Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04

Biochar

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Biochar        - Pagina 2 Empty Re: Biochar

Bericht van Abracadavra op 2013-05-18, 22:42

waar gebruik jij een verkoler voor? (ik probeer het nut ervan te begrijpen)

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht van Willie Wortel op 2013-05-18, 22:46

brandstof voor een houtskoolvergasser maken.

Een houtskoolvergasser past veel eenvoudiger op kleinere verbrandingsmotoren dan een houtvergasser (kleinere reactor en filtertrein, lichtere brandstof etc.)

In mijn geval is het dus een co2 neutraal verhaal omdat ik de gewonnen koolstof via een tussenstap weer omzet in arbeid en co2

Laatst aangepast door Willie Wortel op 2013-05-18, 22:50; in totaal 1 keer bewerkt

Willie Wortel

Aantal berichten : 31
Registratiedatum : 22-04-13
Leeftijd : 34

http://www.vollerleven.wordpress.com

Bericht van Abracadavra op 2013-05-18, 22:49

Ok, duidelijk.

Abracadavra

Bericht van Robert en Monique Knops op 2013-05-18, 23:41

Het is heel interessant en interessant om de schade die de mens met de fossiele brandstoffen uit de bodem te halen gedeeltelijk ongedaan gemaakt kan worden. Het soort van houtskool wat dan gewonnen wordt gaat dat geen composteringsproces in de bodem aan? Het blijft dan wel alleen maar interessant om het gehalte koolstof in de lucht omlaag te halen en de grondstructuur snel te verbeteren. Hoewel de natuur op kort termijn er niet veel van kan profiteren zouden er mogelijkheden zijn dat ze er op de lange termijn wel lang van kunnen profiteren wanneer tenminste de koolstof in de grond verwerkt wordt.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 33

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Bericht van Willie Wortel op 2013-05-19, 11:16

Robert,

In theorie zou het niet moeten kunnen composteren, hooguit uiteenvallen in kleinere brokjes, ik weet het niet zeker omdat ik het nog nooit geprobeerd heb.

Over een aantal jaar horen we het van Matis hoop ik Smile

Groeten,

Willie Wortel

Bericht van Robert en Monique Knops op 2013-05-20, 14:41

Ik weet dat in as heel veel soorten schimmels leven, omdat de paddenstoelwerkgroep van het natuurhistorisch genootschap waar ik bij zit er helemaal gek van is. De vruchtlichamen zien vaak als hele kleine ronde schijfjes uit. Ik ben zelf van de wat grotere vruchtlichamen, dus ik ben er geen expert van. Humus in de grond breekt ook 5% per jaar af en de koolstof hiervan zal ook weer de lucht in gaan. Mijn verwachting zou dus wel zijn dat het in zekere zin composteert, omdat het bodemleven de koolstof zal opnemen en gebruiken.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Bericht van Willie Wortel op 2013-05-21, 19:38

Dat is maar de vraag. Koolstof word normaliter opgenomen als onderdeel van een verbinding. (koolstof vormt dan samen met andere elementen een stof humus b.v.).

Organische stof "vergaat" omdat de verbindingen tussen de elementen (die maken een stof) vergaan. Micro organismen nemen de stof op en scheiden die in een andere (gebroken) vorm uit. humus-> bacterie-> co2+ van alles b.v.

De pure koolstof die overblijft na verkoling is een element en een element kan niet vergaan of afgebroken worden. Koolstof als element is "dood" en daarom niet interessant als voeding. Ik ken geen biologische bestemming voor pure koolstof, niets "eet" pure koolstof naar mijn beste weten.

(hout)As is een verzameling van de mineralen kalium calcium en magnesium, deze mineralen zitten ook nog(in zeer lage concentratie) in de biochar. Mineralen worden wel opgenomen door planten maar zijn ook elementen.

Ik had iets beter op moeten letten bij scheikunde en biologie, dan had ik wellicht uitsluitsel kunnen geven Very Happy

Maar we hebben Matis, die gaat het aan een praktijkonderzoek onderwerpen hoop ik Smile

Willie Wortel

Bericht van Robert en Monique Knops op 2013-05-21, 20:40

Ik weet wel dat bomen via hun wortels en via schimmels (hyfen) pure koolstof uitwisselen. Schimmels kunnen heel goed elementen vervoeren om tekorten ergens op te lossen. Zo schijnt het dat wanneer er een dode boom in het bos komt (deze niet verwijdert wordt) de elementen van de boom snel aan de kleinere bomen die ontkiemen getransporteerd worden, zodat deze sneller volwassenheid kan bereiken. Zo kunnen stukken bos waar allemaal dode bomen blijven liggen sneller herstellen van een natuurramp. Als de bomen verwijdert worden, dan duurt het hele proces veel langer.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Bericht van Abracadavra op 2013-05-21, 21:04

De biochar is eigenlijk hetzelfde als norit, dat is inderdaad een inerte stof die niet zal vergaan, uiteindelijk zal het waarschijnlijk wel reageren met zuurstof tot CO2. De biochar kan goed dienst doen als "huisvesting" voor allerlei organismen zoals bacteriën en schimmels. Daarnaast is het een poreus product waardoor er lucht en vocht opgeslagen kunnen worden, zodat het werkt als een spons.

Abracadavra

Bericht van Willie Wortel op 2013-05-22, 17:04

Willie Wortel

Bericht van Abracadavra op 2013-05-22, 21:32

hier ook nog wat informatie.

Abracadavra

Bericht van Robert en Monique Knops op 2013-05-24, 11:54

Het is toch wat ik in het begin dacht. De indianen in de Amazone hebben deze grond vroeger gemaakt. Zij hebben die grote vruchtbare vlaktes in het midden van de Amazone gecreëerd (documentaire over gezien). Wat betreft die mineralen in het hout die verdampen niet (vond het ook al raar), maar blijven gewoon in het houtskool achter. Dus wat bij die lezing naar voren kwam, nadat ik hem ermee had geconfronteerd, van dat er te veel zware metalen in onze mest, hout... aanwezig zijn (industrie, 2e wereldoorlog...) geld nog altijd. Daarbij blijkt ook uit de lezing dat het niet zo is dat iedere grond er beter van wordt. Vruchtbare gronden verbeterden bijvoorbeeld niet. Voedselarme gronden juist weer heel veel. En het substraat bepaald ook in grote mate wat de kwaliteit van de biochar is (pH). Maar biochar vergaat wel en sneller naargelang een lagere oorspronkelijke verbrandingstemperatuur (ook afhankelijk van de grond...). Hoewel de afname van biochar in de grond heel lang kan zijn. Het is een interessant product, maar persoonlijk vind ik een plant nog altijd een betere koolstofbinder, die ook duurzamer is. Dus met bossen kan beter de koolstof uit de lucht gehaald worden.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Bericht van Abracadavra op 2013-05-24, 11:57

Mee eens, daarom zou ik me de moeite besparen van het verkolen, en het organische materiaal gewoon gebruiken als mulch.

Abracadavra

Bericht van Willie Wortel op 2013-05-25, 01:34

Waar blijven de zware metalen als je biomassa composteert, als mulch b.v. ?

Willie Wortel

Bericht van Abracadavra op 2013-05-25, 13:22

@willie wortel:

Tja, ook in de bodem, maar dan wel in verdunde vorm, en in zoveel organisch materiaal dat je bij wijze van spreken je tuin 1 meter zou hebben opgehoogd.
Maar ik denk als je (zoals in jouw geval, omdat je de biochar als brandstof gebruikt) je biochar zelf maakt, en dus ook weet waar de grondstoffen vandaan komen, dat het wel mee zal vallen met de hoeveelheid zware metalen.

En ik neem aan dat als je biochar officieel koopt, dat er wel op moet staan hoeveel zware metalen erin zitten.

Abracadavra

Bericht van Willie Wortel op 2013-05-25, 20:21

Ik weet eigenlijk niet of je dat spul ook kan kopen.

Ik tuinier op met compost "verzadigde" klei, qua bodem hebben wij dus geen klagen Smile

Van zware metalen naar voedselveiligheid: was er trouwens nog iemand van dit forum in Wageningen vandaag (march against Monsanto) ? Het weer was goed en de sfeer ook !

Willie Wortel

Bericht van Abracadavra op 2013-05-25, 21:11

Als ik me niet vergis heb ik wel ergens gelezen dat je biochar kan kopen.

Wij zijn niet geweest, maar iedereen die wil kan nog een protestbrief laten verzenden door op de onderstaande link de datum je naam en je woonplaats in te vullen en op submit te klikken:

https://docs.google.com/forms/d/1K9NHUUH5jsjgQrAZHjsheXnyZZxqexC8mnFs5WZZa5E/viewform?pli=1

Abracadavra

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

Permissies van dit forum: