Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Medicinale planten

3 plaatsers

Ga naar beneden

Medicinale planten Empty Medicinale planten

Bericht van Linder 2011-01-18, 20:11

Een topic over medicinale planten leek me ook wel interessant.
Ik was benieuwd welke preventieve of curatieve planten andere mensen gebruiken.
En hoe ze die verwerken.

Zelf gebruik ik graag valeriaan, als thee, omdat ik weleens moeilijk in slaap val.
Alex maakt calendula olie voor haar handen. Ik weet eingelijk niet wat ze heeft gemaakt, een tinctuur of maceraat?

En ik ben een groot fan van smeerwortelzalf, wat goed zou moeten zijn voor allerlei weefselbeschadeging, vooral bij gesloten diepe traumas. Botbreuken, kneuzingen, blauwe plekken, verstuikingen etc. Ik heb een beetje moeilijke rug. Sinds ik ooit heel erg hard door mn rug ben gegaan is er maar weinig voor nodig om weer door mn rug te gaan. Dat gebeurt dus ook zo af en toe. Normaal is dat bijna een week plat liggen, sinds ik een potje smeerwortelzalf heb gekregen is dat binnen een paar dagen over.

Het schijnt vrij makkelijk te zijn om tinctuur of maceraat te maken, van die laatste kun je weer zalf maken.
hoe, daar kan je meer over lezen op dit forum:
pollekes webforum
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Medicinale planten Empty Re: Medicinale planten

Bericht van Alex 2011-01-18, 22:06

Alex maakt calendula olie voor haar handen. Ik weet eingelijk niet wat ze heeft gemaakt, een tinctuur of maceraat?

Geen van beide, het is een olie. tongue

Je laat de bloembladen in de olie trekken en krijgt uiteindelijk een oranje uitziende olie. Ik heb via een recept dat ik gevonden heb de bloembladen in een heldere glazen pot in de zon laten trekken, maar vond later recepten waarin ze juist aanraden om een donkere glazen pot te gebruiken die je in een koele kast laat staan. Weet iemand wat het verschil is tussen deze twee methoden?

Een maceraat krijg je wanneer je een kruid in koud water laat trekken - meestal vrij lang dus 6 of 8 uur, afhankelijk van het recept. Bij een tinctuur laat je het kruid in alcohol trekken om de werkzame stoffen los te krijgen. Deze methoden worden vaak voor inwendig gebruikte kruiden gebruikt, terwijl een olie handiger is als je het uitwendig gebruikt, bijvoorbeeld om en zalf van te maken.
Alex
Alex
Admin

Aantal berichten : 54
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Medicinale planten Empty Re: Medicinale planten

Bericht van Tom 2011-01-24, 02:56

Lekker in slaap vallen en zalf tegen droge handen. Dat klinkt allebei best goed voor mij. Bedankt voor de posts! Wat voor olie had je trouwens gebruikt Alex?

Ik heb echte kamille en duizendblad gebruikt om thee van te zetten. Beide goed voor van alles en nog wat, maar ik vond het gewoon lekker Razz . Daarnaast stop ik ook wel eens wat kamille in de vaporizer, ik slaap er fijner van in, en het smaakt goed. Ik heb nog een boekje 'Phyto-Inhalation: Wo kein Rauch, da kein Feuer - aber Wirkung'.. In het duits. Als iemand het wil lenen en vertalen? Graag Wink.

Naast mijn droge handen heb ik eigenlijk maar zelden kwaaltjes waar ik wat aan hoef te doen. Verder weinig bijdragen van mij dus.
Tom
Tom

Aantal berichten : 52
Registratiedatum : 23-01-11
Leeftijd : 33
Woonplaats : Zuid-Holland

http://www.ikzitop.facebook.linkedin.spullendelen.bettermeans.en

Terug naar boven Ga naar beneden

Medicinale planten Empty Re: Medicinale planten

Bericht van Alex 2011-01-25, 20:49

Ik heb voor deze olie gewoon zonnebloemolie gebruikt, maar er zijn veel verschillende oliën die je kan gebruiken, zie de link hieronder:

http://www.plantaardigheden.nl/aardig/aardigheden/basisolie_en.htm#zonnebloem
Alex
Alex
Admin

Aantal berichten : 54
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Medicinale planten Empty Re: Medicinale planten

Bericht van Tom 2011-02-01, 19:33

Zonnebloem, ja, waarom niet! Ik wil hem wel eens proberen, die zalf Smile.

Ik vind het zo leuk dat bij die link (bijna) elke olie uit de keuken wel genoemd wordt. Logisch ook, als je het eten kan, dan zal het je huid ook niet slecht doen, i.t.t. andere middeltjes..
Tom
Tom

Aantal berichten : 52
Registratiedatum : 23-01-11
Leeftijd : 33
Woonplaats : Zuid-Holland

http://www.ikzitop.facebook.linkedin.spullendelen.bettermeans.en

Terug naar boven Ga naar beneden

Medicinale planten Empty Re: Medicinale planten

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum