Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


laat ik me ook even voorstellen; Linder.

Ga naar beneden

laat ik me ook even voorstellen; Linder. Empty laat ik me ook even voorstellen; Linder.

Bericht van Linder 2011-01-12, 22:08

Hoi
Mijn naam is Linder en ik ben eind twintig. Ik kom uit de hoek van de milieubeweging en ben met permacultuur in aanraking gekomen als oplossing voor de vele problemen die de huidige westerse samenleving oplevert.

Drie jaar geleden ben ik naar een presentatie van Taco Blom over permacultuur in de stad geweest, hierna ben eindelijk zelf aan de slag gegaan met permacultuur ideeën. In eerste instantie samen met mijn vriendin, op haar balkon en later raakten we betrokken bij het swomp project verderop in de wijk.

Inmiddels zijn we samen met een aantal buurtbewoners ook al zo'n twee, twee-en-een-half jaar bezig met het opzetten en draaien van Transitie de Pijp, een transition town initiatief hier in de wijk. Ik heb een tijdje voor het natuur en milieuteam gewerkt om een medebeheer project op te zetten in het (Sarphati)park. Daar draaien we nu een medebeheerproject met vrijwilligers. Het komt er op neer dat er delen van de bosjes in het park door ons worden beheerd. Zo is er afgelopen jaar het Heimanspad aangelegd, een bospaadje waaromheen de bosjes ecologisch worden beheerd. We versterken de gelaagdheid en de biodiversiteit met een aanplant van multifunctioneel groen. Net als vorig jaar gaat ook dit voorjaar weer allerlei (wild) fruit, bollen, paddestoelen en takkewallen aan het park worden toegevoegd. De heemtuin en de helofytenfilter worden ook in samenwerking met het stadsdeel onderhouden, en ook werkt de medebeheergroep aan de natuurlijke oevers, die met wilgentakkebossen en aanplant van riet en andere oeverplanten de kans geeft aan een biodiversiteit aan flora en fauna.

Dit jaar zullen er ook mispels aan de oevers verschijnen.

Verder hou ik me met verschillende tuinprojecten bezig en ben ik sinds kort freelancer, of zzp'er, of hoe dat ook heet. Onder de naam eetbaar groen biedt ik tuinontwerp, aanleg en onderhoud aan. Mijn eerste opdrachten zijn voor een buitenschoolse opvang, waar ik een tuin ga onderhouden en een andere ga aanleggen.

Ook hebben we sinds kort een volkstuin waar we een groot gedeelte van het jaar zullen wonen. Hiervoor zullen we in het projectgedeelte een draad beginnen.

Ik ben dus dit forum begonnen omdat ik op het amerikaanse forum permies.com zo ontzettend veel praktische discussie en tips tegen kwam, de bestaande googlegroup leent zich naar mijn mening minder goed voor het uitwisselen van praktische informatie en als vraagbaak, het is denk ik het best geschikt als medium om nieuwsbrieven breed te verspreiden. Het oude forum was van een verouderde phpbb code waarmee het vrij weinig mogelijkheden heeft voor het veranderen van het uiterlijk en het aanbrengen van een gelaagde boomstructuur, zodat je onderwerpen logisch kan indelen en beter terug te vinden maakt. Ik denk dat het iets gebruiksvriendelijker kan. Daarom heb ik na overleg met Douwe (Beerda) dit forum gestart. Op de pagina van douwe (www.permacultuurnederland.org) wordt nog steeds naar allebei de fora verwezen, alles is dus nog terug te vinden. Wel heb ik de belangrijkste info overgenomen van het oude forum, en ga ik daarmee voorlopig nog even door.

Ik hoop dat de permacultuurgemeenschap in nederland via dit forum niet alleen kennis gaat uitwisselen, ik hoop dat we elkaar ook een beetje kunnen leren kennen via dit forum.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum