Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Lotte's droomtuintje

3 plaatsers

Ga naar beneden

Lotte's droomtuintje Empty Lotte's droomtuintje

Bericht van lotte 2015-01-23, 22:35

Kijken jullie mee? (plaatje onderaan)

Een tijdje geleden postte ik al wat over mijn a.s. tuintje op het (bijna) westen. Nu heb ik een plattegrondje gemaakt, en heb voor een deel een plan gemaakt voor de planten die erin komen (het deel waar de minste zon komt).

Doel: Eetbaar en lekker! Zo veel mogelijk vaste planten. (De planten die ik er nu in heb staan zijn allemaal eetbaar en óf vast, óf zaaien zich makkelijk uit). En ook een beetje mooi natuurlijk.

Ik weet het: er is veel bestrating (dat lichte en rode). Maar ik heb een dochter en nog een kindje onderweg, dus voor hen wil ik graag een dubbele schommel. En een 'lusje'  in het pad zodat ze daar een (klein maar toch:-)) rondje kunnen rennen/lopen/loopfietsen. Ik heb gewijfeld over gazon of bestrating, maar heb toch voor het laatste gekozen, omdat ik denk dat het veel gedoe wordt om het gras mooi te houden met toch vrij weinig zon, 2 kinderen en van die kleine lapjes grond.

Ik ben heel benieuwd of jullie vinden dat dit de goede kant op gaat, en of jullie nog tips voor mij hebben! Zou ik heel blij mee zijn. Natuurlijk zal de praktijk ook een hoop uitwijzen (ik ben überhaupt nog nooit in de tuin geweest omdat die nu nog gebouwd wordt.. ;-). Maar goed, een goed plan om mee te beginnen is het halve werk, en ik vind het zo leuk om alvast uit te zoeken hoe het zou kunnen worden.

Bedankt en groet!
Lotte

Komtie:
(links, rechts en achteraan schuttingen van zo'n 2 meter hoog waarschijnlijk..en het is een rijtjeshuis, dus links en rechts van het huis ook bebouwing)
Lotte's droomtuintje N5o9l4
lotte
lotte

Aantal berichten : 13
Registratiedatum : 06-04-11
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Lotte's droomtuintje Empty Re: Lotte's droomtuintje

Bericht van Robert en Monique Knops 2015-01-24, 21:05

Ziet er leuk uit. Je hebt veel vaste soorten, dan heb je wel minder opbrengst dan wanneer je eenjarige soorten zet.

Een mooie soort Stauntonia hexaphylla. Is het een sterke plant? Vormt hij veel vruchten? Is hij lekker? Hij ziet er hoe dan ook prachtig uit. Ik zie hem nooit aangeboden worden en meestal is het dan niet een hele makkelijke plant.

Heb je veel of weinig licht in de tuin?

Het bruine is dus allemaal bestrating en gras, want dan heb je maar weinig borders. Dan is meer dan de helft van het bezit geen productiegrond.

Het lijkt een grote schuur gezien het formaat van de tuin. Misschien kun je ook zaken op de schuur zetten?

Maar het ziet er allemaal leuk uit. Ik denk dat de planten iets meer ruimte zouden willen. Kiwibes wordt gigantisch als hij eenmaal gaat. Hij heeft wel gauw 5 jaar nodig om op gang te komen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Lotte's droomtuintje Empty Re: Lotte's droomtuintje

Bericht van lotte 2015-01-24, 21:43

Dankje Robert!

De Stauntonia schijnt een makkelijke en sterke plant te zijn, die weinig zon nodig heeft en ook nog eens heel mooi is. Of het fruit echt heel lekker is weet ik nog niet, maar er staat nergens dat de smaak heel apart is of dat sommige mensen het niet lekker vinden iig :-) (klinkt als een droomplant toch!)

Het bruine aan de rechterkant komt ook nog vol te staan met planten hoor! Misschien had ik dat er even bij moeten zeggen, het donkerbruine is dus ruimte voor planten, het grijze en bruinrode zijn stenen. Ik heb nu alleen de stukken ingevuld waar veel schaduw komt. (en in de lente en de herfst zal er niet zoveel zon zijn in de tuin, vanwege de schuttingen en de ligging op het WNW'en). De rest van de tuin waar meer zon komt is denk ik makkelijker en daar komen ook meer eenjarigen.

Ik denk dat je gelijk hebt dat alles wat meer ruimte nodig heeft uiteindelijk.. in het begin is alles nog klein natuurlijk dus ik wilde het zo proberen, en als blijkt dat het te krap wordt moet er hier en daar wat uit idd.

Op de schuur, das misschien wel een heel goed idee! Heb je dat weleens gezien ergens? Even op googlen :-)
lotte
lotte

Aantal berichten : 13
Registratiedatum : 06-04-11
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Lotte's droomtuintje Empty Re: Lotte's droomtuintje

Bericht van Robert en Monique Knops 2015-01-26, 08:58

Ik heb zelf groente en fruitplanten op het platdak, maar anders kun je nog altijd sedum matjes op het platdak leggen, zodat insecten er nog wat aan hebben.

Dan heb je inderdaad wel veel meer tuin. Veel succes.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Lotte's droomtuintje Empty Re: Lotte's droomtuintje

Bericht van lotte 2015-01-26, 13:17

Daar zat ik ook aan te denken idd (sedum) want om echt op het dakje van die berging te gaan tuinieren.. dan moet ik waarschijnlijk eerst de hele constructie verstevigen en ook nog een hekje eromheen en een trapje ernaartoe enzo.

dank!
lotte
lotte

Aantal berichten : 13
Registratiedatum : 06-04-11
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Lotte's droomtuintje Empty Re: Lotte's droomtuintje

Bericht van Linder 2015-01-27, 22:07

Hoi Lotte e.a.

Het forum is recent verplaatst, en we hebben hier de boel niet op tijd op slot gezet. De leden en de topics zijn allemaal daarnaartoe overgezet, maar jullie moeten wel nog even inloggen daar, gelijk een nieuw wachtwoord aanmaken, en dan kun je daar verder op dezelfde topics.

Omdat dit topic is aangemaakt na de verhuizing ontbreekt het daar nog, zou je het daar nog een keer willen aanmaken Lotte?

De nieuwe locatie is: www.permacultuurnetwerk.eu/forum

groets
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Lotte's droomtuintje Empty Re: Lotte's droomtuintje

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum