Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Vlierbes verwerking

+2
Andere Eric
Chana
6 plaatsers

Ga naar beneden

Vlierbes verwerking Empty Vlierbes verwerking

Bericht van Chana 2011-02-24, 15:07


Vlierbloesem

Thee: Ik pluk de bloesem, droog ze, haal dan de bloemetjes eraf en gebruik deze in kruidenthee. Zou licht reinigend zijn en afvalstoffen afvoeren. Ik vind hem naar niets smaken. Ik vul die lege ongebleekte theezakjes die je in een natuurwinkel kan kopen met een mengsel waarbij ik deze dan toevoeg. Bijv rooibosthee, brandnetel, vlierbloesem en munt.

Vlierbloesemsiroop: Vlierbloesem plukken. Deze hele schermen ongewassen in een pan doen. De pan verder volmaken met water. Deksel erop en 24 uur laten staan. Vocht zeven en nog een keer zeven maar nu met keukenpapier in de zeef. Sap al roerend koken met suiker. Van het vuur af citroenzuur er door roeren en in flessen gieten.
Flessen eerst met heet soda water schoonmaken en naspoelen met heet water.
Je moet een ruime pan nemen want citroenzuur kan bruisen.
Op 1 liter water, 30 gram citroenzuur en 1 kilo suiker.
Citroenzuur kan je bij de DA drogist kopen, vraag of je een deel van de grote pot kan kopen, want zo'n grote pot is wel heel veel.

Gelei: Verder vind ik de bloesem lekker voor gelei. Ik week de verse bloesem 24 uur in appelsap. Ik heb eigen appelsap maar koop anders biologische echte appelsap of zo. Maak dan gelei met zo'n pakje geleisuiker volgens het recept wat daar achterop staat. Lekker, eigen smaakje, weer eens wat anders dan vruchten.

Gefrituurde vlierbloesem Dit kom je af en toe tegen. Ik heb het geprobeerd. Je doet zo'n heel scherm door deeg en dat doe je in de frituur. Zelf vond ik dat niet veel aan, gefrituurde takjes krijg je dan...

Pluk niet alle schermen dan krijg je ook nog bessen.

Vlierbessen

Verse bessen zijn licht giftig. De groene moet je er ook tussenuit halen als je ze verwerkt. Na het koken zijn ze goed te gebruiken. Ze zouden helpen tegen hoest en heel gezond zijn.

Jam Je kan er jam van maken, dat vind ik met alleen deze besjes niet lekker, wel met appel of een mengsel van vruchten.

Vlierbessiroop Maak sap. Pluk de zwarte besjes van de schermen kook deze en zeef dit vocht. Zo deed ik het eerst, een emmer bessen is een dag werk... vorig jaar een sappan geleend. Dan staat het wel heel erg lang op het vuur, net zo lang als je anders de besjes van de takjes plukt maar je hoeft er niet zo veel aan te doen. Sindsdien kijk ik in kringloopwinkels naar een sappan.
Bij elke kilo sap doe je een kilo suiker. Ik drink dit koud maar ook warm, vooral als ik verkouden ben. Zelf doe ik er kaneel in en kruidnagelen. Ook wel eens tijm of rozemarijn, dat is dan weer bacteriën dodend tegen die verkoudheid.

Van die kleine koffiemelkflesjes of van die Calve sausflesjes zijn ideaal die zijn niet zo groot. Zelf gebruik ik dat nooit dus ben heel zuinig op mijn gekregen flesjes.

Plant een vlierbes niet in de buurt van je terras, waar je je was hangt of een auto neerzet. Je bent dan niet blij met vogelpoep.

Vlierbes verwerking Vlierbes
Van links naar rechts: vlierbessiroop, vlierbloesemsiroop, vlierbloesemgelei.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vlierbes verwerking Empty Re: Vlierbes verwerking

Bericht van Andere Eric 2011-02-25, 12:31

Chana schreef:...vlierbessiroop...
Hee, je bent me voor. Wilde zojuist ongeveer hetzelfde recept plaatsen!

Vlierbessiroop is - in tegenstelling tot vlierbloesembereidingen (jammie sunny) - wat mij betreft absoluut geen delicatesse. Integendeel zelfs... pale
Maar van vlierbessen is wetenschappelijk bewezen dat het een sterke antivirale werking heeft. Bij griep dagelijks wat vlierbessiroop verkort de duur van de griep met enkele dagen, tot wel de helft van de normale duur! Ook lijken vlierbessen het immuunsysteem te stimuleren. Heel handig om gedurende de donkere maanden een flesje te hebben staan.

Mijn versie van het recept is als volgt: kook een pan vlierbessen (met eventueel een handje bramen, rozenbottels en/of zwarte bessen) stuk in een bodempje water. Pers de bessen met een pollepel door een zeef en voeg aan het sap ongeveer de helft tot driekwart van het gewicht biologische rietsuiker toe. Voeg een handje tijm, een takje rozemarijn, de gehele schil en het sap van een limoen of citroen en een wat kruidnagels toe en kook op laag vuur ongeveer twintig minuten. Schep de vaste delen uit de siroop en giet af in gesteriliseerde flessen. Zodra je een fles opent, in de koelkast bewaren.

Groeten,
Eric


Andere Eric

Aantal berichten : 12
Registratiedatum : 16-01-11
Woonplaats : Dat groene stipje in Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Vlierbes verwerking Empty Re: Vlierbes verwerking

Bericht van Chana 2011-02-25, 13:26

Dit jaar wil ik alleen het sap met kaneel zonder suiker pasteuriseren en in flesjes doen. Die hele kleine koffiemelkflesjes. Dat wil ik dan mengen met eigen appelsap die ik best zoet vind.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vlierbes verwerking Empty Re: Vlierbes verwerking

Bericht van marc 2011-02-25, 19:32

Ik herinner me nog levendig de vlierbessensiroop die m'n moeder maakte. Geen speciaal recept, maar behalve ik deed niemand wat met de siroop. Daardoor bleven potten soms meerdere jaren in de kelder staan en had de siroop een rijpingsproces doorgemaakt. Heerlijk! waarschijnlijk wel licht gealcoholiseerd, vermoed ik, maar wat een aroma!!! Schrik niet, maar ik dronk de siroop altijd met melk. Tot enkele jaren geleden maakte ik zelf ook af en toe siroop, en m'n kindjes hielden er evenveel van als ik. Ben nu verhuisd naar een regio waar niet zoveel vlierstruiken voorkomen. Maar binnenkort plant ik er zelf in de tuin. For old times' sake. Vlierbloesem-maaksels vind ik niet zo lekker, en 't is zo'n zonde om de bloesems te plukken als er daarna die heerlijke bessen op verschijnen.
Marc

marc

Aantal berichten : 79
Registratiedatum : 10-12-10
Leeftijd : 56
Woonplaats : Waasmont

Terug naar boven Ga naar beneden

Vlierbes verwerking Empty vlierbloesem champagne

Bericht van Alex 2011-02-28, 02:34

Een vlierbloesemrecept dat ik zelf erg lekker vind is die voor vlierbloesem 'champagne' die ik ooit uit het NRC magazine geknipt hebt en 'Sabeso' schijnt te heten. Het is een licht moeserende drankje dat een lekkere frisse smaak heeft, het doet een beetje aan leechees denken. Er schijnt ongeveer 1 procent alcohol in te zitten.

Voor 8 liter heb je nodig:

  • 8 liter water
  • 10 vlierbloesem schermen
  • 1 kilo suiker
  • 1 citroen in plakken
  • on-gezwavelde rozijnen

Het geheel bij elkaar in een pan of emmer doen, 12 uur afgedekt laten trekken (van te voeren wel goed door roeren om de suiker op te laten lossen in het water). Daarna filteren met een paar rozijnen (on-gezwaveld) in flessen overgieten, wel ongeveer 10cm tot de dop overlaten omdat het geheel gaat gisten. Dan de flessen eerst twee weken op een warme plek in de zon laten staan, en nog twee weken laten afrijpen op een koele plek.

Het fijne van dit recept is dat het drankje niet al te zoet wordt, ondanks de kilo suiker die er in gaat. Waarschijnlijk wordt de suiker (voor een deel) omgezet in de 1% alcohol die er in zit.

Hier nog een paar internet adressen met leuke recepten (nog niet uitgeprobeerd):



Laatst aangepast door Alex op 2011-02-28, 16:14; in totaal 2 keer bewerkt (Reden : typefoutjes)
Alex
Alex
Admin

Aantal berichten : 54
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vlierbes verwerking Empty Re: Vlierbes verwerking

Bericht van maartje 2011-03-14, 11:49

Leuke recepten, ben erg benieuwd naar de vlierbloesemchampagne.

Hoe lang kun je de champagne bewaren? En moet je bij de siroop of champagne nog speciale potten/deksels gebruiken ivm de houdbaarheid (schroefdeksels?)

Ik zag op internet een recept waarbij de siroop in lege/schone grolsch beugelflessen werd gedaan. Lijkt me heel handig, weet niet hoe het in de praktijk werkt.

maartje

Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 14-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vlierbes verwerking Empty Re: Vlierbes verwerking

Bericht van Chana 2011-03-14, 13:17

Grolls flesjes werken prima, ik gebruik die ook voor vruchtensap.

Vlierbes verwerking Pruimensapetiket3

Die drink ik wel in 1 dag leeg, ik vind de afsluiting na opening iets minder hygienisch, dan metalen schroefdeksel. Verzamel die wel een tijd van te voren. Niet elke supermarkt heeft die leeg staan. Niet elke supermarkt wil die ook tegen statiegeld "verkopen". Ik ben er heel wat afgeweest voor ik een kratje vol had.

Voor siroop gebruik ik flesjes met metalen schroefdeksel. Vullen tot de rand zodat er geen zuurstof bij kan (dat geld ook voor de Grolls flesjes, maar bij afkoeling zakt dat, zie foto). Omdat ik hier langer over doe gebruik ik kleine flesjes.
Vlierbes verwerking Vlierbloesemsiroop

Vlierbes verwerking Vlierbessiroop

Dille & Kamille verkopen ook leuke flesjes. Xenos verkoopt bijv dezelfde jampotjes maar dan veel goedkoper.

Overigens vind ik gewone flesjes met metalen schroefdop fijner werken dan Grolls flesjes, die heb ik puur omdat ik ze wel leuk vind. Ik heb in G flesjes wel eens gegiste sap gehad, nooit in die anderen.


Laatst aangepast door Chana op 2011-03-16, 13:00; in totaal 3 keer bewerkt

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vlierbes verwerking Empty Re: Vlierbes verwerking

Bericht van Alex 2011-03-15, 00:18

De vlierbloesem champagne kan je ongeveer een half jaar bewaren. Ik heb lege appelsap-flessen gebruikt met een schroefdop, die werken heel goed voor de champagne. Daarnaast heb ik de laatste keer een wijnfles en een whisky fles gebruikt - beide met schroefdop-, maar dat was niet zo'n goed idee. Na een paar maanden was de champagne die er inzat niet meer goed, er zat ook geen prik meer in.

De flessen horen te sissen als je ze open maakt, door de opgebouwde druk door de gisting. Als dat niet gebeurd is de vlierbloesem champagne waarschijnlijk niet meer goed.
Alex
Alex
Admin

Aantal berichten : 54
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vlierbes verwerking Empty Re: Vlierbes verwerking

Bericht van Chana 2011-08-08, 17:16

Chana schreef:Dit jaar wil ik alleen het sap met kaneel zonder suiker pasteuriseren en in flesjes doen. Die hele kleine koffiemelkflesjes. Dat wil ik dan mengen met eigen appelsap die ik best zoet vind.

Was het alweer vergeten, maar heb dit inderdaad dit jaar zo gedaan. De eerste vlierbessen zijn te plukken, dit in mijn nieuwe sappan verwerkt en zonder suiker en andere toevoegingen in hele kleine flesjes gedaan. Dan een bodempje van dit sap samen met appelsap. Ik vind de smaak vrij overheersend dus alleen een bodempje vind ik lekker. Dat maakt een flesje al gauw te groot.
Heb ook suikerperen tot sap verwerkt, dat zoals de naam niet doet vermoeden niet zoet is, samen met appelsap en een scheutje vlierbessap ook lekker.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vlierbes verwerking Empty Re: Vlierbes verwerking

Bericht van Rada Saun 2011-08-10, 10:45

heb je de peren ook in de sappan gedaan? (ga ervan uit dat het een stoompan is...) hoe is dat gegaan, heb tot nu toe nog alleen met zacht fruit gewerkt in de stoomextractor
Rada Saun
Rada Saun

Aantal berichten : 71
Registratiedatum : 30-07-11
Leeftijd : 48
Woonplaats : Rotterdam

http://www.ragnhild.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Vlierbes verwerking Empty Re: Vlierbes verwerking

Bericht van Chana 2011-08-12, 10:11

Gaat goed hoor, gisteren ook al de eerste appels gedaan. Je kan met de pulp ook nog wat maken volgens een boekje dat erbij zat. Iets van uitsmeren en bakken in de oven of zo. Maar dan moet je het klokhuis er ook uithalen. Ga ik de volgende keer denk ik proberen.

Ik gooi de pulp nu op de composthoop (volgens boekje) maar twijfel daarover. Ze zeggen altijd geen gekookte groente daarop, en ik heb hier al eens ratten gehad, er zaten nu wel wespen, maar die komen ook op het verwerkafval af.

En ik heb nu steeds vossen in de tuin, zelfs overdag die ik er niet uitgejaagd krijg, ik kan op 1,5 meter nog zoveel lawaai maken ze kijken mij alleen aan... Die zit ik zo misschien ook wel te voeren, aten ook de pruimen uit mijn boom.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vlierbes verwerking Empty Re: Vlierbes verwerking

Bericht van Rada Saun 2011-08-12, 14:39

Mooi zo, ga ik het hier ook proberen met hard fruit.
Van de pulp maak ik ook fruitleer: uitsmeren op een bakplaat en drogen. Je moet wel even experimenteren met de verschillende diktes en zorgen dat het niet warmer droogt dan ongeveer 60 graden. Beter nog is buiten in de zon leggen met een theedoek eroverheen, maar er is op dit moment geen overdaad aan zon Wink
Niet iedereen vind het lekker, ik meng reepjes van dit leer door mijn muesli of knip het in vierkanten die ik gebruik als dekjes voor de jampotten. Leuk om weg te geven: zelfgemaakte jam met een eetbaar dekje en etiket van eigengeschept papier (prima manier om oude administratie te verwerken) Very Happy

Rada Saun
Rada Saun

Aantal berichten : 71
Registratiedatum : 30-07-11
Leeftijd : 48
Woonplaats : Rotterdam

http://www.ragnhild.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Vlierbes verwerking Empty Re: Vlierbes verwerking

Bericht van Chana 2011-08-13, 20:20

Fruitleer, daar had ik nog nooit van gehoord.
Moet dat niet erg lang in de oven drogen? Ik droog momenteel ook mijn kruiden in de oven, huis is te vochtig, zelfs als buiten de zon schijnt trekt het 's nachts binnen weer vocht aan. Ik vind dat drogen in de oven wel heel erg lang duren en al die tijd staat de oven dus aan. Het lijkt mij dat vruchtenpulp nog meer vocht heeft.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vlierbes verwerking Empty Re: Vlierbes verwerking

Bericht van Rada Saun 2011-08-20, 12:06

ja klopt, in de oven duurt het erg lang. Je kan het ook in de zon leggen met een theedoek erover, dan is het na twee dagen ongeveer ook klaar. als je een kasje hebt waar je het in kan leggen, gaat het snel Wink
Als de pulp heel nat is, wring ik er eerst nog het resterende vocht uit, scheelt zeker met drogen
Rada Saun
Rada Saun

Aantal berichten : 71
Registratiedatum : 30-07-11
Leeftijd : 48
Woonplaats : Rotterdam

http://www.ragnhild.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Vlierbes verwerking Empty Re: Vlierbes verwerking

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum