Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


recycling van autobanden

3 plaatsers

Ga naar beneden

recycling van autobanden Empty recycling van autobanden

Bericht van Abracadavra 2012-02-04, 11:36



Eigenlijk niet de goede topic-plaats, maargoed...

Erg vaak hoor of zie ik mensen die autobanden gebruiken om aardappelen in te laten groeien. Doordat de band zwart is zal deze snel warmte opnemen en zo de groei van de aardappelen stimuleren, als er aangeaard moet worden dan wordt er een band opgelegd en opnieuw gevuld met aarde. Dit klinkt allemaal erg leuk.

Maar.....

Hoe zit het met eventueel schadelijke stoffen in de autobanden?
Om deze reden zou ik dus ook nooit met krantenpapier sheetmulchen, omdat je nooit zeker bent of de inkt die op het papier zit schadelijke stoffen bevat of niet.

Ik zou graag jullie meninging horen hierover.

Groet,
Rob

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

recycling van autobanden Empty Re: recycling van autobanden

Bericht van Linder 2012-02-04, 21:27

Hoi Rob,

Ik heb begrepen dat er onderzoek is gedaan naar of er schadelijke stoffen uit autobanden komen. Als ik het goed heb is dat niet het geval, het is zelfs zo dat autobanden niet of nauwelijks vergaan. Beide redenen hebben om geleid tot het gebruik van autobanden in earthships.

Over krantenpapier, de inkt is tegenwoordig op basis van aardappels of soja oid, ook iets wat ik heb van horen zeggen, maar ik neem aan dat dat wel op internet terug te vinden is. Dat van die inkt is volgens mij zelfs een europese richtlijn.

Karton heeft wel lijmsoorten erin zitten die eventueel minden natuurlijk zijn.

Daar staat tegenover dat er tegenwoordig zoveel chemicalien in landbouw en omgeving gebruikt worden dat dat m.i. veel zorgwekkender is. Dingen zoals broomhoudende brandvertragers, zitten werkelijk overal in, van kussen tot gordijnen, telefoons, computers (alle electronica) etc. etc. Deze dingen hebben een verstorende invloed op de hormoonhuishouding, en lekken eigenlijk contant uit de spulle waar ze in zitten.

Dan zijn er nog aspartaam, en de straling die uit telefoons en telefoon masten lekken om je zorgen over te maken, en landbouwchemicalien...

Tsja, het is een afweging he...
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

recycling van autobanden Empty Re: recycling van autobanden

Bericht van Abracadavra 2012-02-04, 23:19

Hallo Linder,

Je hebt inderdaad een punt door te zeggen dat er in de reguliere landbouw al zoveel chemicaliën gebruikt worden, dat het bij voorbaat al gezonder is om onze eigen onbespoten groenten te eten.

Het is me nooit duidelijk geworden of er in autobanden stoffen zitten die eventueel schadelijk zijn en of die eruit kunnen lekken. Ik heb ooit gehoord dat er cadmium in verwerkt is, en daar wil ik mijn eten ver weg van houden.

Kranteninkt is me ook nooit duidelijk geworden of er vandaag de dag wel of geen zware metalen in verwerkt zitten.

Goed, uiteindelijk bepaalt de concentratie de giftigheid van een stof, dat wil zeggen dat zelfs een chemische stof als water giftig kan zijn als je er maar genoeg van binnen krijgt.

Zijn er hier op het forum mensen die gebruik maken van de autobandentorens?


Laatst aangepast door abracadavra op 2012-02-05, 01:59; in totaal 1 keer bewerkt

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

recycling van autobanden Empty Re: recycling van autobanden

Bericht van Linder 2012-02-05, 00:47

ja ik heb er gebruik van gemaakt.

(wow, waarom is mijn vorige post helemaal roze??? of zie alleen ik dat?...)
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

recycling van autobanden Empty Re: recycling van autobanden

Bericht van Abracadavra 2012-02-05, 01:43

Ok, en heb je er wel goede kweekresultaten mee behaald?

(dat roze kwam doordat ik op een linkje klikte boven je bericht, ik wist niet wat het was maar blijkbaar is het een "topic thank". (nu staat er "topic already thanked")
Daarna was het bericht roze.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

recycling van autobanden Empty Re: recycling van autobanden

Bericht van Linder 2012-02-05, 04:23

ja flinke opbrengst, wel meer wateren, we zaten al op een droge plek, die banden warmen de boel inderdaad op, dus dat rekt je seizoen en opbrengst maar droogt ook eerder uit, al was het verschil met dingen in de volle grond niet heel groot.

de opbrengst was goed, lekkere patatten...
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

recycling van autobanden Empty Re: recycling van autobanden

Bericht van Abracadavra 2012-02-05, 12:24

Het verschil met volle grond en autobandentoren is het punt niet, de torens worden vooral gebruikt door mensen die weinig ruimte hebben, en zo ergens op een verhard stukje nog aardappelen kunnen kweken.
Op zich een heel leuk idee, maar toch vertrouw ik de autobanden niet.
Ik ga proberen of het met zwarte vuilniszakken ook lukt.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

recycling van autobanden Empty Re: recycling van autobanden

Bericht van Rada Saun 2012-04-04, 21:32

vorig jaar heb ik het geprobeerd met houten groentekistjes. In de onderste gepoot en dan steeds het volgende kistje zonder bodem erop en aanvullen. Had wel hele goedkope kistjes (nog net geen karton Wink) en aan het einde van mijn aardappelseizoen konden de kistjes zo de composthoop op. De halfklare compost waarmee ik de kistjes tussentijds vulde was aan het einde mooie, zwarte, korrelige compost Very Happy Bonus!

Had ook nog het idee om van die 'Ikea wasmanden' te proberen. Van die nylon dingen waar een metalen spiraal doorheen loopt. Die hebben al de eigenschap dat je ze vrij makkelijk in stapjes kunt verhogen. Dit jaar echter iets meer ruimte, dus ga nu toch maar eens de banden proberen.

Succes ermee Very Happy
Rada Saun
Rada Saun

Aantal berichten : 71
Registratiedatum : 30-07-11
Leeftijd : 48
Woonplaats : Rotterdam

http://www.ragnhild.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

recycling van autobanden Empty Re: recycling van autobanden

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum