Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


heggen leggen

2 plaatsers

Ga naar beneden

heggen leggen Empty heggen leggen

Bericht van marc 2011-03-27, 15:57

Hallo, ik heb zopas een meidoornhaag gerestaureerd die wat verwaarloosd was geraakt en aan een kant ingesloten was door een domme groen-geplastificeerde draad.
Ik heb een oude techniek gebruikt die in het Verenigd Koninkrijk nog vaak toegepast wordt en die jullie vast wel kennen: heggen leggen, ofte hedgelaying. Een eco-tuinman, de Groene Klusser, heeft me een 15tal meter op weg geholpen en de resterende 45 meter heb ik zelf afgewerkt. Ik ben er dermate trots op dat ik een hoop fotootjes in een webalbum heb gestoken, je kan ze hier bekijken. Als je goed kijkt, merk je dat de struiken onderaan niet helemaal zijn doorgehakt, ze hangen nog met 5 à 10% vast aan de basis, waardoor zowel de neergelegde takken als de stompen nieuwe scheuten gaan maken en een zeer dicht netwerk van stekelige takken vormen. Oorsponkelijk werd deze techniek gebruikt om schapen in de wei te houden. Ik hou er honden mee buiten...(langs de haag loopt een wandelpad naar het bos toe)
Met permacultuurbril bekeken: mijn haag houdt mensen en honden buiten, biedt broedplaats aan vogels en insecten, en belemmert inkijk in m'n tuin (op termijn), 3 functies voor één element, dat scoort beter dan een draad...
Groet,
Marc

marc

Aantal berichten : 79
Registratiedatum : 10-12-10
Leeftijd : 56
Woonplaats : Waasmont

Terug naar boven Ga naar beneden

heggen leggen Empty Re: heggen leggen

Bericht van Chana 2011-03-28, 13:44

Dit is nieuw voor mij, leuk.

Ik begrijp het nog niet helemaal goed. Je hebt eerst paaltjes gezet met takken bovenin gevlochten? Toen met een kettingzaag de stammetjes net niet doorgezaagd. Heb je op de tak die je schuin hebt gezet, op de wond zeg maar, dan weer grond gelegd? En tussen die stammetjes vlecht je de schuin gelegde takken. Zoiets?

Kan je dit met andere struiken ook doen?

Ik ben hier bezig met een wilgenkoepel ook met schuine takken, ben eigenlijk al te laat... Er staat nu 2 meter, nog 18 meter te gaan, maar krijg dit weekend hulp.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

heggen leggen Empty Re: heggen leggen

Bericht van marc 2011-03-28, 14:18

Hoi Chana, er kwam geen kettingzaag bij te pas, alles is handwerk. De foto's zijn wat door elkaar geschud, maar de beginsituatie was een hoog opgeschoten, verwilderde haag met veel dood hout erin, en een draad ernaast die elk onderhoud langs die kant onmogelijk maakte. De draad heb ik weggehaald en onderaan vervangen door lage paaltjes en rondhoutbalken die bladeren en organisch materiaal tegenhouden zodat niet alles uitspoelt op de weg. De volgende stap was het inhakken van elke struik en het neerleggen. Het hakken deed ik met een "bill hook", een soort zwaar snoeimes. Telkens nadat enkele struiken werden neergelegd, werd een hazelaarstok verticaal ingestoken, ongeveer een voorarmslengte uit elkaar. Als zo de hele haag bewerkt was, werd het vlechtwerk van wilgen aangebracht om, samen met de hazelaarstokken, de haag te fixeren. De stobben hebben verder geen behandeling gekregen. Je kan dit doen met elke struik- of boomsoort die weer uitloopt, dus niet met coniferen, behalve taxus, en niet met beuk.
Voor je wilgenbouwsel is het nog niet te laat hoor, ik poot de wilgentakken die ik overheb ook nog, zorg alleen dat je de takken goed vochtig houdt zolang ze niet in de grond zitten.
Marc

marc

Aantal berichten : 79
Registratiedatum : 10-12-10
Leeftijd : 56
Woonplaats : Waasmont

Terug naar boven Ga naar beneden

heggen leggen Empty Re: heggen leggen

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum