Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Bacterien en schimmels

4 plaatsers

Ga naar beneden

Bacterien en schimmels Empty Bacterien en schimmels

Bericht van Douwe Beerda 2011-02-22, 18:47

In de permacultuur cursus staat het een en ander over relaties met bacterien en schimmels zie ook hieronder. Zelf denk ik al een tijd om wat erwtenstruiken en olijfwilgen te gaan planten om mijn fruitbomen te bemesten. Ik vroeg me af wat mensen hun eigen ervaringen zijn hiermee?

Relaties met bacteriën.
Naast de positieve relaties die planten onderling hebben, hebben sommige planten ook samenwerkingsverbanden met bacteriën en schimmels. Er zijn twee bekende bacterie families die stikstof binden en een relatie aan kunnen gaan met bepaalde planten. Dit zijn de rhizobia sp. en de frankia sp. Planten die een verbinding aangaan met de rhizobia bacterie komen vooral uit de vlinderbloemigen familie. Klavers, bonen en erwten behoren bijvoorbeeld tot deze familie. Voorbeelden van planten die een relatie met de frankia bacterie aangaan zijn elsbomen, duindoorn en olijfwilg. Beide bacteriefamilies halen stikstof uit de lucht en binden dit in de grond. Deze natuurlijke meststof wordt met de plant geruild voor suikers en een woning in de wortels van de plant.
Planten die in staat zijn samen te werken met stikstoffixerende bacteriën worden ook wel groenbemesters genoemd. In de permacultuur worden groenbemester graag gebruikt als natuurlijke bemesters van de grond.

Relaties met schimmels.
Er zijn ook planten die een relatie aangaan met schimmels, de mycorhiza schimmel vormt een vlies rond de wortels van een plant en vertakt vervolgens. De schimmel ruilt voedingstoffen met de plant voor suikers die de plant heeft aangemaakt met behulp van de zon.
Door deze relatie zijn planten in staat om met behulp van de mycorhiza schimmel meer voedingstoffen uit de grond te halen.
win-win situatie tussen organismen waar wij mensen

Douwe Beerda

Aantal berichten : 6
Registratiedatum : 22-02-11

http://www.permacultuurnederland.org

Terug naar boven Ga naar beneden

Bacterien en schimmels Empty Re: Bacterien en schimmels

Bericht van Linder 2011-02-22, 23:30

Hoi Douwe,

In grasland en kruidlagen zijn er vooral bacteriën actief, in bosland zijn het vooral schimmels dieonder de bodem zitten. Je zou daaruit kunnen afleiden dat het zal baten om in te zetten op schimmels rondom fruitbomen en struiken. Maar aangezien we in voedselbossen in ons klimaat erg veel groenten kweken zal dat wel net ff anders werken.

Wat ik wel weet is dat in ons klimaat de vlinderbloemigen expliciet worden gemeld als niet geschikt voor het rozengilde, (ook fruitbomen zijn rosaceae).

Althans in het eerste jaar na planten zouden ze wel bij een fruitboom geplant kunnen worden, om daar eventueel in te klimmen, misschien in het tweede jaar ook (als de boom niet lekker aanslaat) maar daarna
wordt sterk afgeraden ze buiten het gilde te planten dus minimaal 50 tot 75 cm buiten de druplijn.

Als ik het goed heb begrepen heeft dit te maken met het afremmen van de groei om de boom te laten focussen op voortplanting (maar daar kan ik naastzitten), te veel stikstof zou vooral groei van de takken stimuleren waardoor er minder energie naar de vruchtzetting gaat.

Zelf heb ik geen ervaring met vlinderbloemigen bij fruitbomen, wel heb ik vaker els en olijfwilg tussen prima uitziende fruitbomen gezien.

iemand anders?
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Bacterien en schimmels Empty Re: Bacterien en schimmels

Bericht van Wiwi 2011-12-09, 21:53

Dat is straf!

Douwe Beerda schreef: ... Er zijn twee bekende bacterie families die stikstof binden en een relatie aan kunnen gaan met bepaalde planten. Dit zijn de rhizobia sp. en de frankia sp. Planten die een verbinding aangaan met de rhizobia bacterie komen vooral uit de vlinderbloemigen familie. Voorbeelden van planten die een relatie met de frankia bacterie aangaan zijn elsbomen, duindoorn en olijfwilg. Beide bacteriefamilies halen stikstof uit de lucht en binden dit in de grond...

Linder schreef:Wat ik wel weet is dat in ons klimaat de vlinderbloemigen expliciet worden gemeld als niet geschikt voor het rozengilde, (ook fruitbomen zijn rosaceae).
...
Zelf heb ik geen ervaring met vlinderbloemigen bij fruitbomen, wel heb ik vaker els en olijfwilg tussen prima uitziende fruitbomen gezien.
iemand anders?

Volgens de gildevinder zouden vlinderbloemigen inderdaad een negatief effect hebben omdat de stikstof gebonden door vlinderbloemigen een te snelle groei van de Rosaceae teweeg brengt en deze raakt daardoor verzwakt. De olijfwilg en de duindoorn daarentegen zouden een positief effect hebben hoewel ze ook gebonden stikstof in de bodem kunnen brengen.
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Bacterien en schimmels Empty Re: Bacterien en schimmels

Bericht van Rada Saun 2012-01-10, 21:03

Van mijn oma weet ik: brandnetels horen naast fruitbomen! Vraag me niet naar de scheikundige bijzonderheden, maar ik weet wel dat ze toch verdomd vaak gelijk heeft gekregen Very Happy
Rada Saun
Rada Saun

Aantal berichten : 71
Registratiedatum : 30-07-11
Leeftijd : 48
Woonplaats : Rotterdam

http://www.ragnhild.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Bacterien en schimmels Empty Re: Bacterien en schimmels

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum