Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Verdwijnziekte (bij bijen)

+2
Linder
Tyrr
6 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Tyrr 2013-01-23, 14:18

Er is een nieuwe documentaire (More than honey) op komst (de film is van de hand van de makers van documentaires als 'Darwin's Nightmare' en 'We feed the world'). Er is een trailer beschikbaar.

Ondertussen vraag ik mij af wie er nog goeie films(pjes) kent over dit thema, evenals interessante lectuur.


"Silence of the bees" is beschikbaar op youtube, maar ik mag nog geen links posten.
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Linder 2013-01-23, 18:41

'queen of the sun' is wel mooi
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-23, 21:43

Verschrikkelijk he. Helaas is dit niet het enige. Het gif dood meer dan alleen honingbijen, maar deze dieren zijn commercieel, dus vallen eerder op. Vlinders, hommels, solitaire bijen... ze sterven er allemaal aan. Hun populaties nemen dratisch af. Daarbij wordt natuurlijk het vergif ook in de honing opgeslagen. Wij proberen hoing te kopen van gebieden die minder vergiftigd worden, maar er echt aan ontkomen is onmogelijk. Als deze insecten sterven zullen wij in ieder geval ook sterven. Een vergelijkbaar verhaal valt over over het zeeleven te vertellen (Overfishing and more op youtube / 1 uur). Veel vissen kunnen alleen nog maar met subsidies doorgevangen worden (Europa). Weer iets anders is de 99,9 % sterfte van de gieren in India door landbouwvergif (gieren zijn opruimers van vlees en voorkomen hiermee ziekten, omdat hun de kadavers niet meer opruimen is hondsdolheid een groot probleem in India en hieraan sterven dan ook veel mensen). Weer iets anders is de Europese unie die Indiase boeren heeft overgehaald om garnalen op hun land te gaan telen, dit heeft hun land zout en dus onvruchtbaar gemaakt, waardoor ze geen zoet water meer hebben of voedsel voor zichzelf kunnen verbouwen. Dan heb je in brazilië natuurlijk de genetisch gemanipuleerde sojaboon plantages die de mensen daar vergiftigen en dan nog maar te zwijgen van wat ze de natuur daar aandoen en dit alles om europa van vlees te voorzien (goedkoop voer). Dan is er nog de hongersnood die europa door de subsiedes in Afrika, zuid Amerika... creërt. Het water dat wereldwijd ondrinkbaar wordt gemaakt door onder andre een vergif (geloof roundup, maar weet het niet zeker) dat uit Zwitserland komt en opgenomen is in de waterkringloop (verdampt ook en valt dus via de wolken weer neer). Maakt mannen minder vruchtbaar. Er zijn rivieren met alleen maar vrouwelijke vissen. Dan heb je de honderderden e-nummers, waarvan er geen enkele goed onderzocht is. Hoewel er al van talloze soorten gezegd kan worden dat ze een belangrijke rol spelen bij diverse kankersoorten (maar mensen verdienen er geld aan en dit is heilig). Dan zijn er de inentingen, waarmee zo nu en dan geknoeitd wordt, waardoor bijvoorbeeld in Afrika vrouwen onvruchtbaar gemaakt worden. Dan zijn er de chips die in mensen gedwongen ingepland worden (experimenteren / vrijheid ontnemen). Dan heb je natuurlijk ook nog de regeringen die hun bevolking vergiftigen, zoals Amerika (voor winning van zeldzame metalen...), China (voor winning van zeldzame metalen, smog...) en Japan (bv. dolfijnen vlees / kwik / gesubsidieerd voor lunch voor schoolkinderen). En waarschijnlijk komt dit allemaal terug bij de centrale banken. Één familie aan de macht. Ze vallen niet op en hebben aan niemand verantwoording af te leggen. Ze besteden hun geld om nieuwe leiders aan de macht te krijgen, agenda's te vormen en over mensen te regeren (geld hebben ze natuurlijk zo veel dat dit niet meer belangrijk voor ze is).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-23, 21:51

Hoe dan ook op dit moment wordt ieder stukje natuur ook de Amazone wel op de een of andere manier bedreigd en kan goed in de komende 10-40 jaar verdwijnen, dus we hebben nog 5-10 jaar om iets te doen, of het omslagpunt, waarbij het grote ecosysteem gaat kantelen, bereikt wordt en dan kun je niet meer terug. Maar wie weet misschien hebben we nog wel volgens de dromers nog makkelijk honderd jaar. Hoe dan ook de zeeën verzuren, verwoestijning gaat steeds sneller, regenwouden en ook noordelijke wouden worden in een hoog tempo gekapt, ieder beetje olie wordt uit de grond gewonnen en in de lucht gepompt, aan alle kanten lekt het aan de giftige stoffen voor de ecosystemen, komt er steeds meer technologie waarbij men vraagtekens kan zetten, over hoe ze ons beïnvloeden (bv. al de stralingssoorten die in de natuur niet voorkomen en war wij dus ook niet mee geevolueerd zijn / ipods, draadloos internet, telefoons / er wordt gezegd dat deze communiceren met de eiwitreceptoren in onze celmembranen en deze communiceren met het dna en hierdoor worden eiwitten aangemaakt die niet aangemaakt zouden moeten worden. Maar dan zijn er ook de mensen die geloven dat technologie ons zal redden, terwijl dat het geen is wat ons in deze narigheid gebracht heeft...
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Wiwi 2013-01-23, 22:26

Tyrr schreef:Er is een nieuwe documentaire (More than honey) op komst
“More than Honey” is in Duitsland en Oostenrijk al een maand of twee uit, maar wordt die bij ons in de buurt ook gedraaid, dat gij weet? Ik zou die film graag zien.
Toen ik deze tekst begon te lezen was ik trots op mijn bijtjes, wat ze allemaal doen en hoeveel ze voor de mens betekenen, kijk eens op pag. 8, is ze niet mooi! En toen kwam de totale anticlimax op pag. 43 en dan nog eens op pag. 50, ik ben er nog niet goed van ….
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Tyrr 2013-01-23, 23:54

Het gaat eigenlijk om publicatie in België, en dan vooral het grote publiek.
Velt zou hier mogelijk iets mee gaan doen, maar dat wordt nog bekeken hoe dit best zou gebeuren. En of zij het meest geschikte kanaal zijn.
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Wiwi 2013-01-24, 00:44

Tyrr schreef:Het gaat eigenlijk om publicatie in België, en dan vooral het grote publiek.
Zou wel mooi zijn.
Velt zou hier mogelijk iets mee gaan doen,... of zij het meest geschikte kanaal zijn?
Velt nog wel!??? Wat hebben die opeens met bijen? Het zal lucratief zijn zeker?

Groeten, Wilfried.


Laatst aangepast door Wiwi op 2013-01-27, 18:35; in totaal 1 keer bewerkt
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Tyrr 2013-01-24, 00:54

Dag Wilfried

Ik weet natuurlijk niet hoe velt zich in Nederland profileert, maar ik heb, hier in België, niet het idee dat Velt "lucratief" als een belangrijke motivatie heeft om iets wel of niet te doen. Ze zullen voor cursussen ed geld vragen, maar ik vind hun prijzen meestal redelijk.

Ik mag nog tem vrijdag geen links posten, maar het gaat over de Vereniging voor Ecologisch Leven en Tuinieren. Ze hebben al sinds vele jaren opleidingen tot imker of toch minstens een inleiding op imkeren (ik weet niet juist hoe ver ze gaan) in hun aanbod. Ze zijn dan ook de meest logische organisatie in Vlaanderen om deze film te promoten.

Ik vermoed dan ook dat er in Nederland een bedrijf bestaat dat velt heet. Eentje dat "veldt" heet heb ik in elk geval gevonden, dus zit daar de verwarring misschien?
Voor velt België zet je er gewoon .be achter Wink
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-24, 14:53

Je kunt voor tamelijk weinig geld leren om imker te zijn, maar het is een dure hobby. Je moet vaker nieuwe koninginnen kopen en de kasten zijn ook heel duur. Volgens mensen die het doen redden zij het net om ongeveer quit te spelen. Plus dat je heel goed op de volken moet oppassen, met zwermen... Daarbij moet je ook in een gebied zitter wat tochwat minder bespoten wordt, anders heb je al het vergif geaccumuleerd in je honing zitten. In Afrika hebben ze een ander type kast ontwikkelt die je zelf makkelijk in elkaar kunt zetten.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Wiwi 2013-01-24, 15:43

Tyrr, Ik kom uit Hechtel, hier kennen we velt ook, hoor Wink .
Maar ik ben ook imker en heb nog nooit iemand van velt iets weten doen voor de bijen, behalve dan in hun eigen hof, ... maar ik bedoel publiek,... niet dat ik weet. Daarom vind ik het straf dat juist velt daarmee op de proppen komt maar ik vind het een geweldig goed initiatief. Houdt gij mij op de hoogte als ge ergens iets te weten komt?

Groeten, Wilfried.
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Tyrr 2013-01-24, 15:54

ik zal iets laten horen!
mijn vader gaf er vroeger cursussen over, maar de laatste paar jaar inderdaad wat minder. Geen idee hoe publiek dit was (was voor de opleiding bio boer van wervel of landwijzer vooral dacht ik).

Ik veronderstel dat, als ze meespringen/trekken op/aan de kar, er ook wel iets in de seizoenen zal komen.

totaal off topic: Bosveld, is dat België?
nog nooit van gehoord :p
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Tyrr 2013-01-24, 16:03

@robert
wij bouwden onze kasten ook zelf. Momenteel, met dank aan de verdwijnziekte, meer dan genoeg kasten en veel te weinig volken.
Met de vereniging werden er 2 (dacht ik) koningin gekocht en dan daarmee gekweekt. Natuurlijk niet het ideale koninging, maar wel een stuk goedkoper, want je koopt voor een paar cent 20 larfjes die je dan door je eigen volk tot koningin laat opkweken.

wij hebben dit jaar het geluk gehad om een 'wilde' zwerm te vinden. Ze zaten in het bijenhok, maar niet in een kast en ze zaten daar al een tijdje. Geen eigenaar gezocht!

Ik heb de wet al een tijdje niet meer nagekeken, maar ik weet wel dat er gevangenis straf staat op het stelen/vernielen van een volk. Evenals 25frank (geïndexeerd natuurlijk). Dat was nog het veldwetboek van eind 19e eeuw, maar toen nog van toepassing (laatste keer dat ik er eens naar gekeken heb). Wat zwermen enzo betreft denk ik niet dat dat officieel een probleem is. Een imker mag zijn zwerm voor 24u proberen te pakken te krijgen, ook op privé grond. De eigenaar van de grond moet toestemming geven, maar als die dat niet doet, kan de imker die met behulp van de politie eisen. Lijkt me dus sterk dat daar echt een probleem van gemaakt kan worden.

Ik zou eigenlijk zelfs op een wat meer afgelegen plaats, bijenvolkeren willen zetten en daar hoogstens af en toe wat honing gaan uithalen. Meer om terug wilde bijenvolkeren te krijgen. Het zou me namelijk niet verbazen moesten ze, door constante selectie op zachtaardigheid ook minder resistent tegen allerlei invloeden ingeselecteerd hebben. Hiervoor natuurlijk geen harde bewijzen bij bijen, maar als ik naar andere gedomesticeerde dieren kijk, merk ik dat ook wel weer op.
Gulden middenweg zoeken dus.
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Wiwi 2013-01-24, 16:10

Robert en Monique Knops schreef:In Afrika hebben ze een ander type kast ontwikkelt die je zelf makkelijk in elkaar kunt zetten.
De top bar hive, maar dat is echt niet de meest geschikte kast voor een beginnend imker.
Mensen houd er a.u.b. rekening mee: Bijen zijn levende dieren (en wel van de meest nuttige en fascinerende) en daar experimenteer je niet zomaar mee.
Bosveld is een gehucht in Hechtel (en kom mij niet vertellen dat gij Hechtel niet weet liggen) zoals bij jullie de Ginderbuiten of Wezel of Gompel of Den Donk of Rauw of Millegem of ...

Groeten, Wilfried.
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Tyrr 2013-01-24, 17:05

Hechtel ken ik wel.
Ik woon trouwens in Achterbos Wink

De link die je doorstuurde werkt niet (ik ben nog geen lid van dat forum), maar het laatste deel eraf knippen en dat werkt het wel.

Ziet er iets erg interessant uit!
hapicultuur punt be
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Tyrr 2013-01-24, 17:37

iemand die warré kasten heeft?
wordt op hapicultuur naar verwezen en doet me denken aan kasten die mijn vader erfde van zijn nonkel (die allergisch geworden was). Ze zijn niet helemaal hetzelfde, maar wel gelijkaardiger dan wat tegenwoordig commercieel verkocht wordt.

Lijken me ook super simpele kasten om zelf in elkaar te hameren.
Enkel de bodem (+voet) en het dak zijn wat uitdagender, maar ook dat lijkt me niet onoverkomelijk.

Hopelijk overleeft onze zwerm van vorig jaar het en kan ik een aflegger scoren. Of misschien zelfs een echte zwerm !
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Wiwi 2013-01-24, 17:55

Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-24, 21:12

Dat wil ik je zeker geloven. Die afrikaanse bij in Amerika die uit het onderzoeksinstituut in Zuid Amerika ontsnapt is doet het ook heel goed in Amerika en hoewel deze gevaarlijk kan zijn levert hij wel een veel betere productie op. Ze hebben ook veel te veel gerotzooit met alles, maar ik woon helaas in een dorp en durf geen bijen te nemen vanwege mijn buren. Ik kan het zwermen toch niet helemaal voorkomen en zuid limburgers kunnen behoorlijk lastig zijn. En met name gezien het dorp waar ik woon vooral mensen kent die vervreemd zijn van de natuur. Maar misschien in de toekomst toch een proberen om wat onrust te zaaien. Maar het is toch een redelijke dure hobby en ik vertrouw alles buiten mijn eigen terrein niet helemaal (op de landbouwgronden hier wordt toch genoeg gespoten), daarbij met name die verdwijningenvan de volken vind ik een reden om er niet aan te beginnen. Je weet toch welke stof die verdwijningen veroorzaken he? Ik geloof dat het vorig jaar door een onderzoeker in Utrecht bekend werd gemaakt, maar die van Wageningen gingen er natuurlijk direct op in, omdat het ongunstig was voor hun klanten. Maar die in Utrecht heeft het wel bij het rechte eind.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Wiwi 2013-01-24, 21:28

Bayer is een grote geldschieter voor diverse onderzoeken in Wageningen.
Wiens brood men eet ...
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Tyrr 2013-01-24, 21:41

in 1 van die links heel in het begin ging het ook over de oorzaken.
Een van de pistes, en volgens mij een erg geloofwaardige, is dat het een combinatie van oorzaken is, maar ook, dat van dat brood natuurlijk Sad
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Linder 2013-01-25, 00:15

Ja, ik denk inderdaad dat de 'combinatie van oorzaken de meest nuchtere uitleg is die ik heb gehoord.

Zeker niet om de rol van oa neonicotinoiden te baggataliseren hoor, want die spelen hun rol. Maar daarnaast dus ook blijkbaar de 'monocultuur', verlies aan biodiversiteit (zoals bv akkeronkruiden, bermbloemen, etc etc), de grootschaligheid, het gesleep met volken (veel imkers verdienen hun geld niet meer met honing maar met 'bestuiving', aangezien de natuurlijke wilde solitaire bijen niet meer voorkomen in de grootschalige monocultuur boomgaard moet er worden geimporteerd, dus reizen ze van hot naar her met vrachtwagens vol met kasten waarin de genetische diversiteit van de volken onderling maar gering is, overal ziektes oppikkend en verspreidend. ook de faroemijt speelt natuurlijk een rol, al zal de weerstand hiertegen ook een stuk minder groot zijn door alle eerder genoemde oorzaken.

Verder heb ik wel eens opgevangen ergens dat wanneer je top-bar kasten gebruikt, de bij zn eigen cellen bouwt, die wat kleiner zijn dan onze kunstmatige cellen, waardoor de bij minder lang in zn cel zit voor ze eruit kruipt. Hierdoor ook minder lang gevoelig is voor de faroemijt. Natuurlijk kan een kleine bij iets minder honing dragen en wordt in de commercie de cel dus groter gemaakt...

dat laatste heb ik echter nergens anders bevestigd gezien, iemand daar gedachten over?
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Tyrr 2013-01-25, 00:33

seems legit (van de celgrootte)
volwassen bijen hebben ook mijten, die komen er meestal op voor de cel verzegeld wordt, dus de tijd dat ze ering zitten maakt volgens mij niet zo veel uit voor mijten, tenzij misschien dat de mijten dan ook minder tijd hebben om te ontwikkelen.

Top bar lijkt de warré mij een interessante
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-25, 11:10

De bijen sterfte zal heus wel een combinatie van oorzaken kennen, maar het zal hoe dan ook met name te danken zijn aan vergif, hoewel het vele vervoeren van de bijen ook niet veel goed zal doen. Maar de bijen die niet veel vervoerd worden verdwijnen ook. Ook de bijen in grote natuurgebieden, met veel bloemen. http://www.bijensterfte.nl/sites/default/files/Bijdrage_JvdS_ronde_tafel_3_Nov_Duurzame%20gewasbescherming.pdf
Ik zou deze eens lezen. Als je leest zul je zien dat zelfs wanneer ze nu zouden ophouden het vergif of de afbraakproducten daarvan in ons landschap zijn geaccumuleerd en nog een lange tijd aanwezig zullen blijven en een grote invloed zullen uitoefenen op de aanwezige insecten. Daarbij heb ik bij LTO Vollegrondsgroente.net stagegelopen, om inzicht in deze sector te krijgen en de telers houden zich echt niet aan de wetgeving. Ze gebruiken veel meer dan wat toegestaan is en twee weken voordat de productien in de supermarkt liggen worden ze ook nog gespoten, om de productien er maar perfect uit te laten zien (zijn met name inwendige giffen, dus die van binnenuit de plant beschermen). Natuurlijk zullen alle andere gifstoffen ook hun invloed hebben, maar deze is heel direct zichtbaar en is vergelijkbaar met het vergif dat de gieren in India zo snel tot de rand van uitsterving heeft gedreven, dat was ook maar een gifstof uit de veehouderij, hoewel de vervanger daarvan net zo erg is.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-25, 11:15

Ik zou het vergif in ieder geval niet zomaar in gedachte een ondergeschikte rol laten spelen, want het is echt rotzooi en wat voor goeds zou het teweegbrengen om het te negeren alsof het geen grote bedreiding voor ons vormd. De afgenomen bloemen in de monoculturen zullen in ieder geval bijen wat meer van de gebieden vandaan houden. Want als ze hier bloemen aantreffen dan zijn deze giftig voor hun en als ze het vergif meenemen dan wordt het gif versleept. Als zo'n bij sterft komt het gif te recht waar de bij gestorven is.

Een organisme kan trouwens heel gevoelig zijn voor een kleine verandering. In Anarctica is bijvoorbeeld inmiddels de gemiddelde zeetemperatuur met 1 graden celsius gestegen. Hierdoor is de krill productie met 80 % terug gegaan en hierdoor wordt dehele voedselketen gigantisch beïnvloed. Daarbij door de lagere temperatuur valt er veel meer sneeuw en hierdoor is veel nestgebied van pinguins ongeschikt geworden. Dus veel soorten planten zich nu al niet meer voort sommige soorten zijn dan ook al 60 % in aantal afgenomen. De kans is ook groot dan de meeste pinguins in de komende jaren gaan uitsterven. In Arctivtica is hetzelfde aan de hand met de ijsbeer, waarbij het seizoen om zich voort te planten met vier tot zes weken is teruggelopen. Daarbij gaan veel eeuwen oude nestholen verloren door het ontdooien van de permafrost, waardoor ook veel beren met jong verplettert worden.
http://vorige.nrc.nl/wetenschap/article2613250.ece/De_keizerpinguiuml_n_sterft_deze_eeuw_uit


Laatst aangepast door Robert en Monique Knops op 2013-01-25, 11:42; in totaal 1 keer bewerkt
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Tyrr 2013-01-25, 11:27

straks een dik uur treinen, dus dan ga ik die website eens rustig doornemen. In die film die ik in mijn eerste post noem, wordt dat van die accumulatie en stapeling ook aangehaald.

Enige tijd geleden gehoord, maar ik weet niet meer waar. In een experiment hadden ze een of ander vergif verdund tot een niveau dat ze het niet meer konden terugvinden. Dit water aan een bijenvolk gegeven als enige waterbron --> byebye bijen.
Dus zelfs als we vergif niet kunnen meten, kan het nog steeds dodelijk zijn.

De bron leek mij vrij betrouwbaar, maar moest iemand dat toevallig nog kennen én weten te vinden. Feel free to inform me!
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-25, 11:52

Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdwijnziekte (bij bijen) Empty Re: Verdwijnziekte (bij bijen)

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum