Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Ontwerpsoftware

5 plaatsers

Ga naar beneden

Ontwerpsoftware Empty Ontwerpsoftware

Bericht van Eric Pol 2011-01-23, 23:27

Gebruiken jullie weleens software om een tuin te ontwerpen? Zo ja, welke en hoe bevalt dat?

Ik zoek al enige tijd een goed programma (bij voorkeur één die onder Linux draait) hiervoor maar heb nog niet iets goeds gevonden.
Eric Pol
Eric Pol

Aantal berichten : 40
Registratiedatum : 30-11-10
Woonplaats : Delfgauw

http://www.groenkracht.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwerpsoftware Empty Re: Ontwerpsoftware

Bericht van Tom 2011-01-24, 04:06

Hehe, het mag toch wel.. Ik durfde het nooit te vragen omdat ik jou altijd met die mooie papieren kaarten in de weer zag Wink.
Ik neig zelf voor ontwerpen toch altijd naar papier. Maar op zich is het natuurlijk handig om er online mee te kunnen smijten, in een bewerkbaar formaat. Tijd voor WikiPermaDesign..
Tom
Tom

Aantal berichten : 52
Registratiedatum : 23-01-11
Leeftijd : 33
Woonplaats : Zuid-Holland

http://www.ikzitop.facebook.linkedin.spullendelen.bettermeans.en

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwerpsoftware Empty Re: Ontwerpsoftware

Bericht van Linder 2011-01-25, 02:08

hoi,
ik ben me nu aan het verdiepen in '3d huis en tuin' en '3d tuin designer'
zie: http://www.3dhuisentuin.be/
op zich wel fijn, maar in de eerste heb ik voorlopig nog moeite met niveauverschillen, in de laatste schijnt dat makkelijker te zijn.

het zijn natuurlijk programmas waar je dan weer windows voor nodig hebt, als je linux gebruikt dan is mischien sketchup (van google, dus ook niet al te best, maar wel open source) wel wat, ook sketchup heeft een database met allemaal eerder door andere getekende bomen en planten.

Als er een open source tuinontwerp programma is dat makkelijker in gebruik is houdt ik me aanbevolen, ik hou helemaal niet van computers en zit er liefst zo min mogelijk achter...

groeten
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwerpsoftware Empty noodzakelijk kwaad?

Bericht van Eironeia, Saskia 2011-01-25, 14:08

Als tekendocente en computerfanaat de volgende overdenking als reactie op "ik houd niet van de computer":

We gebruiken een spade omdat dat beter bleek te werken dan onze handen. Je moet (kritisch) blijven kijken wat de techniek ons biedt.
Echter: als de mensen die zich druk maken over 'de wereld en het misbruik van ons milieu' zich terug trekken uit de wereld van de nieuwe technologieën, dan wordt men daar onvoldoende geprikkeld om zorgvuldiger te innoveren en dat meteen duurzaam te doen.

En dan ..... wat is er goed aan een computer programma ten opzichte van tekenen?

  • Voordelen: Je kunt meer schuiven, uitproberen experimenteren en naaar andere zaken zoeken, je maakt makkelijker meedere ontwerpen. Het creatieve proces krijgt meer mogelijkheden.

  • Nadelen: de schoonheid van een tekening, het handwerk ontbreekt, tekenen, schrijven, de motorische beweging geeft ruimte om te denken en te verwerken. Dat mis je bij het ontwerpen met de computer.


Tekenen tijdens de momenten dat je nog aan het nadenken bent, de computer wanneer je echt aan het ontwerpen bent dus......
Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwerpsoftware Empty hmmm

Bericht van Linder 2011-01-26, 14:43

mwah, als ik zeg 'ik houdt niet van computers' is dat geen anti-technologische statement. Ik zit gewoon liever met mn handen in de grond dan op een toetsenbord. Liever met mn ogen in een goed boek dan naar een scherm te staren. En zelfs liever wol te spinnen dan websites bij te houden.

Maar goed, de realiteit is dat ik vaker achter de pc zit dan achter mn spinnewiel, omdat alex en ik twee websites (blogs) bijhouden, en ik modder eet op twee internet fora. Ook gebruik ik graag veel fora, voor info uitwisseling en kennis opdoen, youtube voor de schat aan filmmateriaal die mensen erop hebben gezet etc. etc.

De voordelen die je noemt bij digitale ontwerpprogramma's gaan niet allemaal op. Schuiven kan ook met papieren objecten. Je kan bv op je basiskaart met papieren bomen van verschillend formaat schuiven, of met maquettespul gaan spelen. Dat laatste is eigenlijk het leukst. Ook kun je prima in de 'layers' werken waar veel computeraars mee werken, met (doorzichtig) overlaypapier kun je je ontwerpen gelaagd maken.

Wat voor mij het grootste voordeel biedt is de proffesionelere uitstraling die je al gauw hebt met een digitaal ontwerp. Zeker als je niet gewend bent aan technische tekeningen maken. Voor het binnenhalen van een opdracht bv. of het overtuigen van gemeenteraadsleden of ambtenaren. Voor het binnenhalen van een subsidie, werkt een digitaal model waar je doorheen kunt lopen (filmpje) en de zon op kan laten komen en onder laten gaan.

Verder denk ik dat je alles dat je met de pc kan tekenen, ook met de hand kan, en andersom. De ene persoon werkt gewoon beter/liever met de hand en ander met de pc... Is, lijkt me, maar net wat je ligt.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwerpsoftware Empty Re: Ontwerpsoftware

Bericht van Eric Pol 2011-01-26, 15:23

Helaas werkt Google Sketchup ook niet helemaal lekker onder Linux.

Tot nu toe heb ik alles altijd met de hand getekend en dat vind ik eigenlijk best prettig werken. Wel vind ik het soms lastig als je het ontwerp om een of andere reden wilt veranderen (bijv. omdat de opdrachtgever dat wil / of ik weer één of andere brainwave krijg Surprised ) je met een tekening heel veel opnieuw moet doen. Ik heb het gevoel dat dat met een ontwerpprogramma makkelijker is.

Daarnaast is natuurlijk de professionele presentatie ook wel van belang. We ontwerpen soms nu eenmaal voor partijen die nog enigzinds overtuigd moeten worden....

btw. inmiddels heb ik ook Mickeysoft Windhoos ter beschikking maar de voorkeur blijft toch echt onder Linux.
Eric Pol
Eric Pol

Aantal berichten : 40
Registratiedatum : 30-11-10
Woonplaats : Delfgauw

http://www.groenkracht.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwerpsoftware Empty Re: Ontwerpsoftware

Bericht van Eironeia, Saskia 2011-01-26, 15:50

Natuurlijk kan alles wat je op de PC kan ook met de hand. En vaak zelfs ook beter. Als je gebruikers ziet opereren zie je dat de brainwaves die Eric beschiijft onbewust meer ruimte krijgen. Dat is waar ik op doelde.

De PC schijnt onze hersens aan alle kanten te beinvloedden (ze groeien inmiddels bij de nieuwe generaties al anders dan bij ons, die hersenen. PowerPoint bv stimuleert lineair denken in één laag: een griezelige ontwikkeling). De invloed is soms negatief maar soms is er die positieve prikkel. Maar nergens ben ik zo vrolijk als tussen mijn frambozenstruiken.

Biedt Google Sketchup een manier om van 2D naar 3D te converteren? eenvoudig gebruiksvriendelijk? En hebben jullie wel eens geexperimenteerd met het invoeren als achtergrond van een prinscreen van google.maps?
Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwerpsoftware Empty Re: Ontwerpsoftware

Bericht van Sjef Romijn 2011-03-11, 12:23

Eironeia, Saskia schreef:Biedt Google Sketchup een manier om van 2D naar 3D te converteren? eenvoudig gebruiksvriendelijk? En hebben jullie wel eens geexperimenteerd met het invoeren als achtergrond van een prinscreen van google.maps?

Ondanks de gewennings periode, vind ik SketchUp een hele goede, zie bijv ook hier: mijn facebook sketchup album (geen login nodig)

Ik voeg even de gitaarhals toe die ik vanuit een 2D import heb overgetrokken en heb geprobeerd 3D te maken

Het gewone huis hebbik uit het hoofd getekend maar met maten bekeken vanuit Google Maps online, en het 8 kantige huis hebbik eerder al 2D op de computer gemaakt met Corel-Draw en later in het echt nagebouwd van karton en sateprikkers zoals hier te zien is:
Droomhuis
Sjef Romijn
Sjef Romijn

Aantal berichten : 8
Registratiedatum : 16-01-11
Leeftijd : 54
Woonplaats : Gaia

http://www.mcha.nl/reflector

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwerpsoftware Empty Re: Ontwerpsoftware

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum