Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Chayote Sechium edule

3 plaatsers

Ga naar beneden

Chayote Sechium edule Empty Chayote Sechium edule

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-02-14, 21:34

Ik kende de groente al van het zien, maar sind kort weet ik de naam van de plant en het is in mijn mening iets heel bijzonders. Het zaad van de plant ontkiemt in de vrucht en uit de vrucht komt een wortel en later een rank met bladeren. Uit iedere vrucht komt een plant. Het is een overblijvende, eenhuizige klimplant uit de komkommerfamilie. Helaas is het wel een tropische groenten en hij heeft dus veel warmte en zonlicht nodig bij ons (tenminste dat zijn tot nu toe mijn conclusies uit literatuur en filmpjes op youtube). Ze kunnen ontzettend groot worden. De vruchten zijn nogal smaakloos, maar kunnen goed als vulling in gerechten gebruikt worden en nemen ook goed smaken van andere ingrediënten op. De planten zijn heel productief. De rest van de plant is ook goed eetbaar. Ik heb de vruchten gehaald uit de chinese supermarkt in Maastricht en hoop dat ze bij mij willen gaan groeien, maar dat is nog even afwachten. Heeft iemand ervaring met het groeien van chayote en goede tips voor mij? Er blijken ook meer soorten te zijn. Weet iemand andere adressen behalve toko's om aan de vruchten te komen (andere soorten / rijpere vruchten)?
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Chayote Sechium edule Empty Re: Chayote Sechium edule

Bericht van Jet 2013-02-15, 01:16

Op het moestuinforum ben ik er in het najaar een topic over begonnen. Ik kreeg een bak chayotes uit het zuiden. Enkele zijn de pan ingegaan, en dat beviel genoeg om de rest te laten wachten op het voorjaar. Nu heb ik 8 chayotes die in een pot met aarde staan..het er al uitkomende plantscheutje net boven de aarde. Als je even op mijn blog kijkt zie je er bij 25 januari 2 foto`s staan.
De tekst over het telen ze ik hier nog eens neer:
Je kunt van de chayote geen zaden nemen..je moet de hele vrucht gebruiken om weer een nieuwe plant te nemen. Het zaad ontkiemt alleen binnen de vrucht.
Je eerste stap is dus het vinden van deze vrucht..in de late herfst of winter misschien te vinden bij de Turkse of Oosterse groenteboer.
(Het schijnt niet uit te maken of de vrucht uit een koude opslag komt of dat hij in plastic is verpakt.)
Koop er meerdere ... zet ze weg op een donkere, koele (niet vriezend) plaats ... en wacht af.
De spruit zal ergens in de winter verschijnen en zal groeien in de duisternis. In februari zou de scheut ongeveer zes centimeter lang moeten zijn.

Dan, als het bij u in de buurt - net als in NO-Frankrijk - het buiten nog niet vorstvrij is, zet u de gekiemde chayote in een pot met de punt van de nieuwe groei net uit de grond glurend...zet hem in een zonnig raam, houd het vochtig, en plant het buiten zodra het weer warm genoeg is.
Dat "warm genoeg" is wat mij betreft niet voor eind mei.

Daarna wordt het ook voor mij een beetje vaag..maar deze tekst vind je op het moestuinforum:
Deze planten gedijen alleen in warme gebieden,in goed doorlatende, losse grond, goed vermengd met goede compost.
In de groeiperiode hebben ze extra water nodig, voordat de plant gaat bloeien,zijn er 12 uren licht per etmaal nodig.

Dat wil voor mij dus zeggen dat ik ze in grote potten ga zetten, als de zomer lekker warm is gaan de potten naar buiten, zo niet hou ik er minstens een in de kas, en een tegen een warme muur.

Is het je gelukt zelf chayotes te kweken dan kunt u op de site van Naturespride o.a. dit lezen: De chayote is waarschijnlijk een van de meest veelzijdige groenten beschikbaar. Wat men ook doet met een komkommer, meloen of pompoen kan men met de chayote doen. Het witte vlees is nogal knapperig en smaakt een beetje als een water kastanje.
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Chayote Sechium edule Empty Re: Chayote Sechium edule

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-02-15, 12:19

Dankjewel voor de informatie. Ik heb ze van een toko en heb ze nu in een pot met aarde in de warme kas liggen. Ik heb wel maar heel weinig donker, maar hoop dat ze het toch willen gaan doen. Het lijkt mij een fantastische plant, maar wel moeilijk gezien we maar zo'n kort groeiseizoen hebben. Ga je proberen de planten in de winter over te houden of ga je de vruchten gebruiken, want de planten schijnen ook vast te zijn? Je kunt in ieder geval als je de planten wil weg doen wel de wortelknol als een aardappel opeten.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Chayote Sechium edule Empty Re: Chayote Sechium edule

Bericht van Jet 2013-02-15, 12:38

Als ik goede vruchten krijg ga ik zeker de vruchten bewaren. Ik had ze nu vanaf oktober in een voorraadkast liggen..ze begonnen vanzelf te spruiten.
O je kunt de wortels ook eten? Goed te weten.
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Chayote Sechium edule Empty Re: Chayote Sechium edule

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-03-21, 00:58

Ik heb van de drie vruchtzaden eentje opgekregen en deze is nu de lucht in aan het schieten. Het was de meest afwijkende van de drie die het uiteindelijk gedaan heeft (daarom ook genomen). Hij was dik en kort en de andere waren lang en relatief dun bij deze. Ben blij dat het gelukt is, want het was niet gemakkelijk. Één maakte ook een worteltje, maar je moet eigenlijk de vrucht toch meer ingraven, want toen ik de beste wat lager in de grond deed drukken, zodat de afstand tot de grond kleiner voor de kiemplant werd ging hij hart van start. Ik hoop alleen dat hij goed zelfbestuivend is.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Chayote Sechium edule Empty Re: Chayote Sechium edule

Bericht van Jet 2013-03-21, 01:05

Hoe diep zit de vrucht nu in de aarde Robert?
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Chayote Sechium edule Empty Re: Chayote Sechium edule

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-03-22, 01:17

Tot het punt waar hij uitloopt, dus iets meer als de helft. Hij staat vol onder een groeilamp (warm en veel licht). Hij maakt nu ranken (20-30 cm hoog / binnen 1,5 week). De kiemlingen kunnen blijkbaar in de vrucht al verdorren, dus als ze te oud worden, dan krijg je niks.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Chayote Sechium edule Empty Re: Chayote Sechium edule

Bericht van Jet 2013-03-22, 11:02

je hebt hem op de kant geplant? Ik heb er meerdere met flinke uitlopers, maar nog niet geplant. ik dacht te planten met de punt omhoog.
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Chayote Sechium edule Empty Re: Chayote Sechium edule

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-03-22, 12:32

Ja. Noujah bij mij wortelt het ene exemplaar goed. Je ziet de wortels van dag tot dag groeien. Ik ben blij dat het ene exemplaar wat geworden is en weet niet of de andere twee wel rijp genoeg waren toe ik ze kocht, dus dat kan ook de reden zijn, waarom er maar eentje gelukt is. Ik zou het de wortels zo gemakkelijk mogelijk maken en de wortels schijnen heel gevoelig te zijn tegen verdroging (tenminste onder een groeilamp). Ik zou je uitgelopen exemplaren in ieder geval zo snel mogelijk oppotten, zodat hun wortels zich kunnen zetten.

Ik heb nog een vrucht gehaald, om toch te kijken dat ik twee planten krijg. Deze heb ik nu direct dieper geplant en dicht bij de groeilamp staan om hem genoeg warmte te geven, maar ver genoeg ervan af omdat de vruchten anders geel kleuren (was de eerste keer gebeurd). Hopelijk is de kiemling in de vrucht nog in leven.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Chayote Sechium edule Empty Re: Chayote Sechium edule

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-10-15, 11:59

De chayote bij mij heeft het moeilijk gehad door de late lente en de korte zomer en is daardoor niet echt fantastisch geweest. Ik ga hem proberen te overwinteren, maar een echte topplant in Nederland is het hoe dan ook niet. Als hij volgend jaar ook niks produceert gaat hij weg. Het is geen gemakkelijke plant, hoewel hij waarschijnlijk in warme klimaten zeer goed groeit.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Chayote Sechium edule Empty Re: Chayote Sechium edule

Bericht van Jet 2013-11-03, 15:25

De chayote heeft de hele kas zowat vol met bladeren bedekt, maar vruchten ho maar. Hij heeft wel gebloeid, maar erg laat. Ik heb hem enkele weken geleden afgeknipt, maar zag weer een uitloper..ik ga hem misschien ook binnen laten overwinteren, want de kas krijgt een "grote beurt"...maar misschien ook niet, ik vond het dit jaar in ieder geval zonde van de ruimte die hij innam in de kas
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Chayote Sechium edule Empty Re: Chayote Sechium edule

Bericht van Matis 2013-11-08, 22:44

De groeitoppen van de chayote zijn ook eetbaar dus die kan je snoeiend eten Smile

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Chayote Sechium edule Empty Re: Chayote Sechium edule

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-01-03, 20:48

Ik heb mijn chayote weggedaan, omdat hij het in ons klimaat niet goed doet en zelfs binnen met voldoende licht en een redelijke temperatuur (10-15 graden) nog geen vruchten wil zetten (heeft gebloeid). Daarbij verwacht ik niet, na mijn eerste ervaring, dat hij bij ons echt productief zal worden, zoals hij in Azië is en hij heeft niet echt veel smaak, dus daarvoor hoef je hem ook niet te houden.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Chayote Sechium edule Empty Re: Chayote Sechium edule

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum