Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Permanatuurtuin

+13
Debora21
Willie Wortel
Wiwi
Max
Eironeia, Saskia
Kruidje
Dennis29
Jet
Chana
Matis
Abracadavra
Tramplus
Robert en Monique Knops
17 plaatsers

Pagina 4 van 7 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Kruidje 2013-03-10, 19:30

Ik heb begrepen dat ze als ze een keer zijn uitgelopen redelijk makkelijk te stekken zijn. Dan kan ik een aantal stekken maken (ook voor mezelf) - nog even in het buitenlands opzoeken of dat ook echt zo kan van de groene stengels als ik dit denk. Er is dus nog niets zeker. Kijk maar of je van Vreeken nog iets krijgt. Ik hoor dat dat wel eens tegen wil vallen.

Heb nu twee plantjes staan waarvan een al een klein stuk groen laat zien. Nr 2 heeft mijn vriendin nog tegoed van me.

Ik heb vorig jaar een paar kleinere knolletjes gehad en na nazoeten (moeten even liggen) geproefd. Ik vond ze lekker, de kinderen vonden het een beetje eng. We gingen er wel behoorlijk scheten van laten - ik was gewaarschuwd dus we aten er niet te veel tegelijk van.

Kennelijk gaan de opbrengsten in de loop van de jaren omhoog. Ik had vorig jaar in ieder geval nog niet zo veel en het blijkt handig te zijn om wat kleinere knolletjes eraan te laten zodat de plant beter door de winter komt. Dat wist ik eerst ook niet, maar is meer per ongeluk ontstaan. Ze waren namelijk in de kelder blijven liggen en je kon zien dat de yacon in de droge overwintering ging putten uit zijn voorraadknollen (begonnen licht te verschrompelen) - die heb ik er toen maar aan laten zitten en kennelijk heeft eentje het wel gehaald.

Echt droog vindt hij geloof ik niet leuk. Al ben ik ook al niet zo goed in het water geven. Hoe diep is de aarde op je platte dak ook al weer? Ik denk dat je voor yacon toch echt zo'n 35-40 cm grond nodig hebt. Anders kan hij zijn wortels en knollen niet kwijt.

Ik vind plantjes ruilen superleuk - en volgens mij heb jij ook wel een aantal waar ik graag aan mee zou willen doen.

Mag ik trouwens eens een close-up foto van je chinese yam zien? Ik wil gaag zien hoe de bladeren dan wel moeten staan.

Je planning voor de kas is lekker groot. Lijkt wel behoorlijke tuinvulling. Ik heb op het moestuinforum gelezen dat je wel eens 2de handse kassen gunstiger kan krijgen als je zelf een beetje handig bent en hem zelf kan opbouwen.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-03-10, 20:51

Het zou leuk zijn als het lukt om stekken van de groene delen van de yacon te maken. Ik heb er nog niet van gehoord en weet alleen dat je de soort kunt vermeerderen door te scheuren bij de wortelbasis (net als bij de dahlia). Ik wil hem in potten telen, omdat ik hem dan steeds kan verplaatsen naar de meest warme stukken, dus richting het najaar kan ik hem nog een tijdje door laten groeien in de tunnel en als nodig nog in de verwarmde kas of orangerie. De dikte van de grond op het platdak verschild veel. Op sommige stukken heb ik slechts 5-10 cm en op de dikste stukken 20-30 cm. Ik denk dat het op de dikste stukken misschien net zou gaan, omdat de reserveknollen dan gewoon schuin gaan staan net als bij dahlia's. Ik heb vijf planten besteld in de hoop dat Vreeken denkt hem stuur ik zeker een paar planten, want dat levert mij veel op (heb ook veel andere zaken besteld). Helaas is zijn kwaliteit nogal slecht. Hij heeft ook behoorlijk snel de Chinese yam opgestuurd. Ik heb pas één plant opgekregen (van een eerdere bestelling) en deze heb ik sneller kunnen laten groeien door in de kas in de kelder te laten groeien. Nu is de oude stengel een beetje rommelig, als wat je zou verwachten rond september, maar aan de basis komt een mooie dikkere nieuwe stengel op, dus misschien dat deze stengel ook al knolletjes gaat vormen. Ik wil de Chinese yam in cementkuipen gaan telen (plusminus een meter diep) en dan om de 2 jaar de wortelknollen oogsten, dus één jaar de luchtknollen optelen en het tweede jaar (na overwintering in de orangerie) weer laten uitgroeien en luchtknollen oogsten en dan in het najaar opgraven. Ik hoop dat 2 jaar voldoende tijd is voor de knollen om groot genoeg te worden. Als dit niet lukt zal ik het opschroeven tot 3 jaar. Ik denk dat ik de chinese yam in een polycultuur met de indianenaardappel ga telen. Dit is een stikstofbinder, maar dat moet ik nog allemaal uitproberen. De indianenaardappel heeft minimaal 2, maar eigenlijk 3 jaar nodig om helemaal goed groot te worden.

De stof waardoor je gastrose krijgt is inuline (polysacharide / lange keten van suikermoleculen) net als bij de aardpeer. Bij de aardpeer schijnt deze stof in het voorjaar net voordat hij gaat uitlopen het laagst te zijn, omdat de stof dan tot kleinere suikers afbreekt. Misschien dat hetzelfde het geval is bij de yacon. Misschien dat je dan het beste de yacon in de pot kunt laten overwinteren (de grond redelijk droog laten worden / misschien maar één keer per 2 weken een klein beetje water geven) en dan zodra de plant uitloopt de plant opgraven scheuren, reserveknollen oogsten en de planten terugplanten in ieder hun eigen pot. De man op youtube deed het ongeveer zo en voor hem was het zeer succesvol. Voor yacon wil ik wel waardevolle soorten ruilen. Ik kan op dit moment geen super foto van de chinese yam maken, omdat ik dus pas één plant uit heb en de andere nog aan het optelen ben. Ik heb 50 knolletjes besteld, waarvan er inderdaad zoals aangegeven, maar ongeveer 15-20 een kans maken om uit te lopen (anderen zijn veel te klein en ingedroogd). Ik heb de knolletjes eerst laten volzuigen in een glas met water en daarna oppervlakkig in een kweekbak in vochtige aarde geduwd en met scherm erboven in mijn verwarmde kas gedaan, om de knollen zoveel mogelijk kans te geven (hoe zwak ze ook mogen zijn) om wat te worden. Dit is pas de tweede dag, maar ik zie al een paar knolletjes aanzet maken om hun wortels naar buiten toe te gooien. Zodra de wortels zich gaan zetten en ik een klein groen plantje heb plant ik ze om in een grote pot, waar ze zich beter kunnen gaan zetten.
Meestal is de kas al snel te klein en ik heb veel planten die graag warm staan. Ik heb angst voor 2e hands kassen. Ik wil dat hij lang meegaat en het uit en in elkaar zetten van een kas vind ik nogal eng, met al het glas. Daarbij wil ik de maximale plaats die beschikbaar is gebruiken en het liefste zou ik een kas hebben met dubbelglas (isolerend en sterk zijn), omdat enkel glas te kwetbaar is en ik het eng vind. Daarbij hoef ik dan ook minder te stoken.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Abracadavra 2013-03-10, 22:15

Yacon is prima te stekken, ik heb in de zomer stekken genomen die allemaal aan de wortel zijn gekomen. Deze staan nu op een vensterbank op een koele kamer. Vorige week zag ik dat ze vanuit de grond uit beginnen te lopen.

De grote eetbare knollen kun je niet gebruiken om te vermeerderen, de kleinere onderaan de basis van de plant lopen opnieuw uit.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Kruidje 2013-03-10, 22:32

Ah, kijk - ik heb dit wel ergens gelezen dat je aan de groene delen kon stekken, maar nog nergens van iemand gehoord die het ook echt zelf had gedaan Smile.

Ook de methode om pas in het vroege voorjaar de eetbare knollen op te eten heb ik nog niet eerder gehoord en klinkt goed. Ik vrees alleen dat je dan allemaal met zachte knolletjes zit - al heb ik het idee dat de binnenkant wel knapperig blijft. - Misschien moet ik binnenkort nog eens kijken of er in mijn potten nog wat knollen zijn overgebleven.

Interessant zou zijn of het nazoeten nog goed zou gaan als je ze gewoon in hun pot laat. Ik begrijp dat de knollen het beste 4 weken gewoon open kunnen blijven liggen.

Water geven 1x per 2 weken is voor me een behoorlijke uitdaging. Ik vergeet zo'n plant in de berging wel eens voor meerdere weken Sad

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Kruidje 2013-03-10, 22:49

Zoiets als je schrijft voor chinese yam had ik dus ook al in mijn gedachten. Alleen over wat voor container was ik nog niet uit - zijn er dus ook speciekuipen in 1m hoog? Gaaf. Ik dacht aan een soort verhoogd bed met anti-muis gaas aan de onderkant en uitneembaare voorkant om gemakkelijker bij de wortels te kunnen. Zo iets als je bij sommige composthopen ziet. Een container van 1 m hoog kiep je ook nog niet 1-2-3 om als je wilt oogsten.

Misschien zou ik een van mijn compostvaten tot yam-vat kunnen converteren. Die kan je gewoon aan de bovenkant er af tillen. Dat zou een idee kunnen zijn. Goede conversatie weer - nu nog een yammetje versieren (niet dit jaar trouwens - dat gaat me toch niet lukken)

Nou zag ik trouwens ergens dat sommige van de lucht-aardappels ook eetbaar zijn. Weet jij hier meer van? - Of is dat meer tropisch spul?

Yam is toch ook winterhard? Of gaat het je erom dat hij doorgroeit in de winter omdat je dan sneller een grote wortel zou kunnen hebben?

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Abracadavra 2013-03-10, 22:50

Ik had van 1 plant toch zeker een kilo of 4. Ik heb ze een aantal weken nog kunnen bewaren in een plastic zak ik de koelkast, toen waren ze op, ze waren na al die weken niet zacht geworden of in kwaliteit omlaag gegaan.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Abracadavra 2013-03-10, 22:55

Kruidje schreef:
Water geven 1x per 2 weken is voor me een behoorlijke uitdaging. Ik vergeet zo'n plant in de berging wel eens voor meerdere weken Sad

Dat probleem had ik ook altijd, tegenwoordig heb ik wekelijks een reminder op mijn telefoon zodat ik het niet meer vergeet.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Kruidje 2013-03-10, 23:09

LOL, ja goed idee. Zet de timer toch al voor van alles...

Trouwens die geurgeranium die naar cola ruikt vind ik ook geinig. Heb hier het gewone citroenplantje, antimuggengeur en eentje die eetbaar is (ruikt en smaakt geparfumeerd en we doen zo en dan een blaadje fijngesnipperd door de sla).

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Abracadavra 2013-03-10, 23:25

Bedoel je citroenmelisse of serreh (citroengras), ik heb beide, maar dat citroengras is toch veruit mijn favoriet. Heb hem nu als kamerplant en hij mag straks weer de tuin in.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Kruidje 2013-03-11, 00:51

Ik bedoel de geurgeranium die na citroen ruikt. Was zo'n 25/30 jaar geleden heel populair als makkelijke kamerplant. Hoe je serreh als plant moet houden wil ik ook nog eens uitzoeken.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-03-11, 11:04

Ik heb zoveel planten dat ik iedere dag water moet geven. De kas moet in ieder geval elke dag water hebben en de orangerie wil ook steeds meer water. Dus als je te veel planten hebt kun je het niet vergeten, want dan heb je iedere dag werk Smile, als je daarvan houdt. Je kunt het ook in je agenda schrijven. Ik haal de cementkuipen met chinese yam en vermoedelijk indianenaardappel naar binnen en zet ze in de orangerie, of ergens waar het rond 0-5 graden blijft. Beide soorten zouden wel tegen vorst moeten kunnen, maar ik geloof niet tegen zoveel en ik wil niet twee jaar werk even laten vernietigen. Ik zal ook een paar planten in de tuin zetten voor als ze het toch mochten overleven. Wel cool dat de yacon zo gemakkelijk te vermeerderen lijkt. Ik hoop de plant dit jaar nog te krijgen dan kan ik er ook mee experimenteren, maar even afwachten. De geurgeranium die naar cola ruikt lijkt veel op de citroengeranium, maar je kunt hem niet eten. Hij wil ook iets meer warmte.

Abracadavra wat zijn jouw ervaring met de diepe knollen die de Chinese yam vormt (hoe snel) en hoe winterhard lijkt hij bij jouw? Vind je de luchtknolletjes/wortel lekker, waar smaken ze naar. Eric troenmeier zegt dat ze heel lekker zijn. Klopt dat? Groeit de yacon goed bij jouw? De persoon op youtube zit in een mediterraan klimaat en groeit ze het beste in de kas en die is ronduit tropisch, dus bij ons zal hij meer moeite hebben. Wat zijn jouw ervaringen hiermee?
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Abracadavra 2013-03-13, 21:10

Robert en Monique Knops schreef:
Abracadavra wat zijn jouw ervaring met de diepe knollen die de Chinese yam vormt (hoe snel) en hoe winterhard lijkt hij bij jouw? Vind je de luchtknolletjes/wortel lekker, waar smaken ze naar. Eric troenmeier zegt dat ze heel lekker zijn. Klopt dat? Groeit de yacon goed bij jouw? De persoon op youtube zit in een mediterraan klimaat en groeit ze het beste in de kas en die is ronduit tropisch, dus bij ons zal hij meer moeite hebben. Wat zijn jouw ervaringen hiermee?

Ik had luchtknolletjes van de chinese yam, maar deze zijn allemaal gaan rotten. Ik hoop dat ik er nog wat kan vinden om dit jaar te laten groeien. De yacon groeide vorig jaar heel goed buiten in een pot. Ik denk dat je hem makkelijk in de volle grond kan zetten (op een zonnige plaats).
Vorig jaar heb ik eind mei pas een plantje buiten in de pot gezet en had al snel een flinke grote plant, en aan het eind van de zomer een flink aantal grote knollen.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-03-14, 00:13

Dankjewel. Vreeken heeft er nog, maar de kwaliteit is wel heel wisselend van zakje tot zakje en gemiddeld gezien zou ik de knolletjes een 5,5-6 geven. Je moet best wat moeite doen om een redelijk aantal ervan te helpen om wat te worden. Ik ben heel benieuwd het is mijn eerste jaar met de Chinese yam, maar de eerste plant gaat heel goed en de kiemende knolletjes zijn bezig op te komen. Ik hoop yacon te ontvangen, maar het worden er al niet vijf, want vreeken heeft het terug geschroefd tot 3, waarschijnlijk door de verschillende bestellingen en hun slechte administratie. Ik bleek (had niet goed naar de factuur gekeken) 5,90 voor één plant van oerprei betaald te hebben (dacht dat ik er niks voor betaald had), terwijl op het etiket wat erbij stond bleek dat ze wisten dat het één plant was en die 2,90 had moeten kosten (voor één plant met eigenlijk drie knollen / was er één en half dood / waarschijnlijk red hij het niet, maar heb hoop). Dus kwaad gemaild en nog gebeld en krijg het gehele bedrag terug en vreeken zelf vroeg of ik er wat voor in de plaats wilde hebben, maar ik wilde gewoon het bedrag terug. Ze hadden ook geen andere oerprei planten meer. Maar wel opletten dus. Nu alleen nog even de rekening in de gaten houden. Vandaag ook 2 citrussen uit Spanje ontvangen (schoonvader) het zou een goed ras citroen en sinaasappel moeten zijn. De planten waren goedkoop. Ze waren samen 20 euro, dus als je naar zo'n land toegaat is het een goede investering.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-03-18, 01:27

Weer wat verandert in de tuin. Ben tot de conclusie gekomen dat ik te weinig ruimte heb voor groenten en daarom heb ik geprobeert wat zaken opnieuw in te delen, zodat ik zeker ook nog over een paar jaar genoeg ruimte voor groenteteelt overhoudt (werk altijd de kaarten op de eerste bladzijde bij). Ik ben ook al bezig met een verwarmde kas te bouwen (kleintje / ongeveer 1-1,5 meter breed bij 2-3 meter lang / 2,5 meter hoog). Ik wil de kas stoken met de warmte van de uitlaat pijp van de cv ketel die hier vlak onder uitkomt (leid ik via geïsoleerde buis er naartoe / 1-1,5 meter / hellend omhoog). Ik hoop dat ik in deze kas ook planten kan overhouden. Uit de pijp komt vaak warme vochtige lucht. Onder de kas loopt een pad en door het balkon is dit een schaduwrijke plek, daarom komt de kas op ongeveer 2 meter hoogte (vol in de zon). Vandaag ook nog de oca's in grotere potten opgepot. Met name Amarillo en New zealand zijn heel goed opgekomen (zijn bijna allemaal opgekomen alleen deze twee variateiten hebben tot nu toe de meeste grote planten opgelevert). Één chayote is ontkiemt (andere twee niks geworden) en begind nu goed te groeien. Litchi tomaten hebben de eerste vruchten. De eerste paprikatjes (mini soort) beginnen te vormen en heb al heel veel tomaten hangen (dikste tomaten zitten rond de 4 cm). Ook al alle komkommers gezaaid.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Kruidje 2013-03-23, 00:40

Het blijkt dat maar 1 van de 2 planten yacon over de winter is gekomen. Dus ik moet even mijn eigen plantenbestand consolideren.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-03-23, 22:55

Je moet vooral zorgen dat je de planten zelf niet kwijt raakt. Je moet ook oppassen met planten te agressief aan te pakken, wanneer je er te weinig hebt, dus ga er maar niet te veel mee experimenten totdat je er voldoende hebt.

Dit zijn wat foto's van de planten nu met daglicht. In de orangerie staan nu de oca's (twee grote rechthoekige cementkuipen). Het zijn al grote planten, die helaas zullen moeten wachten met naar buiten gaan tot het weer wat beter wordt. Ze hebben blijkbaar 8 maanden nodig om goed te produceren. Op de andere foto is de chinese yam te zien, die nu al de derde scheut ontwikkelt. De andere Chinese yam komen ook al goed op (12-15 stuk). De grootste jonge planten zijn al 20 cm.

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Oranjeriedaglicht
Permanatuurtuin  - Pagina 4 Plantenraam

Vandaag naar de chinese supermarkt in maastricht geweest en weer wat aziatische groenten aangeschaft. Ga waterkastanje nog een keer proberen. Deze moet blijkbaar heel warm staan (semi aquatisch) en heeft 7 warme maanden nodig om tot een goede productie te komen. Ook nog een chayote gehaald en een paar taro. Nu nog hopen dat de planten wat worden.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-04-02, 00:37

Eindelijk mijn warme kas af. Niet het mooiste ding, maar wel heel functioneel en een goede locatie. De vloer en wanden zijn geïsoleerd en het doorzichtige plastic is ook enigszins geïsoleerd. De kas wordt warm gehouden door de uitlaat van de cv ketel (tevens vochtig), via warmte van de muur/raam, en via het licht van buiten. En de warmte wordt opgeslagen in de borders in de kas zelf. Op de vloer kunnen wat grotere potten in het voorjaar gezet worden en in de zomer zouden er tropische soorten in kunnen. De kas is 1,2 meter breed (onder) en 1,6 meter breed (boven. De kas is 3 meter lang en rond de 2,5 meter hoog. Aan zowel de binnenwand als buitenwand kanten kunnen planten gezet worden, omdat de potten onder de wanden doorlopen (warme grond, maar andere condities). Vandaag de laatste kiertjes dicht gekit. Nu nog de deur beter afsluiten, zodat minder warmte ontsnapt en de gemiddelde temperatuur vastleggen.

Helaas de dure warme kas in de kelder is alleen super geschikt om plantjes van zaad tot jonge plantjes in op te kweken. Daarna gaan de planten toch rare verbreken vertonen of dit nu is, maar super klein blijven en gaan bloeien (Litchitomaat / 2 meter nu 40 cm vol in de bloei en vrucht / paprika's ook super klein). De bloemkolen die waarschijnlijk een rare ziekte van de tomatillo's hebben over genomen. De tomaten vol in de vrucht, maar kleine vruchten die vanbinnen aan het rotten zijn (waarschijnlijk door een slechte bestuiving) en dat planten niet lekker zijn vanuit de kas (bezitten duidelijk te veel aan beschermende stoffen, waardoor ze giftiger, heter of onaangenaam worden). De kas is dus alleen voor zaaien en enkele planten in over te houden. Morgen de rare misvormingen van tomaten en tomatillo's de composthoop op en de bloemkolen onder een strenge opservatie en als echt een ziekte ook de composthoop op. De Chinese yam, Chayote, komkommers, augurken, asperges, taro, opgekregen kiemlingen stervrucht en malabarspinazie gaan gelukkig wel goed. De minipaprika, ulluco en aubergine gaan tegen de verwachting mede door het aanhoudende slechte weer. Helaas kunnen de tuinbonen, peulen en erwten ook nog niet uitgeplant worden, wat echt een probleem is.



Laatst aangepast door Robert en Monique Knops op 2013-04-24, 00:19; in totaal 1 keer bewerkt
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Wiwi 2013-04-04, 13:05

Ziet er goed uit. Hoe betreedt jij de serre? via het balkon? En wat voor platen heb jij gebruikt? Als het wat meezit kan ik binnenkort misschien dubbelgelaagd vensterglas bemachtigen en bouw ik ook een serre maar ik ben er nog niet uit wat ik voor de dakbedekking ga gebruiken, vandaar mijn vraag.

Groeten, Wilfried.
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-04-04, 19:13

Ik wilde eerst het liefste ook glas, maar dat werd te duur. Nu ben ik daar ook blij om, omdat het te zwaar voor het platform geworden was. Het zijn polycarbonaat (?) platen (helder). Je vindt ze op marktplaats voor een redelijke prijs. Ik heb 18 euro per vierkante meter betaald (thuis bezorgd / plus dan nog 50 euro verzendkosten). De kas is tot nu toe super. Het wordt er ondanks de vors buiten niet kouder dan 3-5 graden in de nacht. 15-20 graden gemiddeld en loopt tot nu toe bij een hele zonnige dag tot 31 graden. Ik ga via het balcon via een kleine rechthoekige opening naar binnen. Ik heb dus al wat planten in de kas gezet. De minipaprika's (hadden duidelijk last van een ziekte, dus helemaal kaal geplukt, zodat hij opnieuw begint), aubergines (ook helemaal kaal geplukt), kanibaaltomaat, bieten, romeinse bindsla, zomerwortel, peul, erwt, één pot met artisjok, sier salvia en de kiemlingen van asperge. Tot nu toe gaan ze goed. Komend wiekend wil ik nog meer buiten gaan uitplanten, tunnel zetten en in de kas zetten, want ik kan niet langer wachten. Gelukkig lijkt het erop dat het eindelijk beter wordt. De bloemknoppen in de bomen beginnen ook al verder te gaan net als alle voorjaarsbloemen. Helaas hebben twee vijgenplanten redelijk wat schade opgelopen en hebben de gojibessen, honingbessen en olijfwilg ook schade. De tomaten en tomatillo's heb ik helemaal vernietigd (het zaaddeel in de tomaat vertoonde droogrot en smaakten giftig / de tomatillo's leek het blad weggevreten te worden), omdat de planten te slecht waren. De eerste bloemkolen verwijder ik ook (vertonen een soort van verbranding / mogelijk ziekte overgenomen van tomatillo). Ik vertrouw ze niet (enge ziekte / afkomstig van de tomatillo's). De tomatillo's en bloemkolen zaai ik nog een keer, maar van tomaten heb ik helemaal genoeg. De kruisbestomaat zaai ik ook niet meer. Gelukkig gaat de rest goed. De oca's willen alleen dringend naar buiten en de chinese yam moeten verplant worden (nog een paar knolletjes springen na / ergens rond de 15 planten van 50 knollen gekregen). Een nadeel/voordeel van de kas in de kelder is dat de planten, maar de helft van de tijd nodig hebben om tot vrucht te komen, dus je moet niet iets te vroeg zaaien. De Chayote is al 1 meter hoog en de komkommer/augurken moeten al omgeplant worden en uit de kas gehaald worden voor ze te groot worden.

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Warmekasmetaanplant
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-04-16, 22:33

Druk bezig in de tuin en alle planten zijn lekker aan het verhuizen van de kelder/orangerie naar de warme kas of koude tunnel, dus veel heen en weer gesleep. Lekker alles aan het oppotten en steeds meer aan het uitplanten. Buiten komen ook de eerste zaailingen op. Tot nu toe tuinbonen, koolsoorten, erwten, peulen, radijzen, sla, andijvie, knolvenkel, bieten, aardappels, sjalotten, uien, knoflook en bleekselderij in de volle grond. In de tunnel en warme kas staat natuurlijk al veel meer. De fruitbomen gaan ook super. De amandel robijn bloeit schitterend net als de nectarine, perzikken en abrikoos. Verder zitten de kersen, japanse peren, peren, pruimen, appels... goed in knop en mijn inheemse flora bloeit prachtig (vingerhelmbloem, bosanemoon, slanke sleutelbloem, stengeloze sleutelbloem, gevlekt longkruid, kruipende smeerwortel...). Ik ben ook nog naar Palma Verde geweest en deze kweker heeft prachtige planten voor een goede prijs. Een Japanse rozijnenboom (grote plant), Amandel (Supernova / al in bloei), Kaki Tipo (knoppen), Kaki Vaniglia (knoppen), Vijgcactus, Kiwi gold, Babaco papaya (al in bloei / warme kas), Kurkuma, Boomtomaat en Jujube. Verder nog Saffraankrokus en wat andere zaken aangeschaft. Het wordt een interessant jaar, waarin ik lekker kan experimenteren met soorten. Sommige soorten heb ik wel weer voor dit jaar gezien. Zo lijkt mijn ulluco het nergens fijn te hebben, of goed te willen doen, maar zo gaat dat nu eenmaal. Hopelijk wordt het vanaf vrijdag niet te koud, maar dan zullen wat zaken voor een tijdje terug de orangerie/tunnel in moeten. De warme kas is super en houdt zichzelf vochtig. De kas is wel te warm voor alles wat het goed bij ons buiten doet (nu rond de 15-19 graden / luchtvochtigheid 90% in de avond en overdag gauw 30-36 graden / luchtvochtigheid 75%). De tunnel is hier eerder een uitkomst voor. Verder zijn er al diverse geïnteresseerde mensen geweest voor de tuin (Landhuis in maastricht, mensen uit de omgeving en Velt Leudal), die al langsgeweest zijn of nog gaan komen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-04-24, 00:24

Op de eerste pagina's heb ik hier en daar wat verandert. Er zijn met name veel voorjaarsfoto's toegevoegd. Het is ongelofelijk hoeveel fruit- en notenbomen in bloei staan. De amandelen, abrikoos, perzikken, kersen, nashi peren, peren (beginnen), appels (beginnen), zure kersen (beginnen), kaki's (in knop), babaco papaya, 1 vijg (vruchtjes aan het vormen... Het gaat allemaal super snel. Nu alleen maar hopen dat de bestuiving goed genoeg geweest is. Helaas vliegen er geen honingbijen in de tuin, dus ik moet het echt hebben van de weinige hommels, solitaire bijen, vlinders, vliegen (grote wolzwever, zweefvliegen...).

Het is wat vroeg maar ben al begonnen met de komkommers, malabarspinazie, watermeloen (warme kas / zaailingen van zaden uit een gekochte watermeloen / toch weer proberen), zomerbloemen en al het andere in de tuin aan het uitplanten. Bijna alles staat al in de tuin. Ik moet alleen nog de bonen-, courgette-, tomatillo-, asperge-, pompoenen- ... kiemlingen uitplanten. En dan moet ik nog de bestelling bij vreeken ontvangen. Helaas ook nog niet het geld terug gehad van de dode planten die gelevert waren (ook te veel voor gevraagd). In ieder geval lekker in de tuin bezig en hopelijk blijft de vorst weg. De eerste pepers worden ook al gevormd en de paprika's en aubergines worden mooi.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-05-08, 23:40

De tuin gaat voorspoedig en gelukkig zit het weer mee, hoewel we in Zuid-limburg nog altijd te weinig regen gehad hebben. We hebben pas één dag ongeveer voor één uur redelijk wat water gehad. Wat niet voldoet om alles goed aan het groeien te houden. Op het moment zijn Amandelen, perzikken, abrikozen, vijgen, één papaya, nashi peren, peren, kersen en pruimen al vruchten aan het vormen. De aardbeien, frambozen, braamachtigen, mispels, kweeperen, kaki's.... moeten nog beginnen met bloeien of met vruchten te vormen. Maar het ziet er allemaal goed uit. Met name de groenten op het platdak, warme kas en balkon gaan voortvarend. De groenten in de vollegrond beginnen nu te groeien en ik heb veel kiemlingen van vanalles en nog wat in de vollegrond. Ook een paar leuke vondstend van zaken die ik niet verwacht had op te krijgen (bv. oesterblad). Al de eerste sla en radijzen uit de vollegrond. De bonen, komkommers, augurken en pompoenen gaan gelukkig heel goed en nu wordt de kans op vorst tamelijk klein. Het wordt een leuk jaar.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-05-13, 23:21

helaas redelijk wat schade van houtduiven in de tuin. Ze schijnen capucijner-, erwten-en peulenkiemlingen lekker te vinden en jonge koolplanten. De enige bescherming die werkt is dat ze er niet bijkomen, dus nu delen van de tuin met gaas boven de planten afgedekt tot de planten zo groot zijn dat het moeilijk wordt voor de duiven om grote schade toe te brengen. Gelukkig heb ik veel van alles gezaaid en uitgeplant dus ik hoop nog voldoende groot te krijgen. Helaas wel wat koolplanten moeten vervangen, maar zo gaat dat met een tuin. De radijzen en sla uit de tuin zijn wel geweldig en oesterblad smaakt echt naar oesters (geweldig). Alle commotie rondom de litchitomaat begrijp ik niet, want ikzelf vind de smaak lekker. Hij smaakt naar een bes en ik kan er wel van genieten (heb al vruchten omdat de planten veel te snel groeiden in de groeikas / zijn wel heel klein gebleven).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Kruidje 2013-05-20, 22:24

Ik heb dit jaar de vogels gevoerd in de tijd dat ze anders aan mijn zaailingen zaten. Dit jaar dus weinig schade door vogelvraat. Kan me ook voorstellen - heel de winter voert iedereen de vogels en dan ineens als er ook nog niet zo gek veel te eten valt krijgen ze niets meer...

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-05-21, 10:44

Heel slim. Er is genoeg te eten in de tuin alleen hebben de duiven een goede smaak en zoeken ze me de lekkerste dingen uit. Ik ga die kas maken, omdat ik hem tegelijkertijd gebruik voor de wat meer mediterrane planten in te kweken en misschien dat ik dan nog kleine stukken in het voorjaar afzet om peulen... op te kweken. Helaas eten de duiven ook kolen die al boven de 40 cm zijn (met name de jonge bladeren), dus voor mij op dit moment wel een probleem. In mijn omgeving komen ook veel houtduiven voor. Ik heb geen last van stads- of holenduiven en Turkse tortels richten helemaal geen schade aan.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 4 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 4 van 7 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum