Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Paw Paw Asimia triloba

3 plaatsers

Ga naar beneden

Paw Paw Asimia triloba Empty Paw Paw Asimia triloba

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-02-08, 11:17

De paw paw is een grote struik, die van nature in Noord Amerika voorkomt. Hij kan bij ons geplant worden, maar hij moet wel heel beschud en warm staan. De soort komt in gebieden voor met een landklimaat en kan strenge vorst verdragen, maar begind wel al vroeg met bloeien en het moet dan dus niet meer vriezen. Hij kan van maart-eind april bloeien. Hij heeft schitterende rode bloemen die een aasgeur afgeven om vliegen te lokken die ze bestuiven. Bij ons kunnen ze het beste met de hand bestoven worden. Het vruchtlichaam van een paw paw bloem kent een samengesteld vruchtlichaam van verschillende vruchtlichamen, wat ervoor zorgt dat er clusters van 3-4 vruchten op een vruchtsteel komen te staan. Voor een goede vruchtdracht moet men over meerdere paw paw planten beschikken, zodat een goede kruisbestuiving kan plaatsvinden. In de natuur groeien de planten in clusters van verschillende planten (gauw 7 verschillende planten in één cluster). Ze groeien in beekdalen en houden van een vochtige grond (moet wel goed waterdoorlatend zijn) en kunnen zelfs vruchten in de schaduw geven. Ze groeien namelijk vaak onder bomen in de beekdalen. De meeste vruchten geven ze als ze in de zon staan. Er zijn geen cultivars van paw paw, maar wel verschillende zaadlijnen (dus zaden van... en zaden van ...). De wortels van de paw paw zijn uiterst gevoelig en als ze eenmaal geplant zijn moeten ze niet meer verplant worden. De paw paw maakt ondergrondse uitlopers en vermeerderd zich op deze wijze vegetatief. Als hij vorstschade oploopt loopt hij weer makkelijk uit. De soort kan grote vruchten krijgen en ze smaken tussen een banaan, citrus en meloen. In de vrucht zitten grote pitten. De vruchten zijn heel kwetsbaar en maar kort te bewaren (1week) en zijn daarom niet commercieel. De plant geeft vrucht vanaf 6-9 jaar. In de bladeren zit een stof die schimmels dood en wordt hierop onderzocht.

Ikzelf heb 4 planten staan, waarvan één uit de zaadlijn van Ellis. Helaas zijn ze nog te jong en zal ik nog wat geduld moeten hebben, daarbij had ik eerst vijf planten waarvan twee van over 3 jaar, maar helaas hoe ouder hoe gevoeliger met planten. één van de oude planten is dus dood gegaan en de ander is nogal zwakjes, dus ik hoop dat deze komend jaar zich wat beter gaat zetten. de jonge planten gaan gelukkig goed, maar deze hebben nog zeker vijf jaar nodig eer ze vruchten geven. In de jonge jaren moeten de planten tegen te veel licht beschermd worden.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Paw Paw Asimia triloba Empty Re: Paw Paw Asimia triloba

Bericht van Abracadavra 2014-10-28, 17:49

Je zegt: "In de jonge jaren moeten de planten tegen te veel licht beschermd worden."

Hoe zorg jij daarvoor? Veel mensen hebben een grotere boom/struik aan de zuidkand van de pawpaw staan die na een aantal jaren als hakhout gebruikt kan worden.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Paw Paw Asimia triloba Empty Re: Paw Paw Asimia triloba

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-11-01, 12:48

Ik heb ze in mijn kas staan, waardoor ze niet heel veel direct zonlicht ontvangen. Ze staan hierdoor ook beter beschermd tegen de kou en doen het dus ook beter, dan wanneer ik ze buiten had staan. Het duurt volgensmij wel lang eer je vruchten kunt krijgen. Ik denk dat de productie tegen zal vallen en ben benieuwd naar de smaak.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Paw Paw Asimia triloba Empty Re: Paw Paw Asimia triloba

Bericht van Robert en Monique Knops 2015-01-22, 20:33

Ik heb nu een ras: Prima 1216 staan, die zelfbestuivend moet zijn. Het zijn geënte planten, dus ze zouden eerder vrucht moeten geven. Ik heb nu 11 planten staan, dus afwachten of ik in de komende drie jaar vruchten krijg.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Paw Paw Asimia triloba Empty Re: Paw Paw Asimia triloba

Bericht van Linder 2015-01-27, 22:21

Hoi,

het forum is overgezet naar een nieuwe lokatie.

De topics en leden zijn overgenomen naar dat forum, alleen moeten jullie wel voortaan zelf naar die URL / lokatie gaan en daar in loggen in plaats van hier.

Je moet de eerste keer inloggen een nieuwe wachtwoord aanmaken ook.

Dit topic is gestart vlak na de verhuizing en is dus nog niet overgenomen, zouden jullie het zelf opnieuw daar kunnen plaatsen in het plant van de maand topic?

zie jullie daar!
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Paw Paw Asimia triloba Empty Re: Paw Paw Asimia triloba

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum