Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Groeilampen

4 plaatsers

Ga naar beneden

Groeilampen Empty Re: Groeilampen

Bericht van Abracadavra 2013-02-09, 19:58

ik denk dat het te maken heeft met de daglengte,of heb je er verlichting bij?

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeilampen Empty Re: Groeilampen

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-02-09, 20:08

Ik heb er verlichting bij, die brand op dit moment dag en nacht, maar ik heb op internet er niet direct wat over gevonden. Behalve dat als je rond de vier uur per dag het licht uit hebt de planten gaan bloeien en anders niet.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeilampen Empty Re: Groeilampen

Bericht van Abracadavra 2013-02-09, 20:43

Dat van die 4 uur per dag donker is per plantensoort verschillend, wel is het zo dat elke plant een licht EN donker periode per etmaal moet hebben om goed te kunnen groeien, licht:assimilatie donker:dissimilatie

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeilampen Empty Re: Groeilampen

Bericht van Matis 2013-02-09, 20:54

Wat voor licht gebruik je Robert?

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeilampen Empty Re: Groeilampen

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-02-10, 16:09

Ik heb zo'n 1000 watt lamp van Gavita. Deze heb ik al in sterkte teruggezet op 825 watt, omdat ik het idee had dat hij te sterk stond voor de planten er direct onder. Er direct onder heb ik ook geen planten meer staan. Ze staan om de lamp heen. De meeste planten doen het goed. Sommige soorten hebben de winter juist ook door het licht en warmte van de lamp gered en waren mij anders dood gegaan.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeilampen Empty Re: Groeilampen

Bericht van Matis 2013-02-10, 16:16

Oh oke.
Ik ben op zoek naar zo'n led groeilamp.
Die verbruikt veel minder.
Ik ben ook aan het kijken of je zo'n strips daarvan kan krijgen.

Ik weet alleen niet welke goed is.

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeilampen Empty Re: Groeilampen

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-02-10, 16:19

Hoelang zouden jullie de lamp dan uitlaten? Ik denk namelijk niet dat de lamp net zo goed is als zonlicht, tenminste je ziet aan de planten dat ze niet zo sterk zijn als de planten die buiten staan, hoewel ze ook niet zwak zijn. Daarbij ik denk dat de lamp voor de warmte in de kas zorgt en als ik hem uitzet dan zal de kast te koud worden voor de planten. Ik heb bij het totaal pakket ook een koolstoffilter, termostaat (zit aan de filter vast) en tijdklok (voor het licht) gekregen. Helaas zat er geen beschrijving bij, omdat de meeste mensen die zo'n tent kopen hem voor wietplanten in te telen gebruiken en zij er niet aan bij willen dragen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeilampen Empty Re: Groeilampen

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-02-10, 16:21

Volgens het internet was dit een van de beste lampen op dit moment en hoeveel hij gebruikt dat weet ik niet, maar hij stond niet heel slecht aangeschreven (begrijp maar heel weinig van getallen en hoeveelheden).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeilampen Empty Re: Groeilampen

Bericht van Abracadavra 2013-02-10, 18:44

ik zou wel voor 5 uur donker gaan, misschien dat je met iets anders kan verwarmen in de nacht.
PS Heb je zonnepanelen? anders kost je een lamp die 24/7 aanstaat (van 825Watt) toch al gauw zon 5 euro per dag aan stroomkosten.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeilampen Empty Re: Groeilampen

Bericht van Matis 2013-02-10, 19:17

Ik zou voor led gaan. Deze verbruiken maar een fractie. Enig nadeel is dat er bijna geen warmte vanaf komt, maar warmte via lamp van elektrische stroom is veel duurder dan warmte van lampenolie (je hebt daar speciale brandertjes voor die op 2 liter 15 dagen brand).

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeilampen Empty Re: Groeilampen

Bericht van Abracadavra 2013-02-10, 19:48

Als je LEDs gaat gebruiken moet je wel goed in de gaten houden dat de juiste LEDs gebruikt worden die de juiste golflengten geven.


The absorption maxima of chlorophyll a are lambda= 430 and lambda= 662 nm, that of chlorophyll b are at 453 and 642 nm..
bron: http://www.biologie.uni-hamburg.de/b-online/e24/3.htm

Chlorofyl A komt in alle planten voor, dus je hebt LEDs nodig die de volgende golflengten produceren: 430nm en 662nm

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeilampen Empty Re: Groeilampen

Bericht van Matis 2013-02-10, 21:03

Ja dat weet ik maar je hebt ook speciale led groeilampen.
Ik ben nu aan t kijken voor led groeistrips die ze ook in de kas tuinbouw gbruiken.

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeilampen Empty Re: Groeilampen

Bericht van Abracadavra 2013-02-10, 21:55

Heb toevallig net een tv programma gezien erover, de keuken van klootwijk (ned2). misschien dat hij op uitzending gemist komt.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1324742

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeilampen Empty Re: Groeilampen

Bericht van Abracadavra 2013-02-10, 22:12

Matis schreef:Ja dat weet ik maar je hebt ook speciale led groeilampen.
Ik ben nu aan t kijken voor led groeistrips die ze ook in de kas tuinbouw gbruiken.

Daar ben ik wel benieuwd naar, waar je die voor een leuke prijs kan aanschaffen.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeilampen Empty Re: Groeilampen

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-02-10, 23:54

Zoals al gezegd al die cijfers zeggen mij maar weinig, hoewel 5 euro per dag veel is, maar of al dat andere veel verschil oplevert in combinatie met al het extra werk en spullen die je nodig hebt weet ik niet. Dan moet ik wel zeggen dat het steeds opnieuw zoeken van al die planten en opnieuw aanschaffen en dan onbespoten spullen kunnen groeien ik ook die 5 euro wel waard vind. Dat met die ledlampen vind ik wel mooi, maar veel te ingewikkelt, daarbij wil ik niet een brandend systeem in een brandbare kas hebben staan. Ik vind de brandende lamp al veel te eng, hoewel hij schijnbaar beveiligd is en de kelder gelukken bijna geheel uit beton bestaat. Ik hoop dat ik in de toekomst als op de zolder een groot raam komt deze plek kan gaan gebruiken inplaats van deze kas en deze alleen nog in de winter hoef te gebruiken voor de zeer lastige soorten te kunnen groeien. Er zit zover ik het gelezen heb wel verschil tussen planten wanneer ze assimileren of dissimileren (opslaan /verwerken). Sommige planten kunnen ook met licht dissimileren en anderen inderdaad niet, maar ik weet niet welke soort wat kan. Op dit moment durf ik de kast niet uit te zetten, omdat ik anders voor niks de planten tot zover heb opgeteeld en de belangrijkste soorten het nog altijd goed doen (de kelder is op dit moment rond de -1 tot 3 graden, dus te koud voor de tropisch/mediterrane / overdag is de kas rond de 19 tot 21 graden). Enkele soorten zou ik snachts in de woonkamer kunnen zetten en dan 's ochtends weer in de kas kunnen zetten en dat zal ik waarschijnlijk ook gaan doen. Zodra het buiten wat warmer wordt ga ik overdag de kas uitzetten en snachts aanzetten, zodat ik rond die vijf uur aan donker kom en kan kijken of dit goed uitpakt. Dankjewel voor jullie advies.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeilampen Empty Groeilampen

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-02-14, 21:08

Het is wel heel rustig op het forum. Misschien is dit de stilte voor de storm. Ik heb toch maar besloten om iedere dag 2 uur het licht in de kas uit te zetten, om te kijken of dit positief werkt (3 dagen gedaan tot nu toe) en ik denk het wel (de kas koelt in die tijd wel terug tot rond de 12 graden / acceptabel). De planten lijken er in ieder geval geen last van te hebben (moet het natuurlijk wel nog over een langere tijd zien en zodra het wat warmer buiten is de tijd (donker) wat verlengen). Ik heb de watermeloenen er maar uitgegooid, omdat ik geen zin heb in zwakke dingen - die ik het hele jaar moet aankijken - als ik genoeg andere planten heb. De tomaten, paprika's en aubergines gaan bijzonder goed. Één tomaat begind zelfs al te bloeien (kersttomaat) en gemiddeld zijn ze al 30 cm hoog met een dikke steel. De oca's beginnen gelukkig ook al op te komen, want die wilden maar niet komen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeilampen Empty Re: Groeilampen

Bericht van Linder 2013-02-16, 02:26

Ik heb even de berichten omtrent groeilampen opgesplits uit het onderwerp over bodemvruchtbaarheid

bovenstaande berichten kwamen voort uit:

https://permacultuur.actieforum.com/t355-bodemvruchtbaarheid-en-bodemverbetering
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeilampen Empty Re: Groeilampen

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum