Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Bodembedekkers inzetten tegen Amerikaanse vogelkers

3 plaatsers

Ga naar beneden

Bodembedekkers inzetten tegen Amerikaanse vogelkers Empty Bodembedekkers inzetten tegen Amerikaanse vogelkers

Bericht van Wytze 2012-07-18, 15:28

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over bodembedekkers. Maar het gaat niet over gebruik in de tuin, maar in het bos. Op grote schaal.

Mijn familie heeft een flink stuk bos bij Rijssen (Overijssel) van zo'n 50 hectare. Het is zandgrond, vrij droog, enigszins arm. Honderd jaar geleden was het nog heide, daarna is het beplant met dennen en sparren voor houtproductie en sinds de jaren zeventig zijn we bezig om door selectief kappen toe te werken naar een gevarieerd bos: veel soorten, veel leeftijden.

Onze vijand is de Amerikaanse vogelkers, die er vrij veel voorkomt en zich heel heftig uitzaait. Vooral waar veel licht op de bodem komt. Elke keer dat er hout gekapt wordt knalt de open plek vol met vogelkers, die daar al lag te wachten. De boom overwoekert bijna alle andere soorten en het is ook nog een keer waardeloos hout.

Een van de weinige zwakke plekken van deze soort is dat hij in schaduw niet goed ontkiemt. Onder een dicht bladerdak (bijvoorbeeld beuk, Amerikaanse eik, Douglas-spar) heeft hij het heel moeilijk. Zeker als daar ook nog een struik-of kruidlaag (bijvoorbeeld varens, dovenetel of springbalsemien) onder groeit.

Ons bos heeft echter nog vrij weinig bodembedekkers. Dat is denk ik vooral een historisch gegeven: zowel op heide als onder productiebos komen gewoon heel weinig andere planten voor. Hier en daar komen nu clusters springbalsemien, dalkruid, lelietjes van dalen, salomonszegel, dovenetel, of klimop voor op de bodem.

Ik zou dit proces willen versterken en versnellen, zodat de vogelkers op een zo groot mogelijk oppervlak heel moeilijk nog voet aan de grond krijgt. Daarbij denk ik dan ook aan soorten die op andere plekken bekend staan als woekerend kruid.

Ik denk dat het niet zo erg is om een woekerend kruid op de bosbodem te hebben, zo lang de belangrijkste boomsoorten er maar doorheen kunnen komen. Beuk, eik, Amerikaanse eik, kastanje, hazelnoot en walnoot kunnen allemaal de eerste centimeters van hun groei teren op de energie in de noot. Ik verwacht dat zij gewoon door een lage kruidlaag heen kunnen groeien.

Ik heb Linder hier al persoonlijk een vraag over gesteld maar wil het graag ook aan andere slimmeriken voorleggen.

Ik denk aan deze drie soorten:
1. Zevenblad. In tuinen een verschrikkelijk onkruid. Maar het wordt niet veel hoger dan dertig centimeter en het zaait lekker uit.
2. Pachysandra. Dik, donker en het hele jaar door in blad. Bovendien een soort die zichzelf bij ons niet uitzaait, dus ik kan een proef doen en als het niet bevalt is het relatief makkelijk ongedaan te maken.
3. Witte Aster. Een Amerikaanse soort (50cm hoog) die hier in het wild ook voorkomt, niet heftig invasief is maar wel (mogelijk) via chemicaliën de groei van vogelkers remt.

Wat vinden jullie van het idee om bodembedekkers te gebruiken en van de drie voorgestelde soorten?

Groet,
Wytze

Wytze

Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 18-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Bodembedekkers inzetten tegen Amerikaanse vogelkers Empty Re: Bodembedekkers inzetten tegen Amerikaanse vogelkers

Bericht van Matis 2012-08-02, 17:32

Chinese braam mischien? (rubus tricolor)

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Bodembedekkers inzetten tegen Amerikaanse vogelkers Empty Re: Bodembedekkers inzetten tegen Amerikaanse vogelkers

Bericht van Wytze 2012-08-02, 17:44

Bedankt Matis! Ziet er uit als een goede kandidaat. Hij is wintergroen en als exoot zal hij het vermoedelijk iets makkelijker hebben dan de inheemse braam.

Wytze

Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 18-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Bodembedekkers inzetten tegen Amerikaanse vogelkers Empty Re: Bodembedekkers inzetten tegen Amerikaanse vogelkers

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-08-02, 21:33

Mag ik je alsjeblief aanraden heel voorzichtig te zijn met uitheemse soorten te introduceren, omdat het net zo'n ramp als de Amerikaanse vogelkers kan worden. Daarnaast zijn onze inheemse soorten niet op deze soorten aangepast. Goede bedekkers in de zure bosgrond is bosbes (denk eraan om ook de schimmel met de plant mee te verhuizen), rode bosbes, brede en smalle stekelvaren, klein en groot springzaad, dubbelloof, vuilboom, wilde kamperfoelie en ik kan je nog een hele lijst geven.

Plant alsjeblieft niet Pachysandra of rubus tricolor aan, want dit zijn beide met hun uitlopers agressieve soorten.

Zevenblad is een indicator voor stukken waar roering in de grond geweest is en hier zal deze dan ook het beste op groeien.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Bodembedekkers inzetten tegen Amerikaanse vogelkers Empty Re: Bodembedekkers inzetten tegen Amerikaanse vogelkers

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum