Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Oca KLaverzuringknol Oxalis tuberosum

4 plaatsers

Ga naar beneden

Oca KLaverzuringknol Oxalis tuberosum - Pagina 1 Empty Re: Oca KLaverzuringknol Oxalis tuberosum

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-18, 21:41

Ik zit niet op zandgrond. Ik zit op Löss (dat is een lemige grond / hele fijne bestanddelen die in de ijstijden door de lucht zijn afgezet). Onder de Löss laag zit een grindlaag van de maas die hier vroeger ook stroomde. En als je diep graaft kom je op de mergel (kalk, met een klein beetje klei erin). Hoe dan ook het is juist leuk om verschillende grondsoorten in de tuin te hebben, zodat je meer soorten kruidachtigen kunt groeien, waarmee je dus ook de biodiversiteit in de tuin makkelijk kunt vergroten. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening. Rond één vijver heb ik veengrond gelegd, zodat ik hierop cranberry's kan groeien. Tussen de cranberry staat arnica, klimopklokje (mits deze de winter overleeft), veenmossen, schapezuring... Zo kun je leuke kleine bijzondere gemeenschapjes opbouwen, die behoorlijk afwijken van de rest van de tuin.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Oca KLaverzuringknol Oxalis tuberosum - Pagina 1 Empty Re: Oca KLaverzuringknol Oxalis tuberosum

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-10-15, 12:32

De oca groeit voortvarend en ik heb twee grote oppervlaktes (5 verschillende rassen / 6-7 vierkante meter) ervan, maar qua productie is hij nog niet begonnen, dus ik verwacht dat de plant bij mij niks tot bijna niks gaat opbrengen. Ik heb de planten al in januari opgestart, dus aan het groeiseizoen kan het hem niet liggen. De plant lijkt pas rond deze tijd te beginnen met knollen te produceren, wat de productietijd te kort maakt voor grote opbrengsten. Tot nu toe lijkt de soort niet de moeite waard om te proberen, hoewel hij wel goed groeit.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Oca KLaverzuringknol Oxalis tuberosum - Pagina 1 Empty Re: Oca KLaverzuringknol Oxalis tuberosum

Bericht van Abracadavra 2014-02-20, 13:41

Oca gaat pas knollen vormen als de daglengte flink verkort is, ergens in oktober. Als het dan al koud is zullen er niet veel grote knollen komen. Je kan er een polytunnel overheen zetten om de warmte vast te houden.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Oca KLaverzuringknol Oxalis tuberosum - Pagina 1 Empty Re: Oca KLaverzuringknol Oxalis tuberosum

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-02-20, 19:44

De oogst was redelijk, maar een echt geweldige soort is het niet. Ik heb dit jaar vooral veel knolletjes van de witte staan, om op te schieten. Deze was vorig jaar het beste gegaan. Ook een roze oca had het redelijk gedaan. De andere rassen hadden het slecht gedaan. Ik ga ze niet als hoofdteelt kweken, maar gewoon door andere zaken heen als bodembedekker. Echt productief zullen ze toch niet bij ons worden. Dit jaar wil ik ze alleen op het platdak aanplanten. Hier is het warm en heel wisselend nat tot droog. Oca kan hier goed tegen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Oca KLaverzuringknol Oxalis tuberosum - Pagina 1 Empty Re: Oca KLaverzuringknol Oxalis tuberosum

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-04-08, 18:21

Nou de oca alleen op het platdak telen zal niet lukken, want ik krijg hem volgensmij overal in de tuin op (dak huisje, platdak/pas aangeplant, mediterrane kas en vollegrond). De stengelknollen hebben kunnen overwinteren en beginnen nu overal op te komen. Ik ga ook maar weer mashua dit jaar proberen. Eén knol komt met een groene scheut al omhoog. De andere twee zullen waarschijnlijk snel volgen.


Laatst aangepast door Robert en Monique Knops op 2014-04-11, 22:20; in totaal 1 keer bewerkt
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Oca KLaverzuringknol Oxalis tuberosum - Pagina 1 Empty Re: Oca KLaverzuringknol Oxalis tuberosum

Bericht van Linder 2014-04-08, 22:29

blijkt maar weer hoe nauw het luistert, kwa locatie, grondsoort, maar ook weer.

De mashua heeft bij ons afelopen jaar minder oogst gegeven dan de jaren ervoor, het seizoen was dan ook wel wat korter vorig jaar.

We hebben dit jaar ook een ander ras erbij geplant, eens zien wat ze dit jaar gaan doen.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Oca KLaverzuringknol Oxalis tuberosum - Pagina 1 Empty Re: Oca KLaverzuringknol Oxalis tuberosum

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum