Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Zand of klei?

4 plaatsers

Ga naar beneden

Zand of klei? Empty Zand of klei?

Bericht van Chana 2011-04-24, 12:03

Mijn vader komt van kleigrond en heeft nu zand. Hij vind het niets, de fruitbomen worden ziek en het groeit veel minder. (Hij let niet op speciale zandrassen...)

Ik kom van zand en woon nu op klei en klei valt mij vies tegen.
Nu het even droog is lijkt het wel beton zo hard. Ik heb aardbeien in de volle grond (op een van de weinige plekjes waar ik uberhaupt de grond in kom) en op compostbakken, die laatste doen het beter. Het onkruid breekt altijd af, lekker wieden is er niet bij. Op zandgrond trek je brandnetels er met wortel uit bijv. Wieden moet je hier dan na regen doen, breekt dan nog steeds meestal af. Ik had wilgentakken in de grond gestoken, met een grondboor gaten gemaakt en deze weer opgevuld. Alleen dat opvullen gaat dus niet zo. Nog steeds geef ik ze elke dag water en soms borrelt het water ineens heel snel weg. De klei is dan kneedbaar en zacht geworden door al het vocht en als ik erop duw blijkt er een heel gat te ontstaan. Achteraf had ik beter met compost kunnen vullen.

Natuurlijk kan je grond verbeteren (met kleigrondverbeteraar grond of zand). Een dure oplossing. Of aardappels planten, kom nu de grond niet eens in om dat te doen.
Zelf produceer ik ook niet veel compost. Maar zelfs in een tuin hier waar ik als vrijwilliger werk en er al jaren veel compost op de tuin komt vind ik het niet zo fijn werken als zand.
Vrienden van mij komen van zand, hebben nu een paar hectare kleigond, maar als ze weer verhuizen willen ze weer zand.
Voor hier maakt het niet uit en zoek ik geen oplossing maar tot nog toe zocht ik definitieve woonruimte tussen Arnhem en Nijmegen maar ik wijzig geloof ik en wil nu alleen nog maar zand grond.

http://www.freewebs.com/belevenissen-van-een-tuinkabouter/welkegrondsoort.htm
Leuke site hierover.

http://www.neerlandstuin.nl/v_a/vabodgro2.html

Kijken jullie naar grondsoort als je ergens wil wonen?

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zand of klei? Empty Re: Zand of klei?

Bericht van Marijtje 2011-05-27, 11:16

Weet ik niet, heb geen verhuisplannen.

Wel zou ik ernaar kijken voordat ik iets aanplant en dan opzoeken wat ik kan doen om het te verbeteren.
Ik denk in ieder geval dat als je meteen ziet dat het zand of klei is, er nog niet echt een bodem gevormd is.
Op het zand heb je wel betere grond op plaatsen waar al eeuwen mensen wonen. Daar is honderden jaren echtereen mest opgebracht van de dieren die overdag graasden op de woestere gebieden eromheen. De zgn enkeerdgrond. Op klei heb je iets vergelijkbaars: tuineerdgrond, doordat er bagger werd opgebracht.
Maargoed, dat vind je dus in de oude kernen. Terwijl de meeste huizen in Nederland staan op plekken die pas in de laatste 100 jaar bebouwd zijn.
Zo staat ons huis op een plek die 45 jaar geleden nog weiland was. Hier is ook nauwelijks een toplaag te onderscheiden.
Afhankelijk van de grootte van een tuin kan er misschien betere grond opgebracht worden. Of in ieder geval op de plekken die veel onderhoud vragen. En dan verderop geschikte (wilde) soorten uitkiezen die passen bij de grondsoort.

Marijtje

Aantal berichten : 47
Registratiedatum : 23-02-11
Woonplaats : Randstad

Terug naar boven Ga naar beneden

Zand of klei? Empty Re: Zand of klei?

Bericht van TerraXY 2011-06-13, 17:20

Hoi,
Ik sta op het punt van huis en woonlokatie te veranderen en let daarbij ook op grondsoort, waterhoogte en NAP daar ik me daar middels een Permacultuur tuin in leven wil houden. Op dit moment woon ik nog in Heiligerlee op de grens van zand en klei maar eigenlijk wil ik op zandgrond vestigen met bv een ecocommunitie.
De keuze voor zand is hierbij voornamelijk tav de bouwkundige construcies die ik plan: op zand hoef ik niet te heien.
TerraXY
TerraXY

Aantal berichten : 65
Registratiedatum : 29-05-11
Leeftijd : 67
Woonplaats : Schoonloo / Heiligerlee

http://www.medume.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Zand of klei? Empty Re: Zand of klei?

Bericht van Syrah 2011-06-23, 18:20

klei kun je gebruiken om te bouwen...

Syrah

Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 23-06-11
Leeftijd : 60
Woonplaats : Leeuwarden

http://www.buromb.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Zand of klei? Empty Re: Zand of klei?

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum