn ook de precieze maaidata van groot belang. Diverse vegetatietypes vragen aangepaste maaifrequenties en maaidata. Door de maaidata aan te passen, kan invloed worden uitgeoefend op de floristische samenstelling van de vegetatie. Men kan op die manier streven naar het behoud van bestaande vegetatietypes of naar de ontwikkeling van andere types. De keuze van het tijdstip bepaalt dus in belangrijke mate de resultaten van het beheer. Te vroeg maaien verhindert soms de zaadvorming, terwijl laattijdig maaien tot soortenafname en verruiging kan leiden. De variatie in weersomstandigheden tussen de verschillende jaren en de klimaatverandering over de jaren heen maken dat de optimale maaidatum kan verschuiven."

Je moet dus niet op dezelfde dag maaien als het jaar voordien maar in dezelfde periode, letten op de bloeitijd(of zaadvorming) van de planten bijvoorbeeld.

Ik heb onder tussen geleerd dat een mooie tuin(wat je daar ook onder verstaat) meer is dan plezant of leuk werk wanneer we er zin in hebben. Soms moeten we onszelf wat dwingen. Anders dan is die mooie tuin(wat we daar ook onder verstaan) conceptueel iets anders. Maar dit andere concept kan even boeiend zijn.

willy

Aantal berichten : 19
Registratiedatum : 12-12-10
Leeftijd : 66
Woonplaats : Weelde, België

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontdekkingsreis Empty Re: Ontdekkingsreis

Bericht van Chana 2012-07-28, 15:17

Zo dat is een uitgebreid antwoord, dank je wel.

Als ik het lees lijken voor mij 1+3 en 2+4 in eerste opzicht tegenstrijdig, in tweede opzicht zeggen ze hetzelfde als het zaaien het uitgangspunt is en niet het maaimoment op zich. Het is lastig dat te beoordelen zonder de context.

2 + 4 lijkt mij dat ze zeggen als je weet wanneer de planten zaaien kan je dmv maaien daar invloed op uitoefenen. Bijv nadat mijn paardenbloem en fluitekruid heeft gezaaid ga ik maaien. Hierdoor komen ze volgend jaar terug. Of ik nou direct na het zaaien of een tijdje daarna maai weet ik niet of dat verschil maakt (behalve dat nieuwe planten weer ruimte nodig hebben). Het gaat dan om het zaaien niet om de precieze maai tijdstip. Of als ik voor zaaien maai bij een overheersende plant dan krijgen andere kans.

1+ 3 zeggen lijkt het wel het tegenovergestelde al zie ik de context niet en ik heb de boeken niet om het na te lezen. Dan zou ik willen weten waarom het is dat op dezelfde tijdstip maaien meer variatie in planten kan opleveren. Tenzij ze bedoelen op dezelfde tijdstippen maaien bijv. na het zaaien van een eerste periode en bijv na het zaaien van een tweede periode afhankelijk van de planten die er voorkomen en hun zaaiperiode. Dan zeggen ze hetzelfde als 2 en 4.

Maar als het echt heel precies komt wanneer je maait (los van zaaimoment) zou ik willen weten waarom dat zo is.

Ik maai om bloemetjes heen en om planten die ik leuk vind. Ze kunnen dus altijd zaaien. Waarom zou het stuk wat gemaaid is zonder bloemen bij een regelmatige (in de zin van elk jaar zelfde tijdstippen) maaibeurt dan bloemetjes geven? (los van dat ik maaisel weg moet halen).

Het enige wat ik kan bedenken is het zaaimoment waarbij in de meeste situaties niet om bloemtjes heen gemaaid wordt.


Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontdekkingsreis Empty Re: Ontdekkingsreis

Bericht van willy 2012-07-31, 19:50

Iedere plant groeit in zijn geëigende ecologisch omstandigheden, zowel wat grondsoort betreft als wat betreft weersomstandigheden, grondwaterstand, bezonning(of oriëntatie), plantencombinatie en tal van andere variablelen maar ook wat tijd betreft. Er zijn voorjaarsbloeiers die geheel verdwijnen(bovengronds dan toch) wanneer hun tijd voorbij is. Een botanische tulp bijvoorbeeld, in de zomer zie je er niets meer van. Op de plaats van de tulp groeit ondertussen een ander plant want de natuur zorgt ervoor dat de grond steeds bedekt blijft. In het voorjaar ligt alles plat of er is gemaaid en de tulp kan weer tevoorschijn komen uit zijn bol wanneer de grond opwarmt na de winter.

Als we nu alle jaren op ongeveer hetzelfde tijdstip maaien dan maken we het voor sommige planten mogelijk te ontkiemen of ontspruiten, bijvoorbeeld na het maaien in september. Stel dat plant XYZ ontkiemt in september. Wanneer wij het jaar daarop niet maaien in september maar in augustus dan hebben andere planten waarschijnlijk de plaats van plant XYZ al ingenomen. Maaien we pas in november dan zou het kunnen dat het ontkiemen of ontspruiten niet goed meer lukt en die exemplaren die toch nog bovenkomen kunnen misschien niet meer tot zaadvorming komen omdat de winter te kort bij is. Dit verklaart dan ook waarom bij het toepassen van verschillende maairegimes we een verschillende plantendiversiteit hebben. Als je verschillende maairegimes toepast op één terrein kan je flink wat variatie bekomen. Het beeld is dan een beetje te vergelijken met een klassieke engelse border met voorjaars-, zomer- en najaarsbloeiers.

Maar de grond verschralen door het afvoeren van het maaisel blijft het belangrijkste. Het is nu eenmaal een 'natuurwet' dat op arme grond een grotere plantendiversiteit voorkomt dan op een rijke grond.

willy

Aantal berichten : 19
Registratiedatum : 12-12-10
Leeftijd : 66
Woonplaats : Weelde, België

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontdekkingsreis Empty Re: Ontdekkingsreis

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum