Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Honing met genetisch gemodificeerd materiaal...

3 plaatsers

Ga naar beneden

Honing met genetisch gemodificeerd materiaal... Empty Honing met genetisch gemodificeerd materiaal...

Bericht van Chana 2011-02-17, 18:04

Een adviseur van het Europees gerechtshof heeft gezegd dat honing met de geringste hoeveelheid genetisch gemodificeerd materiaal als onverkoopbaar mag worden beschouwd en imkers een goede kans maken Monsanto daarvoor aan te klagen:

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,14 ... l-1573-rdf

Is dat goed nieuws of slecht nieuws?

Goed: alles waar Monsanto mee gestopt kan worden is goed nieuws.
Slecht: dat dit nu al invloed kan hebben op honing, en dat honing daarmee onverkoopbaar kan worden.

Straks gaan ze bijenstations opkopen en bijen manipuleren. Varroabestendige bijen met patent, en van elke nieuwe moer die zich voortplant in een nieuw volk dat ook varroabestendig is maar niet via hen duur is gekocht daarvan krijgt de eigenaar een proces aan zijn broek.

Gelukkig vliegen de bijen bij mij denk ik alleen in het natuurgebied, daar is meer dan genoeg te halen dus ik hoop dat ze niet "buiten de deur" gaan eten. Ik weet ook zo gauw geen maisvelden of zo binnen de 3 tot 5 km.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Honing met genetisch gemodificeerd materiaal... Empty Re: Honing met genetisch gemodificeerd materiaal...

Bericht van Linder 2011-02-17, 18:34

Hoi chana, welkom op t forum.

Van welke genetisch gemanipleerde planten halen bijen nectar of stuifmeel, want windbestuivers (mais-)stuifmeel lijkt me niet erg makkelijk om te verzamelen, mits het geschikt is voor bijenconsumptie.

Ze doen voorzover ik weet op enkele plekken in nederland "gecontroleerde" proeven met gemanipuleerde appelboompjes, maar voor zover ik weet word er grootschalig voorlopig vooral mais en soja gegroeid. Een bloeiend soja veld kan natuurlijk wel aantrekkelijk zijn voor onze gele vrinden.

Maar hoe zit dat eigenlijk met de verspreiding van genetisch gemodificeerde gewassen in europa, behalve de wageningse proefvelden door nederland, hoe verspreid is het gebruik ervan en hoe verspreid zijn die genen inmiddels. Zijn dit oosteuropese imkers die sporen in hun honing hebben gevonden of west-europese?
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Honing met genetisch gemodificeerd materiaal... Empty Re: Honing met genetisch gemodificeerd materiaal...

Bericht van Chana 2011-02-17, 19:49

In dit bericht gaat het over mais in Duitsland. Er is vaker gezegd dat bijen daar niet op zouden vliegen, maar ik heb eerder gehoord dat ze dat wel doen. Dit had toen te maken met bestrijdingsmiddelen. Op een imkersymposium in Duitsland werd er met een lezing over een onderzoek uitgelegd hoe dit toch invloed had. Dat ze via de druppels water het toch binnen kregen en/of grondwater? Ik ben zelf niet op dit symposium geweest hoorde dit in mijn cursus en weet er het fijne niet meer van.

Blijkbaar kon deze boer in Duitsland door monsters bewijzen dat het erin zat.

De wilg en hazelaars zijn ook windbestuivers, daar vliegen de bijen nu graag op, maar daar is wel wat te halen en bij mais? Ik weet er te weinig van.

Wordt er in Nederland geen genetisch gemanipuleerd mais geteeld?
En is ons seizoen niet te kort om op grote schaal soja te verbouwen?

Ik ben wel benieuwd hoe ze "gecontroleerde" appelboomproeven doen, waar staat dat gecontroleerde voor?

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Honing met genetisch gemodificeerd materiaal... Empty Re: Honing met genetisch gemodificeerd materiaal...

Bericht van Linder 2011-02-17, 22:07

Ja dat gecontroleerde is dus ook grote onzin w.m.b.

maar goed.

a-seed weet alles rondom dit thema, een mailtje naar hen biedt uitkomst voor deze vragen.

(aseed.net)
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Honing met genetisch gemodificeerd materiaal... Empty Re: Honing met genetisch gemodificeerd materiaal...

Bericht van marc 2011-02-18, 18:09

Wat dacht je van ggo-koolzaad? Daar zijn bijtjes zot van. Stuifmeel van windbestuivers vinden bijtjes trouwens volstrekt oninteressant - ze kunnen 't niet oogsten want zodra het stuifmeel rijp is, vliegt 't weg. En maïs heeft geen uitnodigende bloempjes met landingsbaan.
Marc

marc

Aantal berichten : 79
Registratiedatum : 10-12-10
Leeftijd : 56
Woonplaats : Waasmont

Terug naar boven Ga naar beneden

Honing met genetisch gemodificeerd materiaal... Empty Re: Honing met genetisch gemodificeerd materiaal...

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum