Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Slakken...

+10
Wiwi
Abracadavra
veralothian
Eironeia, Saskia
Matis
carsten888
Wollo
Linder
Chana
Alex
14 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van Linder 2012-09-27, 16:33

Hah, kijk, daar houdt ik van,

experimenten om dingen te staven, wat werkt en niet? zoek het uit.

hoe koud, tsja, laten we dat dit jaar anders is samen uitzoeken door goed te observeren gedurende het najaar, wanneer komen we bijna geen slak meer tegen...?
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van carsten888 2012-09-27, 18:30

hoe koud, tsja, laten we dat dit jaar anders is samen uitzoeken door goed te observeren gedurende het najaar, wanneer komen we bijna geen slak meer tegen...?
ga ik doen. (vandaag 15 graden, 7 slakken, dus nog te warm) Wink
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van Linder 2012-09-28, 16:55

ja t zal meer richt eind ovember liggen Very Happy
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van Wiwi 2012-09-30, 11:13

Zo eenvoudig kan een experiment zijn, dat is nuttige info!
Bedankt Carsten.
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van carsten888 2012-10-27, 20:12

vannacht had het gevroren. Ik was een paar dagen niet in de tuin geweest, maar nu vond ik na lang zoeken slechts 1 slak. en die leefde nauwelijks nog (of hij hield zich stil omdat ie het koud had).

Kunnen we ervan uitgaan dat het vriespunt het moment is dat de slakken niet meer actief zijn en de mulch erop kan?
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van carsten888 2013-03-03, 10:25

Ik wil dit jaar een laag houtsnippers mulch neerleggen. Nou lees ik dat je beter half mei dat pas neer kan leggen zodat de aarde eerst wat op kan warmen en omdat in deze tijd slakken anders hun eitjes leggen in de mulch. (verbeter me als dit niet juist is)

Heeft iemand wel eens geprobeert slakken te vangen met biervallen in de tijd dat ze eitjes leggen? Lijkt me veel effectiever en minder leed dan ze in de zomer vangen, want dan zijn het er 10 keer zo veel.
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van Abracadavra 2013-03-03, 12:20

Ik draaide gisteren een cementkuip om, en die zat vol kleine slakken.
Slakken vangen begint hier al op het moment dat ik ze zie, dat is nu al...
De voorgaande jaren was ik pas begonnen met slakken vangen in april, en ik heb gigantische aantallen slakken gehad.

PS ik gebruik biervallen, en ik ga in de avondschemer slakken rapen.

Zorg ervoor dat je een goede leefomgeving voor slakkeneters creëert:
Een vijvertje voor padden en kikkers, een takkenril oid voor egels, enz enz.

PS huisjesslakken (op de segrijnslak na) schijnen de eieren van naaktslakken te eten. Ik heb vorig jaar alle huisjesslakken laten zitten, aan het einde van de zomer had ik meer huisjesslakken dan naaktslakken en de schade aan de planten viel erg mee.

Loopkevers kunnen ook helpen in het verminderen van slakkenaantallen in de tuin.


Laatst aangepast door Abracadavra op 2013-03-03, 14:30; in totaal 1 keer bewerkt

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-03-03, 13:14

Indische loopeenden schijnen super slakkeneters te zijn. Als je ergens totaal geisoleerd leeft als in een flat en er geen directe aangrenzende tuinen zijn kun je ook eerst alles weghalen en dan alles opnieuw aanbrengen, zodat alle slakken verwijdert zijn en dan als men heel goed alles controleerd zullen er geen slakken meer terugkomen, dus ben je helemaal van het probleem af. Niet te vergeten valt dat slakken natuurlijk ook hele mooie dieren die hun nut hebben in het systeem. Vooral natuurlijke predatoren bevoordelen en er zelf als eentje voor te doen (ze snachts weg te vangen) is de beste methode om het slakken aantal in peil te houden. Er zijn heel veel slakken eters, maar hele goede zijn gewone pad, spitsmuis, egel, indische loopeend, sommige soorten loopkevers en een paar soorten sluipwespen. Dus met genoeg dekking voor wat grotere dieren en voorplantings milieus (kleine oases aan wilde natuur) zou het wel goed moeten komen. Met name de grotere naakslakken, segrijnslak en wijngaardsslak kunnen veel schade aanrichten, dus deze slakken zou je zo weining mogelijk willen hebben. De kleinere soorten slakken kunnen ook een waardevolle aanvulling in de tuin zijn, doordat ze de biodiversiteit in de tuin vergroten, organisch materiaal omzetten tot vruchtbare grond en natuurlijke predatoren van slakken in voedsel voorzien, zodat deze de ongewenste soorten in bedwang houden.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van Linder 2013-03-03, 22:11

Abracadavra schreef:Ik draaide gisteren een cementkuip om, en die zat vol kleine slakken.
Slakken vangen begint hier al op het moment dat ik ze zie, dat is nu al...
De voorgaande jaren was ik pas begonnen met slakken vangen in april, en ik heb gigantische aantallen slakken gehad.

inderdaad, als je er bovenop zit in het voorjaar, voor ze heel hard aan de voortplanting beginnen spaart je dat 's zomers een hoop werk, maar afgelopen twee jaar waren ook wel heel natte, en dus heel erge slakkenjaren.

abracadavra schreef: PS ik gebruik biervallen, en ik ga in de avondschemer slakken rapen.
ja doen we ook zo, zaklampje erbij, en vooral aan de onderkant van bladeren en dergelijke kijken..

abracadavra schreef:Zorg ervoor dat je een goede leefomgeving voor slakkeneters creëert:
Een vijvertje voor padden en kikkers, een takkenril oid voor egels, enz enz.

over het opwarmen van de bodem, ik schuif inderdaad de mulch eraf na de winter, zodra de zon gaat schijnen en het begint op te warmen, komende weken dus, zodat de bodem kan opwarmen. na afgelopen natte jaren ben ik erg terughoudend geweest met mulch gedurende het groeiseizoen, dat houdt in dat in mijn zone 1, zeg maar productiegerichte moestuinbedden met (vooral) 1-jarigen, de mulch pas terugkeert zodra het er blijvende hitte en droogte is (om de bodem te beschermen), en in jaren zoals 2011 en 2012, die mulch dus pas weer terugkeert vlak voor de winter.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van Kruidje 2013-03-04, 22:44

Ik heb er vorig jaar maar een lichte mulch op laten liggen. Paar fijngemaakte takjes, kleine beetjes droog onkruid.

Slakken zijn er hier vorig jaar amper geweest. Al vinden we er zo en dan een paar en die worden dan verwijderd. Ik hoop dat onze egel weer bij ons heeft overwinterd.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van Linder 2013-03-05, 17:21

aha, een egel, geweldige hulp, schijnen meer dan 60 slakken per nacht te kunnen eten
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van Kruidje 2013-03-05, 22:39

Ja, die wil je echt hebben (egels).

Ik heb hem per ongeluk 2x in een jaar gestoord en de 2de keer wel een mooi afdak over hem heen gebouwd. Dus ik hoop dat hij toch is gebleven. Misschien weet ik morgen meer - heb een paar blaadjes voor de uitgang van zijn huisje gelegd zodat ik kan zien of hij langs is geweest. Ik denk dat hij ondertussen wel wakker is.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van carsten888 2013-03-08, 20:55

Ik las op wikipedia dat slakken graag in citrusvruchtschillen zitten. Dus nu leg ik sinasappelschillen in de tuin. Elke paar dagen even omdraaien om te kijken of er wat inzitten. Vandaag voor het eerst gechecked en jawel hoor! Vandaag 14 gevangen! Very Happy

Fantasies alternatief voor bierbakjes! (zonde van het bier). drunken
En makkelijk om ze te verwijderen. Gewoon die schillen in de gft bak.

Slakken... - Pagina 2 Foto0102t
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-03-08, 21:27

Grappig zal ik onthouden voor als ik ooit en hopelijk nooit een slakkenprobleem krijg. Ik drink geen bier dus dan hoef ik het daarvoor ook niet aan te schaffen en citrusvruchtschillen heb ik in overvloed.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van carsten888 2013-04-11, 18:16

Ik heb vanmiddag na de regen onder alle schillen gekeken en heb er 65 gevonden!
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van Kruidje 2013-04-12, 11:48

Goede herinnering.

Een aantal bij mij waren al gecontroleerd door nieuwsgierige vogels (= omgedraaid). Ik hoop dat ze iets hebben gevonden omdat dat dan een goed opvoedingsmiddel is. Hoef ik alleen nog maar achter de vogels aan terug om te draaien... Laughing dat is pas werkbesparend.

Onder een van de anderen zat een kleine huisjesslak dus die heb ik maar laten zitten omdat ik heb begrepen dat deze de eitjes van naaktslakken lusten.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van carsten888 2013-05-17, 16:26

Ja, ik heb ook omgekeerde schillen gevonden. De vogels hebben het door hoor.

Ondertussen tel ik ze niet meer. Dat is alleen maar frustrerend.

Ik heb het vermoeden dat de sinasappelschillen zo'n aantrekkingskracht hebben dat alle slakken in de omgeving naar mijn tuin komen. Alle tuinen om mijn tuin heen (volkstuintjes) hebben geen problemen met slakken Very Happy
Nou heeft mijn tuin ook wat mulch, en dat hebben die andere tuinen dus niet, dus dat heeft er beslist ook mee te maken. zucht.

Misschien leggen slakken wel eitjes in de sinasappelschillen, ik check daar wel op, maar heb nog niks gevonden. Dat zou eruit moeten zien als duidelijke witte bolletjes, of slijm met puntjes. Beide heb ik tot nu toe nog niet gespot.
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van carsten888 2013-05-23, 15:26

Ik heb de mulch maar weggehaald.

Die slakken eten alles meteen zodra het ontkiemt. Mulchen werkt niet in ons klimaat, tussen groenten als er geen natuurlijk vijanden in de buurt hebt (egel loopend kikker). Ik kan er gewoon niet tegenop rapen.

Onder de bessenstruiken werkt het prima.
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-05-24, 10:48

Ik zaai alles voor, maar zachte tere groenten zijn inderdaad altijd heel kwetsbaar ook als je het als wat oudere planten aanplant. Maar tussen droge mulch (takjes, houtsnippers...) zitten slakken niet heel graag.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van carsten888 2013-05-24, 10:57

Ik had nou juist houtsnippers en takjes Smile
Niet droog omdat het al dagen regent, maar daar zaten ze dus met bosjes tussen. Het leek wel een feestje Wink
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van Abracadavra 2013-05-24, 10:58

Als je bv een jampotje op zijn kant legt met zemelen erin en dat bij de kwetsbare planten legt, dan gaan de slakken liever naar de zemelen dan naar de plantjes. Daar kun je ze dan ook rapen als het donker is.
Het schijnt dat de zemelen opzetten in de slakken zodat ze daarna waarschijnlijk ook geen (vr)eetlust meer hebben als je ze niet zou rapen, zo heb je meer kans dat je tere plantjes blijven staan.
Ik moet zeggen dat het aardig werkt, maar je moet de zemelen blijven vernieuwen omdat het gaat schimmelen.

Ik ben sinds vorig jaar een experiment gestart betreft de slakken in de tuin.
De naaktslakken zijn het meest schadelijk, de kleine huisjesslakken (behalve de segrijnslak) zijn veel minder schadelijk voor de (jonge) planten.
Het schijnt dus (volgens mij heb ik dat al ergens op dit forum verteld) dat deze huisjesslakken de eieren van de naaktslakken opeten. Sinds vorig jaar heb ik dus alleen de naaktslakken verwijderd door in het donker te gaan rapen. Dit jaar zit het vol huisjesslakken en véél minder naaktslakken!
De vraatschade is dit jaar ook stukken minder dan voorgaande jaren.
Dit betekent dus wel dat je geen biervallen kunt gebruiken, omdat de huisjesslakken daar ook in vallen.

Groet,
Rob

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van carsten888 2013-05-24, 11:09

zemelen. dat had ik nog niet geprobeert. Als slakken nog steeds een probleem is ga ik dat ook proberen.
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van Abracadavra 2013-05-24, 11:49

Ik zaai tegenwoordig ook alles voor in mijn kas, maar raapstelen zijn niet te doen. Bij dat soort zaaisels die direct op de plaats gezaaid moeten worden gebruikt ik de zemelen.

Succes!

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-05-24, 12:17

Ik ben zelf wat kritischer naar de groenten aan het kijken wat goed gaat en wat minder. Ik vind tuinmelde net zo lekker als spinazie en tuinmelde is ook veel gemakkelijker en de productiviteit ligt van hetzelfde tot hoger (1 plant geeft ook veel zaad). Spinazie wordt opgegeten door de duiven of schiet door droogte... te snel in de bloei en wordt dus niet groot. Daarom denk ik dat ik in de toekomst alleen nog tuinmelde zet (heeft ook geen last van ziektes of plagen en zaait zichzelf). Dit is ideaal slakken weer, dus zelfs zonder mulch zul je met dit weer veel last van slakken hebben.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van Abracadavra 2013-05-24, 12:20

Precies, ik heb dit jaar ook veel meer rode tuinmelde dan vorig jaar, het blijkt dat slakken ook niet zo van rode planten houden.
En boomspinazie vind ik ook een goede, geen slakkenvraat, en oogst in overvloed op een piepkleine ruimte! (omdat ze zo hoog worden)
Sla en andere "slakkenlokkers" kweek ik tegenwoordig in bakken op de buitenvensterbanken.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... - Pagina 2 Empty Re: Slakken...

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum