Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

+2
Chana
Jet
6 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Jet 2012-11-11, 12:49

Als dit topic al ergens bestaat wil iemand mij daar even over berichten? Ik kan het niet vinden.

Ik heb een boomgaard met 20 fruitbomen..de oudste 15 jaar oud, de jongste een jaar of 4. Het zijn appels, mirabellen, pruimen, kersen, een abrikoos, peer, kweepeer. Omdat ik ook een stroompje heb in de tuin, en we hier aan de rand van het landklimaat zitten gebeurd het nogal eens dat de bloesem bevriest. Dat als beschrijving van het geheel.

Tot vorig jaar gaf ik de bomen een x per paar jaar een lading verteerde koeienmest. Ik vind niet dat het geweldig goed gaat met de bomen. Als de bloesem niet bevroren is is het fruit, vooral de pruimen, wormstekig.
Afgelopen jaar heb ik géén lijm om de bomen gesmeerd ( tegen mieren enz) er waren veel beesten/luizen in de boom. De lijm is erg duur, en ik weet niet precies wat erin zit.
Ik heb veel vogelnestjes en veel vogels. Ook heb ik voor het eerst een insectenhuis staan, ik heb nog niet de indruk dat er veel in gebeurd. In de bomen had ik vorig jaar ook stro-potjes om oorwurmen te lokken.

Omdat de bloesem al twee jaar bevroren is gaf ik al geen mest meer: ik dacht niet dat de bomen het nodig hadden. verder maakte ik ieder voorjaar de boomspiegels schoon..een langdurig karwei waar ik afgelopen jaar niet meer aan toe kwam. Nu groeit er dus gras, kweekgras, harde penwortelonkruiden, veldzuring en distels onder de bomen. de bomen die ik niet in gaas heb geplant hebben last van aanvallen van de woelmuis.

Aankomende voorjaar wil ik het geheel anders aanpakken...

Ik heb ook 15 knotwilgen die ik ieder jaar knot (anders wordt het te zwaar voor ons(dwz de takken te groot) Deze takken zou ik misschien kunnen vermalen en als mulch/afdekking onder de bomen leggen. Ik zou ook gericht kunnen aanplanten onder de bomen met het doel bodemleven te stimuleren en mezelf werk te besparen.

Wie kan me hiermee helpen ( met ideeën bedoel ik dan Very Happy )?
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Re: Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Chana 2012-11-11, 18:47

Wat doe je veel.

Ik doe bijna niets en heb prachtig fruit, dit jaar een klein beetje minder, maar andere jaren klasse A zoals in de winkel te koop is. Ik had dit jaar aardig wat luis en door de late vorst en de koude temperaturen waardoor bijen niet vlogen, geen peren, pruimen en kersen. En sommige appels hadden wat vlekjes.

Onder mijn bomen groeit gewoon onkruid. Je zou Oost Indische Kers kunnen planten waar de luis in zou gaan zitten (zegt men). Ik had dit jaar alle fruitbomen onder de luis, vooral de kers, maar niets in mijn OIK...

Ik neem mij elk jaar voor potjes stro voor oorwormen op te hangen, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Dit jaar waren er appels aangepikt (voor het eerst) door vogels en in die gaten zitten dan wel oorwormen dus ze zitten er wel.

Ik maai weinig tussen en onder de bomen. In het voorjaar groeit er voor de helft fluitekruid, dit vind ik erg mooi, groeit soms boven halfstamfruit uit en maai ik pas als ze uitgebloeid zijn. Ik zie geen verschil met de bomen die dat niet hebben, en ook zij hebben regelmatig kniehoog onkruid (vaker wel dan niet). Als ik maai, dan met de zeis en ik laat alles liggen.

En hoewel ik op sommige plaatsen veel mieren heb kan ik mij niet herinneren ze ooit op het fruit te hebben gezien, wist niet eens dat dat kwaad kan.

Als ik luis heb spuit ik met een thee van heermoes/brandnetel, en die laat ik 24 uur staan, of als ik dan niet kan nog iets langer. Net tussen wat ik altijd lees, wat ik lees is of thee (bestrijding) dan direct (afgekoeld)gebruiken of gier (versterking) maken dan staat het veel langer. Tegen luis helpt lijm tocht niet, die vliegt er toch gewoon in? Ik had nog nooit van lijm op de boom gehoord...

Blaadjes die kronkelend zijn of met meeldauw, pluk ik eruit. Dat betekent dat ik elk voorjaar topjes van takken haal.

Bladeren die uit de populieren vallen laat ik liggen extra mest geven doe ik nooit.

Maar ik woon hier nog maar 4 jaar, misschien doe ik alles verkeerd en is dit jaar het begin van een verwaarloosde behandeling. De fruitkwekers hier in de buurt, spuiten onder de bomen om een boomspiegel te hebben, dus die boomspiegel is er niet voor niets. En ik hoorde ook dat een kweker zijn pruimen spuit tegen wormpjes, ik heb gelukkig nog nooit wormpjes gehad. Het is een oude pruimenboom dus misschien is hij daardoor sterk. Er is hier sowieso lang niet gespoten want mijn voorgangers deden dat ook beslist niet en hebben hier ook een paar jaar gewoond. Daarvoor weet ik niet. Ik geef ook nooit water en zie dat hier soms bij kwekers wel.
Ik snoei alle rechtopstaande takjes weg (zieke en dode heb ik niet) en gekruiste takjes ga ik deze winter voor het eerst beetje opletten.
Zelfs als er dikke takken uit de populieren vallen en er takken uit de fruitbomen breken en soms schors beschadigd is herstellen ze goed. Ik heb wel elk jaar luis en neem mij nu weer voor volgend voorjaar potjes op te hangen en preventief mijn thee te spuiten, kijken of dat scheelt.

Nou ja ik denk dat je niet veel hebt aan mijn ervaringen.

Misschien heb je niet zo goede grond? Bij mijn vader willen fruitbomen ook nooit, hij heeft 60 cm mooie zwarte grond.
Ik zit op klei, ideaal voor fruit dus.
Ik heb wel eens gehoord dat mensen een m3 uitgraven met klei vullen of een mix en daar fruitbomen in zetten.

En bij mij vriest het geloof ik minder, het heeft nu bijv bij mij nog steeds niet gevroren, OIK bloeit nog, rucola ook.
En heel misschien moet je die wormstekelige pruim met een (ecologisch) spuitmiddel behandelen om er eens goed vanaf te komen.
Zo heb ik hier bijv de hazelaar met boorkever, ik heb nooit 1 hazelnoot. En als ik er niets aan doe weet ik dat ik ze ook niet ga krijgen. Aangezien ze moeilijk te behandelen zijn ga ik dat ook niet doen.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Re: Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Jet 2012-11-11, 20:17

Dank je wel Chana voor je uitgebreide reaktie.

Even een vraag van jou die boven komt drijven: de luizen vliegen inderdaad de boom in..de lijm, dat doe ik omdat de mieren de luizen gaan houden...dat vermeerdert de luizenpopulatie snel. Maar eerlijk gezegd weet ik niet eens wat er in de lijm zit Embarassed ..en het is duur met zoveel bomen. Ik begreep ook wel dat er niet alleen mieren omhoog kruipen, maar ook andere belagers, en dat je die met de lijm ook wegvangt. Ik heb enorm veel mezen en dus worden rupsjes wel opgegeten/weggevangen, en ik zag afgelopen jaar ook veel wespen rond een boom waar ik luis in had, dus ik denk dat op den duur de natuur harmonie brengt..als je haar maar de kans geeft.

Eerlijk gezegd weet ik niet waarom mijn fruit slecht is (met de appels valt het wel mee hoor, vooral de notarisappel is heel goed) maar ik denk wel eens dat het door al die koeienmest is gekomen. Mijn grond is ok, klei-achtig.

Het grappige is dat ik wel weer goede hazelnoten heb..ook wel met die boorder, maar ik heb zoveel hazelnoten(ook in de omgeving) er zit altijd voldoende niet aangetaste vrucht bij.

Ik weet ook niet of ik wel iets moet doen aan de fruitbomen, een feit is dat ik bij veel fruit woelmuizen heb, en dat dat erger is als er vanalles onder groeit..dat vinden de woelers fijn. Daarom zoek ik ook een oplossing voor de boomspiegels zelf..

De vorst is inderdaad ook een lastige factor...vorig jaar en dit jaar alle bloesems bevroren van appels, kersen, mirabellen en walnoten. Onder mijn kweepeer heb ik de laatste 2 vorstnachten een kruiwagen met smeulend zaagsel gezet: dat zal geholpen hebben, want ik had een goede oogst kweepeer!
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Re: Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Linder 2012-11-12, 02:52

Hoi,

de boomspiegels zijn ook met name belangrijk vanwege gras, gras wortelt in dezelfde laag als fruitbomen en is een echte concurent, dus die boomspiegel van ongeveer meter heeft inderdaad een functie chana.

je kunt de boomspiegel weer vrij maken door er karton op te leggen, hierdoor krijgt het gras geen licht en sterft het af.

Misschien is het een idee om die boomspiegels vol te planten met smeerwortels. In klassieke biologische tuinen staan er altijd smeerwortel en oostindische kers onder de fruitbomen. de smeerwortel wortel heel diep (penwortelonkruiden zijn prima onder fruit) en haal veel nutrienten omhoog. je kan smeerwortelblad meerdere keren per jaar afsnijden en op de grond leggen als mulch. smeerwortelblad bevat veel kalium, dit hebben fruitbomen nodig voor gezond vruchten.

Het zou best nog wel eens kunnen dat er een verband is tussen chana's niets doen en goede oogst. met name het niet maaien tot dingen hebben gebloeid kan heel erg helpen om roofinsecten in de tuin te halen.

de fluitekruid is bijvoorbeeld heel belangrijk voor roofinsecten. al vroeg in het jaar staat de fluitekruid te bloeien en vormt habitat voor gaasvliegjes, sluipwespen, zweefvliegjes, lieverheersbeestjes etc.

in de permacultuur wordt wel gesproken over het bouewn van gildes rond fruitbomen, een paar dingen komen uit observaties uit de natuur duidelijk naar voren. schermbloemigen en composieten groeien vaak rondom bomen van de rozenfamilie zoals ons fruit. zowel compositen als schermbloemigen trekken roofinsecten naar de tuin.

nog een ander zou kunnen zijn (ik vermoed dat er bij chana ook wel staan) vlier in de buurt van je moestuin en boomgaard. de vlier zit al vroeg in het jaar vol met zwarteluis, waardoor de beestjes die luis eten ook al vroeg in het jaar naar je tuin komen, en je andere planten die pas later onder de luis komen baat kunnen hebben bij die roofinsectjes.

je kunt dit bewust gaan aanplanten en dan ook gelijk kiezen planten met een extra functie voor ons, zoals kruiden, maar je kunt ook de natuur zn beloop laten gaan en de onkruiden laten staan en niet/minimaal maaien, en alleen de boomspiegels zo af en toe vrij maken met karton.

bij saskia gaan we in de boomgaard smeerwortel, mierikswortel, muntsoorten en roomsekervel introduceren in de boomgaard. paardebloemen zouden ook mooi zijn.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Re: Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Jet 2012-11-12, 11:04

Dank je wel Linder voor je reaktie.

Samen met mijn eigen gedachten, en de reaktie van Chana kan ik hier wel wat mee. Ik ben het met je eens dat het niet maaien zou kunnen helpen. Ik laat altijd een stuk ongemaaid.
Maar dat is in verhouding misschien niet genoeg. Dat gras de concurrent is van fruit wist ik eigenlijk wel, in ieder geval was ik er van doordrongen dat het goed is boomspiegels vrij te houden. Smeerwortel heb ik genoeg. Ik denk dat ik het zo doe voor het aankomende jaar:
-niet maaien totdat de voorjaarskruiden zijn uitgebloeid.
-als ik eraan kan komen (ik heb voor stukken begrast moestuin ook veel nodig) de boomspiegels onkruidvrij houden met karton ( ik heb in het najaar het hoge stuk gras gemaaid en al dat gras onder de verschillende bomen gelegd..het onkruid wat daaronder was zal ik nu wel gemakkelijk verder kunnen uittrekken)
-later in het voorjaar smeerwortel aanplanten met de plantjes en wortelstukken die ik kan vinden- een vlierboompje halen uit het bos of er een stekken.

Munt was ik toevallig mee bezig..ik heb heel veel brandnetels in de boomgaard, daar trek ik sinds dit jaar steeds een deel van uit en ik wil er munt voor in de plaats zetten.
Paardenbloemen heb ik heel erg veel staan dus dat is mooi meegenomen.
Fluitekruid komt hier en daar op, en bij een enkele boom staat veel duizendblad. In het gras normaliter veel wikke en enkele morgensterren (gele)

Als je het over Roomse kervel hebt bedoel je dan de gewone kervel om te eten?

Ik heb nog een vraagje: hoe denken jullie over Jacobs kruiskruid? Daar zag ik dit jaar heel veel van in het stuk dat ik niet maai, kan je dat laten staan, of moet ik dat voor de paarden in mijn buurweilanden weghalen?
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Re: Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Linder 2012-11-12, 13:04

zolang de paarden in je buurweilanden niet in jouw boomgaard komen zou dat geen probleem moeten zijn.

of bedoel je vanwege verspreiding van het zaad?
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Re: Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Chana 2012-11-12, 23:51

Het boekje Gezond Fruit Telen van de Kleine Aarde doorgenomen (niet meer te krijgen, Kl A bestaat niet meer in die vorm). Informatie uit het boekje:

Lijm is tegen rupsen, nooit direct op de boom zelf smeren.
Je kan het zelf maken: 5 delen raapolie en 1 deel varkensvet samen een half uur koken. Smelt 1 deel hars en 1 deel terpentijn au bain marie op laag vuur en voeg dit al roerend toe aan olie vet mengsel. Bereid dit buiten de damp is erg brandbaar.

De boomspiegel kaal houden is goed tegen vorst. Een zwarte, onbedekte, stevig aangestampte, vochtige grond (maak droge grond een dag van te voren nat) straalt de meeste warmte uit. Dit is tegenstrijdig met die waarmee je een rulle, goede structuur krijgt met veel bodemleven.De kans op nachtvorstschade bepaald welke bodembewerking je verkiest. Een compromis is tussen half april en half mei de bodem zwart te houden.

Goed tegen schimmel zoals meeldauw is brandnetelgier, algen extract, gesteentemeel en algenkalk deze zijn goed als bladbemesting en heermoesaftreksel, kamille- en waterglas goed tegen schimmels. Zowel in Veltboek als dit boek zeggen ze dat ze niet weten of hdit soort aftreksels werken. Ik zou in ieder geval niet speciaal heermoes in je tuin zetten, ze wortelen diep en woekeren, je krijgt ze niet meer weg.

Dode mulch onder bomen trekt muizen aan (wel goed om vocht vast te houden, maar je zit al op klei dat scheelt) en daar heb je behoorlijk last van.
Roofvogelkasten helpt tegen muizen (en eten ook je kippen op als je die hebt...) Katten helpen ook. Ik laat mijn kat altijd weten dat ze geen muizen mag vangen, misschien moet ik daarmee stoppen... (niet dat het veel hielp, zo af en toe kon ik er een bevrijden)

Alleen als je voldoende vocht hebt kan je onkruid, vooral gras laten staan, dan moet meer mest geven. (nou dat doe ik dan verkeerd) Als je toch met dood materiaal wil mulchen dan 10 tot 20 cm dik anders komt er onkruid door.

Kippen in de boomgaard laten lopen, veel schadelijke insecten hebben in hun levenscyclus een fase waarin ze zich laten vallen en in de grond verpoppen. Ook dan lijkt het mij handig een kale boomspiegel te hebben.

Bewerk de grond niet dieper dan halve spade.

Ruim gevallen vruchten op, doe ik ook alleen als ik ze zelf nog kan gebruiken...

Als je schruft hebt ruim dan gevallen bladeren op en spuit gier over gevallen blad, of dek blad af met laag compost of mulch.

Kortom ik heb nog veel te leren...

Ik ga van de week bladeren opharken, maaien, esdoornblad eronder gooien als mest. Het gras onder de boom vind ik mooi staan dus dat laat ik zo.

Er stonden hier de eerste jaren geen vlier. Dit jaar voor het eerst ontdekt (spontaan gekomen) met een paar schermen. Niet hier geoogst dus hopenlijk hebben de vogels er wat stekjes bij gepoept.


Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Re: Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Jet 2012-11-13, 00:27

Dank beiden voor jullie reakties.
Linder ik bedoelde inderdaad voor het zaad..ik vond het van de zomer wel jammer ze uit te trekken, ik vind het wel een leuke plant in het hoge gras. De boerbuur hier haalde zijn schouders op toen ik erna vroeg.
Chana wat een hoop tekst en tips.
Ik ben vooral blij met die van de aangestampte vochtige aarde in vorsttijd. Of het zover gaat komen( dat ik die mooie boomspiegels zal hebben half april als er bloesems zijn) kan ik mezelf niet beloven.
Het afgemaaide gras va het eind vd zomer ligt nu bij een groot deel van de bomen, ik begrijp dat ik dat beter op kan schuiven ivm de muizen.
We hebben wel een soort kattenexplosie in de buurt, en ik hoop dat vooral in de boomgaard( die ik niet uit het huis kan zien) de katten willen foerageren.
Een uilenkast heb ik hangen..ik heb er nog geen aktiviteit in gezien.

Ik heb wel een boom met schurft( een golden delicious..een kleintje, en heb vorig jaar veel afgesnoeid om hem te enten met een inheemse appelsoort. Helaas zijn alle enten dood gegaan, ik weet niet wat de boom dat jaar zal doen.

Kippen zou ik inderdaad graag nemen..wel lastig op een plek waar je niet woont..maar wie weet kan ik iets met de buren regelen..in mijn hoofd ben ik er al lang mee bezig ( kippen en loopeenden)
Het vergt sowieso werk, want ik heb soms een vossen-nest in de tuin en in het buurhuis wonen steenmarters...
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Re: Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Chana 2012-11-13, 00:53

Ik heb ook vossen in de tuin, daarom ook geen kippen...Zou ze wel graag willen.

Wat leuk dat je zelf bomen hebt geent, wil ik ook leren hoe ik stekken kan maken van de fruitbomen, schrok van de prijs die je betaald voor bomen, 35 euro per stuk... Als ik hier weg ga wil ik mooie boomstekjes mee kunnen nemen. Weet nog niet hoe ik dat dan aan moet pakken. Hoe kom ik nu aan inheemse appel voor de onderstam? Of heb je die gekocht?

Deze bomen bevallen mij wel, in ieder geval heb ik 2 soorten, vraag mij niet wat, iets van Elstar of Jonathan en Golden Delicous maar zou ook best anders kunnen zijn of meer soorten.

Ik heb wel een boom staan die kleinere appeltjes gaf, dit jaar voor het eerst. Denk dat die boom of spontaan is opgekomen of door de vorige bewoners is geplant. Hij is jonger dan de rest van het rijtje. Vraag mij af of ik die als onderstam zou kunnen nemen...

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Re: Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Jet 2012-11-13, 10:46

Ik ben helaas niet degene die ent, het is mijn buurman. Hij haalt onderstammen voor de appels zelf uit het bos van wilde appels. De ene boom die we samen gedaan hebben was een Golden..die hebben snel schurft en zou ik nooit aanraden om te planten..we hebben hem zelf wel gekocht 15 jaar geleden...
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Re: Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Wiwi 2012-11-13, 23:58

Chana schreef:Wat leuk dat je zelf bomen hebt geent, wil ik ook leren hoe ik stekken kan maken van de fruitbomen, schrok van de prijs die je betaald voor bomen, 35 euro per stuk... Als ik hier weg ga wil ik mooie boomstekjes mee kunnen nemen. Weet nog niet hoe ik dat dan aan moet pakken. Hoe kom ik nu aan inheemse appel voor de onderstam? Of heb je die gekocht?
Hier heb ik drie hoogstammige appelbomen besteld en vorig weekend afgehaald en uiteraard geplant, 20 Euro/stuk (valt mee, toch?). Ik dacht dat je er ook onderstammen kan kopen om zelf op te enten.
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Re: Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-11-18, 23:54

Ik heb ook veel soorten fruitbomen en ik doe oostindische kers, klimbonen, kruiden en inheemse planten er onder zetten. Het belangrijkste om te onthouden is dat sommige planten een gunstig effect op de bomen hebben en andere niet (gunstig bv. mierikswortel, goudsbloem, afrikaantje, Berganie, Duizendblad, dille...). Gras scheidt een hormoon af waardoor bomen minder snel kunnen groeien. Door bosstrooisel om de stamvoet heen te strooien wordt gras weg geconcureerd.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Re: Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Jet 2012-11-19, 00:26

Dank voor jullui reaktie. Ik ben nooit verder gekomen als OI Kers. Linder gaf al als tip smeerwortel. Welke kruiden zet je Robert? Dat van die hormonen in het gras wist ik niet. Als je met bosstrooisel iets van hout bedoeld weet ik niet of dat voor onze woelmuisrijke gaard een goed idee is...ik hoop eigenlijk heel erg dat ze niet van munt en smeerwortel houden..die *&%#@! knagers.
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Re: Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-11-19, 00:38

Voor woelratten een minder groot probleem te maken zou ik voor sterk smakende kruiden gaan. Knoflook (veel / werkt gegarandeerd), daslook, bieslook, venkel, lavas, mierikswortel (werkt gegarandeerd), citroenkruid, citroenmelisse, rozemarijn, salie, tijm, absintalsem en roomse kervel. Een mengsel van verschillende planten is altijd beter dan slechts één.

Bonen voor stikstof en tevens dat zij een klimlaag in de bomen vormen zou ik altijd zetten.

Een aantal van deze planten kun je ook inruil voor een suikerwortel plant krijgen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Re: Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-11-19, 00:39

Woelratten komen niet af op bosstrooisel (dat is het strooisel wat in een bos onder de bomen ligt.).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Re: Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Jet 2012-11-19, 11:15

Ik ga het proberen. Alleen jouw gegarandeerde mierikswortel blijkt een lekkernij voor de Franse woelmuis...die hebben ze al twee keer volledig opgegeten. Ik heb hem nu in een pot...Een gemengde kruidenlaag lijkt me een zeer goed idee.
Ik heb vaker de woelmuis dan de woelrat, alhoewel ik die ook een enkele keer dood heb gevonden...

De suikerwortelplanten zijn al vergeven(als ze aangeslagen zijn)..zaad stuur ik je met alle liefde op!
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Re: Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Linder 2012-11-19, 14:27

traditioneel plantten ze veel narcissen rondom de stam van een ruitboom tegen woelmuizen, geen flauw idee of dat werkt
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Re: Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Jet 2012-11-19, 16:45

[quote="Linder"]traditioneel plantten ze veel narcissen rondom de stam van een ruitboom tegen woelmuizen, geen flauw idee of dat werkt[/quote

Inderdaad dat had je ook ergens al gezegd en was ik weer vergeten..Heel in het begin heb ik wel narcissen geplant,maar die zijn zo zoetjesaan verdwenen..ik kan het nog wel eens doen, fleurig is het ook.

Vandaag heb ik bij de eerste bomen het gemaaide gras dat ik er met bergen tegen had gelegd na het maaien in september weggehaald. De grond eronder is nu onkruidvrij en mooi rul. Veel wormen maar hier en daar ook een kolonie van de grauwgekleurde madenachtigen...ik hoop dat de vogels er hun voordeel mee doen. Verder heb ik al mijn munt in potten verdeeld over deze bomenrij..voor de rest heb ik niet meer, maar munt kennende zal ik snel weer munt erbij hebben.
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Re: Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Linder 2012-11-19, 19:55

Hah, ja dat zal snel gaan.

ik vind smeerwortel, munt, en buiten de druplijn van de bomen roomse kervel een mooie mix voor bij fruitbomen.

misschien nog wat oostindische kers, en mierikswortel erbij en dan heb je prachtige kruidlaag in de boomgaard.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Re: Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Jet 2012-11-19, 23:30

Ik heb toch nog een vraag over de smeerwortel.Ik heb van die blauwe smeerwortel en die paarse. Die zijn beiden hoog, wortelen goed en het blad is groot. Ik heb ook nog van die sier-smeerwortel met rosewitte bloemen. Deze plant blijft laag. Ik neem aan dat het de bedoeling is de grote smeerwortels aan te planten onder de bomen. Ik ken ze als plekinnemers...Zijn de andere planten -munt, oikers, en mierikswortel wel sterk genoeg om de smeerwortel wat tegengas te geven?

Kan je ook uitleggen Linder waarom de kervel buiten de druplijn komt?
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Re: Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Linder 2012-11-20, 18:14

Ja plekinnemers, dus gras krijgt de ruimte niet meer.

mierikswortel is even fanatiek, als ie eenmaal is gevestigd, en ook munt laat zich niet zomaar verdringen. Om te voorkomen dat de één een ander verdringt niet te dicht op elkaar planten, geef ieder van hen de ruimte, en plant ze met ruime afstanden. op die manier krijgt elke plant de tijd om zich goed te vestigen en mooi aan te slaan.

Roomse kervel heeft iets meer zon nodig vooral. Ook is zijn de schermen, de bloemen habitat voor allerlei roofinsecten zoals gaasvliegen, roofwantsen en lieveheersbeestjes. zie het als een soort landingsplatform of vliegdekschip, vanaf daar kunnen ze aanvallen uitvoeren op beestjes die in de fruitbomen neerstrijken en schade toe brengen. onder de druplijn is geen ideale aanvliegroute, maar te ver erbuiten ook niet. Ongeveer een meter, a anderhalf, is mooi.

grts
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Re: Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Jet 2012-11-20, 23:54

Ik ga eens kijken of ik kervelzaad heb, en anders kan ik het mooi vrijdag op de vakbeurs kopen. ( of ruilen, vrijdag bij/na de lezing schijnt er een klein zadenruil moment te zijn, ik neem in ieder geval een pakje tomaat en suikerwortelzaad mee.)

Vandaag nog twee boomspiegels vrijgemaakt en wat munt gehaald bij buurman. Bij de bomen waar ik veel sporen van de woelmuis heb heb ik wat knoflooktenen geplant.

Zo rondlopend in mijn boomgaard merk ik dat ik heel blij ben met deze aanpak.
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Re: Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-11-23, 13:06

Bij mij staat de Roomse kervel (is een andere plant dan de echte kervel) gewoon in de schaduw en hier doet hij het heel goed. Het is wonderbaarlijk dat ze Mierikswortel zo opeten. Een woelrat is een woelmuis, maar hieronder vallen bijvoorbeeld ook veldmuizen, die ook heel vraatzuchtig kunnen zijn. Woelmuizen kenmerken zich met korte oren, dik uiterlijk en een korte staart. Wat je ook zou kunnen doen is hier en daar voedselplanten voor de woelmuizen/woelratten zetten om hen daarmee zoet te houden. Woelmuizen hebben een territoria, wat inhoudt dat er maar zoveel per oppervlakte kunnen voorkomen. Als er eentje sterft wordt deze plaats dus weer snel door een andere woelmuis ingenomen. Als je terrein gunstig gelegen is kun je misschien met nestkasten van uilen, ooievaar of torenvalk het woelratten probleem in de hand houden. Je kunt misschien ook slangen in je voordeel gebruiken (in Zuid frankrijk zitten deze namelijk). Een mengsel van sterk smakende kruiden kan zeker werken en door goed op te letten welke planten met rust gelaten worden en welke niet kan deze geoptimaliseerd worden. Plaatselijke verschillen tussen wat een diersoort lekker vindt kunnen net als bij mensen voorkomen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Re: Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Jet 2012-11-28, 19:59

Robert en Monique Knops schreef:. Plaatselijke verschillen tussen wat een diersoort lekker vindt kunnen net als bij mensen voorkomen.
Ja, dat zie je maar bij mij..de mierikswortel is dus al twee keer helemaal tot op t blad opgevreten..een culinaire muis die van ons Very Happy
Ik had inderdaad al door dat als je de muizen verjaagd of wegvangt er snel weer nieuwe zijn. Nu gebruik ik af en toe een bromapparaat op batterijen op plekken waar ik er echt erg last van heb, die is bijna overleden ( het apparaat) en dan komt er geen nieuwe.

Ik vind het wel lastig om én de boomspiegel schoon en vlak en onbegroeid te houden zodat in het voorjaar de aarde warmte af kan geven bij late vorst en bloesem ( alle bloesems tot aan die van de walnoot toe zijn twee jaar op rij bevroren) en een kruidenmix aanplanten. Voorlopig ben ik bezig de boomspiegels ban de bomen schoon te maken ( iedere dag een boom) nog 8 bomen...een beste klus) en daar waar ik veel muizengaten zie plant ik meteen knoflookteentjes in. Ook heb ik bijna alles wat ik aan munt had in potten hier en daar in de schone boomspiegels ingeplant.

Verder heb ik me vandaag bezig gehouden met het uitplanten van aardperen die ik nog in een pot had, ik heb het in een hoek van de achtermoestuin gezet met het idee dat ik er eventueel woelmuizen mee kan verleiden van de bomen en bietjes af te blijven...

Smeerwortel lijkt me nu geen goed moment..ik heb wel wat staan aan de beek, daar is het nu zompig en de klei is zwaar.
Roomse kervel is dat een vaste plant?
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Re: Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Kruidje 2012-11-29, 11:16

Ja, roomse kervel is een vaste plant. (Mijn moeder heeft alle zaadjes meegenomen dus ik kan je er dit jaar niet meer aan helpen.)

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen Empty Re: Wat plant/leg ik onder mijn fruitbomen

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum