Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Levenscomfort inleveren

3 plaatsers

Ga naar beneden

Levenscomfort inleveren Empty Levenscomfort inleveren

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-26, 21:20

Zou de mens levenscomfort willen inleveren om als soort te overleven? En op welk moment beslist deze dat te doen? Is dat op tijd of te laat! Ik ben net terug van het Transition town treffen in Wageningen, hoewel ik niet deel neem onder een transition town initiatief. Hier is mij opgevallen dat zelfs de mensen hier niet bereid zijn om levenscomfort in te leveren voor het behoud van de aarde (de uitzonderingen daar gelaten). Ze hebben het over zonne energie, wind energie, maar om echt hun gedrag te wijzigen dat gaat te ver, terwijl men maar al te goed weet dat de grondstoffen op een gegeven moment op zijn en dat het gedrag dan toch zal moeten wijzigen. Daarbij worden de signalen dat de grote systemen het aan het begeven zijn steeds duidelijker en zal weldra het breekpunt bereikt worden (veel belangrijker dan die stomme olie), waarbij het gewoon te laat is. Ikzelf verwacht dat we binnen 5-10 jaar moeten verandert zijn, om niet in een onleefbare wereld voor ons over ongeveer 30-40 jaar terecht te komen. Helaas ben ik een pestimist en realist, dus ik heb eigenlijk geen vertrouwen in de mens gezien beschavingen zich al vaak genoeg tot uitsterving hebben gedreven. Daarbij zitten wij in een j curve en niet in een s-curve. Maar hoe zou je mensen ervan kunnen overtuigen dat ze moeten veranderen en het liefst wel nu en dat zij direct zien daarbij ben ik gebaat.

Paar voorbeelden voor ongelovigen: de zeeen verzuren door de te grote gehaltes aan koolstof. Hierdoor sterft plankton en vanaf hier startal het zeeleven en van daaruit het leven boven de zee. Dan heb je de stijgeng van de temperatuur op de aarde, wat in antarctica en arctica al hele grote invloeden heeft op de pinguins en ijsberen (zoek maar eens op internet, dan kun je zien hoe erg dit is voor het leven daar). De polen beïnvloeden natuurlijk ook ons en zijn van essencieel belang voor de zeestromingen en vruchtbaarheid van de zee. Dan zijn er de verwoestijning en de gigantische kappen van regenwouden, die ook letterlijk voor regen zorgen. De kappen van de noordelijke wouden, de grote asfaltering van de weredld... ps ik laat de kwaliteit van ons voedsel, de voedselproductie, globalisering en water kwaliteit er maar buiten, want dan ziet het er te somber uit.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Levenscomfort inleveren Empty Re: Levenscomfort inleveren

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-26, 21:32

Is het erg als de mens uitsterft? Uiteindelijk zullen wij hoe dan ook uitsterven alleen al omdat de wereld op een gegeven moment te onvriendelijk voor ons zal worden. Als er een hemel zou bestaan dan zou moeder aarde dit eigenlijk voor mij zijn, want ze kent zoveel leven en al het leven is met elkaar verbonden, maar wij vernietigen het, zoals Eva de appel van de appelboom plukte die ze had moeten laten hangen. Helaas heeft de mens er in mijn ogen nogal een rotzooitje van gemaakt, waardoor de levenskwaliteit er in mijn ogen flink achteruit gegaan is. Het leven zou voor ons eigenlijk een stuk intensiver zijn, waardoor we een breder perspectief van het leven over een kortere tijd zouden hebben. Nu worden we wel heel oud, maar ons perspectief is een stuk minder. We leven half doordat we zo ver van moeder natuur af staan. Een veldmuis leeft in zijn perspectief namelijk even lang als ons. Hij leeft sneller als ons. Een schildpad leeft juist veel trager, maar zijn tijdsperspectief is ook dezelfde als die van ons.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Levenscomfort inleveren Empty Re: Levenscomfort inleveren

Bericht van Tyrr 2013-01-27, 12:40

All world problems can be solved in a garden.

Ik weet niet van wie dat origineel komt, maar ik denk dat het wel veel zegt. Mijn idee is dat veel mensen schrik hebben voor wat er gaat komen en het daarom niet onder ogen willen zien waardoor het nog erger wordt. Op zich is windenergie ed wel een goede zaak volgens mij, maar het moet een klein onderdeeltje zijn van een complete mindset die in de eerste plaats op negawatts gericht is (eg elke watt die we niet verbruiken hoeven we niet op te wekken).

Om op de eerste vraag van je 2de post te antwoorden: daar gaat geen enkel wild dier een traan om laten. Enkel de rashondjes en wat van die raskatten gaan echt in de shit zitten + wat exoten die momenteel klimatologisch compleet op de verkeerde plaats in leven gehouden worden.

Er is ergens een docu over Tsjernobyl die weergeeft hoe de wolvenpopulatie zich daar hersteld samen met de rest van de natuur.
Om eerlijk te zijn, moest ik er tegen kunnen (de straling), zou ik er wel willen gaan wonen. Van alle kinderen wordt maar 5% geboren. En ja, het klinkt had, maar als je de rest niet laat voortplanten, heb je veel kans een gen dat straling veel beter verdraagt. Op de langere termijn volgens mij eigenlijk humaner dan een half volk met een genetisch defect in leven te houden.

Ik heb vaak het idee dat er accenten gelegd worden op hoeveel iets op korte termijn opleverd en niet op middel-lange, laat staan lange, termijn gedacht wordt. En dat moet veranderd worden, maar ik zou niet weten hoe dan leading by example.
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Levenscomfort inleveren Empty Re: Levenscomfort inleveren

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-27, 15:42

Ik geloof dat dat zou kunnen, maar de stap er naartoe zie ik nog niet gemaakt worden (zeker niet door de grote meerderheid). Misschien door een enkele een halve stap.

Ik ben voor alternatieve energie bronnen is het niet dat deze uiteindelijk toch zullen wegvallen, omdat ze gemaakt worden met aardolie, daarbij moet de natuur meer ruimte krijgen om zich te herstellen en zouden de alternatieve energie bronnen nooit groot genoeg kunnen zijn om zo door te leven als wij nu doen. Dus het is slechts een tijdelijke oplossing die zou kunnen werken om onze levensstijl over een wat langere tijd bij te kunnen stellen.

Ik verwacht ook geen medelijden van de natuur deze zal alleen maar blij zijn wanneer wij weer verdwijnen en nieuwe organismen (vanuit de kleinere) de wereld weer veroveren. Het is alleen jammer dat wij in onze val zoveel organismen met ons meenemen (met name de grotere). Ik verwacht wel dat er leven blijft en zolang deze blijft is er hoop.

Tsjernobyl is een mooi voorbeeld hoe kort levende dieren, die zich binnen 10-15 jaar gaan voortplanten, zich met behulp van natuurlijke selectie goed kunnen redden en zelfs floreren in omgevingen die voor ons met onze late voortplanting als onleefbaar geacht zouden worden. Hoe dan ook de problemen die nu naderen zijn anders van aart dan kernenergie. Kerenergie is voor ons mensen wel een groot probleem. Helaas mogen mensen nu weer in Tsjernobyl gaan wonen, dus al het leven dat zijn weg er terug gevonden heeft zal wel weer vernietigd worden. In hoeverre wij ons snel kunnen aanpassen aan radioactive straling is maar een vraag, want dat zou bijzonder lang tot relatief kort kunnen duren. Als het uberhaupt wil lukken. De mutaties kunnen natuurlijk ook slecht voor ons uitpakken.

Ik denk dat je gelijk hebt, helaas is dit een methode die maar misschien werkt en hoe dan ook heel lang nodig heeft om te werken. Ik denk dat hooguit een snelle opstand van alle bevolkingen wereldwijd zou kunnen werken, maar hoe krijg je deze opstanden. De (economische)??? crisis stuurt mensen hier hopelijk naartoe omdat ze aan het verhongeren zijn..., maar de kans dat ze een andere kant opgaan is ook groot. Daarbij verplaatsen veel mensen het belang van duurzaamheid nu weer achter economisch belang. Kijk alleen maar naar Nederland (natuur en milieu educatie, natuurorganisaties...)
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Levenscomfort inleveren Empty Re: Levenscomfort inleveren

Bericht van Wiwi 2013-01-27, 18:33

Wat wil je er als individu aan doen? Ge kunt enkele inspanningen trachten te leveren, bv. ik heb mijn huis vrij goed geïsoleerd, spring vrij zuinig om met energie, rijd indien mogelijk per fiets naar het werk (20km enkel), tracht tweedehands te kopen, degelijk materiaal te kopen, tracht spullen tot op de draad te verslijten en mij niet te laten meeslepen met de consumptiemaatschappij enz... Maar er is ook nog een economisch gegeven. Niet meedoen met de ratrace, niet meer gaan werken, autark, Aussteiger of Selbstversorger worden zet een individu economisch in een kwetsbaardere positie dan toch trachten een job naar behoren uit te oefenen en een plaats zoeken in het huidige systeem. Hoever kan een individu gaan en wat maakt dat voor een verschil? Stel dat niet enkel meer individuen maar zelfs héél Europa bewuster gaan leven dan nog zijn er veel grotere actoren die het veel minder nauw nemen met het milieu, energie verspillen, een kostbare grondstof als aardolie verspillen, landbouwgebieden vergiftigen, lucht bezoedelen, kostbare biotopen inpalmen enz… én Europa onder druk zullen zetten om daarmee verder te doen.
Is het aan ons, modale mensen, om iets aan dat systeem te doen? Als de juiste 10 % van de wereldbevolking stopt met zijn decadentie is er al veel gebeurd.
Wat een individu kan doen is trachten om zichzelf voor te bereiden op het ineenstorten van het economisch en/of ecologisch systeem en een minimum van zelf voorziend zijn nastreven en als (kleine) gemeenschap een economisch netwerkje trachten uit te bouwen dat de veerkracht kan hebben om zo een ineenstorting op een menswaardige manier het hoofd te bieden. Hoever een mens daarin wil gaan, tja, als ik beelden zie van de meest pessimistische Amerikaanse preppers dan hoeft het voor mij ook allemaal niet meer, brei er dan maar een eind aan.

Groeten, Wilfried.
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Levenscomfort inleveren Empty Re: Levenscomfort inleveren

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-27, 22:29

Nou hoe ver je als individu gaat is iedereens eigen keus. Wij proberen ook hetgeen te doen wat voor ons haalbaar is en we hebben toch een kleine meid en willen graag meer kinderen (alleen al om onze interesses, kennis en ervaringen meer kans om te overleven te geven). We zullen dus toch een inkomsten bron nodig hebben. Maar hoe dan ook het economisch systeem is een verzinsel van ons en als het volk zich erboven zet wanneer ze aan het verhongeren zijn dan zouden ze gewoon door kunnen blijven leven. Maar het grotere ecosysteem als dat verandert, wat het al aan het doen is, dat kun je vanaf een breekpunt niet zomaar meer herstellen (zeker niet met een enkele achtertuin), dus dit moet als een groter geheel voordat het breekpunt bereikt is gedaan worden. Natuurlijk zijn er die projecten in China, Rowanda, kleine stukjes in Brazilië en Iran, maar ook dit zijn in verhouding maar hele kleine gebieden op wereldniveau gezien. Maar hoe dan ook pas als ieder individu of in ieder geval de meerderheid beslist om daadwerkelijk wat te doen voordat het te laat is, dan zouden we pas een kans maken. Dus de kans dat dit zou lukken is erg klein en zeker voor de mensen die heel wat gewend zijn.

De preppers in Amerika en verschillende regeringen wereldwijd die zich voorbereiden om te overleven ook al is er voor de rest geen leven meer op de aarde, daar wil ikzelf ook niet aan beginnen, want deze wereld zou een hel voor mij zijn.

Persoonlijk geloof ik niet in regeringen of dat macht instituten ons zullen helpen, want die maken het alleen maar erger.

Maar toch uiteindelijk ligt de macht bij het individu. Het is wel jammer dat de eerste individuën het meeste moeten afzien.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Levenscomfort inleveren Empty Re: Levenscomfort inleveren

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum