Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


stuk grond

4 plaatsers

Ga naar beneden

stuk grond  Empty stuk grond

Bericht van Miep 2012-07-14, 20:22

Hallo allemaal,

Permacultuur spreekt mij heel erg aan. Ik ben op zoek en heb in een park een heel mooi stuk grond te koop gezien. Er staan al wel veel populieren en wilgen. Zou ik daar wat mee kunnen gaan doen? Misschien zorgen voor wat meer licht en zon..hazelaars planten en notenbomen of kan dat niet?

Hartelijke groet,

Miep

Miep

Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 14-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

stuk grond  Empty Re: stuk grond

Bericht van Chana 2012-07-14, 20:43

Populieren

Nadeel: Geven plakdingetjes in het voorjaar (gele plakvlekken op je auto, via kat op meubels, via schoenen overal), vruchtpluizen in de zomer (alsof er een laag sneeuw ligt) en bladeren in de herfst. Ik vind het vooral veel werk. Het is geen goed brandhout, ze worden niet oud en hier vallen er elke keer dikke takken uit.

Voordeel: Die bladeren kan je wel op de composthoop gooien natuurlijk, maar dat is bij alle bladverliezende bomen zo. Ik geloof dat klompen uit populierenhout werden gemaakt.

Het is een boom die ik zelf niet zou planten, en als ik grond had zou vervangen voor iets anders.

Wilgen

Nadeel: rot snel, geen goed brandhout. Wilgenpluizen van de vrouwelijke bomen.

Voordeel: Ze geven voedsel aan bijen. Je kan er mee vlechten (manden, stoelen, schutting, haagje) maar het rot snel. Je kan er levende constructies van maken.

Je wilt een stuk grond gaan kopen in een park, maar het moet park blijven? Begrijp ik dat goed? Zijn er voorwaarden wat er wel en niet geplant mag worden? Mag je wat er staat vervangen? Meestal mag je bomen met een stam van bepaalde diameter niet zomaar kappen. Nieuwe bomen onder oude zullen misschien niet aanslaan, ik begrijp dat er weinig licht is?

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

stuk grond  Empty Re: stuk grond

Bericht van Miep 2012-07-15, 00:21

Hoi Chana,

Dankjewel voor je snelle reactie. Er is op dat perceel een mooi stuk wat open is. We willen het liefst dat stuk, maar dat willen ze zelf voorlopig nog houden.

We willen er graag een voet op zetten, het is echt wat voor ons. Misschien kunnen we het stuk in de volle zon huren...dat willen we waarschijnlijk gaan voorstellen.

Er is licht, er zijn open plekken, er staat bv een hele mooie oude pruimenboom Wink

Miep

Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 14-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

stuk grond  Empty Re: stuk grond

Bericht van Chana 2012-07-15, 18:17

Wie verkoopt het perceel, een particulier? Wat is de bestemming?

Als er nu fruitbomen staan mag je misschien meer fruitbomen planten.

Hoe groot is het perceel?
Waarom denk je dat je geen notenboom of hazelaars zou kunnen planten?
Er zijn veel verschillende notenbomen, misschien een niet al te grote zodat er nog plek overblijft?

Hoe vaak kom je er, is het vlakbij je huis? Hoeveel tijd kan je eraan besteden?

Wat voor grondsoort is het?

Wat wil je ermee, een bos houden/maken met bomen waarvan je kan oogsten? Moeten het alleen inheemse bomen zijn?
Notenbomen en hazelaar. Fruitbomen, zoals hoogstam appels en peer. In Amerika schijnen ze nu beukenbomen te kweken met grote nootjes, daar kan je weer olie van maken. Tamme kastanje.

Een vlierbes is een natuurlijk ogende struik waar je veel mee kan doen. Bramen (maar dan niet de wilde die heeft nauwelijks opbrengst), bessenstruiken?

Boskruiden.

Er zijn boekjes over wilde planten die je kan eten.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

stuk grond  Empty Re: stuk grond

Bericht van Miep 2012-07-15, 21:44

Hoi Chana,

Heerlijk om even met je te kunnen sparren. Een particulier verkoopt een stuk grond. Hij houdt een deel zelf en verkoopt 750 m2... Tja, dat is echt boven ons budget. (40.000). We hebben dat tegen hem verteld en hij wil aan ons ook een stuk van dat terrein verkopen. Begin augustus gaan we overleggen. Dan hebben allebei tijd gehad om erover na te denken. We willen het liefst het zonnigste stuk, maar ze willen van achteraan gaan verkopen, daar staan veel bomen.

Het is 7 tot 10 minuten fietsen..net iets verder dan het Volkstuincomplex, maar daar kan je alleen huren. We staan daar op een wachtlijst (nr 23). Ik wil er zeker 4x per week door de weeks heen en dan ik het weekend...dus elke dag.. We zijn zo vrij als een vogeltje daar, wel lopen er een toom kippen los en die gunnen we het vrije leven van harte..Ik zat aan kruisbessen langs de rand te denken, dan wel in een kooi. Kan een hazelaar groeien als er al bomen staan? Het is veengrond, omdat die bomen er staan is het niet zo drassig. Ik dacht ook al aan daslook....

Miep

Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 14-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

stuk grond  Empty Re: stuk grond

Bericht van Linder 2012-07-17, 13:40

40.000 !?!

voor 50.000 heb je een hectare landbouwgrond...

lijkt me wat aan de dure kant...
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

stuk grond  Empty Re: stuk grond

Bericht van Miep 2012-07-18, 19:32

In mijn buurt is de prijs nog redelijk.. een ander stuk was 80 euro/m2. Woon je ook in Zuid-Holland?

Miep

Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 14-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

stuk grond  Empty Re: stuk grond

Bericht van Patroel 2012-07-23, 13:54

Een ander voordeel van Wilg is dat het barst van het salicylzuur en er dus pijnstillende preparaten van gemaakt kunnen worden.

Patrick
Patroel
Patroel

Aantal berichten : 18
Registratiedatum : 19-12-11

http://www.ptitforestier.weebly.com/index.html

Terug naar boven Ga naar beneden

stuk grond  Empty Re: stuk grond

Bericht van Chana 2012-07-26, 12:29

Wat met een stuk grond wel belangrijk is, is de bestemming. Een stuk grond bij een huis is vaak "tuin" daar betaal je veel belasting over en de aanschaf is duurder. Ook als je een stuk grond bij een huis koopt maar daar niet van leeft kan de bestemming dacht ik tuin worden. Mijn vader heeft bijv een paar hectare "tuin" is gewoon weiland, maar hij is hobbyboer, leeft er niet van. Daar betaald hij veel belasting over. Ik weet niet precies hoe dit zit.

Een stuk landbouwgrond is dus anders in aanschaf en belasting. Maar heeft wel beperkingen als je het als tuin in gaat richten, wordt het "tuin". Hoorde ik pas ook een voorbeeld van.

Een stuk bos/natuur is het goedkoopste. Die particulier heeft misschien wel landbouwgrond omgezet in natuur. Daar kon hij subsidie op krijgen en hij betaald er minder belasting over helemaal als je een landgoed hebt (is bijv aansluitend 5 hectare, dacht ik, dat aansluitend mag ook met buren).

Ik begrijp uit jouw beschrijving dat het hier om "park" gaat, dat is dan dus minder waard en je mag er minder mee. Ik weet bijv niet of je daar een kooi met bessen mag maken.

Ik zou in ieder geval goed kijken naar bestemming, wat er wel en niet mag en de gangbare prijs.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

stuk grond  Empty Re: stuk grond

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum