Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Ugni molinae - Chilean Guava

2 plaatsers

Ga naar beneden

Ugni molinae - Chilean Guava Empty Ugni molinae - Chilean Guava

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-10-15, 11:48

Teeltinformatie. De groenblijvende Ugni molinae is afkomstig uit Chili en Bolivia. De talrijke kleine, witte tot roze klokvormige bloemen met uitstekende meeldraden staan in de bladoksels. Nadien volgen eetbare, zure bessen die tot jam kunnen verwerkt worden. De bessen zijn paarsachtig rood gekleurd en geurend. De planten groeien zeer compact en dicht.

Gebruik: Kan goed bij ons als kuipplant gehouden worden. Er zijn ook mogelijkheden voor een groenblijvende haag tot 1.8 m hoog als die voldoende beschut kan staan.

Standplaats: Ugni houdt van een goede doorlatende kalkvrije grond (zurige grond) die voldoende vochtig blijft. Plaats ze in de volle of op een halfschaduw rijk plekje.

Overwintering: Behandelen als groenblijvende kuipplant. Dit wil zeggen op een vorstvrije, koele maar verlichte standplaats. Kan tot -5 ° Celsius verdragen.

Edible Uses Edible Parts: Fruit. Edible Uses: Coffee; Tea. Fruit - raw or cooked. An absolutely delicious flavour, it is very aromatic and tastes of wild strawberries. The fruit is about 15mm in diameter and is freely borne even on small plants. Leaves are a tea substitute. The roasted seeds are a coffee substitute.

Persoonlijke ervaring: Ugni is een hele gemakkelijke plant, hoewel ik hem nu voor het eerst ga overwinteren. Ik heb hem in een zure tuingrond in een pot geplant en daar doet hij het super goed in. Ik heb zelfs al veel vruchten gekregen en de bloemen ruiken heel lekker. De vruchten zijn speciaal, maar dat ze als snoepjes smaken vind ikzelf nogal overdreven. Ze zijn redelijk lekker, maar geweldig zijn ze zeker niet. De schil is hard en de smaak is tussen een snoepje en smaakloos. Persoonlijk vind ik ze gekookt het lekkerst, want dan komt de smaak meer naar boven. Ik heb helaas nog niet veel met de plant kunnen experimenteren, maar ik hoop dat ik de smaak van de bessen nog meer naar boven kan halen door ze te mengen met andere bessen.

Als je een orangerie (lichte niet te warme overwinteringsplaats) hebt is het een interessante plant om te proberen alleen al omdat hij klein blijft, makkelijk is, snel tot productie komt en de smaak interessant is.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Ugni molinae - Chilean Guava Empty Re: Ugni molinae - Chilean Guava

Bericht van Robert en Monique Knops 2015-01-22, 20:29

Ik heb de plant uiteindelijk toch weggedaan, omdat ik de vruchten niet zo speciaal vindt als beweerd wordt. Ze zijn fruitig, maar zijn totaal niet zurig, waardoor ze raar smaken. Ze zijn helaas zelfs tegen ranzig aan. Als ze iets ingedroogd zijn heb je last van de schil.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Ugni molinae - Chilean Guava Empty Re: Ugni molinae - Chilean Guava

Bericht van Linder 2015-01-27, 22:19

Hoi Robert,

We hebben het forum overgezet naar een andere locatie.

Deze plek gaat op slot en verdwijnt op den duur.

zou je jezelf in kunnen loggen (je account is overgezet naar de nieuwe locatie) en een nieuw wachtwoord aanmaken daar?

Hit topic staat op het nieuwe forum hier:
http://permacultuurnetwerk.eu/forum/viewtopic.php?f=18&t=505

zie je daar!

groets
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Ugni molinae - Chilean Guava Empty Re: Ugni molinae - Chilean Guava

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum