Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Gezamenlijke pluk- en moestuin in Noord Groningen

3 plaatsers

Ga naar beneden

Gezamenlijke pluk- en moestuin in Noord Groningen Empty Gezamenlijke pluk- en moestuin in Noord Groningen

Bericht van schrips 2012-08-29, 00:04

Met een paar mensen, en we hopen dat het er meer worden, gaan we dit najaar beginnen met een gezamenlijke pluk- en moestuin. Middenin een dorp op het Hoogeland (Noord Groningen)
Hij staat momenteel vooral vol met onkruid.
De grote vraag is: hoe komen we daar van af?
Afgraven zegt eentje. Maar hoe diep. En dan? En waar leg je de plaggen. Kun je niet beter 1 keer goed spitten of ploegen?

schrips

Aantal berichten : 1
Registratiedatum : 28-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezamenlijke pluk- en moestuin in Noord Groningen Empty Re: Gezamenlijke pluk- en moestuin in Noord Groningen

Bericht van Linder 2012-08-29, 14:56

de hardnekkige onkruiden wortelen te diep om af te kunnen graven.

flink spitten, graspollen er tussenuit, met name kweek.
worteldoek of iets anders dat geen licht maar wel water en lucht doorlaat erop leggen kan helpen om onkruid te laten afsterven.

voor de rest gewoon consequent wieden.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezamenlijke pluk- en moestuin in Noord Groningen Empty Re: Gezamenlijke pluk- en moestuin in Noord Groningen

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-08-30, 11:42

Naast dat sommige onkruiden tot op 1,5 meter diepte nog wortelen (bv. heermoes) zitten er op deze lagen ook nog veel slapende zaden, dus inderdaad stikken lijkt mij de beste oplossing. Mijn moeder legt altijd grote platen neer, waar geen licht doorheen komt en dat werkt heel goed. Men moet zo'n plaat/worteldoek 3-4 weken op zijn minst laten liggen voordat hetgeen wat eronder groeit dood is. Men kan ook karton op de grondleggen en daarop hooi aanbrengen, dan stimuleert men tegelijkertijd het bodemleven. Het onkruid wat toch weet te overleven kan het beste handmatig met wortel en al verwijdert worden. De ongewenste planten krijgen met name een klap wanneer ze zonder gemaait te zijn geworden bedekt worden. Gezien het najaar al in de lucht hangt kan het beste de grond nu bedekt worden, want dan kan er vanaf het voorjaar in geteeld worden. Het mooiste is het wanneer de grond het hele jaar door bedekt blijft (bv. met mulch), want dan heeft men minder last van kiemende onkruiden. Het kan zijn dat wortelonkruiden nu al genoeg energie opgebouwd hebben, om in het voorjaar nog te proberen door te breken.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezamenlijke pluk- en moestuin in Noord Groningen Empty Re: Gezamenlijke pluk- en moestuin in Noord Groningen

Bericht van Linder 2012-08-30, 18:45

ik zou aanraden de boel langer dan 3-4 weken bedekt te houden, sommige planten kunnen daar prima tegen. 2-3 maanden is ideaal.

dat moeten dan wel maanden zijn dat de plant in een actieve levensfase is, als dit wintermaanden zijn dan is de plant toch in een passieve (slapende) fase, en heeft er weinig last van.

mulch is mooi, en onderdruk inderdaad enigszins onkruid, maar je krijgt er ook weer meer slakken van.

ik kijk eigenlijk continu naar omstandigheden om mn mulchbeleid op aan te passen.

in een tuin met vooral vaste planten zul je minder snel last van slakken hebben, en ook minder last van onkruid trouwens. In een 'moestuin', of een tuin met veel 1-jarige groenten, zullen slakken in een nat jaar zoals dit jaar meer problemen veroorzaken.

ik haal zelf mn mulch aan het begin van het jaar weg, zodat de bodem op kan warmen (bij mij vette klei), het voorjaar is bovendien het moment dat de slakken op gang komen, eitjes leggen en de eerste populatieexplosie plaatsvindt. ik wil het ze dan niet te makkelijk maken. pas als het weer echt opwarmt en droger word, en de omstandigheden voor slakken minder worden ga ik weer mulch neerleggen, en de bodem beschermen tegen uitdroging.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezamenlijke pluk- en moestuin in Noord Groningen Empty Re: Gezamenlijke pluk- en moestuin in Noord Groningen

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-08-31, 00:36

Hoe je de slakken kunt onderdrukken is in ieder geval door de plek ook geschikt te maken voor spitsmuizen, padden, evt. eenden en egels, omdat dit allemaal slakkenjagers zijn. Het klopt dat slakken eitjes leggen in mulch, maar alleen wanneer deze voldoet aan de eisen van de slak. Ze houden vooral van snel verterende zaken. Als men slakkeneitjes vindt, kan men ze aan de zon blootstellen, dan gaan ze dood door het uv-licht. Persoonlijk knijp ik ze liever allemaal kapot, zodat ik zeker weet dat er geen overleeft.

Ik heb eigenlijk geen last van slakken (teveel natuurlijke vijanden in de tuin en omringende tuinen zijn niet echt geschikt voor slakken), maar men zou een omringend milieu om de moestuin heen kunnen creëren, die (bijna) onneembaar is voor slakken. Bv. Men zou een cirkelvormige sloot om de tuin kunnen maken, waardoor de slakken alleen maar binnen de cirkel verwijdert hoeven te worden. Grote naakslakken en huisjesslakken verdrinken in water. Wat wel belangrijk is, is om voldoende mogelijkheden voor bv. egels te bieden om het water uit te komen. Het hoeft geen brede sloot te zijn.

Ik ben het met Admin eens, wat betreft te onkruiden, maar ik zou vooral snel resultaat willen hebben uit dit initiatief, omdat anders misschien de betrokkenheid van de mensen die deelnemen afneemt. Daarbij als het ergste onkruid dood is, is de rest er tamelijk makkelijk uit te halen. Als men de tijd neemt voor op te starten dan kan men het beste na de winter beginnen, maar dan kunnen de eerste groenten pas in juli erin (ervan uitgaande dat het echte groeiseizoen in april begint), wat betekent dat mensen pas heel laat beginnen en het succes voor het eerste jaar dus ook maar gering zal zijn (zeker wanneer de grond tegenvalt om op te telen).

Persoonlijk zou ik wel kiezen voor éénjarige groenten en hooguit een paar vaste groenten, zoals rabarber, asperges, evt. aardpeer..., omdat deze ook snel iets concreets opleveren. Daarbij zijn vaste soorten vaak niet erg productief, iets kritischer en zijn waardplanten voor ziektes en pesten. De meeste mensen willen graag snel resultaat zien en haken af wanneer iets ze te veel moeite kost. Tenminste dat zie ik vaak bij mijn leerlingen en natuurstudieclubs (tenzij ze het heel graag willen).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezamenlijke pluk- en moestuin in Noord Groningen Empty Re: Gezamenlijke pluk- en moestuin in Noord Groningen

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum