Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Welke graanmolen voor hand en electrisch

5 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Maan 2013-01-03, 15:08

Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een goed graanmolentje die ik eventueel ook kan gebruiken zonder stroom.
Welke is aan te raden, die goed en echt fijn maalt en ook redelijk te betalen is?
Iemand ervaring met een?

Maan

Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 02-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Re: Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-03, 20:17

Ik heb een hand graanmolen, die was destijds rond de 65 euro. Je kunt er ook noten en zo mee malen, hoewel dit wel behoorlijk wat kracht kost. Ik heb geen idee wat voor een merk het is, maar de zaak waar ik hem gekocht heb wordt nu door de gemeente uitgekocht om te stoppen met de zaak en ze hebben de graanmolen niet meer in de verkoop. Ik vond het destijds een goede prijs.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 37
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Re: Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Abracadavra 2013-01-04, 00:48

Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien dat je wat aan deze link hebt.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Re: Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Maan 2013-01-04, 11:55

Dank jullie ! Ik zag gisteren nml dit. Zo leuk Youtube Very Happy
Nou... verdikkie ik mag hier geen Youtube link plaatsen pffff Crying or Very sad

Maan

Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 02-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Re: Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Abracadavra 2013-01-04, 12:00

Waarom zou je hier geen youtube link mogen posten?
je mag de naam van de youtube video wel posten, kan iedereen hem zelf vinden Very Happy

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Re: Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Maan 2013-01-04, 12:16

Ik moest nog netjes wachten...... Shocked ben nog geen 7 dagen on board.... No
Komtie
Grinding Flour by Hand with the Family Grain Mill

Maan

Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 02-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Re: Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Abracadavra 2013-01-04, 13:05

Dat is natuurlijk om spammers te weren. Dan post ik je link wel even:
https://www.youtube.com/watch?v=n92SNrDMU0M

Handige molen, weet je waar je die kunt kopen, en wat hij kost?


Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Re: Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Maan 2013-01-04, 13:15

nee dat weet ik niet vandaar mijn postje hier. Misschien moet ik daarvoor meer op een forum zijn voor zelfvoorzienend leven oid.

Maan

Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 02-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Re: Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Chana 2013-01-07, 18:11

Een half uur draaien voor een schaaltje bloem en dan is het zo grof dat het nog een keer moet, dat is wel veel werk. En plastic gaat altijd op den duur kapot.

Ooit was er in een uitzending van "Nieuws uit de natuur" een aflevering "Van graan tot brood". Daarin gebruikten ze een hand molen en ik heb toen uitgezocht waar ik die zou kunnen kopen. Weet het antwoord niet meer, maar de handmolen was van: http://www.molendezandhaas.nl. Misschien kan je het hen vragen.

Het is mooi als je er ook mais in zou kunnen malen.

En tarwekorrels ook alleen kan pletten i.p.v. malen voor bijv. kippen.

Als je iets gevonden hebt, plaats je het dan hier?

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Re: Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Tyrr 2013-01-21, 22:21

Er ook al eens over gedacht om een lokale molen te zoeken?
Ik weet niet of ik geluk heb of niet, maar nog net op fietsafstand heb ik een watermolen die graan maalt. Ook biologisch zaad. Als je wilt, kan je er ook je eigen granen laten malen.
"Straalmolen" is de naam (in Balen, België)
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Re: Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Maan 2013-01-21, 22:40

Ja heb ik maar ik wil graag a la minute malen én daarna meteen bakken voor het minst kwaliteits verlies.
Meeste meel in de winkel ligt er al weken of maanden.

Ik heb inmiddels een graanmolen uitgekozen en eergisteren ontvangen, weliswaar een met een snoertje Embarassed ;-)
Gekocht via Ebay

Ik heb al tarwe mix met Emmer een oud tarwe ras en heb nu ook bio-spelt besteld.
Gisteren een heerlijke kruidkoek gebakken. Leuk is dat bounce

https://www.youtube.com/watch?v=mAlTreb-mqY

Maan

Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 02-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Re: Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Tyrr 2013-01-21, 22:47

klinkt lekker Smile

"onze" molen maalt ook op bestelling, wel enkel als je wat grotere hoeveelheden bestelt, dus in de zomer als er amper volk thuis is, proef je dat soms wel, maar anders is het op voor je echt verschil begint te merken.
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Re: Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Maan 2013-01-21, 22:54

Hoi Tyrr De kwaliteit, vitaminen, mineralen kun je denk ik ook niet proeven, tenminste ik zou het knap vinden wanneer mensen dat wel kunnen.
Geldt m.i hetzelfde voor groente zelf verbouwd en vlees uit mijn eigen tuin.
Ik vind het mooi om op een ambachtelijke wijze met mijn voeding bezig te zijn. Ik waardeer het veel meer en krijg veel meer respect hoe alles groeit en bloeit. Very Happy
Molen is ook mooi. Ik koop er lijnzaadmeel voor mijn varkens. Zij de olie ik de "afval"

Maan

Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 02-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Re: Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Tyrr 2013-01-21, 23:01

als je meel lang laat staan proef je wel degelijk een verschil met vers gemalen. Hoe het kwaliteitsverlies in harde cijfers zit weet ik niet, maar ik ga er vanuit dat het uit de molen nog stukken beter is dan wat je in de winkel kan kopen, al is het maar door de snelheid waarmee er gemalen wordt. Door het trage malen treedt er namelijk veel minder verhitting op, wat bij industriële verwerking wel het geval is.
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Re: Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Maan 2013-01-22, 00:09

oh ok :-) Ik ben iig heel happy met mijn machientje. Heb je het filmpje bekeken?

Maan

Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 02-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Re: Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-22, 00:22

Leuk wat je allemaal doet. Door bij de molenaar te kopen steun je hun ook nog en geef je geen steun aan die industrialisten. Zo blijft ook het vakmanschap en de kennis behouden voor als de tijden weer veranderen. Je kunt aan alle producten proeven hoe vers ze zijn. Zelfs aan jam. Als jij een dag verse groente / fruit eet is hij duizendmaal lekkerder als de dag erna. Dit hangt natuurlijk samen met de inhoudstoffen, waarvan sommige snel verloren gaan, anderen zich omzetten tot andere stoffen.... Het kan wel zijn dat sommige inhoudsstoffen door wat langer te liggen beter beschikbaar worden, doordat ze vrijkomen uit hun isolatie/bescherming. Sommige stoffen kunnen ook onschadelijk worden. Zo moet je gevlekte aronskelk knollen eerst drogen, dan koken en pas daarna zijn ze eetbaar (rijk aan zetmeel, maar niet eten want de planten zijn zeldzaam en als niet goed gedaan dodelijk door de flavonoiden die de darmwand als kleine glasscherfjes perfereren en inwendige darmbloedingen veroorzaken / interessant weetje is dat het niet aantoonbaar is voor dokters).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 37
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Re: Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Maan 2013-01-22, 00:33

Jeetje... wat valt er toch zo ontzettend veel te leren wat ze je in de schoolbanken niet aanbieden....

De LTS/MTS komt weer terug. he he. men wordt l a n g z a a m wakker..
Nu de spinazie-academie nog Laughing

Maan

Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 02-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Re: Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Tyrr 2013-01-22, 00:43

filmpje nu gekeken, ik stel me nog wel vragen bij maalsnelheid (verwarming). Die houdbaarheid is wel erg kort voor gedroogd voedsel te zijn, maar ik zal er maar vanuit gaan dat het klopt.
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Re: Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Maan 2013-01-22, 00:45

Deze zin begrijp ik niet helemaal: Die houdbaarheid is wel erg kort voor gedroogd voedsel te zijn,

Maan

Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 02-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Re: Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Tyrr 2013-01-22, 00:47

ik ga er vanuit dat je door te drogen, je voedsel langer kan bewaren zonder al te veel verlies aan kwaliteit.
Graan wordt gedroogd voor je het koopt, of je droogt het zelf. Dit is om schimmel te voorkomen.

Ik ging er dus van uit dat je, als je iets dat gedroogd is vermaalt, de houdbaarheid niet wezelijk achteruit zou gaan.
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Re: Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Maan 2013-01-22, 00:50

Dat wordt wel gezegd. Daarom plet ik mijn varkensvoer ook naar behoefte iedere dag vers. Heb om die reden een pletter aangeschaft. ( Daar ging mijn winst hahaha)

Maan

Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 02-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Re: Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-22, 00:50

Hoe kleiner je bestanddelen maakt, hoe makkelijker stoffen verloren kunnen gaan. Wij drogen onze kruiden. Kruiden droog je zo snel mogelijk, met een niet al te hoge temperatuur en donker. Je laat de kruiden liefst heel en maalt ze niet. Waardevolle stoffen gaan namelijk snel verloren door warmte, als ze te veel aan zaken blootgesteld worden (gemalen / groter oppervlak), uv straling... Het is zo makkelijk als dat. Daarbij vergaan sommige zaken niet zo snel.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 37
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Re: Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Maan 2013-01-22, 00:55

Deze visie onderschrijf ik:
http://www.pateo.nl/brood.htm

Maan

Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 02-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Re: Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-22, 01:15

Dit is ook maar de halve waarheid, hoewel de gehele waarheid waarschijnlijk niet eens bekend is. Gluten zijn hoe dan ook schadelijk voor ons, lage dosissen hebben weinig effect, hoge dosissen hebben ernstige effecten en sommige mensen zijn er gevoeliger voor dan anderen. Met name in de moderne graanrassen zitten hoge gehaltes aan gluten. Dan zijn er saponinen in graan die schadelijk zijn en er zitten stoffen juist in de vezels (samenleving met een schimmel / veel grassen beschermen zich met inwendig levende schimmels die giftige stoffen herbergen voor herbivoren) die schadelijk zijn. Zaad wil immers niet gegeten worden en zal zich beschermen. En dan zijn nog nog tal van onderzoeken die zaken laten zien. Natuurlijk zitten er ook veel goede zaken in graan. Moderne rassen zijn trouwens ook minder voedzaam, omdat ze een slecht wortelstelsel hebben en dus weinig nutriënten kunnen opnemen. Kortom graan is niet het meest gezonde product om te nuttigen. Wij eten ook graan en best veel (rijs, kamut, spelt, eenkoorn), maar ook alternatieven als amarant, quinoa en boekweit. Tamme kastanje is een hele mooie vervanger voor graan. Het belangrijkste is gevarieerd eten, hoewel moderne tarwe gewassen kun je beter laten staan. Hoe verser hoe beter, maar sommige stoffen blijven weldegelijk bewaard (bv. koolhydraten en sporenelementen). Vitaminen gaan snel verloren.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 37
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Re: Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Maan 2013-01-22, 11:02

Blijkt dus wel weer dat het 'lastige' materie is met meerdere waarheden vanuit standpunt v/d mensen gezien.
Ik houd het dan maar op ( met verzamelde info van internet ) wat bij mij het beste resoneert
zoals De Buddha zegt:“Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense.”

Maan

Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 02-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke graanmolen voor hand en electrisch Empty Re: Welke graanmolen voor hand en electrisch

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum