Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Lupine bonen eten

+2
Robert en Monique Knops
Max
6 plaatsers

Ga naar beneden

Lupine bonen eten Empty Lupine bonen eten

Bericht van Max 2012-08-14, 11:31

Hoi!
Mijn lupine planten staan er mooi bij en de eerste bonen lijken klaar voor consumptie.
Maar hoe kan ik ze bereiden? Ik heb er tot nu toe nog niks over kunnen vinden.
Gegroet,
Max
Max
Max

Aantal berichten : 72
Registratiedatum : 13-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Rotterdam

http://www.moestuinman.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Lupine bonen eten Empty Re: Lupine bonen eten

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-08-16, 16:37

Dit is uit een Oostenrijkse encyclopedie over wilde eetbare planten. De lupine is giftig, dus men moet zich afvragen of men deze plant wel wil eten.

Lupinus: Die samen in kleinen Mengen im Herbst zu Kaffee. Die stiele im Frühjahr bis in den Sommer in kleinen Mengen roh oder in Essig zu eingelegtem Gemüse. Die Samen sind im Herbst essbar, nachdem sie dreimal längere Zeit in immer wieder frischem Kochwasser gekocht wurden, dadurch werden Alkaloide zerstört.

Blauwe lupine Lupinus angustifolius (komt bij ons wild voor)
Zie lupine. Vorsicht! In der Pflanzen treten Alkaloide auf (v.a. in den Samen), die bei Einnahme gröBerer Mengen zur Atemlähmung und Herzrhythmusstörung führen können; Die Möglichkeit der Verwendung hängt wohl entscheidend mit der Dosierung und Verarbeitung zusammen wie ach mit regionalen Schwankungen der Pflanzeninhaltstoffe und unterscheidlichen Verträglichkeiten einzelner Menschen.

Gele lupine Lupinus luteus
Zelfde als lupine/blauwe lupine

Veelbladige lupine Lupinus polyphyllus (veel verkochte tuinplant)
In deze soort komen de giftige alkaloïden versterkt voor.

Een verder weetje is dat alle vlinderbloemigen (bonen, erwten, linzen...) saponinen bevatten die de darmwand bij grote hoeveelheden of vaker gegeten worden aantasten en dat eiwitten bij mensen voor verzuring zorgen, waardoor botten ontkalkt worden. Daarom kunnen vlinderbloemigen het best niet te veel gegeten worden.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Lupine bonen eten Empty Re: Lupine bonen eten

Bericht van Linder 2012-08-16, 23:22

dit gaat niet voor alle lupine op, de bittere blauwe is wel degelijk eetbaar.

er zijn overigens heel veel planten die wij eten en die giftige alkaloiden bevatten. vaak moeten we er wel heel erg veel van eten willen we een giftige dosis ervan krijgen. (neem bijvoorbeeld aardappels en de o zo verfoeide smeerwortel)

ook planten met hoog oxaalzuur moet je niet dagelijks in grote hoeveelheden eten (zoals patientie, rabarber en spinazie), toch is het juist erg gezond om geregeld wat van dit soort planten te eten, ze leveren namelijk juist wel weer voedingsstoffen die we niet direct ergens anders uit halen.

Over de schadelijkheid van bonen of andere vlinderbloemigen heb ik nog nooit gehoord, in veel werelddelen vormen bonen een groot deel van de dagelijkse voeding.

ik als vegetarier eet dan ook ontzettend veel bonen, omdat je er veel belangrijke voedingsstoffen uit kan halen die anderen uit vlees halen.
ook in het arme deel van de wereld, (70% van de wereldbevolking is onvrijwillig vegetarier, gewoon wegens armoede) vormen bonen een hoofddeel van het dieet.

nog nooit van gehoord dat dat voor problemen zou zorgen.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Lupine bonen eten Empty Re: Lupine bonen eten

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-08-22, 21:35

ik eet meer richting het paleodieet. er zijn enkele sites met goede bronvermeldingen richting onderzoeken. ik eet ook peulvruchten, maar met mate.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Lupine bonen eten Empty Re: Lupine bonen eten

Bericht van Chana 2012-08-25, 00:07

Aangezien ik nog nooit van een paleodieet had gehoord heb ik even gegoogled. Eerlijk gezegd wordt ik een beetje moe van al die verschillende dieten die elkaar ook nog eens tegenspreken en er soms vreemde ideeën op na houden. Van de een mag je niets koken, de volgende kan kanker en aids genezen met alleen maar gekookt voedsel want dat dood de bacteriën, enz. Tegelijkertijd probeer ik mensen ook te vertellen (maar vooral te laten proeven) over mijn manier van eten waar ik in geloof.

Zomaar wat eruit gehaald:

“Echter, sinds de 'low-fat' campagne zijn we alleen maar dikker geworden! De oplossing is een gebalanceerd dieet zonder graan maar met een overvloed aan groenten, fruit, vlees, vis, ei, noten en zaden”.

Mijn mening en ervaring komen niet overeen met dit dieet.
Ik geloof toch echt wel dat je dik wordt van vet, zoals van vlees, en noten. Mensen eten nu dagelijks vlees en zijn dikker geworden, vroeger was daar geen geld voor en aten ze minder vlees, zou je ook kunnen zeggen.
Zelf weeg ik hetzelfde als 20 jaar geleden en eet ik weinig vet, heb ik juist graan en rijst gegeten. De laatste tijd minder.

Je kan zowel afvallen door minder eiwitrijk te eten dan door minder koolhydraten te eten. Eiwitten zijn ook goed voor je spieren.

“Wij hebben als mensen miljoenen jaren zonder graan geleefd en dat ging uitstekend. Vanaf het moment dat we graan als hoofdbestanddeel van onze voeding gingen maken moesten we dit bekopen door een paar centimeter lichaamslengte in te leveren en een veel slechter bot- en tand stelsel te ontwikkelen.”

Is dat zo, of verzamelde de mensen vroeger ook al granen? En is graan het hoofdbestanddeel van onze voeding, van mij in ieder geval niet. We zijn juist steeds langer geworden (kijk eens in een kasteel naar de lengte van de bedden) en of de botten en tanden nu slechter zijn heb ik ook mijn twijfels.

Overigens als je alleen eet wat de mensen vroeger aten, dan hoort daar in ons klimaat geen bananen, citrusvruchten, bepaalde noten, kokosmelk, avocado’s, enz bij. En is al onze groente niet door kweken ontstaan, hoeveel daarvan zouden door de “oermens” gegeten zijn? Waarom zou ik moeten eten als een "caveman" of "oermens"? Ik denk dat die niet zo oud werden als wij.

Mijn maag draait om bij het lezen dat je 50% van je calorieën uit het eten van dieren moet halen.
Stel dat de hele wereldbevolking dit zou doen...

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Lupine bonen eten Empty Re: Lupine bonen eten

Bericht van Matis 2012-08-25, 14:37

Deels gelijk dat je dikker wordt van vlees.
Bij mijn familie in turkije paste veel broeken mij niet meer die mij in nederland nog wel paste. Je zou denken dat je daar dikker wordt (uitgebreid ontbijt, dito lunch en diner) maar veel broeken zakte af (en ik had net geen riem mee genomen Sad ).
Vis vind ik toch wel lekkerder dan vlees om eerlijk te zijn, vooral koolvis of zalm of goede tilapia.

Ik kan me voorstellen dat de mensen in die tijd idd weinig graan aten. Ik heb het een paar keer geprobeert te maken van wilde planten, en dat is moeilijk! Eerst van bieswortel met lisdoddestuifmeel, toen van kastanjes en daarna van dennebast. Allen veel moeite! Ik kan me voorstellen dat voor de oermens dat te veel moeite is.

50% van de calorieën uit vlees halen is nu moeilijk haalbaar ja.

Gr. Matis

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Lupine bonen eten Empty Re: Lupine bonen eten

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-08-25, 20:37

Het grote verschil is dat de kwaliteit van ons vlees/vis tegenwoordig gewoon zo slecht is (vetten slechter...). Zelf het wild is vervuild met al het vergif van de mens. En ik volg mijn eigen weg in het dieet en vind het interessant omdat wij genetisch gezien nog altijd hetzelfde zijn als de jagers en verzamelaars en niet ontwikkeld zijn voor een levenlang op dezelfde plek te wonen. De documentaire van Hemenway op youtube is heel interessant (permacultuur) https://www.youtube.com/watch?v=8nLKHYHmPbo. Hoe dan ook ik ben niet dik eerder te dun en bij jager en verzamelaar bevolkingen komen geen Westerse ziektes voor. Wij zijn korter geworden door meer intensief ons voedsel te gaan verbouwen. Wij zijn graan gaan eten toen wij ons gingen vestigen op één plaats. Wij worden groter doordat de voeding precies op het lichaam en meer aansluit, daarbij zitten er ook groeihormonen in veel vlees. Met veel eiwitten valt men trouwens af niet met minder. Het kost namelijk meer energie om eiwitten te verbranden, dan wat het oplevert. Te veel eiwittten vervuilen alleen het lichaam, omdat de afbraak tevens zuren met zich meebrengt en het bloed wil een constante pH waarde en lost daarom basische stoffen op om dit te bereiken. Dat kan dus bij te weinig basische stoffen in het lichaam de botten van het lichaam zijn. Vooral bij oudere vrouwen na de menopauze kan dit een probleem veroorzaken. Permacultuur biedt een alternatief voor jager en verzamelaar bevolkingen. Deze kwamen in die tijd ook al voor.

Zelf graan malen is inderdaad verschrikkelijk. Ik heb al een paar keer amandelen gemalen, maar dat is ook verschrikkelijk werk. Kastanjes zijn echt heerlijk. Ik heb er een paar in de tuin gepland, omdat de voedingswaarde van deze even hoog is als van tarwe zonder slechte stoffen.

ps. Een mens heeft maar heel weinig calorieën nodig en at dus vroeger ook veel minder calorieën dan tegenwoordig. Een Amerikaan eet tegenwoordig rond de 11 kg suiker op een jaar. Daarbij haalde men in die tijd met name de calorieën uit fruit en knollen, tenminste dat heb ik van mijn bronnen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Lupine bonen eten Empty Re: Lupine bonen eten

Bericht van Matis 2012-08-25, 21:13

Dat wild veel magerder is dat weet ik al (daarom vind ik het lekkerder, en het heeft een veel rijkere smaak) maar dat eiwitten meer energie kosten om te verbranden dan dat het oplevert?
Dan heeft het toch helemaal geen nut om veel eiwit te eten? Lijkt me gek dat de oermens dat zou doen!

Ja, toen probeerde ik het met 2 stenen (een holle en een bolle) maar dat duurde lang! Nu heb ik er een molentje voor voor rogge en spelt.

Een ding snap ik alleen niet, ze zeggen dat je zo min mogenlijk aardappels moet eten, maar dat is toch ook een knol?

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Lupine bonen eten Empty Re: Lupine bonen eten

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-08-26, 11:22

Aardappels behoren net als de tomaat tot de nachtschaduwen en bezitten daarom giftige stoffen (dodelijk bij een voldoende hoeveelheid) voor ons. Tomaat is vooral goed voor mannen, omdat het de kans op prostaatkanker verkleind. Aardappels kook ik altijd af, zodat de schadelijke saponinen grotendeels verwijdert kunnen worden. De groene delen van een aardappel zijn heel giftig (alkaloïde). Een knol is niet automatisch eetbaar, daarbij wil een plant niet door dieren opgegeten worden en maakt dus stoffen aan om dit te voorkomen. Een peper is ook een nachtschaduwplant, maar hetgeen wat wij lekker (pittigheid) vinden is juist de beschermstof van de plant. Haren zijn ook een beschermmiddel van de plant tegen vraat. Men moet daarbij planten niet onderschatten, want planten staan zelfs met elkaar in verbinding. Als een plant bv. aangevallen wordt door een dier geeft deze stoffen af die andere planten in de buurt detecteren en daarmee gewaarschuwd zijn en antistoffen gaan maken. Ook kunnen hiermee insecten gelokt worden (zoals sluipwespen) die het probleem verhelpen. Er zijn veel hypotheses hoe planten met elkaar communiceren (bv. etherische oliën).

Wild heeft een rijkere smaak omdat de dieren echt geleefd hebben en langzaam aangekomen zijn Smile. Ik vind wild ook lekkerder. Men kan dus het beste weinig eiwitten eten (zie het artikel hieronder). Eiwitten zijn bedoeld als bouwstoffen en dienen dus eigenlijk niet meer gegeten te worden als de hoeveel eiwitten die je nodig hebt als bouwstoffen. Eiwitten worden namelijk ook niet opgeslagen, maar bij te veel direct afgevoerd wat slecht is voor de nieren. Hiervoor moeten de eiwitten ook verbrand worden.

Wat ik van de suiker gezegd heb is fout er wordt namelijk 75 kg suiker per jaar gegeten. Zie hiervoor ook het onderstaande wetenschappelijk artikel.

Ik heb ook een graanmolen, maar ben alleen nog aan het wachten tot ik voldoende graan heb om te malen. Bij te weinig graan bereidt ik de granen liever zoals rijst. Ik giet dit water ook meerdere malen af om de saponinen te verminderen.

Dit dieet is net als permacultuur en duurzaamheid een commercieel iets geworden, waar zoveel mensen als mogelijk hun economisch voordeel uit willen halen, waardoor de kwaliteit en betrouwbaarheid achteruit gaat. Het onderstaande artikel is wetenschappelijk goed onderbouwd en verklaard een aantal zaken. Op youtube zijn goede documentaires van de veganist uit Amerika Dr. Veith te zien die veel over melk, voeding en vlees kan vertellen. Daarbij zijn ook overfishing and more https://www.youtube.com/watch?v=V325y7QCg3c en meat the truht https://www.youtube.com/watch?v=2uTJsZrX2wI, the future of food https://www.youtube.com/watch?v=iV3JfSFpFjc en er is nog veel meer interessant en verhelderend om te kijken. Helaas is het wel schokkend in welke positie wij ons op dit moment bevinden.

Jager en verzamelaar goed wetenschappelijk artikel
Een nutritionele oplossing gebaseerd op de evolutie Loren cordain maurice koolnaturafoundation.nl/index.php?objectID=3120
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Lupine bonen eten Empty Re: Lupine bonen eten

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-08-26, 11:23

Het probleem met wetenschappelijke artikel is ook dat de opdrachtgevers vaak de uitkomsten beïnvloeden. Dat is echt bij de meest belangrijke onderzoeken het geval.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Lupine bonen eten Empty Re: Lupine bonen eten

Bericht van Abracadavra 2012-11-27, 02:15

Robert en Monique Knops schreef:Te veel eiwittten vervuilen alleen het lichaam, omdat de afbraak tevens zuren met zich meebrengt en het bloed wil een constante pH waarde en lost daarom basische stoffen op om dit te bereiken.

We dwalen wel erg af van het oorspronkelijke onderwerp, maar ik wil nog wel graag even reageren op de quote:
proteïnen (eiwitten) verbrandt men alleen als je er teveel van eet, en/of te weinig koolhydraten in je voeding hebt. Als je eiwitten verbrandt, dan levert dat wel degelijk energie op, het afval product van deze verbranding is ammoniak (erg ongezond voor de nieren inderdaad), dit is basisch, niet zuur...
De pH van bloed word gereguleerd door het CO2 + H20 <-> H2CO3 <-> HCO3- + H+ evenwicht, dit is een pH buffer die je niet even uit balans haalt door eiwitten te verbranden.



Om terug te komen op het onderwerp, de zaden van de zoete witte lupine zijn ook eetbaar.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Lupine bonen eten Empty Re: Lupine bonen eten

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum