Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Zoetwatervissen voor te eten

+6
Tyrr
Willie Wortel
Linder
Kruidje
Matis
Robert en Monique Knops
10 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-18, 23:01

Ik heb al wat literatuur, maar misschien weet iemand op het forum al direct wat voor interessante zoetwatervissen er zijn voor in twee relatief kleine vijvers die ook te eten zijn. Één vijver zal bijna zeker nooit tot de bodem bevriezen. De andere waarschijnlijk wel. Ik heb geen stromend water. Het water wordt wel af en toe ververs door het regenwater van het dak, wat hierin loopt. Het diepste deel van de eerste vijver is rond de 1,70 meter. De vijver is 1,2 meter breed en rond de 3-4 meter lang. Hij loopt van heel diep naar ondiep. Er zijn veel verstop mogelijkheden (heb een kroon van een kleine boom erin gedaan plus waterplanten). Het liefste heb ik vegetarische vissen, omdat ik niet wil dat ze de amfibieën schaden. Het zou natuurlijk het mooiste zijn wanneer er een combinatie tussen twee vissen mogelijk is, waarbij de een van de ander leeft en groter wordt. Ik kan eventueel de tweede poel gebruiken voor kleine vissen in op te kweken, of voor voedsel in te kweken). In de toekomst wil ik wel het water van de badkamer op de vijvers aansluiten. Alle grote vijvers staan met elkaar in verbinding door middel van een kleine waterval (heel smal).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-18, 23:03

Daarnaast is het belangrijk dat de vissen zichzelf voortplanten en ik niet steeds nieuwe moet kopen (dan is de winst weg).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Matis 2012-12-19, 15:15

Hier ben ik ook benieuwd naar.
Ik zou denken aan karpers en voorntjes.
Karpers zijn alleen helemaaaal niet lekker dus ik zou voorntjes proberen. Heb ik nu ook in mijn vijver.

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-19, 16:59

Alleen de Ruisvoorn/rietvoorn zou haalbaar zijn. Dit lijkt een soort die niet al te veel schade aan een poel aanricht en er zelf goed in zou kunnen leven. Dan zou ik wel in beide vijvers een school moeten hebben, om een levensvatbare populatie te hebben. Deze is ook niet te klein is niet afhankelijk voor de voortplanting van zoetwatermossels...

Heeft iemand ervaring met ruisvoorn/rietvoorn en weet iemand of deze enigszins lekker zijn/gezond?
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Matis 2012-12-19, 20:43

Ik heb ze gegeten en ze zijn best lekker. Hebben wel redelijk veel graat.

Ik heb er nu 3 in mijn vijvertje en ze eten alle algen en muggenlarve weg, maar kikkerdril niet en het salamandertje zit er nogsteeds Smile

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-19, 21:31

Je hebt dus de Ruisvoorn, want je hebt meerderen soorten voornen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Matis 2012-12-19, 22:21

Ow dat weet ik niet. Heb hem uit een beekje gevist, weet niet precies welke soort.

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Kruidje 2012-12-20, 01:32

Voor karpers heb je volgens mijn informatie sowieso een beek nodig die door je vijver loopt.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Linder 2012-12-20, 17:25

in de permacultuur wordt in aqueponics meestal tilapia gebruikt, ik denk dat dat vooral te maken heeft met de maximale opbrengst, en de eetbaarheid van de vissen.

tilapia zijn wel vegetarisch:
"Tilapia eat plants, love protein-rich duckweed (equal in protein to commercial fish feed) and also filter algae from the water using tiny combs in their gills. Combining duckweed and commercial fish feed is good, but tilapia grow ok on duckweed alone."

http://www.growseed.org/tilapia.html
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-20, 23:09

Een goede vis, maar hij is tropisch en wil water boven de 20 graden Celsius, dus dat is in Nederland niet haalbaar. Ik zou de vis hooguit binnen kunnen kweken, maar voorlopig ben ik nog niet van plan in de huiskamer een vijver te bouwen en ergens anders zou ik er te veel energie in moeten stoppen, om het water warm te houden. Als er precies zo'n vis in het noorden voorkomt wil ik het graag weten.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-20, 23:28

Ik ben zelf nog eens opzoek gegaan, maar de Zeelt zou interessant kunnen zijn. Het enige nadeel is dat hij in de zomer ook een warme watertemperatuur wilt en dat hij solitair is, wat inhoudt dat ik er niet heel veel kan uitzetten. Na drie jaar zijn ze geslachtsrijp, wat betekent dat ik vissen pas na vijf jaar kan eten wil ik veel kans op spontane verjonging hebben.
http://www.sportvis.4t.com/custom.html
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-02, 22:28

kweekt er iemand anders op het forum vissen om te eten, of voor andere functies? (behalve voor schoonheid)
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-05-01, 22:47

Uiteindelijk was ik tot de kroeskarper gekomen, maar alle inheemse/interessante vissen blijken nogal moeilijk aan te komen. Alleen koi's zijn gemakkelijk, maar daar heb je niet zoveel aan. Daarom heb ik uit gemak maar goudvissen (redelijk goed eetbaar, gemakkelijk, planten zich voort) in de wat ondiepere vijver gezet (maaskeien ondergrond, water wordt dus hopelijk minder troebel) en Goudwindes (zeer smakelijk vet vlees, redelijk gemakkelijk / plant zich helaas niet voort) in de diepe vijver gezet. Ik probeer te vissen te houden zonder ze te moeten voeren (misschien wat organisch afval / bv. gekookte rijst). Het is maar lastig als je relatief kleine vijvers hebt, zonder stromend water, om eetbare vissen te telen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Willie Wortel 2013-05-01, 23:27

Robert,

De gewone hollandse baars is een erg lekker visje, relatief weinig graten en de smaak heeft wat weg van forel (die turf achtige smaak met een wat vlezige structuur). De baars is goed bestand tegen Nederlandse winters.

Als je een balans weet te vinden tussen baars en voorn in je vijver kun je de voorns opkweken met plantaardig voer, de voorns dienen dan als aasvis voor de (heerlijke) baars. De snoekbaars is ook een heerlijk visje alleen niet geschikt voor "kleine" vijvers.

Zelf vind ik vis die vis eet lekkerder dan vis die planten eet.

Groeten,



Groeten,

Willie Wortel

Aantal berichten : 31
Registratiedatum : 22-04-13
Leeftijd : 38
Woonplaats : Dirksland

http://www.vollerleven.wordpress.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Tyrr 2013-05-02, 17:16

permies.com al geprobeerd?
Noord-Amerikanen mee oppassen, want we hebben hier al een aantal invasieve exoten in onze plassen zitten. Moesten die lekker zijn, is dat misschien een optie? Die zijn er toch al. Alleen blijven ze redelijk klein voor zover ik weet.
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-05-03, 00:42

De zonnebaars schijnt niet echt lekker te zijn en is inderdaad erg schadelijk. Net als de dwerg katvis (zoiets was het). Dankjewel voor de tip. Voorlopig ga ik dit even proberen, maar daarna als ik aan de vissen kom kan ik baars, met voorn proberen. Ik ben een alleseter, zolang ik het maar lekker kan maken en ik mijzelf niet aan het vergiftigen ben.

Het is eigenlijk heel simpel mensen moeten geen exoten in evenwichtige systemen brengen. Hoewel exoten het vooral goed doen in systemen die juist uit evenwicht zijn en laat het nu net zijn dat alle systemen in bijna de hele wereld uit balans zijn, dus er veel open niches zijn.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van *Epi* 2013-08-01, 02:20

Ey Robert; ik heb dit draadje met plezier gevolgd, was je deze al tegen gekomen?
http://groenstegroninger.nl/inzendingen/jos-van-der-veen
*Epi*
*Epi*

Aantal berichten : 38
Registratiedatum : 16-07-13
Leeftijd : 47
Woonplaats : Zwolle

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-08-02, 17:48

Zij voelen zich verbonden aan Zeitgeist en Zeitgeist is verbonden met 'The Venus project' (alles is van iedereen, maar eigenlijk is niets van iemand en zijn wij maar robotten die alles min of meer draaiend houden tot alles in elkaar valt, omdat de grondstoffen op zijn of de wereld naar de verdoemenis is) en daar voel ik mij niet mee verbonden, daarbij ben ik niet gek op deze manier van groeien, omdat aquaponics veel energie vergen om te blijven functioneren. Denk maar eens in hoe snel het water wel niet moet lopen om gezonden forellen te kunnen kweken (schoon, snel stromend, zuurstofrijk water). Daarbij verwacht ik niet dat de forellen zich in het water voortplanten, waardoor je de forellen steeds opnieuw moet blijven aanschaffen. Ik vind dit persoonlijk niet onder permacultuur vallen, omdat het geen duurzame samenleving met de natuur is. De biodiversiteit wordt ook nauwelijks vergroot met deze manier van kweken ten opzichte van moderne tuinkassen, hoewel er wel meer planten in een kas gekweekt worden.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van bjorn 2013-09-27, 22:13

misschien forel overwegen?

bjorn

Aantal berichten : 18
Registratiedatum : 27-09-13
Leeftijd : 26
Woonplaats : itegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-09-28, 17:14

Forel heeft stromend zuurstofrijk water nodig en dat heb ik niet.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Dennis Meppelink 2013-10-13, 14:04

Robert en Monique Knops schreef:Ik heb geen stromend water. Het water wordt wel af en toe ververs door het regenwater van het dak, wat hierin loopt.
Het is niet verstandig het water van het dak de vijver in te laten lopen.
Hierdoor wordt het biologische evenwicht behoorlijk verstoort. Ook als het relatief weinig water is.
Een goed beplante vijver is zelfreinigend, dus het is niet nodig de vijver schoon te 'spoelen'.

Als je toch iets nuttigs met het water wilt doen, laat dan het water in een regenton lopen en gebruik het water om planten water te geven.

Het overige water van jouw dak kun je het beste naar een laag gelegen gedeelte van de tuin laten stromen.
Daar kan het de grond inzakken. Dit voorkomt onnodige belasting van de waterzuiveringsinstallaties.
Tevens voorkom je verdroging van jouw tuin.

Vriendelijke groet,
Dennis

Dennis Meppelink

Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 13-10-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-10-15, 00:28

Daar kijk ik heel anders tegenaan. Water in regentonnen opvangen is zonde van het water en maakt water eerder giftiger dan gezonder. In het regenwater in de vijver zit mega veel leven en het leven (planten/dieren....) reinigen het water voor mij. Daarbij brengt het leven energie in het water wat weer naar de planten via het bodemleven toe gaat wanneer ik het uit de vijver schep en aan ze geef. Als de vijvers overlopen komt deze energie automatisch bij alle planten om de vijvers heen (vruchten, noten en wilde planten). Water in regentonnen opvangen is handig als het water via vijvers snel verdampt (oase in een woestijn) en dus verloren gaat, maar water dat aan de oppervlakte komt waardoor producenten er hun heil kunnen vinden is extreem waardevol. Natuurlijk is het zo dat ons regenwater niet bepaald schoon is, maar de stofdeeltjes vallen via de lucht toch al op onze bodems en alleen leven kan deze schadelijke deeltjes opsluiten of onschadelijk maken. Ik heb veel vijvers en weinig grond die blootgesteld wordt aan de zon, dus via het water houdt ik de luchtvochtigheid in de tuin hoger (hiermee wordt de verdamping van planten kleiner) en bouw ik energie op (via de producenten) en via zoveel mogelijk de bodem te bedekken met al dan niet levend organisch materiaal houdt ik ook mijn bodem vochtig. Alleen het platdak wijkt helemaal daarvan af, omdat hier maar een beperkte hoeveelheid vocht vastgehouden kan worden en de bodem hier nog niet helemaal jaarrond bedekt is. Op het platdak heb ik nu een druppelsysteem aangelegd, zodat ik gemakkelijk water kan geven. In de kassen ben ik aan de gang met ook druppelsystemen, waar ik ook regenwater via deze systemen in leidt.

Het overlopen van vijvers/moerassen is tegenwoordig ook heel belangrijk vanwege de fosfaatdepositie van de lucht die oppervlakkig op het wateroppervlak ligt voordat deze opgenomen wordt door het water. Door het overstromen spoelen de fosfaten weg, waardoor deze niet tot uiting komt in de vijver (grote hoeveelheden kroos/algen). Verder kan hierdoor ook effecten van de stikstofdepositie min of meer teniet gedaan worden. Veel watersystemen zijn daarbij erop uitgerust om continu van vers water te worden voorzien (bv. hoogvenen).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Arthur B 2013-11-20, 21:50

Ik zit zelf eigenlijk met dezelfde vraag. Ik wil graag een visvijver aanleggen, maar heb er eigenlijk totaal geen verstand van(Soorten en eisen).
In het boek van Sepp Holzer staan wel wat vissoorten, maar ik zou eigenlijk  niet weten of die het in Nederland ook naar hun zin hebben.
Ik zit er aan te denken om de vijver ongeveer 300m2 te maken.
De vissen hoeven wat mij betreft niet vegetarisch te zijn omdat we nog een andere vijver hebben voor de amfibieën. Het is wel belangrijk dat ze zich zelf voortplanten en zo min mogelijk of niet gevoerd hoeven worden.

Om even de bovengenoemde soorten samen te vatten:
Ruisvoorn/rietvoorn
Zeelt
Kroeskarper
Goudwinde
Baars
Goudvis

Soorten die ik zelf nog heb opgezocht:
Snoek
Europese karper
Rivierkreeft?

Iemand suggesties?

Arthur B

Aantal berichten : 16
Registratiedatum : 30-01-12
Leeftijd : 35

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-11-22, 12:07

Je moet eerst kijken hoe groot je vijver is. De meeste soorten hebben grote wateren nodig om zich ook voort te kunnen planten. Soorten als goudwinde hebben stromend zuurstofrijk water nodig voor de voortplanting. De rivierkreeft plant zich volgensmij niet in vijvers voort.

Goudwindes hebben heerlijk vlees. Ik heb ook vier graskarpers (vegetatirsch) in het water gedaan. Het enige nadeel is dat ze zich beiden niet voortplanten. De goudvis heeft veel graten, maar is wel goed eetbaar. De Giebel is de wilde goudvis, die wilde ik eigenlijk, maar het is erg moeilijk om wilde vissen te kopen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Tyrr 2014-04-24, 13:33

ondertussen, bijna een half jaar later, al een beslissing gemaakt?
ik heb nu ook een klein vijvertje (max 50cm diep) waar ik enkele visjes in zou willen zetten. Eetbaarheid is niet zozeer een punt. Maar muggen zouden wel weggegeten mogen worden. Als het goed werkt, heb ik nog een paar open vaten waar regenwater in opgevangen wordt en waar ik ook kleine vijvertjes van zou willen maken. Voorlopig nog zeer jonge vijvertjes, dus weinig planten etc, dus ook nog geen libellen of salamanders. Misschien beter om hierop te mikken?
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum