Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


zuurkool van eeuwige kool/ splijtkool

+3
marc
Linder
Susanne
7 plaatsers

Ga naar beneden

zuurkool van eeuwige kool/ splijtkool Empty zuurkool van eeuwige kool/ splijtkool

Bericht van Susanne 2011-07-08, 10:38

Hai Permies,

Wie heeft er wel eens zuurkool gemaakt van eeuwige kool/ splijtkool? Ik ben benieuwd naar het recept, proces en naar het resultaat!

De groentjes, Susanne

Susanne

Aantal berichten : 6
Registratiedatum : 21-02-11
Woonplaats : Kaulille België

http://www.lemniscaatbegelelding.be

Terug naar boven Ga naar beneden

zuurkool van eeuwige kool/ splijtkool Empty Re: zuurkool van eeuwige kool/ splijtkool

Bericht van Linder 2011-07-08, 15:54

ja zuurkool maken, lekker.

En aangezien de splijtkool het minst last heeft van de slakken die in onze mulch leven zal die het meest oogsten en bij ons ook de beste kandidaat voor zuurkool zijn.

Op de interwebz staan veel verschillende beschijvingen hoe zuurkool te maken, maar wie heeft hier ervaring mee die je wil delen?
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

zuurkool van eeuwige kool/ splijtkool Empty Re: zuurkool van eeuwige kool/ splijtkool

Bericht van marc 2011-07-12, 23:56

Ik maak om het jaar een grote pot zuurkool. Ik heb een 10-liter keramieken pot met waterslot. Met rode kool heb ik 't ook al 'ns geprobeerd, gaat goed. Bij het maken van zuurkool moet je de kool zo veel mogelijk pletten (ik doe dat met de vuist) zodat het sap eruit komt. De kool wordt heel compact en je hebt er dus veel van nodig. Ik kan me niet goed voorstellen dat je genoeg splijtkool kan oogsten. Ik gebruik 8 tot 10 kilo kool en daarmee is de pot ongeveer 3/4 vol. Behalve dat denk ik dat je met splijtkool zuurkool kan maken op exact dezelfde manier als met gewone kool. Het steekt ook niet zo nauw, je raspt de kool, doet er wat zout in, eventueel wat jeneverbessen of andere kruiden (ik doe er uitsluitend zout in). Je stampt alles in de pot zo hard mogelijk zodat het sap eruitkomt. De bovenste laag kool moet helemaal onderstaan. Verzwaar de bovenste laag met een bord en een steen erop. Dan een drietal dagen warm zetten en daarop minstens drie weken koel in de kelder. Mijn pot blijft makkelijk 6 tot 8 weken staan. Smakelijk!
Marc

marc

Aantal berichten : 79
Registratiedatum : 10-12-10
Leeftijd : 56
Woonplaats : Waasmont

Terug naar boven Ga naar beneden

zuurkool van eeuwige kool/ splijtkool Empty Re: zuurkool van eeuwige kool/ splijtkool

Bericht van Wiwi 2011-10-30, 22:29

Gisteren nog 3 flinke witte kolen in een 10 liter-pot gestouwd samen met 120 g zout en die staat nu in de woonkamer te bobbelen. Om aan te stampen gebruik ik een stevige fles, bij voorkeur een champagnefles.
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

zuurkool van eeuwige kool/ splijtkool Empty Re: zuurkool van eeuwige kool/ splijtkool

Bericht van Wiwi 2011-12-21, 00:36

De zuurkool is echt superlekker geworden!
Vandaag een flinke rode kool in 4 weckbokalen van 1,5 liter gestompt hierop telkens een pollepeltje vocht van de zuurkool om voldoende melkzuurbacteriën te enten en verder aangevuld met zoutwater tot 2 cm onder de rand. Bovenop de samengedrukte kool ligt een stuk koolblad maar dat ga ik moeten verzwaren denk ik want het gevormde gas duwt het blad tot boven het vloeistofoppervlak.
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

zuurkool van eeuwige kool/ splijtkool Empty Re: zuurkool van eeuwige kool/ splijtkool

Bericht van Wiwi 2011-12-30, 22:23

@Susanne,

hebt gij intussen al geprobeerd om splijtkool d.m.v. melkzure gisting te conserveren?

Groe(n)ten, wiwi.
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

zuurkool van eeuwige kool/ splijtkool Empty Re: zuurkool van eeuwige kool/ splijtkool

Bericht van carsten888 2014-06-19, 13:47

Wiwi schreef:@Susanne,

hebt gij intussen al geprobeerd om splijtkool d.m.v. melkzure gisting te conserveren?

Groe(n)ten, wiwi.

dat zou ik ook wel eens willen weten/proberen.
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

zuurkool van eeuwige kool/ splijtkool Empty Re: zuurkool van eeuwige kool/ splijtkool

Bericht van Abracadavra 2014-10-27, 10:53

Daar ben ik ook benieuwd naar.



Krijg je niet heel snel ongewenste bacterie/schimmel groei als je de kool niet eerst kookt?
Ik heb het vroeger op school eens gemaakt, maar dat was bij de meeste mislukt, omdat er verkeerde microorganismen in waren gaan groeien.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

zuurkool van eeuwige kool/ splijtkool Empty Re: zuurkool van eeuwige kool/ splijtkool

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-11-01, 13:00

Ik heb dit jaar ook zuurkool proberen te maken, maar die is helaas ook mislukt. Ik had te weinig vocht in de kool zitten die ik had, dus water toegevoegd. Nu ga ik het opnieuw proberen met witte kool.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

zuurkool van eeuwige kool/ splijtkool Empty Re: zuurkool van eeuwige kool/ splijtkool

Bericht van Wiwi 2014-11-01, 19:54

Bij mij is de zuurkool nog maar één keer mislukt, toen was het water dat het waterslot vormt helemaal opgedroogd waardoor er zuurstof bij de kool kon en dan schimmelt de zaak.
Wat ik doe is gesneden kool met zout laag per laag goed aanstampen, dat afdekken met schone hele koolbladeren en verzwaren met gewichten.
Aangezien ik nog nooit voldoende vocht uit de kool heb kunnen persen vul ik de pot bij met een fles karnemelk en zoutwater totdat de gewichten helemaal onder staan.
Door het waterslot kan er geen lucht in de pot en gisting gaat de zuurstof die nog in de vrije ruimte in de pot zit vrij snel opgebruiken.Schimmel heeft zuurstof nodig. Gist doet het niet goed in een zout milieu en de meeste bacteriën doen het niet goed in een zuur milieu. In een zuur, zout en zuurstofarm milieu zijn er maar weinig micro-organismen die kunnen concurreren met melkzuurbacteriën die de inhoud van onze mini-bioreactor alsmaar zuurder maken.

Groeten, Wilfried.
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

zuurkool van eeuwige kool/ splijtkool Empty Re: zuurkool van eeuwige kool/ splijtkool

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum