Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Planten ruilen

+3
Abracadavra
Matis
TerraXY
7 plaatsers

Ga naar beneden

Planten ruilen Empty Planten ruilen

Bericht van TerraXY 2011-06-13, 10:10

Ik wil graag planten ruilen omdat het kopen mij eigenlijk te duur word en omdat ik zelf een overschot krijg.
Ik zoek bij voorkeur eetbare planten maar ook andere planten zijn een optie.
Ik bied aan: 2 jarige gezaaide kastanje, en heb divers spontaan opkomend gewas: berk, eik, larix, den, spar, lijsterbes, vogelkers, heide. ( 1 en 2 jarig)
Op dit moment kweek ik dit nog voor mezelf op: ik heb nog ca 4000 m2 in te richten en vroeg me eigenlijk af of hier interresse voor is: nu komt het meeste spontaan op en ik laat het tot het eind van het jaar op de plek staan om het daarna naar op een eigen plek op te kweken. Ik had eigenlijk ook diverse kruiden (tbv eten niet "medicinaal") in de aanbiedingen willen hebben maar door de droogte is dit maar zeer beperkt beschikbaar maar dit hoop ik de komende tijd aan te kunnen vullen.
Mijn permacultuur lokatie (8880 m2) heb ik sinds maart 2009 en is nabij Schoonloo.


Laatst aangepast door TerraXY op 2011-06-13, 10:39; in totaal 2 keer bewerkt (Reden : "lijsterbes")
TerraXY
TerraXY

Aantal berichten : 65
Registratiedatum : 29-05-11
Leeftijd : 67
Woonplaats : Schoonloo / Heiligerlee

http://www.medume.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten ruilen Empty Re: Planten ruilen

Bericht van TerraXY 2011-07-08, 20:22

Tot op heden heb ik nog geen reaktie gehad: mijn aanbod breid zich steeds verder uit en ik zoek ook nog steeds permacultuur planten voor het kweken
TerraXY
TerraXY

Aantal berichten : 65
Registratiedatum : 29-05-11
Leeftijd : 67
Woonplaats : Schoonloo / Heiligerlee

http://www.medume.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten ruilen Empty Re: Planten ruilen

Bericht van Matis 2011-07-08, 21:45

Ik denk dat ik geen interessante planten heb maar welke wil je en welke wil je weg doen?

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten ruilen Empty Re: Planten ruilen

Bericht van Abracadavra 2011-07-10, 16:10

Hallo Terraxy,
Ik heb helaas geen eetbare planten om te ruilen (behalve zevenblad) omdat ik net begonnen ben met de permacultuur. Ik zou ook graag wat planten zoals eeuwig moes en suikerwortel willen bemachtigen om zo al wat vaste planten in mijn moestuin te krijgen.
Ik heb wel al 1 aardpeer en met wat geluk kan ik aan het einde van de zomer wel aardperen ruilen.

Wie kan mij helpen aan eeuwig moes , suikerwortel en andere VASTE moestuinplanten.
(liefst geen bessenstruiken want daarvoor is het iets te klein)

Groet,
Rob

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten ruilen Empty Re: Planten ruilen

Bericht van Matis 2011-07-14, 22:10

Aardperen lijkt me wel wat, heb eigenlijk niks van wat jij wilt, iets anders mischien?

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten ruilen Empty Re: Planten ruilen

Bericht van Wollo 2011-07-15, 15:21

Hmm, dacht dat ik gereageerd had.

Anyway, Aardperen lijken mij ook wel interessant. Mooie plant voor de voortuin en nog eetbaar ook.

Wollo

Aantal berichten : 25
Registratiedatum : 11-07-11
Woonplaats : Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten ruilen Empty Re: Planten ruilen

Bericht van TerraXY 2011-07-28, 09:59

Eigenlijk blijkt het vrij moeilijk met mensen te kunnen ruilen:
a: we zijn (nog maar) een kleine groep
b: we zitten vrij ver uit elkaar
c: we zijn bijna allemaal nog aan het starten
d: we hebben blijkbaar nog maar een kleine collectie
In elk geval van mijn kant bied ik planten voor de ruil aan en ben bereid voor de groep extra planten op te kweken. Volgend jaar heb ik ook een kas dus kan dan zeer vroeg beginnen met het opkweken.
TerraXY
TerraXY

Aantal berichten : 65
Registratiedatum : 29-05-11
Leeftijd : 67
Woonplaats : Schoonloo / Heiligerlee

http://www.medume.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten ruilen Empty Re: Planten ruilen

Bericht van Linder 2011-07-28, 16:07

hoi terra,

Ik zie dat je vooral veel wildere planten aanbied, planten die vooral in je zone 4 of 5 zou plaatsen. Nu is het in nederland voor de meeste mensen ruimte wat ons beperkt in mogelijkheden. Voor mij gelt dus dat ik niet zo snel een van de planten die je aanbiedt nodig zal hebben. voedselplanten is wat ik noig heb, en liefst flink producerend ook!

Zelf kan ik vanaf volgend jaar vooral kleinfruitstruiken ruilen.
Ik ga asimia kiemen, en hoop daar volgend jaar meer dan wat ik zelf nodig heb van te kunnen delen. Ook szechuan peper ga ik kiemen, en heb ik wellicht iets te veel van volgend jaar (als het goed gaat)

Ik ben ook bezig met hablitzia tamnoides, klimmende spinazie, maar voor ik daar wat van kan gaan delen zitten we twee jaar verder.

je observaties a,c en d deel ik, maar ik vind eigenlijk dat we b maar gewoon moeten oplossen wanneer zich dat aandient, een goeie reden om elkaars pojecten te bezoeken lijkt me het uitruilen van plantgoed.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten ruilen Empty Re: Planten ruilen

Bericht van TerraXY 2011-07-28, 17:40

Hoi Linder,
Ik bood mijn planten half juni aan en dan is het voor een groot gedeelte van het 1 jarige te laat en het droge voorjaar heeft mijn aanbod ook niet veel goed gedaan: bij mij is het nodige verdroogd en door de vorst begin mei is ook het nodige kapot gegaan. Ook ik heb vanaf volgend jaar het nodige aan kleinfruit en dan hoop ik ook appels, peren, pruimen, kersen en druiven in het aanbod te hebben. Ik hoop dan langzamerhand toch echte overschotten te krijgen die ik ook voor een deel bij een kweker in de buurt kwijt kan (ik ruil met haar met minder courante planten en planten op bestelling)
In elk geval ben ik vandaag actief aan het verzamelen van zaden geweest: koolzaad, graan, en nog wat andere gewassen heb ik verzameld voor volgend jaar en ik ben wat aan het rondkijken geweest naar "winbare" stekken. Je moet nu rondkijkenhiervoor: nu is 1 en ander in bloei.
De komende tijd hoop ik op die manier de biodiversiteit van mijn tuin uit te breiden.
TerraXY
TerraXY

Aantal berichten : 65
Registratiedatum : 29-05-11
Leeftijd : 67
Woonplaats : Schoonloo / Heiligerlee

http://www.medume.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten ruilen Empty Re: Planten ruilen

Bericht van Linder 2011-07-28, 18:29

Hoi terra,
wat bedoel je precies met:
ik ben wat aan het rondkijken geweest naar "winbare" stekken. Je moet nu rondkijkenhiervoor: nu is 1 en ander in bloei.

welk soort planten heb je het hier dan over? en wat bedoel je met winbare stekken?

Ook vroeg ik me af welke fruitrassen je hebt staan en gaat aanbieden, op welke onderstammen ga je enten (zwakgroeiende of sterkgroeiende?) met het oog op mijn stadse omgeving waar voornamelijk kleinere boompjes in passen.

groets
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten ruilen Empty Re: Planten ruilen

Bericht van TerraXY 2011-07-28, 20:12

Hoi Linder,
Winbare stekken: stekken die ook te verplaatsen zijn: Ik moet er dus bijkunnen en of kunnen uitgraven. Soms kom je op plekken waar je dus wel iets ziet maar er dus niet bij kan: te hoog, te ver, andermans tuin, moeras, .... Dit gaat zowel om permacultuur als andere planten: gewoon wat ik tegenkom en dat ik interresant vind tav Permacultuur of gewoon voor de biodiversiteit.
Fruitrassen die ik ga kweken: ook gewoon wat ik tegenkom: maar gelukkig is hier een publieke tuin van een pomologen groep waar dus zeer veel rassen staan. Voor mijzelf ga ik natuurlijk vooral voor de sterk groeinde onderstammen maar op verzoek ga ik ook voor de minder groeiende stammen. Ik probeer ook mijn ruilwaarde te vergroten: alles alleen doen is niet te doen. We zullen 1 en ander samen moeten zien te klaren daar ik ook uiterlijk 2015 wild fruit- en noten- bomen wil gaan planten. Zoals onze 12 jarige vriend Matis een bostuin aanlegt ben ik van plan bossen te gaan beplanten met fruit en noten en als je dat niet zelf kweekt is het gewoon een zeer dure hobby.
Jij hebt van het voorjaar de nodige zaden aangeboden waar ik wel belang bij heb: ik wil in de toekomst onder andere weer 60-er jaren cake hebben en zo zijn er wel meer dingen die jij waarschijnlijk wel als zaden hebt, ik zou van mijn kant wat meer in de planten kunnen duiken: ik heb een deel van men grond als groententuin en een deel als plantenkwekerij: ik denk dat ik volgend jaar al echte overschotten aan planten begin te krijgen.
Overigens kan ik je ook echt druiven aanraden als je tenminste druiven, druivensap en/of wijn lust (wijn omdat het op die manier goed te bewaren is; ik heb net 6 vergistingsglazen van 30 liter elk verworven zodat ik dit jaar op grote schaal wijn kan maken. Ik maak al ruim 20 jaar op kleine schaal wijn maar in het kader van Permacultuur en goedkoper bewaren (Ik zou anders een diepvries vol aan druivensap krijgen) probeer ik dus mijn wijnproduktie op te krikken. Ik heb vooral de "Boskoop" (blauwe druif): deze heeft regelmatig in de buitenlucht goede oogsten (smakelijk druiven met een hoog suikergehalte) en ik probeer op advies van iemand een paar andere soorten, (Boskoop zelf is een sterke groeier: echt meters per jaar)
GRTX Ger

Linder schreef:Hoi terra,
wat bedoel je precies met:
ik ben wat aan het rondkijken geweest naar "winbare" stekken. Je moet nu rondkijkenhiervoor: nu is 1 en ander in bloei.

welk soort planten heb je het hier dan over? en wat bedoel je met winbare stekken?

Ook vroeg ik me af welke fruitrassen je hebt staan en gaat aanbieden, op welke onderstammen ga je enten (zwakgroeiende of sterkgroeiende?) met het oog op mijn stadse omgeving waar voornamelijk kleinere boompjes in passen.

groets
TerraXY
TerraXY

Aantal berichten : 65
Registratiedatum : 29-05-11
Leeftijd : 67
Woonplaats : Schoonloo / Heiligerlee

http://www.medume.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten ruilen Empty Re: Planten ruilen

Bericht van Rada Saun 2011-07-31, 09:55

Ik heb het geluk gehad een tuintje aan te kunnen schaffen met al flink wat planten aanwezig (hoewel sterk verwaarloosd). Ik heb de volgende planten, maar weet dus niet altijd de cultivars. Sommigen zijn wild en laat ik beheerst staan:
* kruisbes
* aalbes
* doornloze braam
* wilde pruimen (geel en rood)
* pruim (waarschijnlijk een opal en een onbekende)
* hertsmunt
* smeerwortel
* stinkende ballote
* nog onbekende soort bamboe
* kersenboom (zeer hoge stam)
* druif
* laurier

Ik ben nog aan de basis aan het werken, dus sommige planten ga ik nog uitgraven en verplaatsen. Zag bijvoorbeeld dat er bij de kruisbes verschillende uitlopers geworteld hebben en dit zijn al bijna mooie struikjes. Ik kan niet alles straks kwijt in mijn eigen tuin, dus als je een keer een rondje wil lopen en bekijken wat je wil hebben, ben je van harte welkom. Het complex ligt in Rotterdam-Zuid, naast Ahoy. Ik hoor het wel als je interesse hebt.

Verder maak ik veel gebruik van de andere tuinbezitters op het tuinencomplex en vraag daar om uitlopers en stekjes. Misschien heb jij ook een dergelijk complex in de buurt?

Greetz
Rada Saun
Rada Saun

Aantal berichten : 71
Registratiedatum : 30-07-11
Leeftijd : 48
Woonplaats : Rotterdam

http://www.ragnhild.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten ruilen Empty Re: Planten ruilen

Bericht van TerraXY 2011-07-31, 12:10

Hoi Rada,
In Rotterdam en directe omgeving wonen volgens mij nog meer mensen dan in provincies Groningen en Drenthe tesamen dus bij mij zijn afstanden normaal.
Ik woon in Heiligerlee en mijn tuin is 50 km verderop (In de toekomst wil ik daar gaan wonen)
In november kom ik naar Rotterdam voor "Europort" in de Ahoy dus dat zou voor mij een goede combinatie zijn.
Ik heb in elk geval belang bij stekken/takken van:
* kruisbes (Heb ik zelf ook; in de hoop op een andere soort)
* aalbes (Heb ik zelf ook; in de hoop op een andere soort)
* doornloze braam (Heb ik zelf ook; in de hoop op een andere soort)
* wilde pruimen (geel en rood) ik heb alleen gecultiveerden
* pruim (de onbekende; opal heb ik zelf en kweek ik reeds nieuwen van)
* hertsmunt (geen Permacultuur dus voor de biodiversiteit)
* smeerwortel: voor mij als groenbemester, bijenplant en biodiversiteit
* stinkende ballote (geen Permacultuur dus voor de biodiversiteit)
* nog onbekende soort bamboe - staan op mijn verlanglijstje
* kersenboom (Heb ik zelf ook; in de hoop op een andere soort)
* druif: in de hoop dat het geen Boskoop of van der Laan is
Ik zet dit jaar grote aantallen stekken: Ik wil daarmee mijn eigen aanwas uitbreiden omdat ik volgend jaar weer een groot stuk opnieuw ga beplanten en om ruilwaar te krijgen. Alles aankopen is me te duur en vaak kan je gewoon eigenlijk niet krijgen wat je wilt: kwekers hebben maar een zeer beperkt soorten aanbod en van Permacultuur weten de kwekers bij mij in de buurt minder dan ik zou willen als ze er al kennis van hebben.
Wellicht heb ik tegen die tijd ook mensen in mijn buurt die willen ruilen zodat dan mijn aanbod ook al groter is.
TerraXY
TerraXY

Aantal berichten : 65
Registratiedatum : 29-05-11
Leeftijd : 67
Woonplaats : Schoonloo / Heiligerlee

http://www.medume.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten ruilen Empty Re: Planten ruilen

Bericht van Rada Saun 2011-07-31, 12:22

Ik wil eigenlijk ook proberen om zo min als mogelijk te kopen, ook al heb ik maar een klein oppervlak te beplanten. Ik zal sowieso verschillende planten proberen te stekken/vermeerderen, dus tegen de tijd dat je hier in de buurt ben, heb ik misschien al wat staan. Ik hou het in de gaten en laat het je weten als ik in de buurt van Heiligerlee of Schoonloo moet zijn.
Rada Saun
Rada Saun

Aantal berichten : 71
Registratiedatum : 30-07-11
Leeftijd : 48
Woonplaats : Rotterdam

http://www.ragnhild.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten ruilen Empty Re: Planten ruilen

Bericht van Linder 2011-07-31, 15:00

hoi terra,

wanneer je achter hertsmunt en stinkende ballote schrijft 'geen permacultuur, dus voor de biodiversiteit' schrijft, wat bedoel je daar dan precies mee?
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten ruilen Empty Re: Planten ruilen

Bericht van TerraXY 2011-07-31, 15:58

@Rada:
als je eens in de buurt komt: je bent uiteraard welkom.

Linder schreef:hoi terra,
wanneer je achter hertsmunt en stinkende ballote schrijft 'geen permacultuur, dus voor de biodiversiteit' schrijft, wat bedoel je daar dan precies mee?

Dit behoeft enige uitleg mijnerzijds:

"munt" is als een paar soorten terug te vinden als Permacultuur plant maar "hertsmunt" niet en "stinkende ballote" is helemaal niet terug te vinden als Permacultuur plant.
http://www.permacultuurnederland.org/planten.php gebruik ik hierbij als basis.

Mijn concept voor mijn tuin is: eerst zoeken naar Permacultuur en dit word aangevuld met mijn persoonlijke voorkeursplanten. Afhankelijk van de plant komen deze dan in de verschillende zones.
Daarnaast zijn er Permacultuurplanten die ik persoonlijk niet eetbaar vind (het is mijn smaak niet); daarvan wil ikwel planten hebben maar in beperkte mate.
Maar goed: er zijn ook een aantal planten die niet Permacultuur en/of ook mijn persoonlijke voorkeur zijn; in dat geval plaats ik ze eventueel in het kader van biodiversiteit.
Op mijn website medume - wishlist ben ik begonnen 1 en ander gedetaileerd in te vullen; met deze lijst heb ik een direkt overzicht van wat ik beschikbaar heb, wat ik graag erbij wil en wat wel leuk zou zijn. Ik heb een tuin van 8880 m2 op dit moment (en overweeg uitbreidingen naar ruim 3 ha) dus ik kan heel wat kwijt. [de planten met links zijn uitgewerkt; dit waren de planten die eetbaar EN bijen/vlinder vriendelijk zijn; dit is mijn eerste algemene prioriteit; mij 2e prioriteit is nu uitzoeken wat ik graag verder aan eetbare planten ZELF wil hebben en men 3e prioriteit is de planten die ik om persoonljke redenen wil hebben (bv Atlas Ceder, Gouden Regen, Vlinder, Mammoetboom, ...) Dit is mijn manier van aanpak]

De website is nog maar in ontwikkeling en benaderd Permacultuur wat anders dan de meeste sites daar ik het heel specifiek op mijn eigen stukje grond en mijn eigen ideeën toepas maar het geeft een inzicht tav mijn benadering en is mijn archievering en ook mijn roadmap. Ondersteuning/tips in welke vorm dan ook stel ik op prijs. Zowel voor de site als de grond ambieer ik een open structuur waar ook een ander zijn ideeën kwijt kan.
TerraXY
TerraXY

Aantal berichten : 65
Registratiedatum : 29-05-11
Leeftijd : 67
Woonplaats : Schoonloo / Heiligerlee

http://www.medume.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten ruilen Empty zonnewortel

Bericht van Abracadavra 2011-08-14, 12:27

Wie is er bekend met de Helianthus strumosus (zonnewortel)?
Hij heeft een hogere sierwaarde dan de aardpeer en de knollen zijn gladder dus ook makkelijker klaar te maken denk ik.

Heeft iemand zonnewortel knollen over (ik heb nog niks om te ruilen, en wil er wel voor betalen)


Edit:
Ik ben inmiddels voorzien.


Laatst aangepast door abracadavra op 2011-12-24, 23:03; in totaal 1 keer bewerkt

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten ruilen Empty Re: Planten ruilen

Bericht van Matis 2011-12-24, 22:17

Hoi,

Ik heb nu wat planten en wil wel ruilen. De meeste zijn nog in ontwikkeling, maar mischien kan ik in de zomer al veel ruilen.

Ik kan dan mischien

Taybes Heb ik al uitlopers van
Kiwibes
zonnebloem (eentje met extra veel olie in het zaad)
Papaver (eentje met extra weinig morfine maar extra veel olie)
bosaardbei (heb ik al)
Valeriaan (heb ik al)
Komkommerkruid
zwarte pepermunt, bevat heel veel menthol (heb ik al maar is weg door de kou in de lente komt ie weer terug)
Trosgierst
Chinese yam (plantjes heb ik al, knolletjes nog niet)
klis
Amaranth (als het een warme zomer wordt)
Mais (eentje die als suikermais kan eten, als je hem laat hangen kan je hem poffen)

Ik ben ook nog van plan mauka, bospinda en aardaker aan te schaffen.

Geïntereseerd in, mauka bospinda en aardaker, crosne, mashua, apios americana (de latijnse naam, nederlandse ken ik niet), lupine ( soort maakt niet uit, als ie maar eetbaar is), kraailook, aardpeer en mischien ook nog wat andere planten. Noem maar wat op

Gr. Matis



Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten ruilen Empty Re: Planten ruilen

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-08-02, 01:00

Ik beschik over heel veel soorten planten (eetbare, geneeskrachtige, zone 5). Zelf ben ik een beetje uitgekeken op vaste groenten, omdat ze naar mijn mening in verhouding veel minder productief, vaak minder lekker en (ziekte) gevoeliger dan eenjarige zijn. Ik ben dit jaar het hele land afgereisd om met name zeldzaamheden bij kwekers te halen, daarom zijn de meeste planten wel nog erg jong, sommige nog experimenteel en beschik ik nog te weinig om te ruilen. Met name planten voor zone 5 en geneeskrachtige soorten heb ik op dit moment al in voldoende mate. Ik weet ook kwekers waar planten vandaan gehaald kunnen worden.
Bij de aanplant van welke plant ook is het vooral belangrijk te kijken naar de omstandigheden van het terrein. Asimina (Paw paw) is een plant van het landklimaat en heeft dus voldoende warmte nodig. Daarnaast lijkt uit het literatuuronderzoek wat ik ernaar gedaan heb eruit te komen dat de soort niet echt weg is van al te zure gronden en de soort lijkt de voorkeur te hebben voor beek- en rivierdalen. Waarschijnlijk omdat deze bij vorst door het water wat warmer blijven. De soort is immers in het voorjaar, met zijn vroege bloei erg vorstgevoelig.
Het nadeel van zaailingen (fruit) is dat de smaak van de zaailing anders is dan van de ouderplant en als niet lekker ervaren kan worden, de soort vaak pas laat vrucht geeft en de vruchten meestal kleiner zijn dan geënte.

Ikzelf beschik over 7 appelsoorten, 1 mispel, 3 kweeperen, 4 peren, 2 aziatische peren, 1 amandel, 6 pruimen, 1 perzik, 1 nectarine, 1 abrikoos, 5 paw paw, 2 dadelpruimen, 2 langstelige olijfwilgen, 2 chinese kornoeljes, 1 gele kornoelje, 5 tamme kastanjes (ville lyon), 2 walnoten (1 nr 16), 7 zoete kersen, 1 zure kers, 3 hazelaars, 1 lijsterbes, 1 sorbus discolor, 1 sorbus burka, 2 rimpelrozen, 1 vrouwelijke duindoorn, zwarte bessen (2 soorten), aalbessen (4 soorten), kruisbessen (3 soorten), 1 dwerg granaatappel, 6 soorten kiwibessen, kiwi man en vrouw, 6 soorten druiven, 3 soorten vijgen, 6-7 soorten aardbeien, 4 soorten frambozen, tayberry, wijnbes, boysonberry's, prachtframboos, braam, peterseliebraam, poolbraam, rubus parviflorus, Schichandra chinensis en sphenanthera, cornus canadensis, rode bosbes, blauwe bosbes (2 soorten), cranberry, 2 soorten honingbessen, 2 zwarte moerbeien, vaste groenten zijn artisjok, zeekool, zonnewortel (experiment), geen aardpeer (krijg ik te veel darmkrampen van), daslook. Geneeskrachtige planten zijn: onsterfelijkheidskruid, stevia, ananassalie, fijn akkerscherm, wollige munt, chocolade munt, marokkaanse kruizemunt, appelmunt, odeklonje munt, citroenkruid, venkel, op dit moment 4 soorten oregano, 2 soorten basilicum, 2 soorten koriander, rozemarijn, 2 soorten salie, 3 soorten tijm en nog veel meer als iemand ergens interesse in heeft en interessante planten heeft om te ruilen heb ik daar zeker interesse in.

Ik ben geïnteresseerd in suikerwortel, geneeskrachtige planten, akkeronkruiden, vergeten groenten, bijzondere groenten en paddenstoelen.

Voordat je iets aanplant moet je in ieder geval naar de grond, waterhuishouding en klimaat kijken. Natuurlijk kunnen er microklimaten gecreëerd worden, maar er zijn grenzen. Daarbij moet men bij zichzelf nagaan wat men met het terrein wil (hoe productief...). Op zure heide achtige gronden zijn met name de vaccinium soorten interessant. Zaken als Asimia raad ik u niet aan, met name vanwege het klimaat. Daarnaast zou ik in uw geval gaan voor laatbloeiende soorten. Kraaiheide en jeneverbes zijn ook interessant. Druiven kunnen het beste tegen een zandhelling groeien, zodat de warmte van het zand optimaal benut wordt. Veel succes ermee.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten ruilen Empty Re: Planten ruilen

Bericht van TerraXY 2012-08-02, 11:48

In 2011 zou ik met diverse mensen planten ruilen maar in de praktijk is er niets van gekomen.
Wat in elk geval fout gaat dat de afstand vaak te groot is waardoor minder interresant word en in dit geval zit ik in Noord Nederland waardoor het ook al problematischer word.
Ik zoek diverse duurzame eetbare planten en zoek lokale mensen waarmee ik kan ruilen.

Inmiddels zijn we hier met 7 vrijwilligers en ben ik ook bij een diverse organisaties als vrijwilliger betrokken en vordert het werk gestaag. Ik hoop binnenkort met Anastacia Dorp op basis van tijd voor tijd basis een groot project te kunnen starten: hun project heeft vertraging en die menskracht zou ik graag willen gebruiken. Ik hoop hier volgend jaar een Earthship te gaan bouwen maar dat is beslist geen karwei voor 1 alleen: als 1-ling kan ik het gebied instant houden maar geen grote projecten aanpakken. Dus als er iemand zin in zijn tijd ergens anders door te brengen:

www.medume.nl - Het bospark ligt nabij Schoonloo in Drenthe
TerraXY
TerraXY

Aantal berichten : 65
Registratiedatum : 29-05-11
Leeftijd : 67
Woonplaats : Schoonloo / Heiligerlee

http://www.medume.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten ruilen Empty Re: Planten ruilen

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum