Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


dioscorea oppositifolia (chinese yam)

5 plaatsers

Ga naar beneden

dioscorea oppositifolia (chinese yam) Empty dioscorea oppositifolia (chinese yam)

Bericht van Abracadavra 2012-12-21, 18:26

Onlangs heb ik luchtknolletjes van de dioscorea oppositifolia (chinese yam) weten te bemachtigen.
Heeft iemand ervaring met het vermeerderen van deze plant? De knolletjes staan nu al bijna een maand in een potje aarde op de vensterbank, maar er gebeurt niks.

Ik heb vandaag gekeken of de knolletjes niet verrot waren, ze zagen er goed uit, dikker en meer volgezogen maar geen uitlopers ofzo.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

dioscorea oppositifolia (chinese yam) Empty Re: dioscorea oppositifolia (chinese yam)

Bericht van Matis 2012-12-21, 19:07

Gek. Bij mij waren ze meteen uitgelopen.

Ik wil ook de japanse jam kweken, deze geeft minder bovengrondse knolletjes maar meer ondergrondse en ze zijn niet zo diep als die van de chinese.

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

dioscorea oppositifolia (chinese yam) Empty Re: dioscorea oppositifolia (chinese yam)

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-21, 20:08

Ik heb de chinese yam dit jaar ook aangeschaft en eentje is nu aan het opkomen. Volgensmij voelt de plant aan wanneer hij moet opkomen en duurt het gewoon even eer het knolletje er klaar voor is en zegt nou nu is het tijd (misschien ook afhankelijk v.d. lichtintensiteit). De plant krijgt op de stengels knolletjes (die je gekocht hebt). Deze stop je in de grond. De knollen van de Japanse yam zijn dus wel kleiner?
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

dioscorea oppositifolia (chinese yam) Empty Re: dioscorea oppositifolia (chinese yam)

Bericht van Matis 2012-12-22, 00:08

Jep, de ondergrondse dan he. In plaats van een 1 meter lange wortel heb je een kluster van meerdere wortels van 30 cm.

Bovengronds (de kleine knolletjes die jullie gebruiken om te vermeerderen) geeft de chinese yam weer veel meer.

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

dioscorea oppositifolia (chinese yam) Empty Re: dioscorea oppositifolia (chinese yam)

Bericht van Abracadavra 2012-12-22, 14:24

Dus een kluster van kleine knollen zijn dus ook makkelijker op te graven dan één grote knol die ook nog 1 meter diep.

De luchtknolletjes die ik kreeg waren droog ongeveer 0,5cm diameter. Nu ze in de grond zitten zijn ze ongeveer 1,5cm groot geworden.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

dioscorea oppositifolia (chinese yam) Empty Re: dioscorea oppositifolia (chinese yam)

Bericht van Dennis29 2012-12-22, 14:27

Waar hebben jullie de knollen gekocht? Ik zie ze alleen bij Vreeken staan maar daar koop ik liever niks.

Dennis29

Aantal berichten : 21
Registratiedatum : 02-10-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Wieringen

Terug naar boven Ga naar beneden

dioscorea oppositifolia (chinese yam) Empty Re: dioscorea oppositifolia (chinese yam)

Bericht van Abracadavra 2012-12-22, 14:33

Dennis29 schreef:Waar hebben jullie de knollen gekocht? Ik zie ze alleen bij Vreeken staan maar daar koop ik liever niks.

Ik heb ze hier gekocht voor 0,35€.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

dioscorea oppositifolia (chinese yam) Empty Re: dioscorea oppositifolia (chinese yam)

Bericht van Dennis29 2012-12-22, 16:31

Bedankt!

Dennis29

Aantal berichten : 21
Registratiedatum : 02-10-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Wieringen

Terug naar boven Ga naar beneden

dioscorea oppositifolia (chinese yam) Empty Re: dioscorea oppositifolia (chinese yam)

Bericht van Abracadavra 2012-12-22, 19:17

Ik zag dat er al een topic was, waar ik nota bene zelf in gereageerd had...

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

dioscorea oppositifolia (chinese yam) Empty Re: dioscorea oppositifolia (chinese yam)

Bericht van Abracadavra 2012-12-22, 19:20

Dennis29 schreef:Bedankt!

Graag gedaan!

P.S. kijk er maar eens goed rond, de zaden kosten allemaal bijna niks, ik heb er nog een stuk of 20 andere vandaan. Goede service en nette zaai-instructies erbij.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

dioscorea oppositifolia (chinese yam) Empty Re: dioscorea oppositifolia (chinese yam)

Bericht van Dennis29 2012-12-22, 19:43

Ja klopt, maar ik betwijfel of alle zaden vers zijn en dingen als pompoenen zijn gekruist, iemand op een ander forum had er meerdere courgette soorten gekocht maar er kwamen allemaal kruizingen uit.

Dennis29

Aantal berichten : 21
Registratiedatum : 02-10-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Wieringen

Terug naar boven Ga naar beneden

dioscorea oppositifolia (chinese yam) Empty Re: dioscorea oppositifolia (chinese yam)

Bericht van Abracadavra 2012-12-22, 19:52

Ok dat is wat minder, maar ik heb er veel andere planten vandaan die behoorlijk zaadvast zijn. Ik vind het wel het proberen waard.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

dioscorea oppositifolia (chinese yam) Empty Re: dioscorea oppositifolia (chinese yam)

Bericht van Kruidje 2013-01-05, 01:18

Ik ben op termijn ook geïnteresseerd in Chinese Yam. Vorig jaar heb ik van iemand een plantje gekregen. Alleen groeiden de bladeren daar niet op de zelfde hoogte maar om beurten. En volgens mij is deze groeiwijze niet de eetbare versie. Of heb ik het verkeerd begrepen?

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

dioscorea oppositifolia (chinese yam) Empty Re: dioscorea oppositifolia (chinese yam)

Bericht van Abracadavra 2013-01-05, 01:52

volgens mij heb je dan een giftige soort, ik zou zeker even wat research doen alvorens je het gaat eten. kwamen er ook "luchtknolletjes" aan?

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

dioscorea oppositifolia (chinese yam) Empty Re: dioscorea oppositifolia (chinese yam)

Bericht van Kruidje 2013-01-05, 02:16

Ik heb hem in de kliko gedumpt toen ik deze info heb gevonden. Hij is dus nooit groter dan 30 cm geworden. Er zouden in ieder geval ook luchtknolletjes aan komen.

Bedankt, ik heb het dus wel bij het goede eind.

Nou nog eens de echte bemachtigen. - Al kan ik hem dit jaar nergens kwijt.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

dioscorea oppositifolia (chinese yam) Empty Re: dioscorea oppositifolia (chinese yam)

Bericht van Abracadavra 2013-03-24, 23:31

Hier is een video met wat informatie over deze plant, namelijk de eetbare luchtknolletjes:
https://youtu.be/AH5C0qx9OMA?t=2m18s

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

dioscorea oppositifolia (chinese yam) Empty Re: dioscorea oppositifolia (chinese yam)

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum