Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Gezocht: gratis compost

5 plaatsers

Ga naar beneden

Gezocht: gratis compost Empty Gezocht: gratis compost

Bericht van birgitte_wammes 2012-12-20, 21:48

Stichting Groenkracht (groenkracht.nl) is voor een school-tuinproject (ongeveer 600m2) in Delft-Zuid op zoek naar zo'n 18 m3 (gratis) compost. Ook hebben we behoorlijk wat kleigrond nodig om te vermengen met de zandgrond. Heeft iemand nog ideeën?

birgitte_wammes

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 20-12-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezocht: gratis compost Empty Re: Gezocht: gratis compost

Bericht van Max 2012-12-20, 22:14

Snel beginnen met composteren! ;-)

Ik heb begrepen dat je bij gemeente Schiedam gratis grote hoeveelheden (vanaf 15m3) compost kan ophalen. Moet je wel vervoer regelen die daty ineens kan vervoeren.
Max
Max

Aantal berichten : 72
Registratiedatum : 13-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Rotterdam

http://www.moestuinman.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezocht: gratis compost Empty Re: Gezocht: gratis compost

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-20, 23:37

Wat je zou kunnen doen is alle ouders van de school hun gft afval (geen vlees, botten of vis / trekt ratten aan) naar school laten brengen en op een grote hoop laten gooien, of in tonnen (dan is de geur minder, geur is niet smerig, maar het is ook geen parfum). Je kunt dit materiaal eerst laten composteren of gewoon direct mengen met de grond (in de grond vergaat het veel sneller). Ik zou opletten op wat voor een compost je gratis krijgt, want meestal is het rotzooi (van coniferen....). Je kunt aan de gemeente vragen of ze klei voor jullie kunnen regelen. Je moet opletten dat je gerijpte klei krijgt (roodachtig). Blauwe ongerijpte klei moet je niet aannemen. Het beste kun je rivierklei hebben.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezocht: gratis compost Empty Re: Gezocht: gratis compost

Bericht van Tramplus 2012-12-21, 10:38

Vooral flatbewoners hebben een "overschot" aan compostmateriaal. Men moet dan wel eerst "opgevoed" worden.
Tramplus
Tramplus

Aantal berichten : 30
Registratiedatum : 09-12-12
Woonplaats : Renkum

http://klimaatkombi.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezocht: gratis compost Empty Re: Gezocht: gratis compost

Bericht van birgitte_wammes 2012-12-30, 16:34

Bedankt voor de goede tips! ik ga in ieder geval bij de gemeente informeren voor compost en klei, en zal inderdaad even navraag doen naar de samenstelling zodat we geen rotzooi krijgen.
Verder is het inderdaad leuk en een uitdaging om ouders en omwonende aan het composteren te krijgen, we gaan hier ons best voor doen!

birgitte_wammes

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 20-12-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezocht: gratis compost Empty Re: Gezocht: gratis compost

Bericht van Linder 2012-12-30, 17:34

ok, met een eigen compostprogramma ga je voorlopig niet aan 18m3 komen, dat is echt heel veel. Beste inderdaad om bij de gemeente te informeren, een vrachtwagen met zon kiepbak achterop vervoert ongeveer 12 m3, en dat kost dan ongeveer 300 euro. Dat is niet biologisch.

Best is om bij de gemeente naar groencompost te vragen, das een stuk goedkoper/gratis, en de betere compost.

Zelf composteren is natuurlijk belangrijk, evenals de ouders erbij betrekken, maar gaat wel een paar jaar heel fanatiek composteren voor je 18m3 bij elkaar gecomposteerd hebt.

overigens betwijfel ik, robert, of dingen op de bodem/in de toplaag/A-horizon het snelst composteren.
Als je een hete/thermofiele composthoop maakt, van minimaal één m3 ineens, en die regelmatig omschept, dan composteerd het het snelst volgens mij. Wij deden dan 6 weken over 1 m3. Nadeel bij een thermofiele composthoop is dat veel koolstof wordt verbrand en bij de verhitting de lucht in gaat. langzame compostering is dus superieur omdat er veel meer humus wordt opgeslagen.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezocht: gratis compost Empty Re: Gezocht: gratis compost

Bericht van Tramplus 2012-12-30, 20:26

Alle beetjes helpen. Kerst is weer voorbij, dan kan compost deels ontstaan uit de uit het raam gesmeten kerstbomen. Snel, er loeren brandstichters.

Mijn vader kreeg vroeger in de herfst de "bladerenpest", zoals m'n moeder dat noemde en ging op bladerenjacht.

Maar ook dat is niet voldoende voor een goede menging.
Tramplus
Tramplus

Aantal berichten : 30
Registratiedatum : 09-12-12
Woonplaats : Renkum

http://klimaatkombi.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezocht: gratis compost Empty Re: Gezocht: gratis compost

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-31, 11:19

Ik spreek uit eigen ervaring. Hoewel ik wel een neutrale tot basische grond heb en een goed bodemleven. Maar ze kunnen altijd wat oude bosgrond mengen met het gft afval en evt. wat kalk toevoegen. Daarbij zijn gemeenten niet echt bezig met zaken biologisch/verantwoord composteren. Uit onderzoek is gebleken dat de afbraak van het lignine in coniferen geen bodemverbeterende eigenschappen heeft en van loofhout wel. Deze onderzoeken zijn te vinden bij de website van Jeof Lawton. Hoe dan ook het zal aan de hoeveelheid betrokkenen liggen hoe snel ze aan hun 18 m3 meter compost komen. Daarbij kunnen er ook al zaken in het half verteerde gft afval geplant worden mits deze niet gaat broeien (pompoenen). Bij mij gaat gft afval nooit broeien en zit het vol met leven.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezocht: gratis compost Empty Re: Gezocht: gratis compost

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum