Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Zwarte peperMunt

4 plaatsers

Ga naar beneden

Zwarte peperMunt Empty Zwarte peperMunt

Bericht van Matis 2011-08-28, 17:24

Hallo allemaal,

Ik heb een overvloed aan zwarte pepermunt, die soort die heel erg veel menthol bevat. Heeft iemand een idee wat ik ermee kan doen behalve thee zetten? Kan je er een lekker geurende olie van maken (door de menthol)?

Gr. Matis

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte peperMunt Empty Re: Zwarte peperMunt

Bericht van Linder 2011-08-28, 17:56

hmmm, zwarte pepermunt,

ik ga even kijken of ik iets heb om te ruilen.

heb je het al geoogst of is er nog iets met wortel uit te graven?
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte peperMunt Empty Re: Zwarte peperMunt

Bericht van Chana 2011-08-29, 13:29

Als je etherische olie wilt maken heb je dure aparatuur nodig en heeeeel veel planten. Lijkt mij ook wel heel leuk om zelf te doen, maar voor de prijs van de aparatuur kan je heel veel flesjes kopen.

Ik heb hier 4 soorten munt, één daarvan is kruipmunt, mooi als grondbedekker. Te koop bij Vreeken. Of te ruilen bij mij, heb een paar stekjes in een potje staan.

Je kan munt ook vaak gebruiken in Indiase recepten. Of door de sla. En als je een konijn hebt vind die gedroogde blaadjes ook lekker.

Zelf vind ik munt zonder sterke smaak lekkerder in thee bijv. Ik weet de namen niet, maar ik heb er hier een die beetje ronde bladeren heeft en die vind ik het lekkerst.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte peperMunt Empty Re: Zwarte peperMunt

Bericht van TerraXY 2011-08-29, 13:36

Chana schreef:Als je etherische olie wilt maken heb je dure aparatuur nodig en heeeeel veel planten. Lijkt mij ook wel heel leuk om zelf te doen, maar voor de prijs van de apparatuur kan je heel veel flesjes kopen.

Jammer dat je niet dichter in de buurt zit: ik heb de apparatuur Embarassed ; jij hebt de planten Cool
Ik begrijp uit de reakties dat de planten een aanrader zijn: welke heb ik nodig voor de meeste geur??
TerraXY
TerraXY

Aantal berichten : 65
Registratiedatum : 29-05-11
Leeftijd : 67
Woonplaats : Schoonloo / Heiligerlee

http://www.medume.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte peperMunt Empty Re: Zwarte peperMunt

Bericht van Chana 2011-08-29, 14:02

Zoveel planten heb ik niet, je hebt er héél veel van nodig om een 10 ml liter flesje te vullen. Hoeveel weet ik niet precies. Als die apparatuur niet zo duur zou zijn zou ik het uitproberen. Ik heb gewoon van elk soort wat staan voor de lol, één voor onderbeplanting en nog maar 1 die ik oogst voor consumptie. En ik wil nog steeds tijdens kanovaren een watermunt scoren, ook voor de lol (is dat vloeken in de kerk op deze site?).

Ze groeien in ieder geval gemakkelijk en als het teveel wordt kan je ze ook gemakkelijk verwijderen. Wat dat betreft heb je zo een veldje vol.

Ik heb er twee met puntblaadjes die allebei wel sterk geuren. Ik vind de geur ook per plant nog wat verschillen.

Misschien dat die met de ronde blaadjes wel net zo sterk zijn maar hij is zoeter, voor mijn gevoel zachter. Ik vind hem lekkerder en sinds ik die heb oogst ik de andere niet meer.

Wat doe je met de apparatuur? Het lijkt mij zo leuk dat eens te proberen.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte peperMunt Empty Re: Zwarte peperMunt

Bericht van TerraXY 2011-08-29, 14:19

Chana schreef:Zoveel planten heb ik niet, je hebt er héél veel van nodig om een 10 ml liter flesje te vullen. Hoeveel weet ik niet precies. Als die apparatuur niet zo duur zou zijn zou ik het uitproberen. Ik heb gewoon van elk soort wat staan voor de lol, één voor onderbeplanting en nog maar 1 die ik oogst voor consumptie. En ik wil nog steeds tijdens kanovaren een watermunt scoren, ook voor de lol (is dat vloeken in de kerk op deze site?).
Misschien dat die met de ronde blaadjes wel net zo sterk zijn maar hij is zoeter, voor mijn gevoel zachter. Ik vind hem lekkerder en sinds ik die heb oogst ik de andere niet meer.
Wat doe je met de apparatuur? Het lijkt mij zo leuk dat eens te proberen.

Op dit moment heb ik nog niets aan munt planten en ik zet hem net op mijn verlanglijstje.
De apparatuur heb ik haal lang in mijn bezit en ben nu 1 en ander weer bij elkaar aan het zetten voor kleine en grotere destillaties. Zoals ik al eens eerder schreef: ik ben aan het bekijken hoe ik ook zonder koelkast kan en zelfs mijn luchtverfrisser wil ik zelf kunnen maken en dan is munt en ook lavendel een mogelijkheid. Ikhoef dus ook geen 10 ml munt olie maar 100 ml munt luchtverfrisser zou mij al goed genoeg zijn Smile
TerraXY
TerraXY

Aantal berichten : 65
Registratiedatum : 29-05-11
Leeftijd : 67
Woonplaats : Schoonloo / Heiligerlee

http://www.medume.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte peperMunt Empty Re: Zwarte peperMunt

Bericht van Chana 2011-08-29, 14:35

Mijn koelkast is al meer dan een jaar kapot en wat mis ik die! Nu ben ik verplicht elke dag ijs te maken om mijn slagroom op te maken Very Happy Ik neem mij elke keer voor hem te laten repareren. Wortels zijn in een paar dagen beschimmeld. Dat zou ook met het weer te maken hebben in deze periode. Heb je wel een koel kast, met koude luchtstroom. Zoiets heb ik eens bij earthships gelezen. Ik heb wel een kelder maar vind dat niet praktisch.

Hoe maak je de luchtverfrisser? Je krijg olie en ik weet zo gauw niet hoe dat heet, maar "water" met muntgeur bij het proces toch? Water is echter maar beperkt houdbaar. Ik ken iemand die dit maakte en die had flessen van dat water waar snel wat mee moest gebeuren.

Zelf maak ik zeep, en munt met eucalyptus vond ik wel een lekkere combi. Tijm ook, vooral voor in haarshampoo bijv.
Nu maak ik nog maar zelden zeep, zal dat voor eigen gebruik blijven doen maar dat is 1x per jaar ofzo. Die geuren die ik nog heb wil ik ook wel in van die flesjes met stokjes die nu in zijn. Dat moet dan ook een dunne oplossing zijn die verdampt. Zonder alcohol graag. Had jij daar al een idee voor, die luchtverfrisser? Ik heb nu eo in water en dat met stokjes in toilet staan en dat werkt niet echt.

Ik heb wel zo'n vernevelingsflesje. Dan zou je eo met dat water kunnen mengen met een emulgator en bijv parabeen om te conserveren, hmm.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte peperMunt Empty Re: Zwarte peperMunt

Bericht van TerraXY 2011-08-29, 16:09

Chana schreef:Mijn koelkast is al meer dan een jaar kapot en wat mis ik die! ......

Hoe maak je de luchtverfrisser? Je krijg olie en ik weet zo gauw niet hoe dat heet, maar "water" met muntgeur bij het proces toch? Water is echter maar beperkt houdbaar. Ik ken iemand die dit maakte en die had flessen van dat water waar snel wat mee moest gebeuren.

Zelf maak ik zeep, en munt met eucalyptus vond ik wel een lekkere combi. Tijm ook, vooral voor in haarshampoo bijv.
Nu maak ik nog maar zelden zeep, zal dat voor eigen gebruik blijven doen maar dat is 1x per jaar ofzo. Die geuren die ik nog heb wil ik ook wel in van die flesjes met stokjes die nu in zijn. Dat moet dan ook een dunne oplossing zijn die verdampt. Zonder alcohol graag. Had jij daar al een idee voor, die luchtverfrisser? Ik heb nu eo in water en dat met stokjes in toilet staan en dat werkt niet echt.

Ik heb wel zo'n vernevelingsflesje. Dan zou je eo met dat water kunnen mengen met een emulgator en bijv parabeen om te conserveren, hmm.

tav koelkast: Ik wil wel een koelkast hebben maar probeer uitdrukkelijk te minimaliseren: nu heb ik een koelkast, een diepvrieskast en een diepvrieskast: op een moment met groot overschot in de tuin kan dat misschien uit maar de vanzelfsprekendheid van gooi maar in de diepvries wil ik vanaf: alternatieve opties zoeken dus om het energie verbruik te verminderen. Ik wil naar een "Heineken" inloop koelkast met daarin een diepvries met een isolatie zodanig dat 1 en ander niet meer gebruikt dat een normale diepvries: deze wil ik in de Noord-Oost hoek van de woning zodanig plaatsen dat de koelkast in elk geval al geen energie geen stroom meer nodig heeft in het koude seizoen: en overmatige kou wil ik gaan opslaan in ijs om de warmere momenten zo min mogelijk stroom te gaan gebruiken. Nu staat bij de meeste mensen de koelkast en de diepvries in de keuken wat vaak de warmste plek van het huis is en daarmee dus alweer extra energie nodig is.

Tav waterbasis: dat is natuurlijk niet nodig tav luchtverfrissers en daarmee is de houdbaarheid geen probleem meer en een vernevelaar is dan natuurlijk een goede optie. Munt (in combinatie met wat andere aroma's) als tinctuur is voor mij de oplossing voor de luchtverfrisser.
Tav zeep en shampoo is waterbasis wel wenselijk maar ook daar is natuurlijk wel iets meer mogelijk tav concentraten en ik ambieer ook geen zeepblokken te maken maar vloeibare zeep en shampoo waar ook een klein percentage aromatsche tinctuur in zit.
TerraXY
TerraXY

Aantal berichten : 65
Registratiedatum : 29-05-11
Leeftijd : 67
Woonplaats : Schoonloo / Heiligerlee

http://www.medume.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte peperMunt Empty Re: Zwarte peperMunt

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum