Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04

Geoff Lawton ideeën

Ga naar beneden

Geoff Lawton ideeën Empty Geoff Lawton ideeën

Bericht van Chana op 2013-01-11, 01:05

De laatste dagen weer films bekeken “Establishing a food forest” en “Greening the dessert” plus nog wat via You Tube van Geoff Lawton.

Alles wat ik heb gezien speelt zich af in gebieden met hellingen, droogte en te hete zon.
In hoeverre is dit toe te passen in ons klimaat? Het roept vooral vragen op.

1. Hij zegt begin met 90% begroeiing die stikstof aan zich binden en 10 % fruit. Pas later is dit anders om. Is dat omdat de grond daar armer is of is dat ook wat voor hier?
Ik neig naar 95% procent fruit… wij hebben best rijke grond toch? En wat als je anders oude stalmest gebruikt… Schaduw van andere bomen hebben wij juist niet nodig lijkt mij.
Of zou je voor je voor de start met een groenbemesters beginnen? Maar die ploegen ze meestal onder… met een groot stuk grond ga je dat er ook niet uittrekken.
Ik zou niet weten wat ik met deze informatie moet. Iemand anders?

2. En hij heeft het over bomen waarvan je de takken af kan zagen en die opnieuw uitlopen. Welke boom die stikstof geeft doet dat bij ons? Ik ken er maar 1 de acacia. Die woekerende boom zou ik zelf niet in mijn tuin willen.
Als je begint met een groot stuk weiland bijv. en je ploegt dit 1x om, dan zit er door het gras toch juist al veel stikstof in de grond.

3. Hij heeft het ook over bonen die jaren bestaan, ik ken alleen maar 1 jarige. (en de erwtenstruik, die ik niet ken, maar wel weet van heb)
En hij heeft het over schaduw creëren, bij ons schijnt de zon niet zo fel dat dat nodig is toch, eerder het tegenover gestelde. Ik zou bessen bijv. niet onder bomen zetten omdat die zon nodig hebben.

4. En hij heeft het over 2 lagen kruidachtige in ons klimaat die stikstof aan zich binden. Dus boven de grondbedekkers (dan denk ik aan groenbemesters). Aan welke planten moet ik dan denken?

5. En zou je in ons vlakke landje iets met hoogteverschillen kunnen doen? Het maakt het zeker fraaier maar functioneel? Zo ja hoe? Als je twee verhogingen maakt waartussen dan water kan stromen, zoals hij dat doet, werkt dat op vlak land? En hij werkt dacht ik met de zonkant. Maar zou je dat hier dan niet in de lengte maken zuid-oost om juist geen schaduw te maken, hoewel je bij kronkelend natuurlijk altijd wel schaduw krijgt.

Voor alsnog kan ik met deze informatie helemaal niets. Hij roept wel steeds dat het in elk klimaat kan maar ik zie het niet in zijn filmpjes. Ik hoor graag jullie ideeën en nog mooier ervaringen.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Geoff Lawton ideeën Empty Re: Geoff Lawton ideeën

Bericht van Abracadavra op 2013-01-11, 01:41

Het hele schaduw-verhaal gaat voor ons niet op, wij willen juist meer zon en microklimaten om de warmte te vangen door bv zonnecirkels te maken.
Als stikstofbinders in verschillende lagen kun je denken aan:
1. aardaker , apios voor de knollen.
2. stambonen als kruidlaag
3. stokbonen als klimmers
Als levende mulch kun je ook nog klavers gebruiken, deze binden ook stikstof

PS Bonen zijn in ons klimaat nooit meerjarig, maar er zijn soorten die wel meerjarig zijn als ze niet door een vrieskou om zeep worden geholpen.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11

Bericht van Robert en Monique Knops op 2013-01-11, 10:52

Europa kent een hele rijke grond, dus wij hebben niet 90% stikstofbinders nodig en maar 10% fruit. Wij kunnen direct met fruit beginnen, maar toch kunnen wij hieronder stikstofbinders plaatsen, zoals hierboven zijn genoemd. Je kunt ook soorten als Goumi (Eleagnus), Duindoorn en erwtenstruik zetten, waarvan je ook de vruchten/peultjes kunt eten. Persoonlijk ben ik zelf niet zo weg van de erwtenstruik, maar dat is een persoonlijke voorkeur. Ik vindt met name klavers, wikkes, hokjespeul en lathyrussen interessant bij ons. Zelf zet ik als een extra vaak stambomen tegen fruitbomen aan. Ik zou voor de start altijd veel organisch materiaal op de grond aanbrengen. Als je veel tijd hebt is het zeker goed eerst in ieder geval één jaar groenbemesters in combinaties met stikstofbinders op de grond te telen. Je moet je grond niet ploegen en het organisch materiaal gewoon op de grond leggen. In je grond zitten organismen (miljoenen) en als je deze verstoort verarm je je grond. Door het organisch materiaal voed je ze. Daarom heb ik je de tip gegeven oude bosgrond op de grond te gooien, zodat deze organismen weer in je grond komen. De organismen zijn vaak maar in staat zich enkele centimeters uit te breiden.

Bomen waarvan je ideaal takken af kunt snoeien voor als mulch zijn van wilg (grienden). Je kunt ook takken van populieren en abelen gebruiken, maar dit zijn grote bomen en kunnen niet klein gehouden worden.

Je moet niet ploegen de grond wordt van zichzelf los, als je de bodemorganismen voedt en de kans geeft. (De grond moet wel niet al helemaal dichtgesmeerd zijn, want dan kan het heel lang duren).

Geof lawton werkt met hele grote oppervlaktes, dus tenzij je hierover beschikt kun je weinig doen met die hoogte verschillen. Het voordeel van hoogte verschillen is dat je ze kunt gebruiken om creatieve dingen met water te doen...

Wij willen in onze tuin inderdaad juist meer de zon vangen, dan koele klimaten creëren.

Het belangrijkste van de films is de mulch, hoe dieren ingezet kunnen worden, de verschillende lagen van vegetatie en hoe water ingezet wordt.

Bij ons kunnen bepaalde bedden verhoogd worden, zodat deze sneller opwarmen of verder van het grondwater afstaan... Hoe dan ook hoogte verschillen zijn vooral toepasbaar op terreinen die deze ook al kennen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 33

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Bericht van Chana op 2013-01-11, 13:34

Als ik jullie berichtjes lees trekken jullie dezelfde conclusie n.l. dat die ideeën toch niet voor ons toepasbaar zijn.

In plaats van die schaduwbomen, kunnen wij met ons klimaat hakhoutbomen gebruiken. Het mooiste is dit door elkaar te planten, maar zo'n hakhoutboom krijgt dan waarschijnlijk te weinig zon. Ze raden juist aan een geriefbosje met 1 soort te beplanten. Zodat als je er hout van haalt alles weer net zoveel zon krijgt om te kunnen groeien. Je moet dan niet van hier en daar een boom hout halen maar per stukje werken.

Robert en Monique Knops schreef: Je moet je grond niet ploegen en het organisch materiaal gewoon op de grond leggen. In je grond zitten organismen (miljoenen) en als je deze verstoort verarm je je grond. Door het organisch materiaal voed je ze. Daarom heb ik je de tip gegeven oude bosgrond op de grond te gooien, zodat deze organismen weer in je grond komen.

Heb je mij een tip gegeven, ben je misschien met iemand anders in de war? Zelf woon ik hier op grond waar elk jaar een dik laag bladeren valt, waar niet of nauwelijks over gelopen wordt en het onder je voeten veert. Maar ik dacht aan hoe je een stuk weiland in kan richten. Een begin situatie die in NL voorkomt. Net zoals Geoff L vanuit niets begint.

Als je bijv. een hectare weiland hebt (voor een foodforest, geriefbosje enz, vergelijkbare beginsituatie als in de films), zie ik geen andere optie dan een eerste keer ploegen. Het "materiaal gewoon op de grond leggen" is niet haalbaar tenzij je een grote groep mensen en veel tijd hebt. Daar organisch materiaal op brengen als een laag bosgrond kost je een vermogen, vraag mij ook af hoe je daar aan kan komen. Het karton verhaal is dan ook geen optie. Dat dat het bodemleven verstoord weet ik en dat is erg jammer. Je hebt dus een terugval. Hoe wil je anders van gras afkomen? Omgeploegd gras geeft veel stikstof in de grond, ik betwijfel dan ook of beginnen met stikstofbinders juist niet negatief werkt.

Takken als mulch duren heel erg lang voor die in ons klimaat compost zijn geworden (tenzij je het klein maakt).

Dat idee met kippen lijkt mij ook niet realistisch. Door onze vruchtbare grond groeit het gras ook sterk. Je moet die kippen wel een heel klein stukje geven willen ze het kaal maken. Bij mijn vader groeit het onkruid en bomen welig waar de kippen lopen. Van een kippenploeg is daar geen sprake en het duurt even voor je een hectare verder bent.

Als je die films bekijkt besef je wel hoe wij het getroffen hebben met het klimaat. Ik had niet bedacht dat die boonachtige bij ons eenjarig zijn doordat het vriest. doordat hij in de film over elk klimaat spreekt en ook Europa paar keer noemt, denk ik steeds, hoe dan?

Ik woon nu zelf op een terrein met hoogte verschillen, dat maakt het veel aantrekkelijker. Als je een houtwal maakt (op de noordkant) en een poel waar je de grond uithaalt, heb je functionele hoogteverschillen. Maar ik vroeg mij toch af of er nog iets van die swales theorie toe te passen is. Ook bij ons kan het fijn zijn als je planten geen water hoeft te geven. Bij ons kan je ook overmatig water hebben. Een stroom door je terrein is sowieso niet verkeerd voor biodiversiteit. Maar hoe hou je die natuurlijk vol? Die leemlaag werkte niet in die permacultuurcursus die online staat.

Zijn er films die ook gaan over bijv. een foodforest aanleggen die wel over ons klimaat gaan? (en niet met een helling werken zoals Sepp)

Chana

Bericht van Kruidje op 2013-01-11, 15:23

Op het moestuinforum heeft Jorieke de varkens om te ploegen. Ik weet nog dat ze schreef dat ze een keer moesten laten ploegen omdat de varkens nog te jong en dus nog niet sterk genoeg waren om het hele stuk te ploegen.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12

Bericht van Linder op 2013-01-11, 16:48

Martin crawford is erg ver met het ontwikkelen van oodforrest modellen voor ons klimaat, er is een filmpje bij hem gemaakt: 'a food forest year', maar dat gaat vooral op de verschillende soorten die hij heeft in.

goed, reactie op je eerste post:

1.
Het 90/10 verhaal gaat inderdaad op voor veel warmere klimaten met armere grond. Wij zitten in een gematigd klimaat waar veel meer humus wordt opgeslagen in de grond swinters, bovendien wonen we in een rivierdelta, die dus veel rijkere grond bezit.

stikstoffixeerders kunnen een plek krijgen in een foodforest in ons klimaat, maar in iets van een kwart hectare is de plas van twee personen ook genoeg. Very Happy

2.
Bomen die stikstof fixeren en goed tegen snoei kunnen in ons klimaat zijn els, olijfwilg en evt erwtenstruik. Inderdaad levert het omploegen van gras of groenbemesters tijdelijk een boost aan stikstof op. De taktiek van het om de paar jaar 'chop en drop' waar hij het over heeft is juist een lange termijn techniek, forest gardens zijn lange termijn projecten he. Die stikstof wordt toch al gauw weer opgegeten door de productie gewassen. Door een boom of struik bovengronds te snoeien laat ie ondergronds een deel van het wortelstelsel vallen, bij stikstoffixerende bomen en struiken laten die ook een flinke hoeveelheid stikstof los. Dit neemt de noodzaak om bijvoorbeeld dierlijke mest rond fruitbomen te leggen weg (zoals de meeste biologische fruittelers doen).

Het neerleggen van de takken/het houtige materiaal is om een mooie humeuze grond te creeëren waar dat soort voedingsstoffen in opgeslagen kunnen worden zonder snel weg te lekken (tegenovergestelde van gewone landbouwgrond), dient om de drainage e verbeteren, dient om de bodem watervasthoudender te maken, meer voordelige bodemschimmels te creeëren, etc etc, kortom om een bosachtige bodem te krijgen. Ondanks dat hout langzaam verteerd heeft het wel een hele hoop voordelen.
En langzaam maakt niet uit in een lange termijn planning.
Niet te snel, dan lukt het wel! zeg ik altijd maar...

3
De gewone bonen zijn hier inderdaad niet meerjarig, maar er zijn best wat vlinderbloemigen die meerjarig zijn in nederland zoals lupine en de erwtenstruik.

4
Hij heeft het over 2 lagen kruidachtigen in ons klimaat. Dat is een eigenschap van ons gematigde klimaten, dat de kruidlaag eigenlijk weer onder te verdelen is in twee lagen. Met kruidlaag of kruidachtigen wordt niet meer bedoeld dan gewassen die niet verhouten, of zonder houtige delen. In ons klimaat hebben we daar twee lagen in. De wat hogere zoals mais, en lagere zoals kolen. Het is inderdaad een uitdaging om daar stikstoffixeerders van de te vinden.

Maar zoals al is gezegd is de queeste naar stikstoffixeerders in ons klimaat helemaal niet zo van belang, een aantal is genoeg, ik denk dat 90% productiegewas en 10% N-fixers RUIM genoeg is.

5
Hoogteverschillen, als je op vlak land zit niet dus. wanneer je helling hebt kun je een swale aanleggen, zo niet zal je eerder aan wadi's moeten denken. Belangrijk is om niet in de val van drainage en afvoer denken te vallen. traditioneel wordt er in ons land alleen over water gedacht in termen van afvoer, in plaats van zoveel mogelijk opslag. Je kan dus poeltjes graven en die met een ondiep greppeltje met elkaar verbinden. Maar kwa waterhuishouding is het vooral heel belangrijk om te werken aan je bodemstructuur. Meer organisch materiaal toevoegen, niet meer op de bodem/bedden lopen (geen verdichting), streven naar de ideale kruimelstructuur. etc etc.

hij roept dacht ik niet dat de letterlijk uitvoering zoals hij het doet in ieder klimaat kan, maar dat een permacultuur/voedselbos in ieder klimaat kan.

Zoals dat met permacultuur gaat, is de uitvoering in iedere situatie anders, zeker als het klimaat verschilt, maar de ontwerpprincipes waar die uitvoering mee bedacht zijn, zijn overal het zelfde, en kan je overal ter wereld gebruiken.

PS en oja, inderdaad, de zonkracht is in de tropen ruim 8 keer sterker dan hier, dus waar bij hun inderdaad de uitdaging is om dingen tegen de zon te beschermen is het hier de uitdaging om genoeg zon op ieder gewas te krijgen.
dat houdt in dat we hier eigenlijk niet van een bostuin zouden moeten spreken, maar van een bosRANDtuin, je creeërt een bosrand na, door de bomen op genoeg afstand van elkaar te zetten.

Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Bericht van Robert en Monique Knops op 2013-01-11, 19:41

Hoi Chana ik dacht dat je mij die vraag bij mijn project had gesteld (waarom ik de bodem doe enten / zoiets was de vraag), maar het kan ook iemand anders geweest zijn. Daarbij is volgensmij het belang van het bodemleven niet goed overgekomen. Sommig bodemleven komt niet zomaar terug als het weg is. Ook niet als je deze weer probeert te enten op de grond (bv. als er jarenlang te veel met kunstmest is gewerkt of als de grond chemisch te veel verandert is). Andere soorten kun je wel weer in de grond enten en dan sneller weer in je grond krijgen (je moet dan wel goed entmateriaal hebben / oude bosgrond, dus van oude stabiele bossen). In de grond leven schimmels, bacteriën, nematoden en protozoa, die in een harmonie met elkaar moeten zijn, om de grond vruchtbaar te maken. Als zij over voldoende voeding beschikken bereik je dit eerder, daarbij geef je de ruimte om dit voor elkaar te krijgen (ze hebben het goed). Dit hoeft trouwens niet zolang te duren. Een goed bodemleven kun je al in 3-5 jaar bereiken, dat ligt aan je eigen input. Natuurlijk is het grotendeels handwerk, dus het vergt wel wat om eraan te beginnen. Ik heb al genoeg gezegd over een verdichte bodem

Eigenlijk zijn de grondbeginselen van Geof Lawton hetzelfde voor ons als waar dan ook in de wereld. Je moet voldoende organisch materiaal in de grond hebben. Je bodemleven moet goed zijn. Je bodem moet over voldoende voedingsstoffen en water beschikken. Je bodem moet een gunstige temperatuur hebben. Je kunt met planten je bodem(leven) gunstig beïnvloeden. Je moet kijken naar de plantafstanden en dit is afhankelijk van waar je woont, welke soort/variateit... Kortom alles wat hij verteld is toe te passen alleen moet je dit vertalen op onze ecologische omstandigheden. Wij moeten vooral proberen passieve warmte op te slaan in onze systemen inplaats van deze af te koelen. Dit kun je bijvoorbeeld doen met stenen, zoals Sepp Holzer ook heeft geopperd en voor hem natuurlijk ook veel mensen. Daarbij moet men altijd denken dat kennis in het algemeen wordt overgegeven van de éne generatie op de andere. Geof lawton spreekt natuurlijk ook gewoon mensen na van wie hij de kennis heeft. Moeder natuur is natuurlijk ons rolmodel, want haar systemen zijn door ons nooit helemaal te evenaren. Er moeten dus ook voldoende systemen van haar overblijven, zodat zij als een buffer voor de onze kunnen gelden.

De terrassen van Sepp Holzer zijn een goed idee, omdat hij ze ook maar van andere volken heeft overgenomen en zolang het talud maar goed vastgelegd is met houtige gewassen is deze beschermd.

Je kunt inderdaad prima water via geulen (swales) of wadi (infiltratie putten voor water) laten opslaan in de grond. Het snelle afvoeren van water is alleen slim wanneer je op de hele natte gronden zit, hoewel als dit veengrond is kun je beter je aanpassen aan het veen, omdat het veen uiteindelijk toch helemaal gemineraliseerd wordt.

Hakhoutbossen zouden nooit van één en dezelfde soort moeten zijn. Daarbij kenmerkt zich een hakhoutbos doordat het nooit in één keer helemaal wordt gekapt. Maar eens in de 10-15 jaar wordt gekapt. Oorspronkelijk werden fruitsoorten en soms zelfs noten erin gespaard. En hier en daar lieten ze bomen heel oud worden (honderden jaren). Een geriefbos is hetzelfde als een hakhoutbos. In ons klimaat zijn eik, beuk, esdoorn en gewone es de meest geschikte bomen voor hakhoutbeheer. Je kunt van deze bomen ook enkele hogere leeftijden laten bereiken. Goeie bomen om te laten staan en zich tot grote bomen te laten ontwikkelen zijn haagbeuk, linde en kers. Soorten om zich tot kleine grote boompjes in het hakhoutbos te laten ontwikkelen zijn sporkehout, europese vogelkers, elsbes, lijsterbes, zweedse lijsterbes, wilde appel, wilde peer...

Je hebt heel veel vlinderbloemigen, maar de grootste uitdaging is er te vinden die inderdaad klein blijven of een bijkomend voordeel bieden.

Zoals al gezegd duindoorn (Hippophae rhamnoides) is ook een goede stikstof binder. Je moet wel opletten, want je hebt mannelijke en vrouwelijke planten en voor de bessen heb je dus 2 struiken nodig (één man en één vrouw). Daarbij wil duindoorn veel zonlicht hebben.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Bericht van Robert en Monique Knops op 2013-01-11, 19:54

Zo'n kippentractor (dierentractor) werkt wel, maar dan moet de dichtheid grootgenoeg zijn. Je kunt het beste om de planten heen alleen karton met wat houtsnippers erop leggen en dan de eerste drie jaar alles ertussen maaien (2 keer per jaar), daarna nemen de planten het over. Gras geeft hormonen af die bomen in hun groei belemmeren. Als de oppervlakte niet te groot is kun je ook alles bedekken en dit zo bereiken, of je kunt het in stadiums doen. Daarbij zijn grasplanten ook belangrijk omdat veel soorten (insecten en vogels) ervan leven.

Welke bomen je trouwens kunt zetten op de grond hangt trouwens af van je bodem. Een makkelijk voorbeeld is lelietje-van-dalen, wilde kamperfoelie en sporkehout al deze soorten houden van een zure grond. Deze soorten passen bij een beukenbos. Op basische gronden kun je meer soorten telen zoals bosanemoon, slanke sleutelbloem, daslook (voedselrijk), gevlekte aronskelk, donkersporig bosviooltje, bosroos, haagbeuk... Om eigenschappen van de bodem te kunnen veranderen kun je ook soorten zetten die het misschien wel moeilijker hebben, maar de grond wel neutraler tot basischer maken, zoals haagbeuk, esdoorn, linde, carya soorten, roomse kamille, weegbree...

Het voedselbos van ons is hoe dan ook een bosrand. In deze zone komen bij ons van nature de meeste eetbare soorten voor. Deze zone moet van nature minimaal 35 meter breed zijn en kan kilometers lang zijn (komen bij ons eigenlijk bijna nergens meer voor en zeker niet op een natuurlijke manier). In Hongarije en Polen zijn hier wel nog voorbeelden van. Het mooie is dat bomen met elkaar verbindingen aangaan, dit kan direct met de wortels, maar ook via schimmels. Het blijkt dat bomen het liefste met andere soorten bomen contact maken en het liefste niet met hun eigen soort (in ieder geval perzik, appel). Zo kunnen voedingsstoffen van kilometers afstand of hormonen uitgewisseld worden. Daarbij is het belangrijk dat de wortels voldoende ruimte krijgen hoe armer de grond hoe groter het wortelstelsel is. Een wortelstelsel is gemiddeld ongeveer 3-5 keer zo groot als de kroon (verschillend per soort en standplaats).

Ik ben nog wat vergeten. Zwarte of Witte els kunnen ook voor hakhoutbeheer dienen. Zwarte els wil nat staan en witte els kan vochtig staan.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Bericht van Chana op 2013-01-13, 00:04

Bedankt voor de uitgebreide reacties.

Dat een Els stikstof aan zich bind wist ik niet, dus weer wat opgestoken. En Linder je brengt mij op een idee, aangezien ik de fruitbomen nog nooit bemest heb is het wel een idee om daar urine te gaan brengen.

De filmpjes van Martin Crawford vond ik erg leuk om te zien. Wel jammer dat juist die namen van de planten in het Engels zijn en in het ene filmpje makkelijker te verstaan als in de ander.

Als het boek niet zo duur was zou ik het wel willen kopen. Nog naar een torrent gezocht, kreeg bijna een trojans paard...

Had er ook niet iemand de lijst van soorten in het NL vertaald, staat mij iets van bij dat dat hier ooit geschreven was.

En dan schrijft Patrick Whitefield er ook nog een boek over, maar dat was meer theoretisch haalde ik uit het andere topic.

Schrijft Martin Crawford alleen over de soorten of ook over hoe hij het opgezet heeft. En dan niet die principes, zones en lagen enz want dat verhaal ken ik wel. In het filmpje verteld hij al wel over schaduw planten en dat zal dan ook wel in de lijsten staan denk ik.

Jammer hoor dat zo'n boek er niet in het NL is en goedkoper.

Chana

Bericht van Chana op 2013-01-18, 21:53

Hakhoutbossen zouden nooit van één en dezelfde soort moeten zijn. Daarbij kenmerkt zich een hakhoutbos doordat het nooit in één keer helemaal wordt gekapt. Maar eens in de 10-15 jaar wordt gekapt. Oorspronkelijk werden fruitsoorten en soms zelfs noten erin gespaard. En hier en daar lieten ze bomen heel oud worden (honderden jaren). Een geriefbos is hetzelfde als een hakhoutbos. In ons klimaat zijn eik, beuk, esdoorn en gewone es de meest geschikte bomen voor hakhoutbeheer.

Een hakhoutbos dat voor dat doeleinde is geplant heeft nadat je het hout eraf hebt gehaald zon nodig op de stobben, vandaar dat er maar 1 soort groeiden, (waarin soms een enkele boom die ze voor andere productie nodig hadden), of dat ze wat groot lieten groeien voor bouwfunctie of zo (overstaanders). Het hakhout werd tegelijk afgezet, afhankelijk van het soort eens in de 5-10 jaar of eens in de 10-15 jaar (wilg 5 jaar). Wat wel kan is dat het strooksgewijs afgezet word (vooral tegenwoordig voor grotere natuurwaarde), maar in ieder geval zo dat er zon op de stobbe kan komen zodat ze opnieuw uitlopen.

Beuken kunnen afzetten moeilijk verdragen en zijn niet geschikt voor hakhout. Daar stonden ze ook nooit van oorsprong in omdat die boom nog niet algemeen voorkwam. Die stond als solitaire boom voor de boerderij als statussymbool (vooral de rode beuk).

Een walnotenboom stond bij het huis om de vliegen weg te houden. Hazelaars stonden in sommige streken in de heg. En Fruitbomen stonden in de boomgaard.

Dit is zoals het vroeger was en je uit cultuurhistorisch oogpunt zou kunnen aanhouden. Vroeger had alles een functie. Tegenwoordig komen er in bosjes vooral besdragende beplanting voor de vogels, maar dan is het een vogelbosje. Voor optimaal hakhout productie is zoals het vroeger was nog steeds het handigste. Dus zorgen dat de zon erbij kan komen als je de takken hebt afgezet en niet tussen andere bomen planten.

Chana

Bericht van Robert en Monique Knops op 2013-01-19, 15:57

Ik zou het boek 'Inheemse bomen en struiken in Nederland en Vlaanderen - herkenning, verspreiding, geschiedenis en gebruik onder redactie van Bert Maes' eens lezen. Hoewel er natuurlijk van plaats tot plaats anders omgegaan werd met hakhoutbossen en grienden (dit zijn een soort van hakhoutbossen van wilgen) klopt het bovenstaande. En beuken werden weldegelijk gebruikt voor hakhout, hoewel ze er inderdaad niet heel goed tegen kunnen (ze moeten dus niet te laat gekapt worden). Er zijn zelfs plekken waar ze werden geknot (veel gebeurd in Engeland). Een monocultuur van dezelfde bomen is gevoeliger voor ziektes en plagen en in het boek van 'Edible forest gardens volume 1' staan ook onderzoeken vermeld dat bomen graag verbinding maken met andere soorten vanwege deze reden (de verbindingen wisselen voedingsstoffen en hormonen uit / hiermee zijn bossen vaak één groot organisme). Het bovenste deel van Nederland bestaat uit bijna alleen maar uit aangelegd bos, dus onnatuurlijk, maar in het zuiden en met name nog in Duitsland zijn oude bossen (bosgronden) bewaard gebleven. De mensen zijn hier de bomen in de bossen gaan kappen, maar de stobben zijn blijven staan en deze zijn weer opgekomen, hierdoor bezitten veel oorspronkelijke hakhoutbossen nog dezelfde bomen als die er eeuwen geleden al stonden (tegenwoordig worden deze populaties vaak bedreigt). Dit zijn weldelijk echte mengelingen van soorten. Natuurlijk zijn er ook echte monocultuur hakhoutbossen, zoals van zwarte esdoorn, gewone es en eik, maar deze bossen zijn behoorlijk saai en vaak ook niet heel gezond. Een bos dat in één keer gekapt wordt komt in een pionierstadium terecht en hierdoor komt er dus een snelle mineralisatie op gang. Dit is een kenmerkt van een slecht beheer, want hierdoor wordt het een grote bramen- / brandnetelzee in de bossen (Onze bossen worden ook de industrie en landbouw vervuild, daarbij hebben veel bossen last van verdroging, waardoor er ook meer mineralisatie in bossen is, met name de van oorsprong natte bossen hebben hier last van). Hoe dan ook vroeger deden boeren niet in één keer hele stukken omhakken, dat haalden ze niet eens (er waren nog geen kettingzagen). Ze deden kleine stukken en hoewel de stobben licht nodig hebben om op te komen betekent dat nog niet dat ze op een kaal veld moeten staan om weer uit te groeien (die trouwens een bramenzee zou worden / hierdoor kunnen oude hakhoutbossen dood gaan).

Fruitbomen werden in de bossen van overijssel, Nijmegen, Zuid-Limburg, delen van vlaanderen en in Duitsland ook bewaard, dit waren met name wilde fruitsoorten zoals wilde appel, wilde peer, mispel en peervormige lijsterbes. Als er een noot in voorkwam werd deze ook gespaard. Er waren zelfs regio's waar het verboden was deze bomen uit de bossen te verwijderen. Tamme kastanje is een uitheemse soort voor onze regio en deze is ingevoerd en werd in ieder geval in Limburg als hakhout beheerd. Soms werden ze ook gespaard als ze voor de noten waren. Als er walnoten stonden (zeer zeldzaam) dan stonden ze aan de randen van de bossen en werden ze weldegelijk gespaard. Maar inderdaad walnoten werden vaak op erven geplant, waaronder een terras gemaakt werd, omdat er geen bladluizen in zitten en stoffen uitscheiden die muggen weghouden. Daarbij werden vroeger ook beukennoten, eikennoten en vooral hazelnoten verzameld. Hazelnoten staan heel veel in onze hakhoutbossen. Ik heb trouwens bos- en natuurbeheer gestudeerd, dus ik weet heus wel hoe het bos- en natuurbeheer eruit zag en ziet. Vroeger gingen de boeren ook als herders met verschillende diersoorten (varkens, geiten, koe..) het bos in, waarbij ieder dier andere dingen doet, de een knabbelt, de ander ploegd... Ook deden boeren vroeger het strooisel uit het bos halen, om op de akkers te strooien (hiermee verarmden ze de bossen en verrijkten ze de akkers). Dit zijn allemaal verdwenen gebruiken.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Bericht van Chana op 2013-01-20, 19:29

Mijn informatie komt van, cursus boerenerven, Cursus het ontstaan van het Nederlands landschap, cursus opgaande beplanting in de praktijk, internet, enz.

Een natuurlijk bos in gaan en daar kappen is wat anders dan een geriefbos, maar dat weet je wel. Ik zou verder kunnen gaan op houtwallen, houtsingels, heggen, struweel, en hun beplanting, en aansluitingen op geriefbosje maar daar gaat het topic niet over (en daar heb ik ook geen zin in).

Chana

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: