Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Wisselteelt

2 plaatsers

Ga naar beneden

Wisselteelt Empty Wisselteelt

Bericht van coraschram 2011-01-25, 23:28

Beste mensen, ik heb een bak vol aarde waarin ik afgelopen jaar nachtschaden heb geplant (tomaten en pepers). Ik weet dat je de nachtschade familie liever niet in je rozengilde wilt hebben (vandaar dat we deze in huis hadden). Maar kan het ook kwaad als ik deze aarde nu hergebruik om in voor te steken? Of zijn er bepaalde planten(families) die ik hier beslist niet in moet zetten. Enig idee???
coraschram
coraschram

Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 13-01-11
Leeftijd : 41
Woonplaats : Den Haag

Terug naar boven Ga naar beneden

Wisselteelt Empty tomaten

Bericht van Linder 2011-01-26, 15:28

Hoi Cora,

Tomaten schijnen dus graag elk jaar op dezelfde plek te staan, maar daar verschillen de meningen nogal over, zoals je hier kunt lezen: http://www.moestuinforum.nl/wisselteelt-bij-tomaten-t206.html

eigenlijk zijn de meeste nachtschaden narcissistisch (zoals toby hemenway dat in gaia's garden noemt), wat inhoudt dat ze graag in hun eigen bladafval staan. Wel zijn ze natuurlijk vatbaar voor phytoptera, aardappelziekte. En deze phytoptera en cystenaaltjes (aardappelmoeheid veroorzakers) bewegen velen tot wisselteelt. Wat ik me kan herinneren over die schimmels (phytoptera) was dat taco meende dat je er voor moest zorgen dat de bodem niet op de stam en bladeren spat, en dat het niet te vochtig is voor de planten (het treedt meestal op aan het einde van het jaar als het vochtig weer wordt. Aangezien jullie pepers en tomaten binnen staan moet je dat toch redelijk kunnen controleren.

Verder vroeg ik me af of madestein dan één groot gilde is. Want inderdaad wil je je nachtschades uit je rozengilde houden, maar een gilde strekt maar tot +_50 buiten de druplijn (kroon) van je fruitboom. dus tussen de verschillende gildes in zou je op zich gewoon nachtschades moeten kunnen telen...
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum