Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


"tuin" in bos

+6
TerraXY
Alex
Linder
marc
Abracadavra
Matis
10 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty "tuin" in bos

Bericht van Matis 2011-06-27, 20:37

Ik ben dus bezig met een "tuin" in het bos, de bedoeling is om het zo milieuvriendelijk te doen, wat bushcraft sfeer erin (een hut voor de opslag, zat te denken aan boomhut voor dieren). Ik heb al een plek met een hommelnest voor de bestuiving en heb al wat in mijn hoofd maar toch vraag ik jullie hulp en wat jullie ervan vinden. Deze planten heb ik nu;

Citroenmelisse
Taybes (kruising tussen braam en framboos, heel ruwe plant, heeft geen vogelnet nodig)
Framboos
Munt

Deze ben ik aan het stekken/zaaien;

Popcorn-maïs, wil ook suikermaïs maar is een beetje laat, die is ook goed voor maïsmeel
Reuze-prei
Kruisbes, rode (voor vers gebruik) en groene (voor verwerking)
Knoflook
Gele kornoelje

Deze wil ik nog;

Wilde pruim
Hazelaren
Aardpeer (iemand ervaring mee?)
Melganzenvoet (staat er genoeg om te verplanten)
Look
Kiwibes
Lupine (hoe zit het met de eetbare zaden?)
En nog heel veel planten.

Ook heb ik een vraag over de compost. Wat zou ik kunnen gebruiken? Ik dacht paardenpoep, bladeren, groente en fruitafval, plas, wat nog meer?

En heeft iemand goede planten voor in de winter? Aardperen zijn goed maar kun je niet lang bewaren.
Kan je van aardperen ook Gnocchi maken?


Er komen ook foto's van de plek

Gr. Matis

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty Re: "tuin" in bos

Bericht van Matis 2011-07-08, 21:47

Hoe denken jullie over uitheemse planten planten in het bos planten?

En ik heb nog een hoop vragen, zouden jullie willen antwoorden? Smile

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty Re: "tuin" in bos

Bericht van Abracadavra 2011-07-10, 16:20

Hallo Matis,

Ik heb de indruk dat dit forum niet erg veel bezoekers heeft die met enige regelmaat posten.

Compost maak ik van alle tuinafval kleingemaakt. Maar gebruik dat nu ook voor de mulch. We hebben ook paarden, dus de mest is ook altijd voorradig, dit laten we liggen op een hoop en dan kun je het jaar erop dit perfect verwerken in de tuin.

aardperen ben ik voor het eerst aan het proberen, de knollen laat je in de grond staan totdat je ze wilt gaan eten, je haalt uit de grond wat je nodig hebt en je plant de kleine knolletjes terug voor de volgend e groei.
Lijkt mij een perfecte groente.

Groet,
Rob

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty Re: "tuin" in bos

Bericht van marc 2011-07-13, 00:13

Maak je niet druk om uitheems of niet, Matis. Vele van onze alledaagse groenten en fruit zijn uitheems, ook in je opsomming in je eerste post zitten vele uitheemse planten. Wellicht wil je enkele walnoten in je bos, ook dat is een uitheemse soort. Belangrijker is te bekijken hoe de planten zich gedragen: al te vlotte uitzaaiers of bomen die hardnekkige uitlopers maken vermijdt je.
Wat compost betreft gebruik je gewoon wat je voorhanden hebt. Je kan zonder probleem puur plantaardige compost maken, en je kan alle soorten mest gebruiken. Je kan zelfs je eigen mest gebruiken, lees er maar 'ns het subforum over composttoiletten op na. Veel plezier! Marc

marc

Aantal berichten : 79
Registratiedatum : 10-12-10
Leeftijd : 56
Woonplaats : Waasmont

Terug naar boven Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty Re: "tuin" in bos

Bericht van Linder 2011-07-13, 10:56

Hoi matis en wollo, (en marc ea)

Dit forum is online sinds januari, het is inderdaad nog niet heel druk. Het wordt redelijk goed bezocht (van de 100 gebruikers kijkt zeker de helft 1x per week op het forum). Maar het aantal mensen dat ook daadwerkelijk reageert is vrij laag (stuk of tien?). Misschien hebben permies een gezonde weerstand tegen computers?
(ik wel iig).

Zelf kijk ik elke paar dagen, ik ha eigenlijk alex gevraag om op deze post te reageren.maar aex is te druk met het schrijven van haar verslag voor haar 2e pdc.

Aardperen kun je inderaad bewaren in de boem waar ze groeiden, in februari kun je aardperen weer uitplanten, overigens plant ik zelf juist niet de kleintjes maar eerder de grotere terug. Die grotere aardperen komen grotere planten uit (meer energie om de eerste groeistuip uit te halen) en grotere planten geven weer meer opbrangst.

grts
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty Re: "tuin" in bos

Bericht van Alex 2011-07-13, 14:19

Melganzevoet of melde lijkt me een goede plant, heeft vrij weinig onderhoud nodig. Er zijn veel verschillende soorten van. Heb je een specifieke in gedachte, of bedoel je de 'wilde' variant die overal opkomt? Er zijn namelijk verschillende variëteiten die groter blad maken dan de wilde soorten. Een melde / ganzevoet waar ik wel enthousiast over ben is de boomspinazie of magenta melde. Het is een eenjarige plant die zichzelf goed uitzaait. De plant wordt tot 2 meter hoog (in de schaduw wat minder denk ik) en heeft weinig aandacht nodig. Ik heb daar als het goed is nog wel wat zaden van liggen die ik kan opsturen als je dat wilt.

Lupine komt in verschillende varianten die niet allemaal eetbare zaden hebben, maar ik weet niet meer welke wel en welke niet eetbaar is. Weet iemand anders daar meer van? In elkgeval is de eetbare versie een goede eiwit bron die in veel vleesvervangers gebruikt wordt.

In het subforum bodem is een topic over composteren en een over vermicultuur (wormencompost).
Alex
Alex
Admin

Aantal berichten : 54
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty Re: "tuin" in bos

Bericht van Matis 2011-07-20, 22:43

Hey,

Bedankt voor de reacties!
Ik zit eraan te denken om oerprei te kopen, lijkt me wat geschikter voor permacultuur (blijvend en minder onderhoud en het hele jaar door oogst).
Ik wou gewoon wilde melganzenvoet gebruiken, dat is het simpelste.
Die boomspinazie lijkt me wel leuk Very Happy
Ik heb gemerkt dat de bosgrond heel lastig is om te spitten, zou het voldoen om alleen een rijtje te spitten waar de planten komen?
En hoe kan je inkuilen? Ik zit eraan te denken ook piepers te verbouwen (is nu te laat), die zijn niet vorstbestendig maar als je ze inkuilt blijkbaar wel....
En ik heb al heel veel planten, ik zal eens een foto maken!
Nog een vraag, ik ga 12 tm 14 aug een bushcraftweekendje in het bos doen, zal ik de foto's daarvan hierop zetten? Heeft niet zoveel met permacultuur te maken....

Gr. Matis

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty Re: "tuin" in bos

Bericht van Linder 2011-07-23, 21:30

ja, graag, bushcraft is niet per se permacultuur op zichzelf, mar past wel heel goed binnen permacultuur.

en fotos hier plaatsen? Graag!
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty Re: "tuin" in bos

Bericht van TerraXY 2011-07-27, 13:21

Matis schreef:Ik zit eraan te denken ook piepers te verbouwen (is nu te laat), die zijn niet vorstbestendig maar als je ze inkuilt blijkbaar wel....

@Matis,
afgelopen winter heeft het streng gevroren en ondanks dat heb ik op diverse plekken nog spontane opkomst van aardappelen dus wintervast zijn ze blijkbaar wel maar uit ervaring weet ik dat dit ook voor een groot deel aan de soort ligt: afgelopen mei hadden we nog vorst terwijl bij mij er 3 soorten aardappelen al boven stonden: 1 type had geen zichtbare schade, een 2e soort had schade maar overleefde, de 3e vroor dood (Het betrof hier een 3 tal akkers die binnen 20 meter waren. De spontane planten hadden wel bladschade maar overleefden ook. Soorten die ik heb: ik heb geen idee: ik heb zakjes bij Lidl en Aldi gekocht waar uitlopers op kwamen (anders weet je niet zeker of ze behandeld zijn tegen uitlopers)
TerraXY
TerraXY

Aantal berichten : 65
Registratiedatum : 29-05-11
Leeftijd : 67
Woonplaats : Schoonloo / Heiligerlee

http://www.medume.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty Re: "tuin" in bos

Bericht van Rada Saun 2011-07-30, 10:06

Ik ben bezig met een soortgelijk idee en heb veel aan de website van plants for a future: google op PFAF (sorry "You are not allowed to post links and emails") Daar staat een hele grote database van eetbare planten en je kunt op ongelooflijk veel criteria zoeken (grondkwaliteit en soort, hoogte, kleur, klimaat, etc) Meestal wordt ook de herkomst aangegeven zodat je kunt zien of de plant hier ook inheems is. Het is in het engels, maar geeft je in ieder geval genoeg info om later in het nederlans verder te zoeken.

ik heb dit jaar ook Lupine zaden gehaald bij Vreecken en een van beide is een eetbare soort. het gaat dan om de grote witte, maar als je op de site van vreecken gaat kijken, zie je het vanzelf. Ze hebben een webshop, maar ook een winkel in Dordrecht en hun collectie aan zaden is echt ENORM! Neem niet teveel geld mee, de verleiding is erg groot Wink
Ik heb Lupine gezaaid als groenbemester om na twee/drie maanden onder te schoffelen, dat scheelt met spitten, omdat ze lekker diep wortelen. Is nu te laat om nog te zaaien, maar er zijn natuurlijk genoeg andere opties die nu nog wel kunnen

De meeste info heb ik gevonden door te zoeken op "forest gardening", nu nog in de praktijk brengen Smile

Succes ermee!
Rada Saun
Rada Saun

Aantal berichten : 71
Registratiedatum : 30-07-11
Leeftijd : 48
Woonplaats : Rotterdam

http://www.ragnhild.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty Re: "tuin" in bos

Bericht van Matis 2011-07-31, 20:54

Er staan nu een paar plantjes zoals framboos, valeriaan, kamille (zoals je ziet heb ik soms moeite met slapen Smile ) groene munt (die ronde) wilde munt (heel erg sterke smaak) en citroenmelisse.

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty Re: "tuin" in bos

Bericht van TerraXY 2011-08-01, 11:28

@Matis
Op dit moment moet je eens goed om je heenkijken: overal beginnen planten zaad te zetten en je kunt dit dus verzamelen.
Op deze manier kun je kosteloos je planten voor volgend jaar verzamelen: Ik heb afgelopen week zo koren, koolzaad, klaproos en wat ander zaden verzameld en ga de komende maand wekelijks op pad om meer te verwerven. In de hoeken van percelen blijven vaak wel kleine stukken staan waar je zaden en dergelijken kan vinden.
TerraXY
TerraXY

Aantal berichten : 65
Registratiedatum : 29-05-11
Leeftijd : 67
Woonplaats : Schoonloo / Heiligerlee

http://www.medume.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty Re: "tuin" in bos

Bericht van Matis 2011-08-01, 22:41

Ja, klopt, is nu erg makkelijk. Kan een composthoop ook gewoon een hoop zijn of moet het zo'n constructie hebben?
Kan ik nu ik nog geen compost heb ook paardenmest gebruiken? Daar kan ik heel handig aan komen (mijn oom heeft een paard).
Ik heb er nu ook taybessen en een bosaardbeiplantje en bernagie bijgezet, morgen wil ik de mais en kruisbessen planten (mischien de rucola)

Gr. Matis

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty Re: "tuin" in bos

Bericht van TerraXY 2011-08-01, 23:55

Voor een composthoop is geen echte constructie nodig maar lucht is een factor die de vertering wel erg stimuleerd in combinatie van vocht.
Paardemest gebruik ik zelf als voornaamste bemesting: ik laat dit ook composteren ook om het nodige aan zaden kwijt te raken.
Als je nog mais gaat planten ben je wel erg laat Smile de meeste mais staat al ca 1 meter hoog
TerraXY
TerraXY

Aantal berichten : 65
Registratiedatum : 29-05-11
Leeftijd : 67
Woonplaats : Schoonloo / Heiligerlee

http://www.medume.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty Re: "tuin" in bos

Bericht van Linder 2011-08-02, 00:18

pfoe, nou die van mij is nog niet erg opgeschoten, zal ook wel aan het zonloze weer van de afgelopen tijd liggen...

die beluchting in je conpost hoop kun je op verschillende manieren bereiken, oa door het elke week met een spitvork of riek om te scheppen.

Ook kun je er met wat stokken gaten in prikken. Het best is denk ik om te beginnen met een hele hoop stokken en takjes plat op de grond te leggen, en hierop je composthoop te beginnen, zo krijgt je hoop constant lucht van onderop. Ook is het van belang om niet te veel nat, compact materiaal op elkaar te leggen, wissel steeds een laagje keukenafval of mest af met een laagje stro of bladafval, en bouw een lasanga op. Dit zorgt ook voor een goede verhouding stikstof en koolstof, de twee belangrijkste ingredienten van compost.
succes
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty Re: "tuin" in bos

Bericht van Matis 2011-08-02, 00:19

Woeps, mijn mais is nog 20 a 30 cm groot Embarassed

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty Re: "tuin" in bos

Bericht van Linder 2011-08-02, 02:07

mijne ook... Smile
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty Re: "tuin" in bos

Bericht van Rada Saun 2011-08-02, 08:05

hier niet veel beter op 50 cm Very Happy

Mijn devies is altijd: gewoon proberen. Lukt het niet, dan heb je er weer van geleerd en die paar "verspilde zaadjes" leveren dan toch in ieder geval weer compost op Very Happy Of zoals hier kattenvoer. (mijn katten vinden heb blijkbaar nogal prettig om maisblad af te kauwen...)
Rada Saun
Rada Saun

Aantal berichten : 71
Registratiedatum : 30-07-11
Leeftijd : 48
Woonplaats : Rotterdam

http://www.ragnhild.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty Re: "tuin" in bos

Bericht van Matis 2011-08-04, 21:27

https://www.youtube.com/watch?v=lFqunw-VXwA

Mijn tuintje Smile
Ben er wel een beetje trots op.
Er komt nog wat bij.
Heeft er iemand ervaring met oerprei?

Gr. Matis

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty Re: "tuin" in bos

Bericht van Chana 2011-08-08, 16:40

Leuk om het filmpje van je tuin te zien.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty Re: "tuin" in bos

Bericht van Linder 2011-08-08, 19:13

Hey matis,

wat tof!

zo een filmpje is niet alleen voor ons leuk om te zien, maar ook voor jezelf later.

Op het swomp maakten we vorige jaren elke maand een filmpje, zo kon je zomers terugzien hoe het er in het begin van het jaar uitzag (bijna niet meer voor te stellen), en nu terugkijken hoe het er vorige jaren ook al weer uitzag. Wat we deden etc.

Oftewel blijven doen.

Wat ik me af vroeg toen ik je filmpje zag, hoe lig je op de zon?
Is het midden tussen de bomen, een open plek in het bos of een bosrand?

Jou uitdaging gaat waarschijnlijk de zon zijn. Veel planten eisen toch genoeg licht (zoals mais). Maar wel een leuke uitdaging, er zijn hele leuke planten die het juist met weinig licht goed doen.

Ik ben bezig met het opkweken van wat hablitziaplanten, een klimmende spinazie. Als dat goed gaat heb ik er volgend jaar ook een voor jou, die doet het vast goed daar, het is een typische bos(rand)plant, en een vaste plant die elk jaar terug komt en veel spinazieblad geeft, hij kan tot wel 3 meter klimmen.

grtz
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty Re: "tuin" in bos

Bericht van Scouse Tommy 2011-09-29, 17:40

Matis schreef:https://www.youtube.com/watch?v=lFqunw-VXwA

Mijn tuintje Smile
Ben er wel een beetje trots op.
Er komt nog wat bij.
Heeft er iemand ervaring met oerprei?

Gr. Matis

Wat een leuke "eigen" tuin Matis, ook leuk gepresenteerd. Cool
Zo te zien komt er niet al te veel zonlicht door het bladerdak heen.. Normaal gezien zal je dan wat aanpassingen moeten maken in je Groente/Fruit/Kruidensoorten maar als ik in jouw schoenen zou staan zou ik denk ik hetzelfde doen.. Lekker eigenwijs je kennis vergaren door met de praktijk aan de haal te gaan en de natuur zijn ding laten doen.

Keep up the good work.
Scouse Tommy
Scouse Tommy

Aantal berichten : 31
Registratiedatum : 14-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty Re: "tuin" in bos

Bericht van Matis 2011-10-01, 18:39

Hi,

Er is een mountainbikepad dwars door mijn tuin aangelegd. Alle bomen omgezaagd en kans op ontdekking 100 %
Helaas maar dit heeft mij wel vindingrijk gemaakt. Ik heb een nieuwe plaats ontdekt met veel meer licht en bos tegelijk. Het nadeel is dat er minder humus is en het er veel droger is. Ik ben van plan om op veel veldjes wat papaver en lupine te laten groeien voor de bodemverbetering. Iemand nog tips?

Gr. Matis

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty Re: "tuin" in bos

Bericht van Rada Saun 2011-10-03, 09:55

ohw balen zeg! Jammer van je harde werk tot nu toe!
Denk dat het nu een beetje laat is om nog lupine te zaaien en waarschijnlijk komt ook de papaver pas volgende lente op...er zijn ook zakjes bodembemesterzaad te krijgen bij Vreeken, die je nu nog wel kunt zaaien, maar weet niet of je daar iets aan hebt.

Succes!
Rada Saun
Rada Saun

Aantal berichten : 71
Registratiedatum : 30-07-11
Leeftijd : 48
Woonplaats : Rotterdam

http://www.ragnhild.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty Re: "tuin" in bos

Bericht van Matis 2011-10-06, 16:59

Hallo,

Ik heb een nieuw tuintje in het bos aangezien mijn oude is kapotgemaakt door een mountainbikepad. Nu heb ik een nieuwere plek gevonden met veel meer bos, veel beschutter, veel meer zon, veel meer handige dingen (vennetje met hele grote vissen, Ik wordt niet als een lopend buffet gezien door de muggen, dazen, teken ect. veel meer hout en planten ect) en nog veel meer dingen. Ik heb enkel een paar nadelen. Dit zijn ze

De grond bevat bijna geen voeding (hele lichte zandgrond met veel minder humus dan de vorige plek)
Het kan er erg droog zijn (en door de zanderige grond is dit nog erger)
Er is weinig schaduw waardoor planten als daslook moeilijk groeien (alhoewel in de buurt wel een vochtig plekje is maar die is wel verder)
Van een kant zou je als je het echt zou willen mij kunnen zien (de schuilhut).

Nu vraag ik voor dit allemaal oplossingen. Voor de eerste was mijn idee een hoop paardemest door de grond gooien samen met bladeren en brandnetelgier spuiten.
Voor de tweede af en toe naar dat ven toegaan alhoewel dit wel ver lopen is dus was mijn idee om voor mijn schuilhut een dakgoot te plaatsen. Ik wil daar bladeren dan plastic dan bladeren opdoen en een dakgoot maken en een kuil graven daar plastic in doen en daar het water laten komen, zou dit werken? Of wordt het water gehinderd door de bladeren?
En wat zou ik als soort van muur voor de mensen kunnen maken? Ik wou er hazelaren en Turkse hazelaren neerzetten maar groeien die traag? En geven die snel vruchten als je ze stekt (een redelijk grote stek)?

Gr. Maits

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

"tuin" in bos Empty Re: "tuin" in bos

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum