Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


ronde bedden

4 plaatsers

Ga naar beneden

ronde bedden Empty ronde bedden

Bericht van Chana 2012-07-29, 14:58

In de div. boeken kom je keyholesbedden, mandalabedden, spiralenbedden enz tegen. Deze zouden meer tuinruimte geven, is dat ook zo? Stel je hebt een vierkant of rechthoekig terrein zoals de meeste zullen hebben, heb je dan werkelijk minder pad als je met ronde vormen werkt? Je moet er toch ook goed bij kunnen dan heb je tussen de ronde vorm weer paden toch?

Verder heb ik mijn twijfels of dit handig is. Met name dat wat onder netten moet, die netten zijn niet rond. Bijv aardbeien, of net opkomende winterpostelein. Of als je bijv. met boogjes wil werken in aardbeien bedden. Of er een verplaatsbaar (rechthoekig) kasje boven wil zetten (tomaat).

Wat is jullie ervaring?

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

ronde bedden Empty Re: ronde bedden

Bericht van Linder 2012-07-29, 18:59

Hoi, zoals je zelf al zegt zijn ronde bedden inderdaad niet handig in kleine vierkante tuinen.

welke vorm bedden je kiest is een afweging die iedere keer anders zal zijn. tis weer is zon lullig permacultuur antwoord, de praktische toepassing zal iedere keer uniek zijn, het gaat bij permacultuur om hoe je tot die oplossing komt, oftewel het ontwerpproces. dat zijn de haken en ogen aan het geven van voorbeelden hoe permacultuur bij een bepaalde situatie uitgepakt heeft, mensen gaan vooral stil staan bij de vorm of het eindresultaat, en niet bij hoe en waarom men daar op is gekomen.

keyholes zijn trouwens in heel veel situaties wel erg handig en efficient kwa ruimte. maar keyhole bedden hoeven dus geen cirkelbed te zijn met daarin een keyhole, dat kan ook best in een rechthoekige tuin in de border gebeuren. bottom line is dat iin plaats van een paadje maken, dat veel ruimte in neemt, je met een keyhole er voor kan zorgen dat je toch overal bij kunt.

ik heb in rechthoekige tuinen wel vaak gezien dat men in het midden een cirkelbed heeft en daarom heen een border langs de rand en om ieder hoekje van de tuin toch bereikbaar te houden keyholes gebruikt.

verder is het natuurlijk ook nog een kwestie van wat je mooi vindt.

dit gaat denk ik nog altijd wel heel erg over kleinschalige tuinen, als je op grote schaal gaat werken, zeker wanneer je voor productie gaat, ga je w.m.b. al gauw rechtere lijnen aan houden, gewoon uit praktische overwegingen.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

ronde bedden Empty Re: ronde bedden

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-08-16, 16:17

Ronde vormen in de tuin doen naar mijn mening heel natuurlijk aan en zijn vooral daarom heel mooi om toe te passen. Je zult gewoon moeten kijken wat je mooi vindt. Ik betwijfel ook of ronde vormen praktischer zijn dan rechthoekige, maar materialen voor planten mee te beschermen kunnen altijd handmatig bijgesteld of zelf ontworpen worden. Je maakt wel zeker oppervlakte winst, met de heuvel bedden van Sepp Holzer (1 meter breed bij 1,5 meter hoog). Er kan ook winst geboekt worden door verticaal tuinieren in de tuin toe te passen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

ronde bedden Empty Re: ronde bedden

Bericht van veralothian 2012-09-09, 12:42

Ik heb de ideen gebruikt op een manier dat het voor mij werkt. ipv paden tot aan het eind van het groentebed wat de meeste mensen doen heb ik bedden van 90cm wijd en dan een pad dat iets meer dan 3/4 langs dat bed afloopt en het volgende bed direct daarlangs zodat en een soort m met meerdere poten ontstaat.

Als met alles in PC elk stuk land is anders Smile

veralothian

Aantal berichten : 6
Registratiedatum : 09-09-12
Woonplaats : South west UK

Terug naar boven Ga naar beneden

ronde bedden Empty Re: ronde bedden

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum