Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Verdwijnziekte (bij bijen)

+2
Linder
Tyrr
6 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) - Pagina 2 Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Tyrr 2013-01-25, 16:19

Robert en Monique Knops schreef:Dit is ook een hele goede "link die ik (Tyrr) niet mag posten naar bijensterfte pdf's"

Kan het zijn dat je, om deze 2 pdf files te kunnen zien moet ingelogd zijn? Ik krijg namelijk een witte pagina, maar als ik naar bijensterfte punt nl ga, krijg ik wel iets te zien, waaronder een mogelijkheid om aan te melden.

Moest je dat kunnen doorsturen of ergens anders online zetten, zou dat erg welkom zijn!
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) - Pagina 2 Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Abracadavra 2013-01-25, 16:30

Tyrr schreef:Kan het zijn dat je, om deze 2 pdf files te kunnen zien moet ingelogd zijn? Ik krijg namelijk een witte pagina, maar als ik naar bijensterfte punt nl ga, krijg ik wel iets te zien, waaronder een mogelijkheid om aan te melden.



De link is gewoon te openen, kan zijn dat je geen standaard pdf reader hebt ingesteld, je moet dan even de link downloaden en handmatig openen met bv acrobat reader.

Er zijn meer artikelen op die site als je 1 nivo terug gaat:
http://www.bijensterfte.nl/sites/default/files/

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) - Pagina 2 Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Wiwi 2013-01-27, 19:01

Het zou me namelijk niet verbazen moesten ze, door constante selectie op zachtaardigheid ook minder resistent tegen allerlei invloeden ingeselecteerd hebben. Hiervoor natuurlijk geen harde bewijzen bij bijen, maar als ik naar andere gedomesticeerde dieren kijk, merk ik dat ook wel weer op.
Meer en meer imkers denken in die richting, ik ook, daarom ga eens een kijkje nemen op het forum van Hapicultuur en lees het onderwerp “selectie en genen” eens aandachtig.
Tyrr schreef:Ik zou eigenlijk zelfs op een wat meer afgelegen plaats, bijenvolkeren willen zetten en daar hoogstens af en toe wat honing gaan uithalen. Meer om terug wilde bijenvolkeren te krijgen.
Als dat de oplossing was dan was die al lang gevonden, zo gaat gij het wiel niet opnieuw kunnen uitvinden hé, Tyrr.
Waarom denkt gij dat Natuurpunt kiest voor Schotse Galloways en Aberdeen-Angus-runderen om hun percelen te begrazen en niet voor pakweg een Holstein?
Zo is de Carnica honingbij die momenteel door imkers wordt gehouden en sinds decennia geselecteerd is geweest met als doelstelling bestuiving, honingoogst, zachtaardigheid enz … niet meer in staat om in het “wild” te midden van pesticiden, monoculturen, veranderend klimaat, varroadruk, verwoestijning, enz… zichzelf te handhaven. Zo een volk ergens neerzetten zal vroeg of laat ten onder gaan. Dat is een experiment met levende dieren en dat doe je niet!
Ik denk dat het een prioriteit is om eerst weer een sterke weerbare bij te creëren door een ander aanpak bij de selectie voor de verdere teelt, begin daar eerst mee a.u.b..

Groeten, Wilfried.
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) - Pagina 2 Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Linder 2013-01-27, 20:01

wilfried,

dus jij denk dat al die zwermen uitzwermen en niet op tijd worden gevangen in het wild niet overleven? jammer...
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) - Pagina 2 Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Wiwi 2013-01-27, 20:52

Slechts enkele, de meeste kans op overleven hebben ze blijkbaar in steden maar ook daar zijn de kansen eerder klein.
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) - Pagina 2 Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-27, 22:07

Hoe zit dat dan met de agressieve koninginne nakomenlingen van de bijen (waarschijnlijk van Carina) zijn die ook zwak? Een nieuw ras dat ontwikkel je ook niet zomaar, dan zou je toch al aan kruisingen met wilde honingbijen (als die nog bestaan) moeten denken. Of misschien uberhaupt weer helemaal op de wilde soort overstappen. Maar de wilde soorten zijn ook niet aangepast tegen al die onnatuurlijke gebeurtenissen, dat kan ook moeilijk gezien een soort niet over een paar generaties veel verandert (uitzonderingen daar gelaten).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) - Pagina 2 Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Wiwi 2013-01-28, 21:45

Carnicabijen zijn meestal zachtaardig zoals de meeste raszuiver bijen, kruisingen tussen verschillende rassen of verschillende ondersoorten kunnen agressiever zijn. Het zachtaardige karakter van raszuivere bijen zou ook kunnen wijzen op een enge genpoel.
Een nieuw ras ontwikkelen is niet evident en vooral overbodig.
De honingbij vertoeft al vele duizenden jaren langer op deze planeet dan de mens, ze hebben zelfs ijstijden overleeft. Je zou ervan versteld staan in hoever bijen in staat zijn om zich aan te passen. De honingbij sterft niet uit maar misschien zijn er binnen afzienbare tijd te weinig om de bestuiving voor zowel de natuur als de mens te garanderen.

Groeten, Wilfried.
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) - Pagina 2 Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-28, 22:26

Ik verwacht ook niet dat de honingbij uitsterft, tenzij ze alles gaan onder spuiten (er zullen altijd wel geïsoleerde populaties blijven, dat hoop ik tenminste), maar een ijstijd is toch heel wat anders dan een vergif dat heel gericht op het zenuwstelsel van insecten bij hele lage dosissen al werkt en lang in het milieu blijft. Ik verwacht niet ze dat ze zich hier snel aan kunnen aanpassen, maar het zou te hopelijk zijn van wel. Misschien hebben we geluk dat net als akkeronkruiden insecten daadwerkelijk immuun voor onze gifstoffen worden tot een graad, waarbij wij ze niet meer kunnen spuiten, omdat anders alles wat wij verbouwen... doodgaat.

Veel planten hebben maar een korte levenscyclus, dus wanneer er dan geen bestuivers zijn dan zullen ze verdwijnen. Gelukkig heb ik nog niet vernomen dat er plekken zijn waar helemaal geen bestuivers meer zijn en hoop dat deze er ook niet komen. Vanwege al die problemen met de honingbij maak ik nu allemaal kleine watertjes/moerasjes in de tuin om voortplantingsmilieu's te creëren voor pendelzweefvliegen en blinde bijen. Natuurlijk profiteren hier ook andere soorten van . Helaas zal ik doordat maar zeer zelden een redelijk aantal aan hoingbijen in de tuin is toch alles al zelf moeten gaan bestuiven. Met name in het voorjaar heb ik erg weinig bestuivers. Ik heb gelukkig wel nog een redelijk aantal soorten aan solitaire bijen in de tuin. In hoeverre soorten een ijstijd trouwens overleven valt te betwisten, want onze wouden zijn al twee keer helemaal terug gedrongen tot de Balkan en Iberica. Vanuit deze twee plaatsen zijn al onze soorten terug moeten komen en dat heeft ook tot verliezen in onze soortenrijkdom geleid. Zo was de linde voor de beuk dat was voor weichselliën (hopelijk goed geschreven) de dominante boom in onze bossen. In Europa is ook een lagere soortenrijkdom doordat de bergen horizontaal gericht zijn en hierdoor het soorten moeilijker maakt om te migreren in Amerika zijn daarom meer subtropische soorten kunnen evolueren tot soorten die toch wat vorst kunnen hebben (noordelijke pecannoten en paw paw). Ik verwacht dat de honingbij gewoon weer teruggekomen is vanuit deze twee plaatsen, maar deze heeft zich dus wel weer vanuit deze plaats aan onze omgeving moeten aanpassen. De mens heeft natuurlijk ook veel soorten verspreid.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) - Pagina 2 Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-28, 22:35

Een voorbeeld van de zilverspar is, dat deze nadat hij weer opnieuw naar ons toe moest trekken, dat niet meer heeft gered, omdat zijn dna aan de rande te zwak is om verder te komen. Hetzelfde geldt ook voor tal van andere soorten. . Wat ik wel weet uit ook een onderzoek naar domesticering van vossen (wat trouwens heel snel gaat / na een paar generaties en goede selecties al bijna honden, zoals wij die herkennen). Een kenmerk van een gedomesticeert iets is dat deze zwak is, omdat deze genetisch weinig variatie kent. Het positieve is dat bij het onderzoek ook het tegenovergestelde is geprobeert en het ook mogelijk is om soorten relatief snel terug te laten ontwikkelen, hoewel ze natuurlijk nooit meer zoworden als dat ze eerst waren.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) - Pagina 2 Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Kruidje 2013-01-29, 23:43

Ik heb net deze petitie ondertekend.

http://www.avaaz.org/en/hours_to_save_the_bees

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) - Pagina 2 Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-30, 16:50

Ik en mijn vrouw hebben ook getekend.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) - Pagina 2 Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Tyrr 2013-01-31, 14:33

gisteren de film gaan kijken.
Als je zin hebt om een uurtje horror film te gaan kijken, zeker een aanrader. In andere gevallen trouwens ook. Het is een film voor het brede publiek, die een verhaal wilt brengen. Sommige beelden zijn in scène gezet, maar dat doet niet af aan het verhaal. Het is gewoon niet realistisch om sommige wonderen der natuur écht in het wild te filmen. Ook zitten er wat foutjes in waar imkers zich mogelijk aan storen, maar de beelden zijn en blijven als ondersteuning van het verhaal.

Meest treffende vind ik de amerikaanse industriele bijenhouder (15 000 kasten) die wel weet dat hij niet goed bezig is, maar zelf geen uitweg ziet. En de andere, kleinschalige amerikaan die imkert met geafrikaniseerde bijen (aka killer bees). Zijn commentaar is dat hij nu een kapruin moet opzetten als hij naar zijn kasten gaat. Hij heeft ze ook niet in een dorp staan!
Een heel aantal punten worden niet uitgewerkt, maar om een breed publiek te kunnen bereiken denk ik dat het écht wel een goeie film is.

20/3 is officiele première in België als ik het goed heb. Ik heb nog niet gezocht naar mogelijk rondfladderende copien op het net, maar mogelijk zijn die wel te vinden. De film wordt gesproken in het Duits, Engels en Zwitsers Duits. Uitdaging dus als je die zonder ondertitels zou vinden Wink
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) - Pagina 2 Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum