Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Nieuwkomer op ieder mogelijk gebied

2 plaatsers

Ga naar beneden

Nieuwkomer op ieder mogelijk gebied Empty Nieuwkomer op ieder mogelijk gebied

Bericht van liljebo 2013-06-07, 23:05

Ik zal mij ook maar eens eerst voorstellen. Ik ben 52,woon in Zweden, en eigenlijk via via in contact gekomen met permacultuur. Een gewone moestuin zag ik eigenlijk nooit zo zitten en een bloementuin vond ik wel leuk, maar niets voor mij, maar dit concept sprak mij absoluut aan.

Nu ben ik een absolute nitwit op dit gebied, heb geen groene vingers en geen ervaring. Ik ben mij nu al een tijdje intensief in permacultuur aan het verdiepen in mijn spaarzame vrije uurtjes, heb al eea gelezen, filmpjes gekeken, boek besteld bij de bieb, maar het duizelt mij een beetje. Ik begrijp de zones, de lagen, het hoe en waarom en het feit dat je moet uitzoeken welke planten bij elkaar kunnen.
So far so good...

Nu hebben we hier een aardig stuk grond, maar tot dusver dus gras. Dat is onlangs rechtgetrokken en ik heb daarbij bij mijn echtgenoot een stuk grond afgetroggeld (hij is wel een liefhebber van gazon) waarop ik mijn tuin wil beginnen. Hij wil eens eerst kijken wat ik ervan brouw (iedereen lag dubbel toen ze hoorden dat ik met een groentetuin wilde beginnen)

Ik had al eea in bakken, wat ik straks moet omplanten, zoals boontjes, erwtjes, aardbeien en bessenstruik, maar de rest zal moeten wachten tot volgend jaar, gezien het nu te laat is om te poten.

Maar goed... met al dat gelees en gekijk, blijven nog zoveel vragen over. Zo heb ik dus wel gelezen over het bodem bedekken met bv karton/stro om onkruid weg te houden, maar dan denk ik... dat waait toch weg? (ik heb immers ook nog geen groenafval of kompost om erop te leggen) en hoe moet ik dat met paden doen .(ik zal in een film oa gebruik van versnipperd hout. Heb alleen zelf dus geen versnipperaar)
enz enz... Kortom ... geen idee waar te beginnen
(kan moeilijk nu nog niets doen... dan is het straks een onkruid veld en ik moet toch iig mijn boontjes en erwtjes kwijt.)

Kortom... hoe meer ik alles bekijk, hoe meer vragen er opkomen Ik hoop hier wat antwoorden te vinden

En oh ja.. heb ook een kip en een haan. Ik had drie kippen die losliepen, maar die kozen ervoor om ver onder de schuur te gaan broeden, waar ik er niet aan kon. Gevolg... na een week bleek een vos er wel aan te kunnen. Weg kippen. Een kip en de haan bleven over en die mogen nu dus niet meer loslopen.
(vos blijft zeker in de buurt)
Omdat het krielen zijn en ik die in de buurt niet meer kan kopen, hoopte ik dat mijn eigen kriel ging broeden en zo voor uitbreiding zou zorgen. Maar daar heeft ze dus nog geen zin in. Afwachten dus.


liljebo

Aantal berichten : 1
Registratiedatum : 07-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwkomer op ieder mogelijk gebied Empty Re: Nieuwkomer op ieder mogelijk gebied

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-06-10, 00:22

Zweden dat is ver weg van Nederland en ook lang koud (hoewel Nederland ook steeds langer koud en extremer warm wordt). Gewoon beginnen met de tuin en niet te lang wachten, want veel zaken hebben lang nodig om te ontwikkelen. Als je karton gebruikt, dan zou ik er inderdaad wat op leggen (stro, compost...). Je kunt de grond ook bedekken, met een dunnen laag (0,3-0,5 cm) bosgrond, omdat hier veel leven in zit. Ik weet niet wat je allemaal in Zweden kunt telen, maar ik zou zoveel mogelijk soorten zetten, zodat je ziektes en plagen voorkomt (alles door elkaar heen). In ieder geval de poolbraam (rubus arcticus), kruipende kornoelje (cornus canadensis), Honingbes, blauwe bes, rode bosbes, blauwe bosbes, cranberry, kruisbes, aalbes, jostabes en zwarte bes moeten wel kunnen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum