Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Max uit Rotterdam

3 plaatsers

Ga naar beneden

Max uit Rotterdam Empty Max uit Rotterdam

Bericht van Max 2011-03-14, 00:18

Hoi,

Vandaag maar even aangemeld.
Ik ben 31 jaar oud, woon inmiddels al weer 4 jaar in Rotterdam (Kralingen). Ben al twee jaar actief binnen de Transition Town Rotterdam beweging. Van daaruit heb ik een tijdje een weggeefwinkel voor (afval) materialen gehad (denk aan hout, stoffen, etc.). Ook heb ik TT Café avonden georganiseerd.
Momenteel ben ik bezig met het opzetten van een lokaal buurt initiatief dat Kringlooppunt heet. Onderdeel van dat initiatief is een stadslandbouw project genaamd Moestuinman. Waarschijnlijk heb ik binnenkort beschikking over een stuk grond van ongeveer 400m2 dat als basis locatie kan gaan fungeren. Daar wil ik groenten gaan verbouwen en hopelijk gewoon een mooie tuin aanleggen. Het is grond van een woningbouw bedrijf en op lange termijn moeten er koophuizen komen. Permacultuur wordt dus lastig maar ik wil wel zo veel mogelijk dingen uit proberen/toepassen.
Ik heb weinig tot geen tuin ervaring dus waarschijnlijk komen er gaandeweg veel vragen. Hopelijk hebben jullie de antwoorden!
Max
Max

Aantal berichten : 72
Registratiedatum : 13-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Rotterdam

http://www.moestuinman.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Max uit Rotterdam Empty Re: Max uit Rotterdam

Bericht van Linder 2011-03-14, 00:34

hey max,

400m2, dat is behoorlijk wat.

Ik hoop dat er aarde ligt en geen bouwzand. Anders zo snel mogelijk alles dat organisch materiaal is daarheen gaan slepen.

Heb je al enig zicht op hoe lang het duurt voor ze er willen gaan bouwen.

grts
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Max uit Rotterdam Empty Re: Max uit Rotterdam

Bericht van Max 2011-03-14, 12:36

Hoi Linder,

Leuk forum trouwens. Er staat al veel nuttige info op. Vooral de projecten pagina is heel inspirerend!

Het is zelfs nog groter dan 400m2 maar ik weet niet wat ik mag gaan gebruiken...
De grond is zwaar vervuild. Er heeft vroeger een loodfabriek oid gestaan (er is wel een dik boekwerk over onderzoek naar de grond, dat krijg ik vandaag te zien). De huizen die er stonden zijn inmiddels gesloopt waardoor er een gat was van ongeveer één meter diep. Schijnbaar is dat afgedekt (weet nog niet waarmee) en vervolgens is er een meter "schone" grond over heen gegaan (weet de samenstelling nog niet).
Ik hoor verschillende geluiden over het wel of niet verbouwen van groenten in de volle grond. Heb jij daar nog een mening over??

Het is een zeer zonnige locatie grenzend aan de plaatselijke speeltuin. Water wordt misschien wel een probleem maar op 20 meter afstand is een sloot. Met de buren is inmiddels al contact gelegd dus dat bied ook perspectief.
Hoe lang het stuk grond braak blijft is onduidelijk. Wat ik van "de buren" heb gehoord is dat er koophuizen komen van rond de € 400.000,-. Er wordt pas gebouwd als er 70% is verkocht. De prognose was schijnbaar over vier jaar maar 10 jaar is ook mogelijk. Hangt dus van het economisch klimaat af. Wat dat betreft heb ik er veel vertrouwen in dat het lang braak blijft. Het is wel een goede locatie dus het kan ook dat het een gewilde plek is voor mensen met geld.... De woningbouw vereniging is iig niet kapitaalkrachtig. Ze zitten achter het "Nieuw Crooswijk" debacle (check google voor meer info) er verkeren in financiële crisis. Dat is dus weer gunstig!

Min plan is vooralsnog om een keer compost aan te kopen. Zo veel mogelijk takken en dergelijken te verzamelen om er een meer natuurlijke omgeving te creëren (hagen etc.). Een compost "dump" te plaatsen zo dat plaatselijke buurt bewoners er hun gft afval kwijt kunnen en een paar composthopen in richten. Wateropvang vijvertjes maken, windhagen aanleggen (aardpeer en hennep) en een pergola van (dikke) takken maken. het moet een ronde tuin worden met rechte paden tussendoor. Is esthetisch naar de buurt toe wel zo slim.
Er komt overigens een hek omheen te staan (helaas) en op de rest van de grond wordt "onderwijs" gegeven aan basisschool kinderen in vierkante meter tuinen.

Zo genoeg info ;-)
Max
Max

Aantal berichten : 72
Registratiedatum : 13-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Rotterdam

http://www.moestuinman.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Max uit Rotterdam Empty Re: Max uit Rotterdam

Bericht van Linder 2011-03-14, 23:19

wow, tof man!

wat bedoel je precies met groenten in de volle grond?
normaal bedoelt men met in de volle grond: níet in potten of bakken. wat mij betreft heeft de volle grond altijd de voorkeur boven potten, bakken of substraat.

Als je een onderwerp in de sectie 'projecten aanmaakt kunnen we er verder op ingaan.

Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Max uit Rotterdam Empty Re: Max uit Rotterdam

Bericht van Chana 2011-03-16, 12:51

Max schreef: Een compost "dump" te plaatsen zo dat plaatselijke buurt bewoners er hun gft afval kwijt kunnen en een paar composthopen in richten.

Ik heb verhoogde bakken gemaakt van opgestapelde flessen. Deze gevuld met compost van een groenverwerkingsbedrijf 1 km verderop. die geeft het 1x per jaar gratis weg. Mijn vader heeft heel veel aanhangers vol hier gebracht. Maar ik wil je waaraschuwen. er zijn mensen die vinden dat ze van alles en nog wat in de compostbak kunnen gooien. Bij mij zit er heel veel plastic in, en allerlei andere rotzooi.

Ik zal even een nieuw topic starten onder projecten.


Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Max uit Rotterdam Empty Re: Max uit Rotterdam

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum