Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Greening the desert -> zandbak

3 plaatsers

Ga naar beneden

Greening the desert -> zandbak Empty Greening the desert -> zandbak

Bericht van Sifra 2013-10-18, 17:23

Dag beste mensen,

De zandbak in onze tuin wordt niet meer gebruikt. Het lijkt me erg leuk om hier een groenere plek van te maken, welke voedsel produceert. Hieronder een foto van de zandbak. Hebben jullie goede ideeën hoe ik dit kan aanpakken/invullen?

Greening the desert -> zandbak <a href=Greening the desert -> zandbak E98v  " />

De rest van de tuin heeft kleigrond. Dus ik vind wat diversiteit in grondsoort erg leuk en een grote uitdaging. Ik wil graag het zand in de zandbak gebruiken en dit als uitgangspunt nemen. Ik zou het kunnen beplanten met een duindoorn en ik heb ook nog ergens wat heide. Weten jullie nog interessante planten?

Groetjes Sifra
Sifra
Sifra

Aantal berichten : 8
Registratiedatum : 08-03-11
Leeftijd : 30

Terug naar boven Ga naar beneden

Greening the desert -> zandbak Empty Re: Greening the desert -> zandbak

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-10-18, 23:45

Ik zou wat zetten waar je in ieder geval veel plezier aan beleefd. Duindoorn wil ook kalk en wat leem in het zand, dus dan moet je dit door het zand heen mengen. Je kunt ook organisch materiaal door het zand heen mengen en er blauwe bessen in zetten. Het is een mooie verhoogde bak, dus je kunt er van alles in groeien (aardbeiën, asperge, duindoorn, blauwe bes, rode bosbes, honingbes, wortels, pastinaken, sla, andijvie, bonen, bieten...)
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Greening the desert -> zandbak Empty Re: Greening the desert -> zandbak

Bericht van Linder 2013-10-19, 17:17

Blauwe bessen inderdaad.

maar je kan ook gewoon gaan voor het verrijken van de grond met heel veel organisch materiaal, zaai er voorlopig groenbemesters in die ook op arm zand groeien en maai dit steeds om, dit kan dan verteren op de plek en langzaam zal je bodem rijker worden. Daarnaast lekker composteren en op een gegeven moment kun je het gewoon als moestuin gebruiken, je kan dan dingen telen die op klei moeilijker gaan zoals worteltjes, schorseneer en crosne.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Greening the desert -> zandbak Empty Re: Greening the desert -> zandbak

Bericht van Sifra 2014-01-22, 20:13

Greening the desert -> zandbak <a href=Greening the desert -> zandbak Pqcb  " />
Bedankt voor de reacties!

Ondertussen is het project langzaam gevorderd. Onze kipjes naast de zandbak kregen vaak natte voeten, omdat de klei het water niet goed door liet. Daarom hebben we het kippenhok uitgegraven en gevuld met zand. De vrijgekomen goed/overbemeste grond is weer terug in de zandbak gegaan. De zandbak is bedekt met blaadjes. Van het voorjaar wil ik proberen hier in te gaan zaaien. Teunisbloemen, wortelen, en andere eenjarige gewassen. Het lijkt me gaaf om een deel om te toveren tot kas-achtig-iets.

Ik ben al wel wat haagwinde wortels tegengekomen (aiaiai) aan de haagzijde van de zandbak. Ik ben benieuwd of ik dat een beetje onder bedwang kan houden.

Sifra
Sifra

Aantal berichten : 8
Registratiedatum : 08-03-11
Leeftijd : 30

Terug naar boven Ga naar beneden

Greening the desert -> zandbak Empty Re: Greening the desert -> zandbak

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum