Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom

5 plaatsers

Ga naar beneden

Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom Empty Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-03-09, 18:56

Komend jaar wil ik waarschijnlijk één vijgcactus aanschaffen, omdat hij bij ons vrucht zou moeten kunnen geven en de bladschijven als groente gegeten kunnen worden. Heeft iemand ervaring met de teelt van vijgcactus en is deze gemakkelijk of valt deze bij ons vies tegen? Ik wil hem als kuipplant houden en houdt hem in mijn orangerie over (5-10graden / redelijk veel licht). Heeft iemand anders ook andere soorten eetbare cactussen?
Daarnaast wil ik ook een babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi en een paar kakibomen als kuipplant aanschaffen. Ik heb gezien dat dat mogelijk is en dat hij ook vruchten kan geven. Heeft iemand van jullie een babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi en kakiboom en wat zijn jullie ervaringen ermee? Jujube, gele kiwi, japanse krentenboom en kakiboom zouden het bij ons ook buiten moeten kunnen overleven, maar voor zover ik kan vinden doen ze het allemaal beter als kuipplant bij ons. En veel van deze soorten bevriezen uiteindelijk toch een keer bij ons en dan ben je ze kwijt.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom Empty Re: Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom

Bericht van Kruidje 2013-03-10, 22:54

Vijgcactus wordt heeeeeel groot. Weet niet of je zo'n stekelig monster steeds heen en weer wilt slepen...

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom Empty Re: Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-03-11, 10:49

Ik weet het, maar je kunt ook de schijven eten, dus dat eet ik hem gewoon tot de gewenste grootte af. Ik heb in Turkije toen ik daar op studiereis was een plant gezien van 5 meter breed en 2,5 meter hoog, maar je kunt hem ook klein houden. Ik weet alleen niet of je hem dan ook in bloei kunt krijgen, maar ik denk het wel als maar één tak oud genoeg wordt.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom Empty Re: Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom

Bericht van Wiwi 2013-03-12, 16:56

Deze heb ik mij vorig jaar aangeschaft alsook enkele kiwibessen, deze zijn beter winterhard dan kiwi.
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom Empty Re: Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-03-13, 09:25

Dankjewel. Ik wil de kaki in potten gaan kweken, zodat ik ze in de winter toch naar binnen kan halen, omdat ik toch gehoord heb dat mensen redelijk vaak vorstschade oplopen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom Empty Re: Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-04-16, 22:49

Naar Palma Verde geweest en hij heeft schitterende planten (groot, van een goede kwaliteit en voor een goede prijs). Hij heeft zelf niet heel veel ervaring met planten zelf kweken (koopt alles in) en spreekt met name vanuit een echte warme kas (ook in de winter), waar hij zaken groeit. Dit is helaas niet voor veel mensen weggelegd. Maar een mooie kweker om inkopen te doen. Ik heb uiteindelijk toch maar geen guave en acca gekocht, omdat ik denk dat het te kritische soorten zijn voor bij ons. In plaats daarvan heb ik nog een boomtomaat (schijnt heerlijk te geuren), kurkuma, amandel (Supernova) en Kaki (tipo / goede productie en Vaniglia / licht vanille aroma) meegenomen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom Empty Re: Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-06-07, 00:43

De papaya (1 vrucht), kaki's (goed uitgelopen /aan beide planten meerdere bloemen) en vijgcactus (veel nieuwe schijven) zijn de soorten die het tot nu toe het beste doen. In de boomtomaat heb ik een rare zieke (denk een mijten probleem) en daarom heb ik op het moment geen blad aan de plant gelaten, omdat ik de ziekte wil uitroeien (kook de bladeren). De jujube, japanse krentenboom en gele kiwi staan op het moment stil in de groei, hoewel de jujube en gele kiwi weer lijken te willen gaan groeien.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom Empty Re: Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom

Bericht van marc 2013-07-06, 19:54

Japanse krentenboom, bedoel je daar Hovenia dulcis mee? Rare plant, niet? Ik heb er 3 in m'n tuin geplant dit jaar. Ze lijken me voldoende winterhard. Hou jij ze in de kas?

marc

Aantal berichten : 79
Registratiedatum : 10-12-10
Leeftijd : 56
Woonplaats : Waasmont

Terug naar boven Ga naar beneden

Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom Empty Re: Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-07-06, 23:59

Ik heb hem als kuipplant (maar 1 plant). Ik heb hem pas sinds dit jaar, dus ik heb er nog geen vruchtstengels van gehad. Ik ga hem in mijn nieuwe mediterrane kas zetten. Hij groeit maar langzaam, hoewel hij wel al over 1,5 m hoog is (zo gekocht).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom Empty Re: Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-10-15, 12:10

De vijgcactus is een superplant. De plant heeft tot twee keer schijven geproduceert, ben nu 2 stekken aan het maken en de schijven smaken als zure slijmerige sperziebonen die super lekker zijn. Tot nu toe heb ik de plant wel nog niet in bloei gehad, maar hij is ook super mooi om te zien.

De berg papaya is ook een hele mooie plant. Hij groeit extreem hard, wat eigenlijk niet erg handig is (+- 1,5 meter gegroeid) en produceert geregeld bloemen. De bloemen zijn wel heel kwetsbaar en daardoor heb ik met dit rare jaar wel maar één grote vrucht gekregen (20 cm lang en 8-10 cm breed). Volgend jaar zal ik de plant wat extra ondersteuning moeten bieden, zodat hij meer vruchten opbrengt. De vrucht is wel nog groen en moet dus nog tot geel afrijpen (zal volgend jaar zijn). Dan ga ik de plant ook proberen te stekken. De plant is alleen interessant wanneer je veel ruimte hebt. Ik moet nog gaan proberen te plant te overwinteren, maar ik denk dat dat geen probleem moet zijn gezien de plant zo ontzettend sterk is. De bloemen groeien trouwens onbevrucht uit tot vruchten.

De kaki is een hele gemakkelijke kuipplant ik heb direct het eerste jaar al diverse vruchten aan beide planten van een hele goede kwaliteit, die nu langzaam aan het afrijpen zijn (ze zullen binnen volledig afrijpen aan de plant). Ze hebben hele interessante bloemen die heel lekker ruiken. Verder groeien de planten heel goed. Ik zou de planten niet in de tuin proberen, omdat je dan in problemen komt met de planten optijd in bloei te krijgen en de vruchten rijp te krijgen. Ze zijn bij mij al laat begonnen met bloeien en omdat ik ze binnen opgestart heb waren ze al redelijk vroeg in bloei (voor de kweepeer) en rijpen nu pas af (beginnen een klein beetje oranje te vertonen).

Japanse krentenboom lijkt mij tot nu toe een moeilijke heester. De takken lijken heel gemakkelijk dood te gaan en de plant groeit hiet bepaald snel. Het is een hele excentrieke plant om te zien. Dit jaar (1ste jaar) heb ik in ieder geval nog geen bloeischermen gehad. Ik heb de plant als kuipplant, omdat hij schijnbaar toch eens in de zoveel jaar vorstschade wil oplopen en dat geloof ik wel gezien de ervaring die ik tot nu toe heb.

Dweggranaatappel. De dwerggranaatappel is naar mijn mening niet de moeite waard. Ik heb de plant verwijdert, omdat je geluk hebt als je een paar vruchtjes krijgt, die moeilijk afrijpen. De plant bloeit rijkelijk, maar is toch aardig gevoelig voor van alles en nog wat (ik heb er een schimmel in gehad).

Kiwi's in kuip doen het bijzonder goed. Ze zijn heel goed gegroeid en gaan nu naar binnen toe. Buiten heb je ook kans om eens in de zoveel jaar (bij mij tot nu toe jaarlijks geweest) vorstschade op te lopen. Dan kan ik de vruchten ook binnen laten afrijpen.

Jujube is een interessante plant met hele kleine lieflijke bloemen. De plant kwam bij mij (1ste jaar) heel laat in bloei en heeft geen vruchten gevormd. Het lijkt tot nu toe een hele gemakkelijke plant.

Amandel (Super nova / productieras) heeft het super gedaan (verlangt veel water) want hij is enorm uitgegroeid (mooie takkenstructuur). Hij heeft helaas wel niks opgebracht (1ste jaar), maar ik verwacht volgend jaar wel wat te krijgen. Ik heb dit ras als kuipplant, omdat hij anders zo goed als zeker vorstschade in het voorjaar oploopt (bloemen / bloeit super vroeg).

Citrus: Ik heb twee citroenen (een productie / een min of meer sier) en één sinaasappel. Het zijn hele gemakkelijke planten in een warme kas en ze zijn voor het eerste jaar super gegroeit.

Boomtomaat: De boomtomaat is een super groeier, hoewel hij wel gevoelig is voor vanalles en nog wat (lijkt een soort mijt en schimmel in te zitten). Door het bijzondere jaar heeft hij het eerste jaar nog niks opgebracht. Hij heeft wel bloemknoppen gehad, maar deze zijn nooit verder ontwikkelt.

Pepino: Heeft voor het eerste jaar goed gegroeit, maar heeft nog niks opgebracht. Deze plant is ook gevoelig voor ziektes.

Geelwortel: Groeit goed

Laos: Groeit heel goed

Kardemom: Groeit goed

Tropische gember: Groeit goed
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom Empty Re: Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom

Bericht van Robert en Monique Knops 2015-01-22, 20:25

Vijgcactus: Heb ik weggedaan. Hij vormt veel schijven en ik heb zelfs vruchtjes gehad, maar hij heeft enorm veel stekeltjes, die zeer venijnig zijn. Verder is het een onstabiele plant met vervoeren (hij heeft veel ondersteuning nodig). Hij bloeit prachtig. De schijven zijn niet lekker wanneer de schijven te oud zijn en ook niet wanneer je te veel schijven hebt. Een beetje is lekker. De vruchten blijven erg klein en zijn daarmee niet echt de moeite waard. Kortom de plant is veel werk voor wat hij oplevert. Ik heb hem weggedaan.

Kardemom: Het is een prachtige plant en mooi groen is. Hij komt nooit in bloei bij ons en het blad als kruid is niet interessant. Thee van het blad is vrij smaakloos. Daarmee is de plant alleen bewerkelijk, want hij drinkt veel en is niet winterhard. Ik heb hem weggedaan.

Boomtomaat: Dit is een plant die super hard groeit, maar niet heel snel en/of veel vruchten krijgt. Hij laat zich ook niet goed snoeien. Daarmee is dit ook een hele bewerkelijke plant. De smaak van de vruchten is redelijk. Ik heb ze weggedaan.

Pepino: Dit is een plant die maar moeilijk tot vruchten komt. De vruchten hebben lang nodig om af te rijpen. Ze zijn redelijk van smaak, maar lekker is te veel gezegd. Het is ook een bewerkelijke plant. Ik heb ze weggedaan.

Dwerggranaatappel: Weggedaan was te veel werk. Levert te weinig en dan nog van een slechte kwaliteit vruchten op.

Berg papaya: Babaca papaya is veel werk en de vruchten hebben een jaar nodig om af te rijpen. Ik heb met veel moeite een rijpe vrucht gekregen, maar hij is vooral zuur en een beetje smaakloos. Ik heb de plant dus weggedaan, want hij loont zich niet. Hij moet bij een constante temperatuur staan, zodat hij zijn vruchten niet laat afvallen voordat ze rijp zijn.

Kaki: De kaki's geven goed vrucht en het zijn super sterke planten.

Kiwi's: Kiwi's moet je niet binnen overwinteren, want dan zijn ze heel kwetsbaar in het voorjaar. Mijn planten hebben hier veel schade aan overgehouden.

Jujube: Een interessante plant, maar ik weet nog niet of hij de moeite waard is. Nog geen vruchten gehad.

Japanse krentenboom: Is dit jaar veel gegroeid. Gaat goed.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom Empty Re: Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom

Bericht van Linder 2015-01-27, 22:16

Hoi allemaal,

Het forum is verhuisd, als het goed is hebben jullie een mail gehad met instructies hoe je in kunt loggen (misschien in de spambox beland?) op het nieuwe forum.

Alle gebruikers en topics zijn overgenomen, maar jullie moeten wel zelf daar inloggen en de conversaties daar voortzetten.

Dit topic vind je bijvoorbeeld hier:

http://permacultuurnetwerk.eu/forum/viewtopic.php?f=18&t=426

Deze locatie gaat nu op slot en verdwijnt binnenkort.

Zie jullie daar!

groets
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom Empty Re: Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum