Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


volkstuinproject

3 plaatsers

Ga naar beneden

volkstuinproject Empty volkstuinproject

Bericht van *Epi* 2013-07-31, 01:17

Voor volgend jaar heb ik een nieuw en groter (1,5 are) perceel aangevraagd op het volkstuinencomplex en wil ik meer gaan experimenteren met de permacultuur.
Daarnaast wil ik graag dat het ook een mooie tuin wordt. Het mag best rommelig zijn, maar er moeten ook wel duidelijke lijnen in zitten (die ik hieronder vast heb uitgezet)... Er mogen ook best een paar pronkstukjes in staan.
De rechterkant van de afbeelding is de zuidkant, ik heb gemikt op een tuin 12 x 12 meter, maar dit kan ook een stuk rechthoekiger uitvallen.
volkstuinproject Wuir



Vak C en D moeten de warmste stukken van de tuin worden door hoogte in te brengen in A en B.   Ook hoop ik warmte op te vangen door de weerspiegeling van de vijver waar ik tomaat en komkommer achter wil zetten langs de ondersteuningpalen in het midden. Geen idee of dit gaat werken.
Met de vijver hoop ik wat padden te lokken, al ga ik de verleiding niet weerstaan om er toch ook een paar goudwindes in uit te zetten..

Vak E en H reserveer ik voor de meer traditionele groentes en als zaaibed.
Wat ik tot dusver in gedachten had:

A
braam
framboos
tayberry
melde
indianenaardappel
wilde perzik
bonen
lupine
wilg

B
appel laagstam
2x rode aalbes
yakon
kruisbes
bonen
lente ui
melde
lupine

C
artisjok
aubergine
paprika
melde
courgette
zuring
kleine pimpernel

D
aardbeien

E en H
andijvie
aardappelen
wortelen
uien/sjalot
sla(soorten)
koude kas

F
rabarber
tomaat
komkommer (Keizer Alexander)
klaver

G
indianenaardappel
braam

I
gereedschapskist & materialen
composthoop
klaver
ruimte voor stekken en onderstammen voor enten

J
ruimte voor stekken en onderstammen voor enten
klaver


Verder heb ik nog een aantal planten op mijn verlanglijstje staan die ik in de toekomst zeker ga uitproberen en hun plekje zullen krijgen, maar voorlopig even zo..
Kruiden krijgen in mijn voortuin een plek, heb een druif, peer en kers in mijn achtertuin die ik beiden ook meer eetbaar wil gaan inrichten.[/b]
*Epi*
*Epi*

Aantal berichten : 38
Registratiedatum : 16-07-13
Leeftijd : 47
Woonplaats : Zwolle

Terug naar boven Ga naar beneden

volkstuinproject Empty Re: volkstuinproject

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-07-31, 11:13

Ik zou vooral ook andere mensen invloed op de tuin laten hebben, zodat er meer betrokkenheid met de tuin ontstaat. Ik zou ook de wat zeldzamere/dure/kwetsbare/niet productieve soorten/rassen voorlopig weglaten (indianenaardappel, yacon, artisjok, lupine en aubergine). Paprika's behalve de puntpaprika's schijnen bij de meesten in Nederland niet erg productief te zijn. Ik zou bij de laagstam vooral op de kruisbestuiving letten, dus minimaal 2 rassen van één soort die elkaar kunnen bestuiven. Fruit is trouwens heel leuk, dus als er wat meer fruit kan staan is dat zeker leuk: peer, appel, kers (Regina en Karina), pruim en kweepeer. Vijgen doen het ook heel goed bij ons. Als klimmers zijn kiwibessen ook   heel leuk. Denk ook vooral aan wat bloemen in de tuin (vinden mensen meestal geweldig). Je kunt een combinatie tussen inheems en uitheems hebben. Ik zou ook denken aan broccoli, bloemkool, boerenkool, bladkolen (voor salades), bieten, snijbiet, erwten, peulen, kapucijners, pastinaak, venkelknol, selderij en suikermais. De wilgen kun je in elkaar vlechten, zodat je mooie creaties ermee kunt maken. Je kunt er bv. heel gemakkelijk bonen in leiden. Hazelaars (Cosfort en Hallische Riesen) en amandelen (Robijn) zijn ook heel leuk (noten).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

volkstuinproject Empty Re: volkstuinproject

Bericht van Linder 2013-07-31, 11:52

Hoi,

Lijkt me o zich geen slecht ontwerp, maar ik zie dat je in A braam, framboos én tayberry hebt gepland.

Dit gaat denk ik niet werken, ik zou er 2 an die 3 neerzetten, de anderen kun je evt op andere plekken in de tuin zetten. bv bij B.

Aangezien je ze in het platte vlak langs een hek (f eigenlijk een aantal palen met draad ertussen op verschilllende hoogtes) kun leiden hoeft dat niet veel plaats in te nemen. Maar aangezien ze wel de zeflde ruimte innemen is die drie op zo een klein stukje bij elkaar geen goed plan. ik denk dat de sterkste de ruimte inneemt en de andere twee niet presteren.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

volkstuinproject Empty Re: volkstuinproject

Bericht van Linder 2013-07-31, 11:53

Leuk dat je ook met enten aan de slag gaat.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

volkstuinproject Empty Re: volkstuinproject

Bericht van *Epi* 2013-07-31, 13:24

Om verwarring te voorkomen; dit gaat om mijn eigen stukje volkstuin, niet het stukje gemeentegrond uit het andere topic. Wat dat betreft ben ik voor bestuiving daar niet bang, op het complex staan aardig wat fruitbomen. Om de peer in mijn achtertuin ben maak ik me meer zorgen. Maar die kan ik altijd nog verplaatsen.
De paprikas die ik nu in mijn tuin heb doen het idd slecht, ze zijn erg klein gebleven. Ze bloeien wel momenteel, ik ben benieuwd naar de ontwikkeling van de vruchten. Dat puntpaprikas het beter doen wist ik niet, die neem ik zeker mee voor volgend jaar. Mijn aubergines doen het ook niet erg goed. Wel gisteren al de eerste oogst artisjokken eraf gehaald van zaailingen van dit jaar ( welgeteld drie stuks Very Happy ). Opvallend is dat met name de artisjokken die tegen de courgettes aanstaan het goed doen.
De braam wil ik volgend jaar aan beide zijden van in het verlengde van de pergola leiden, de tayberry dan in B of J.

Het enten is compleet nieuw voor mij, lijkt best moeilijk met wat ik erover lees, maar wel erg leuk om mee te experimenteren..
*Epi*
*Epi*

Aantal berichten : 38
Registratiedatum : 16-07-13
Leeftijd : 47
Woonplaats : Zwolle

Terug naar boven Ga naar beneden

volkstuinproject Empty Re: volkstuinproject

Bericht van Linder 2013-08-01, 11:21

het enten is een techniekje wat je even onder de knie moet krijgen, maar wat iedereen wel aan kan leren in 1 tot 3 dagen.

paprikas en aubergines doen het in nederland eigenlijk alleen echt goed in een kas. Hoewel er wel rassen schijnen te zijn die beter zijn voor de buitenteelt in nederland. oa een puntpaprikaras idd. (maar volgens mij niet ieder puntpaprika-ras)

artichokken uit eigen tuin zijn zo ontzettend lekker, zeker het artichokkenhart.. onze artichokken hebben de winter niet overleefd, behalve 1...

heb je het met je buren gehad over die tay/braam planten aan de rand van je tuin.

ze woekeren nogal zoals je misschien weet, betekent dat ze ook de tuin van je buren in kunnen woekeren, misschien vinden ze het niet erg als ze zo af en toe iets kunnen plukken Smile

Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

volkstuinproject Empty Re: volkstuinproject

Bericht van *Epi* 2013-08-02, 00:02

Zonde van de artisjokken.. Heb ze wel eerder gehad in de siertuin, toen hebben ze het ook maar een jaar gedaan. Het afdekken in de winter schijnt nogal precies te komen ivm met rotting van de afgesneden stengels.

De bramen in het verlengde van de pergola komen langs het pad, ik heb gezien dat er meer mensen zijn die dit zo gedaan hebben. Met af en toe wat verleggen of eventueel bijsnoeien moet dat te doen zijn zonder daarbij van last te zijn.
De tayberry had ik nog niet bij stil gestaan, heb em dit jaar aangeschaft en was in de veronderstelling dat hij mooi compact zou blijven..

Wat het enten betreft, ik heb al wat pitten uitgezaaid om onderstammen te kweken maar ik bedenk me dat dat wss geen laagstammen gaan worden en ik er dus uiteindelijk weinig aan ga hebben. Enkel oefenmateriaal...
Klopt mijn logica dat wanneer ik zelf geschikte onderstammen wil kweken ik de pitten uit de vruchten van een ongeënte laagstamboom moet gebruiken?



*Epi*
*Epi*

Aantal berichten : 38
Registratiedatum : 16-07-13
Leeftijd : 47
Woonplaats : Zwolle

Terug naar boven Ga naar beneden

volkstuinproject Empty Re: volkstuinproject

Bericht van Linder 2013-08-02, 00:21

Hoi,

nee niet helemaal. als je pitten uit welke vrucht dan ook haalt en die zaait heb je geen flauw idee wat er uit komt. daar kan je dus op enten maar dan weet je nooit hoe groot de boom wordt en of de onderstam een beetje resistent is.

als je onderstammen wilt kweken zul je ergens een onderstammetje op de kop moeten tikken van de gewenste groeikracht. voor appels doorgaans m27, m9, m26 of m106, voor peer kwee a, kwee b of kwee c. dat zijn rassen die zijn gekweekt om als onderstam dienst te doen, en ook die worden vooral vegetatief vermeerderd.

vaak kun je bij bomen het opschot dat uit de wortels komt wel afleggen, als je hiervan een scheut hebt die mooie wortels eraan heeft kun je die eraf knippen, in een hoek van 45 graden planten en als die gevestigd is plate tegen de grond afleggen, aarde er op hopen, en wachten tot de scheuten uitlopen.

hier kun je jaarlijks een scheut met wortels van de hoofdstam losknippen.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

volkstuinproject Empty Re: volkstuinproject

Bericht van *Epi* 2013-08-02, 01:06

Thanks! Ik bleef al steken op google bij het kweken van geschikte onderstammen, kon er weinig over vinden.
Allemaal een kwestie van de juiste sleutelwoorden. Very Happy 
'Vegatief vermeerderen'... Marcoteren in het geval van de appel en peer. Dat biedt iig meer perspectief dan mijn logica waar ik jaren op vruchten had moeten wachten.
Nu nog een adresje vinden, woon niet ver van de flevopolder dus dat moet geen probleem zijn denk ik...
*Epi*
*Epi*

Aantal berichten : 38
Registratiedatum : 16-07-13
Leeftijd : 47
Woonplaats : Zwolle

Terug naar boven Ga naar beneden

volkstuinproject Empty Re: volkstuinproject

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-08-02, 17:58

Als je dat leuk lijkt kun je zeker leren enten en toe passen, maar dan gaat het je wel jaren kosten eer je wat fruit in je tuin hebt en een fruitboom is niet bepaald duur in vergelijking tot wat je het fruit kost eer je op deze manier fruit hebt. Zo'n stammetje opkweken eer het geschikt is om op te enten kost toch zeker 2-3 jaar en dan als je hem geënt hebt heeft de boom nog zeker 3 jaar nodig eer de eerste vruchten komen en dan nog een 3 jaar eer je misschien de eerste leuke grote oogsten eraf kunt halen. Als je een laagstam koopt heb je binnen 2 jaar al een kleine oogt en kun je binnen nog eens 2 jaar al redelijke oogsten hebben. Dan moet je natuurlijk wel direct meerdere bomen van dezelfde soort zetten die elkaar bestuiven, want anders krijg je niks tot heel weinig. Je moet natuurlijk ook bestuivers hebben. Tayberry is een goede woekeraar, maar levert ook veel op. Zelf je bomen enten is vooral heel interessant wanneer je een zeer grote tuin hebt en het te kostbaar wordt om de hele tuin met fruitbomen aan te planten.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

volkstuinproject Empty Re: volkstuinproject

Bericht van *Epi* 2013-08-02, 19:01

Die zeer grote tuin heb ik niet, maar die appel van mijn eigen geënte boompje zal ( voor mijn gevoel) zoveel lekkerder smaken dan die van een kant en klaar product. Uiteindelijk hoop ik een behoorlijke haag bij elkaar te enten en af en toe eens een boompje weg te kunnen geven..
*Epi*
*Epi*

Aantal berichten : 38
Registratiedatum : 16-07-13
Leeftijd : 47
Woonplaats : Zwolle

Terug naar boven Ga naar beneden

volkstuinproject Empty Re: volkstuinproject

Bericht van Linder 2013-08-03, 12:31

Nog een voordeel van zelf enten is dat je bompje van het begin ongesnoeid kunt laten en hiermee volledig snoeionafhankelijk laten opgroeien.

het is daarnaast ook gewoon leuk om te doen.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

volkstuinproject Empty Re: volkstuinproject

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum