Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Dag, ik ben Wiwi

2 plaatsers

Ga naar beneden

Dag, ik ben Wiwi Empty Dag, ik ben Wiwi

Bericht van Wiwi 2011-10-30, 22:23

Dag,
Mijn naam is Wiwi en woon in Belgisch Limburg, sinds vorig jaar op een perceel van ca. 6000 m2 waarven ca. 2/3de (naald)bos is. Zonder het te beseffen was ik in mijn tuin al bezig met iets wat in de lijn van een permacultuurtuin ligt.
In het omliggende bos, zone 5 zeg maar, werden vorig jaar loofbomen zoals o.a. tamme kastanjes aangeplant die behalve om de vruchten en als pollen en nectarleveranciers voor mijn bijen ook zullen dienen als hakhoutstoof, indien er verdere suggesties zijn om het bos verder te verrijken hoor ik die graag.
In de zone voor het bos ben ik bezig met enkele hoogstammige fruitbomen aan te planten. Een pruimelaar staat er al, een zelffertiele Altesse simple op een Myrobalan onderstam en momenteel ben ik op zoek naar een appelaar op een Bittenfelder zaailingwortel en een Keuleman onderstam, ik ben mij nog aan het informeren naar de meest geschikte appelvariëteit die goed gedijt op een arme zure Kempische bosgrond en tegelijk resistent is tegen kanker, schurft en witziekte.
Verder heb ik rond de fruitbomen enkele struiken Jostabes, stekelbes en rode bes staan waartussen Marokkaanse munt als bodembedekker fungeert.
In de voortuin tegen de omheining staan vijf variëteiten kiwibes, waarvan er ééntje mannelijk is. Nadat ik, hopelijk van de winter, nog een rij coniferen heb gerooid hoop ik ook nog enkele kiwi’s bij te planten.
De rest van het terrein bestaat helaas nog steeds uit een vrij steriele grasmat maar daar hoop ik m.b.v. jullie kennis in de nabije toekomst verandering in te brengen.
Groeten, Wiwi.
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Dag, ik ben Wiwi Empty Re: Dag, ik ben Wiwi

Bericht van Linder 2011-11-06, 22:55

Hoi wiwi,

klinkt geweldig, mooi grote zone 5 ook!

welkom op het forum, leuk dat je al gelijk actief bent.

Als je nog op zoek bent naar smeerwortel voor in de buurt van je appelaars moet je het maar laten weten. Wij gebruiken tussen te bessen naast de bomen behalve munt ook aardbeien en smeerwortel als bodembedekker.

en idee-en over de aanpak van je naaldbos?
hopen, maar dat zijn mijn stokpaardjes, het is maar net wat jij wilt.

Ik heb helemaal niets met naaldbossen, hou meer van loofbossen, waarin meer gelaagdheid mogelijk is, en ik ook veel meer interessante producten voor kan bedenken.

Wat ik dus zou doen is langzaamaannaaldbomen rooien (daar kun je weer mee gaan bouwen) en vervangen voor loofbomen; T. kastanjes inderdaad, notelaars, essen, zwarte els, meidoorn, hazelaars en hier en daar een paar beukjes (om er uiteindelijk 1 over te houden), etc.
ik zou hier en daar een (meer) open plek creeren waar ik dan veel struiken wildfruit zou plaatsen. op den duur daslook introduceren... hmmm

Goed ik dwaal af, genoeg idee-en.

Wat zijn de jouwe?
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Dag, ik ben Wiwi Empty Re: Dag, ik ben Wiwi

Bericht van Wiwi 2011-11-08, 16:44

Dag Linder,

Bedankt, voor de smeerwortel houd ik me aanbevolen. Smeerwortel is een plant die pas onlangs mijn interesse heeft gewekt, tot over een paar weken wist ik niet eens dat smeerwortel zoveel toepassingen had.

Zal ik de rest van jouw vragen hier beantwoorden? In die draad ga ik trachten te omschrijven hoe ik ga proberen om mijn woning en tuin een beetje meer Perma te maken, hopelijk met veel feedback vanuit het forum. Een klein Blogje, zeg maar.

Groe(n)ten, Wiwi.
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Dag, ik ben Wiwi Empty Re: Dag, ik ben Wiwi

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum