Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Katteklei?

+6
Matis
Robert en Monique Knops
Jet
Abracadavra
Kruidje
Iris A.
10 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Iris A. 2012-12-19, 22:35

Niet in de buurt, Chana, voorzover ik weet.

Waarschijnlijk wel richting Krimpen a/d Lek en zo, maar dat is veel te ver fietsen voor mij, ik doe er nu al 3 kwartier op de fiets over om bij m'n volkstuin te komen, dat is eigenlijk al niet bijzonder efficiënt.

Iris A.

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 14-12-12
Leeftijd : 51
Woonplaats : Rotterdam

http://www.kookmetmijmee.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Matis 2012-12-19, 22:36

Jep ik snap hem.
Heb je het al helemaal ondergestort met katteklei?

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Iris A. 2012-12-19, 22:37

Nadeel van nutstuinen weer is dat je ze of netjes afgedekt met landbouwplastic krijgt, of ze worden ieder jaar voor je geploegd en bemest, of je het nou wil of niet. Daar kan ik dus niet fijn op permaculturen. Smile

Iris A.

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 14-12-12
Leeftijd : 51
Woonplaats : Rotterdam

http://www.kookmetmijmee.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Iris A. 2012-12-19, 22:41

Nee Matis, niet helemaal. Hooguit een paar vierkante meter is een beetje vermengd geraakt met die zure klei.
Vrijdag heb ik m'n pH metertje en dan ga ik metingen doen en als niet alles even zuur blijkt te zijn, dan waag ik het erop. Heb een ton vol aan de meest prachtig verteerde bokashi-compost, die stort ik er dan op en op het meest zure plekje bouw ik wel een kruidenspiraal of iets anders permacultuurachtigs Smile

Iris A.

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 14-12-12
Leeftijd : 51
Woonplaats : Rotterdam

http://www.kookmetmijmee.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Iris A. 2012-12-19, 22:42

Oh ja, en kalken dus, maar doe ik dat voordat ik de compost stort of erna?

Iris A.

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 14-12-12
Leeftijd : 51
Woonplaats : Rotterdam

http://www.kookmetmijmee.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Jet 2012-12-20, 01:22

En dan wel graag een biologische boer? Voor dit soort prijzen ben ik ook op zoek gegaan naar "eigen" land..eerst in eigen land, later in Frankrijk. Vandaar dat ik een moestuin op 400 km afstand heb. Ook niet erg goedkoop of ecologisch, maar nu het pensioen in zicht is blijven we heel veel in Frankrijk. Very Happy
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Iris A. 2012-12-20, 09:47

Kan ik me heel goed iets bij voorstellen, Jet, dat heb je goed bekeken.


Iris A.

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 14-12-12
Leeftijd : 51
Woonplaats : Rotterdam

http://www.kookmetmijmee.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-20, 14:31

Ik zou nooit ergens kunnen wonen, waar zo weinig (waardevol) groen is (randstad). Je kunt ook een stuk gemeentelijk groen proberen te huren (evt. kopen). Sommige gemeenten willen dit vast en zeker graag doen, omdat het hun handenvol geld kost om te beheren. Het probleem is dat alles in de omtrek van de randstad vervuild is en ze er ook nog handenvol geld voor willen hebben. Het zou creatiever zijn wanneer je op een dak van bv. een flat of bedrijf een tuin kunt beginnen. In deze omgeving kun je toch beter overal nieuwe schone aarde op aanbrengen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Iris A. 2012-12-20, 15:24

Ik weet het niet, Robert, dat vind ik een hele moeilijke wat je nu zegt. Het zou nog creatiever zijn om verstoorde bodem proberen te herstellen, de vraag is alleen: hoeveel heb ik er voor over?
Iets soortgelijks doe ik al, alleen dan op sociaal vlak, en ik weet hoe groot de voldoening kan zijn wanneer je een opwaartse beweging krijgt in een neerwaartse spiraal, hoe minimaal die beweging ook mag zijn. Maar daarbij moet ik eerlijk toegeven dat ik ervoor betaald krijg, en dat het herstellen van verstoorde bodem mij geld gaat kosten. Moeilijke afwegingen vind ik het!

Iris A.

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 14-12-12
Leeftijd : 51
Woonplaats : Rotterdam

http://www.kookmetmijmee.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-20, 17:09

Geld heeft ook alleen maar een waarde, omdat jij die eraan geeft. Noujah ik heb liever een plant dan een klomp goud. De plant leeft en draagt bij aan het leven. Het goud is alleen maar een ballaststof, waar het leven niks mee kan. Je kunt aarde weer gezond maken, maar dat kost tijd. Je moet dan heel goed kijken naar de vegetatie die je aanbrengt. Je kunt ook altijd voor een voedselbos gaan, omdat deze het snelst de grond zuivert. Bij waterrijke stukken kun je voor een helofyten beplanting kiezen. Belangrijk is het om te kijken naar het waterpeil, als deze dicht bij de oppervlakte is kun je een poel graven en de grond uit de poel gebruiken om heuvels te creëren. Hiermee haal je het waterpeil iets omlaag en de heuvels liggen wat verder boven de waterspiegel. Op dit moment hebben we vooral houtachtige als bomen nodig die het CO2 gehalte in de lucht verminderen, omdat er op dit moment een overschot is en hierdoor de zeeën verzuren, wat steeds meer zoöplankton en fytoplankton dood. Wat altijd goed is is een dikke organische laag op je aarde en bij jou zou eerst een laag calcium en magnesium goed zijn, om de zuurheid iets af te zwakken.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Iris A. 2012-12-20, 18:09

Hm, ja, dan komen we een beetje in de Bukowski vs. Sartre discussie terecht... De huurcorporatie, Belastingdienst, Eneco en noem maar op accepteren nou eenmaal geen plantjes; zelfs mijn docenten permacultuur willen niet in plantjes maar in spreekwoordelijke klompen (vooruit, klompjes) goud betaald worden Smile

Maar ik snap je punt. En dank je wederom voor je bereidwilligheid om je kennis met mij te delen!

Iris A.

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 14-12-12
Leeftijd : 51
Woonplaats : Rotterdam

http://www.kookmetmijmee.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Linder 2012-12-23, 19:29

tja, genoemde docenten kunnen op hun beurt helaas ook niet met plantjes aankomen bij belastingdienst etc etc....

stomme klompjes goud...
(hoewel, geld vertegenwoordigd al lang geen waarde van een grondstof zoals goud meer. geld is schuld... wij betalen dus elkaar met andermens' schulden, kom maar op met die klompjes schuld...)
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Iris A. 2012-12-23, 22:44

Het is D.R.E.A.M. inderdaad, geen C.R.E.A.M.

Maar, kreeg in ieder geval waar voor m'n schuld, dus 't is je van harte gegund Smile

Iris A.

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 14-12-12
Leeftijd : 51
Woonplaats : Rotterdam

http://www.kookmetmijmee.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Iris A. 2012-12-28, 19:36

Jongens, meisjes, graag jullie mening: heb met zo'n goedkoopste mechanische zuurgraadmeter metingen gedaan, en de laagste waarde die ik in de paden heb gemeten was 5,1 Crying or Very sad - oplopend naar 5,3 - 5,5 - 6,00 op verschillende punten. Ook in de bedden heb ik gemeten, alleen is daar de aarde niet aangestampt dus weet ik niet hoe betrouwbaar de meting is, maar daar was de laagste waarde 6,00 oplopend naar 7.

Is het het proberen waard om op deze bodem eenjarigen te verbouwen?

Voedselbosachtige perennials vind ik allemaal hartstikke sympathiek maar het meeste van dat spul lust ik niet in die mate dat ik er vaak van wil eten (of zelfs helemaal niet, zoals rabarber of weet ik het); mocht er ooit hongersnood uitbreken wil ik er wel op terugvallen, maar other than that wil ik gewoon m'n standaard eenjarige groente in plaats van uit de winkel uit mijn moestuin halen.

Iris A.

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 14-12-12
Leeftijd : 51
Woonplaats : Rotterdam

http://www.kookmetmijmee.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Abracadavra 2012-12-28, 21:08

een goede pH meting van een grondmonster kun je eigenlijk niet betrouwbaar op die manier meten, het zou goed kunnen zijn dat de pH niet 5,1 maar 4,1 is en dat is al 10x zuurder.
Beter is het als je wat grond met wat gedestilleerd water mengt (1 deel grond : 2 delen water) dan goed mengen en daarvan de pH meet.

Ik zou het niet aandurven om er iets van te eten, als ik niet zeker zou weten of er geen andere verontreinigingen zijn.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Linder 2012-12-30, 17:47

Hoi Iris,

als je bij het volgende blok wat grondmonsters en demiwater (gedestilleerd water, kun je volgens mij bij garages halen) meeneemt, dan neem ik mn betere (dure) pH meter mee.

dat van die verontreiniging, als ik het goed begreep is er geen reden om aan te nemen dat er echte verontreiniging in de grond zit toch. die zwavel was al door rob getackeled. je zou evt. aan het complex kunnen vragen om een bodemtest op verontreiniging uit te voeren maar daar moet dan wel een goeie reden voor zijn.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Iris A. 2012-12-30, 20:12

Dank Rob, dank Linder, als het goed is heb ik nog ergens van die ph-teststrips liggen waarmee ik ooit mijn eigen zuurgraad heb gemeten, daar moet het toch ook mee lukken, of niet? Ik ga het voor de gein wel proberen.

Maar meting of geen meting - feit is dat ik met een vrij zure bodem te maken heb (niet de ideale bodem om eenjarigen op te verbouwen), wat een hogere oplosbaarheid van zware metalen betekent, wat weer de kans vergroot dat die zware metalen in mijn wortel- blad- en knolgroente terecht komen. Die ik vervolgens aan mijn dochter voorschotel die nog volop in de groei is? Ik weet het allemaal niet meer.

Ik vond Rob aanvankelijk overdreven voorzichtig met 'ik zou het niet aandurven zonder een bodemonderzoek', en ik hoopte heel graag op internet een of andere info te vinden die voor mij zou bevestigen dat het allemaal wel meeviel, maar zoals het er naar uitziet vrees ik dat ik het romantische idee van groente telen voor dagelijks gebruik in mijn volkstuin toch maar ga laten varen. Mocht ik besluiten de volkstuin te houden, dan zal ik het toch van bessenstruiken en wat fruitbomen en vruchtgewassen moeten hebben (dan maar zo'n suf voedselbos in plaats van een moestuin (en ik wilde zo graag een moestuin, boehoe, zo'n mooie, op rijtjes....)), en de rest van mijn dagelijkse groente gewoon bij de biowinkel blijven halen. Sterker nog, ik denk dat het uiteindelijk zinniger is om met die 700 euro die ik jaarlijks aan de volkstuin uitgeef, de biodynamische landbouw te steunen. En de inhoud van mijn bokashi emmers stort ik wel tussen de struiken op het gemeenteplantsoen, dan doe ik ook aan bodemverbetering.

Ik ga ook niet op zoek naar iets anders, want deze bodem-impasse is niet iets is wat zich tot volkstuintje nummer 20 op VTV "De Boerderij" beperkt - nergens in Rotterdam kun je groente telen die veilig genoeg zou zijn voor dagelijkse consumptie (in ieder geval niet zonder een fikse hoeveelheid zeewier erbij te consumeren en niet voordat je eerst langdurig aan bodemverbetering hebt gedaan).

Je gaat je afvragen wat de zin is van heel dat stadsmoestuinieren - leuk om al die groente te telen met z'n allen, maar dagelijks eten doe je het maar beter niet..

Iris A.

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 14-12-12
Leeftijd : 51
Woonplaats : Rotterdam

http://www.kookmetmijmee.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Abracadavra 2012-12-30, 23:10

Dat aanbod van Linder zou ik niet afslaan.

Wat jammer om te horen dat je het helemaal op wilt geven.
Ik zit me te bedenken, of je misschien een laag antiworteldoek op de katteklei te leggen, en daarop je nieuwe teellaag aan te brengen van goede compost. Als je dan oppervlakkig wortelende groentes kweekt zullen die niet bij de eventuele vervuiling kunnen komen.

Ik kweek zelf ook veel in cementkuipen met gaatjes in de bodem, met erg goede resultaten. De zon warmt de bak op en alles groeit lekker erin.

Zijn er in je regio geen agrariers die je een stukje grond willen verhuren?


Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Iris A. 2012-12-31, 13:30

Dan zal ik dat aanbod van Linder niet afslaan. Kan ik gelijk vergelijken in hoeverre zo'n goedkoop metertje afwijkt van zo'n dure. Dus Linder, dan neem ik wel wat bodemmonsters mee, en als jij het geen hassle vindt om jouw meter mee te nemen, dan houd ik mij aanbevolen.

Zou misschien een optie zijn, Rob, wat je voorstelt met dat antiworteldoek, maar heb eigenlijk geen zin in dat soort kunstgrepen. Ik doe alles in m'n eentje, en om nou die pas ontgonnen vijftig vierkante meter weer lopen afgraven, en met compost lopen slepen... Ik moet er niet aan denken.

Behalve die beperking, is er ook nog het criterium dat iets aan te fietsen moet zijn voor mij. Er zullen heus boeren in de regio zijn, maar die zitten dan op minimaal een uur fietsafstand, en dan heb je ook geen garantie op een gezonde bodem. De Groene Passage (biowinkel) daarentegen zit op drie minuten fietsafstand. En het zonering-verhaal ken je vast wel.

Die cementkuipen - is dat omdat je niet beschikt over volle grond of juist vanwege het warmte-aspect?

Iris A.

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 14-12-12
Leeftijd : 51
Woonplaats : Rotterdam

http://www.kookmetmijmee.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Abracadavra 2012-12-31, 14:19

Die cementkuipen gebruik ik om tijdelijke kweekopstellingen te maken in de paardenweide. De paarden zijn nu een half jaar uit logeren geweest, en ik heb mooi die ruimte kunnen gebruiken om te kweken. Komen de paarden terug, dan sleep ik de bakken uit de weide. Het warmte aspect is een leuke bijkomstigheid.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Iris A. 2012-12-31, 14:28

Oh, op die manier.

Wat klinkt dat leuk: 'tijdelijke kweekopstellingen' Smile

Iris A.

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 14-12-12
Leeftijd : 51
Woonplaats : Rotterdam

http://www.kookmetmijmee.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Abracadavra 2013-01-01, 19:07

Het klinkt leuk, en het is ook leuk. Ik heb er eigenlijk de hele zomer en herfst aarbeien, olijfkomkommers, palmkool, nieuwzeelandse spinazie, pottomaten, goudbes, tomatillo's, snijbiet, paksoi en verschillende kruiden van geoogst. Het zijn maar een stuk of 8 bakken.
Ook had ik in de weide zelf boomspinazie gezaaid, deze lusten de paarden ook als ze terug komen.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Iris A. 2013-01-01, 20:00

Hoe elegant Smile

En de kuipen vul je dan met wat voor aarde?

Olijfkomkommers had ik me ook aan gewaagd van de zomer omdat ik ze zo grappig vond (het klikt zo makkelijk weg op denieuwetuin.be Smile), alleen vond de krengen niet te eten.. Rauw niet in ieder geval, en als je ze kookt heb ik het idee dat er alleen maar snot van overblijft..



Iris A.

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 14-12-12
Leeftijd : 51
Woonplaats : Rotterdam

http://www.kookmetmijmee.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-01, 22:37

Je kunt heel goed in bloempotten of cementbakken telen. Je hebt alleen voldoende aarde erin nodig (evt. mulch op de aarde). Het is fantastisch om je eigen wortels, bieten, sla... te telen. Je kunt ook bomen/fruit struiken planten (wortels nemen eigenlijk geen slechte stoffen op en als in veel te kleine dosissen veel lager dan de bespoten zaken in de supermarkt). Tussen het fruit kun je dan bakken zetten voor groenten in te telen. Dan heb je gezond fruit en gezonde lekkere verse groenten vanuit de bakken.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Abracadavra 2013-01-01, 23:13

De kuipen had ik gevuld met oude paardenmest.
De olijfkomkommers liet ik groot worden zodat je de pitten eruit moet halen voor gebruik, en dan in reepjes snijden en roerbakken. Was bij ons thuis een succes, en de plant zat vol bijen en zweefvliegen.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Katteklei? - Pagina 2 Empty Re: Katteklei?

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum