Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Zone 4 aanplanten

5 plaatsers

Ga naar beneden

Zone 4 aanplanten Empty Zone 4 aanplanten

Bericht van Tyrr 2013-06-18, 10:14

Hallo


Een stuk van de tuin gaat zone 4 worden (houtproductie). Langs de rand zou ik kastanje zetten die in korte rotatie gaat (1-3jaar), maar daar achter weet ik nog niet wat ik best kan planten. Het is niet enorm groot, maar langs 1 zijde staat er al bos en komt er zone 5, langs de andere kant (kastanje-kant), is er wat bosrandfruit gepland-t tegen een verbindingspad (2-3m breed). Langs de ene kant zou ik graag goed constructiehout hebben, maar langs de andere kant weet ik niet of de oppervlakte dit haalbaar maakt en ga ik misschien beter voor knothout. Eventueel kan ik nog een weide vastkrijgen denk ik (in onverdeeldheid na het overlijden van mijn grootvader maar de rest van de familie woont ver weg en doet er dus niets mee), maar die wordt nog actief gebruikt, dus die meteen volplanten is geen optie. Houtkanten denk ik wel dat doenbaar moet zijn als ik eens met de huidige gebruiker ga babbelen.

Iemand ideeën over soorten om aan te planten? En dan vooral voor constructiehout.

Knotbomen zou ik gaan voor tamme kastanje, els langs de kant van de gracht en proberen of berk zich laat knotten (tot nu toe wisselende resultaten gevonden). Met eventueel nog eik in knot. Andere soorten mogen natuurlijk ook gesuggereerd worden.


Groensels
Tyrr
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Zone 4 aanplanten Empty Re: Zone 4 aanplanten

Bericht van Linder 2013-06-18, 15:55

hoeveel oppervlakte hebben we het ongeveer over?

bouwhout neemt veel ruimte in beslag inderdaad, en het duurt ook langer, bovendien moet je geen last gaan krijgen van te veel schaduw, want bouwhout bomen laat je hoger opgroeien.

dus plaatsing ten opzichte van de rest van je tuin is dan ook van belang.

ik ben wel fan van robinia, zeker als knothout erg fijn, groeit snel, geeft best goeie kwaliteit paalhout of brandhout, bloeit mooi voor de bijtjes, en is ook stikstoffixerend, dus iedere keer dat je knot laat ie ondergronds verhoudingsgewijs evenveel biomassa aan wortels afsterven, inclusief de bacteriekolonies met bijbehorende stokstof.

waarvoor wil je hout gebruiken, zelf zou ik niet echt vaak bouwhout nodig hebben, en waneer ik een plan zou hebben om iets te bouwen waarschijnlijk niet kunnen wachten op dat het hout oud genoeg is en op zoek gaan naar een lokale verantwoorde leverancier.

brandhout, paalhout, stokkenhout etc zijn wel dingen die ik jaarlijks nodig heb, dus ik zou persoonlijk houtproductie (als ik de ruimte had) eerder daarop richten en dan dus gaan knotten en stoelen.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Zone 4 aanplanten Empty Re: Zone 4 aanplanten

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-06-18, 23:55

Ik ben geen fan van Robinia, omdat hier maar zeer weinig inheemse organismen in een symbiose mee leven (er voordeel van hebben). Van een eik, haagbeuk, es, gewone esdoorn, linde, beuk, wilg of zoete kers zijn honderden organismen afhankelijk. Dat gezegd ik zou zelf veel liever zelfvoorzienend zijn in mijn voeding, dus ik zou eerst kijken of je daar genoeg grond voor heb, dan dat ik na 10-15 jaar geschikt hout heb om wat mee te bouwen (daarbij moet je alles ook nog zagen, bewerken...). Je kunt er ook een boomgaard/voedselbos/groentetuin of als het ongunstig ligt een graanakker van maken.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Zone 4 aanplanten Empty Re: Zone 4 aanplanten

Bericht van Tyrr 2013-06-19, 17:27

oppervlakte is een are of 3-4, daarachter nog een are of 2 zone 5. Daarachter ligt een stuk populierenbos. Het is een relatief smalle strook. Bouwhout is eerder om zo nu en dan eens een boom af te kunnen doen voor verkoop of eigen gebruik.

Als ik het grotere stuk zou kunnen aansnijden, gaat het over bijna 1ha, bijna 4kant met aan de noordkant een wei waar paard + ezel staat op bio-voer en daan de oost en westkant bos. enkel noord is een wei waar ik niet van weet wat ik er van moet denken.

korter bij huis gaan het dan knotbomen worden met misschien op de grens naar de 5 wat groter hout en als dat  min of meer rond is dat grotere stuk proberen in te planten. Of als ik helpende handen extra vind Smile
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Zone 4 aanplanten Empty Re: Zone 4 aanplanten

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-06-20, 22:38

Je kunt toch ook zone 4 en 5 met elkaar mengen. Je kunt als dominante bomen Tamme kastanje, zoete kers, gouden regen (waarschijnlijk het meest waardevolle hout op de markt, bindt ook stikstof, is geen agressieve soort) en evt. zomer eik gebruiken. Dan kun je als grote struiken: hazelaar, mispel, pruim, evt. krentenboom en evt paw paw gebuiken. Als klimmers kun je dan nog hop (heerlijke scheuten), kiwibes en apios (ook voor de stikstof) gebruiken. Hier en daar zul je ook nog wel wat framboos en braam kwijt kunnen (zeker in het begin) en op de bodem kun je nog bosaardbei, struisvaren, daslook, smeerwortel, look-zonder-look en evt zevenblad kwijt kunnen. Daartussen kun je dan nog veel planten voor de natuur planten (bv bosanemoon, speenkruid, stengeloze sleutelbloem, slanke sleutelbloem, bosviooltje, stinkende gouwe, fluitenkruid, dag koekoeksbloem, gevlekte aronskelk...). Als knotboom levert haagbeuk waardevol hout op. Dat is heel goed brandhout.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Zone 4 aanplanten Empty Re: Zone 4 aanplanten

Bericht van marc 2013-06-22, 19:46

Robert en Monique Knops schreef:Ik ben geen fan van Robinia, omdat hier maar zeer weinig inheemse organismen in een symbiose mee leven (er voordeel van hebben). 
Ik ben nieuwsgierig hoe je dat te weten komt, Robert. Is hier onderzoek naar gebeurd?
Marc

marc

Aantal berichten : 79
Registratiedatum : 10-12-10
Leeftijd : 56
Woonplaats : Waasmont

Terug naar boven Ga naar beneden

Zone 4 aanplanten Empty Re: Zone 4 aanplanten

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-06-23, 00:32

Dat heb ik op school gehad (bos- en natuurbeheer) gestudeerd en daarbij loop ik veel mee met het natuurhistorisch genootschap. Het is ook niet erg moeilijk, omdat Robinia speudoacacia van nature in Noord-afrika voorkomt en hij bij ons dus helemaal niet hoort te groeien (is hier niet op een natuurlijke manier naartoe gekomen, dus zijn predatoren... ook niet) . Ik hou mij in mijn vrije tijd bezig met flora, fauna en fungi op hoog niveau (zeker gezien de meesten mensen hier niks meer over weten) en acacia is behalve zijn nectar (evt. stikstofbindend vermogen) niet erg interessant en eerder een last in ons systeem. Persoonlijk vind ik uitheemse planten interessant mits ze niet het risico vormen om een plaag te worden, waarmee ze onze eigen systemen onder druk zetten. Helaas is de valse acacia een soort die hier en daar al een plaag vormt en inheemse soorten wegdrukt. Ik zou je niet naar allerlei onderzoeken kunnen verwijzen, omdat ik er niet direct weet. Ik heb mijn kennis van anderen en eigen waarnemingen, daarbij hecht ik de meeste waarde aan eigen waarnemingen en de minste aan onderzoeksrapporten, omdat de uitkomsten van onderzoeksrapporten vaak nogal onbetrouwbaar zijn (ligt aan de motieven waarom het onderzoek is uitgevoerd). Een voorbeeld in Zuid-limburg is het een soort die het goed doet in onze bossen, omdat de soort zich in de mergelsteen goed kan vastzetten (van nature groeit de soort ook op stenige plaatsen). De mergel warmt ook goed op waardoor de soort zich er fijn voelt. De soort vermeerdert zich hier door ondergrondse uitlopers en zaailingen. Zo kom je nu mergelhellingen in Zuid limburg tegen waar valse acacia de dominante boom is en andere bomen geen kans krijgen. Als je gelukt heb staan in de valse acacia wat maretakken (die groeien bij ons van regio tot regio in andere bomen / meidoorn, wilg, populier, appels, eik en valse acacia / in Polen groeien ze zelfs op berk). Verder kunnen op acaciahout een paar saprofieten groeien (paddenstoelen die dood materiaal afbreken / geen mycorrhiza's / nog nooit een parasiet tegengekomen, maar mogelijk), maar voor de rest nooit bijzondere waarnemingen gedaan. Als de soort verwijdert moet worden is dat een waar probleem gezien de wortelstokken en kost dat een hoop geld, tijd en moeite. Er leven voor zover ik weet ook geen insecten van de bladeren of het hout... en dat in vergelijking met bomen die hier van nature voorkomen is het een boom met weinig waarde voor de natuur. Natuurlijk is het hout hierdoor wel waardevol voor de mens, omdat het een lange tijd nodig heeft om te vergaan. En bijenhouders vinden het een mooie boom voor honing (veel bloesem) en permaculturisten vanwege zijn stikstofbindende vermogen.  Gelukkig zijn er meer bomen die stikstof binden en dan is Els (Alnus/ zwarte op natte en de witte op droge) een veel betere optie, die ook nog eens waardevol brandhout oplevert. Van de valse acacia leefden naar mijn geheugen ongeveer 10-15 insecten. Van de eik leven 600 insecten, waarvan bv 40 galvormers zijn. De soort leeft naar mijn weten niet in directe samenwerking met schimmels, terwijl een eik met meer dan 40 soorten samenwerkt (meerdere russula's, melkzwammen, gordijnzwammen, boleten, cantharellen...). Waar alle saprofieten... nog buiten vallen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Zone 4 aanplanten Empty Re: Zone 4 aanplanten

Bericht van marc 2013-06-23, 08:55

Bedankt voor het uitgebreide antwoord, Robert. Ik heb gemerkt dat robinia hier in de leemstreek(oosten van Brussel) niet zo'n groot probleem is. Hij zaait wel uit, maar niet in grote mate en nooit dominant. Het voorbeeld van de eik wordt vaak als argument gebruikt in mijn vakgebied (bosbouw) om de keuze voor inheems hout te verantwoorden. Maar ik vind dat een dooddoener. Wellicht zitten er niet zoveel soorten op exotische boomsoorten, maar die kunnen evengoed een niche vormen voor enkele zeldzame insecten- of schimmelsoorten. Dat wordt echter niet onderzocht. En ik wed dat Zuideuropese soorten toch niet zo onbekend en onsmakelijk zijn voor onze fauna. Maar ook die worden geweerd uit onze bossen. Maar dat zijn slechts veronderstellingen... Ik vind persoonlijk de keuze voor inheems helemaal achterhaald. Het klimaat is al een tijd niet gunstig meer voor inheemse soorten: de beuk, eik, es, els, allemaal lijden ze onder stress-ziektes. Ik ga voor diversiteit, ongeacht de oorsprong van de plant. Natuurlijk moet je er over waken dat een plant niet te dominant/invasief wordt, maar van vele planten kennen we de potenties al, en bovendien heb ik hier meer last van inheemse invasieve soorten zoals braam en adelaarsvaren dan van wat anders. In het domein dat ik beheer is een arboretum met meer dan 500 exotische boomsoorten, maar de dominante soort in ons bos is nog steeds onze inheemse esdoorn. Ik ben heel benieuwd naar wat je me nog meer kan vertellen over dit thema, Robert, maar misschien is dat wat te saai voo de andere lezers hier..?

marc

Aantal berichten : 79
Registratiedatum : 10-12-10
Leeftijd : 56
Woonplaats : Waasmont

Terug naar boven Ga naar beneden

Zone 4 aanplanten Empty Re: Zone 4 aanplanten

Bericht van Linder 2013-06-23, 12:28

Nee hoor, t is juist interessan, t is ook een interessante discussie.

Maar wellicht verdient ze een eigen draad, zodat we t hier over de zone 4 aanplant keuze van Tyrr kunnen blijven hebben ook.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Zone 4 aanplanten Empty Re: Zone 4 aanplanten

Bericht van Chana 2013-06-23, 12:55

marc schreef:Ik vind persoonlijk de keuze voor inheems helemaal achterhaald. Het klimaat is al een tijd niet gunstig meer voor inheemse soorten: de beuk, ...


Ik vind de discussie ook interessant, misschien kan het over gezet worden naar een nieuw topic?
'k Denk zelf ook dat niet inheemse planten best kunnen, als ze maar wat "opleveren". En wat is inheems, de beuk? Die kwam toch ook ergens anders (Amerika?) vandaan, waar ligt de grens in tijd tussen inheems en uitheems? Aardappels kwamen ook ergens anders vandaan. Wat nu niet inheems is is het later weer wel. Net als de mode: we brengen het terug naar Engels landschap zoals het vroeger was. Wat is terug brengen, misschien was die tuin daarvoor wel Frans Barok, waarom dan niet daar naar terug brengen, in mijn ogen omdat Engels Landschap nu gewoon weer in is. Ik laat zelf niet mijn keuze bepalen door dat soort dingen. Die Robinia zou ik dan weer niet nemen, omdat die zo kan woekeren en hoe hij zich voortplant. Dan geeft de Els ook stikstof en een hoog rendement brandhout. 

Ik zou een halve hectare aan voedsel wijden, boven de halve hectare aan brandhout gaan denken. En boven een hectare aan bouwhout. Fruitbomen en notenbomen hebben ook ruimte nodig. En misschien een graanveldje. Kippen, enz. Ook een hectare heb je zo vol, maar misschien ben ik verwend met ruimte.

Overigens was het niet mogelijk om onder de quote van Marc te schrijven...

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zone 4 aanplanten Empty Re: Zone 4 aanplanten

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-06-25, 00:43

Onze bomen staan onder stress vanwege de mens die zich onverantwoordelijk gedraagt door alle systemen kapot te scheuren met wegen..., stoffen in systemen te brengen die er niet thuishoren, grondstoffen te exploiteren, dieren/planten/paddenstoelen in systemen te brengen die er niet thuishoren, kringlopen vernietigd heeft, beheer uitvoert wat niet aansluit op de systemen en als een god boven alles staat. Dat zie je nu ook weer terug bij permacultuur (niet door iedereen en overal natuurlijk). In plaats dat de kracht van de natuur gebruikt wordt en deze begint uiteindelijk altijd bij de natuurlijke systemen, worden deze verkracht door deze systemen te vereenvoudigen tot een paar gewilde soorten die niches van onze eigen soorten moeten innemen. Nou is het zo dat zo'n nieuwe samenstelling niet direct een goed systeem vormt, omdat zoiets 1000 jaren nodig heeft om te ontstaan. Er zullen soorten verdwijnen, nieuwe soorten bijkomen... Ook heeft moeder natuur het systeem niet zo eenvoudig gemaakt dat wij mensen het zomaar kunnen laten werken. We kunnen gokken en geluk hebben dat het gedeeltelijk werkt (voor een bepaalde tijd). We kunnen misschien kleine stukken met uitheems (dus niet hier vanzelf gekomen) grut beplanten in een samenstelling die misschien goed uitpakt, maar onze grootste aandacht zou moeten liggen in gezonde, evenwichtige bossen krijgen, zodat we een vangnet voor onszelf maken voor als onze uitheemse systemen toch niet zo goed mochten werken. 

Ik ben nog geen enkele uitheemse soort tegengekomen die daadwerkelijk een grote biodiversiteit met zich meebrengt. Eerder alleen maar schade aan onze systemen/biodiversiteit. Maar ik hoor graag voorbeelden van alle zeldzaamheden! De niches die ingenomen worden zijn ontstaan door ons, omdat wij de natuurlijke systemen te drastisch geschaad hebben en ze alleen maar zwakker en zieker maken. Na de ijstijden zijn veel bomen van het zuiden weer naar ons terug gekeerd op eigen kracht en met deze soorten zijn ook dieren... teruggekeerd en vanwege de horizontale bergketens in Europa is het moeilijker voor soorten om van het zuiden naar het noorden terug te keren als deze eenmaal uit het noorden weer verdwenen zijn. In Amerika heb je verticale bergketens en daardoor is het hier gemakkelijker. Amerika en Europa waren ook met elkaar verbonden en daardoor komen in Noord-Amerika veel soorten voor die ook bij ons voorkomen, hoewel veel van deze soorten ook al heel anders zijn als onze soorten.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Zone 4 aanplanten Empty Re: Zone 4 aanplanten

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-06-25, 00:47

Je kunt je eens verdieping in de verspreidingsstrategie van de esdoorn, want die is heel interessant. Ook het strooisel van de esdoorn en de symbioses die hij aan gaat zijn bijzonder interessant.

Begrijp me niet verkeert ik heb buiten natuurlijke systemen niks tegen uitheemse soorten (mits ze niet invasief zijn en daarmee een gevaar vormen). Maar de extra diversiteit aan boomsoorten die met uitheemse meegebracht wordt is niks bij de diversiteit die verloren gaat aan de plaatsen die deze bomen van onze eigen bomen inneemt. Dat gezegd omdat onze natuurlijke systemen ernstig ziek zijn en er door ons geen maatregelen worden getroffen zullen onze bossen waarschijnlijk in de komende jaren nog behoorlijk verarmen. We zou nu al moeten handelen (helaas door kunstmatige maatregelen, om onze eigen kunstmatige acties te compenseren).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Zone 4 aanplanten Empty Re: Zone 4 aanplanten

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum