Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Wat brengt mij hier

2 plaatsers

Ga naar beneden

Wat brengt mij hier Empty Wat brengt mij hier

Bericht van Tyrr 2013-01-21, 22:12

Sinds lang al wat in de tuin van mijn ouders aan het helpen, maar sinds ik op kot ging, daar begonnen met wat kruiden. De eerste stonden in de dakgoot waar ik via mijn dakraam net aan kon als ik op een stoel ging staan. Niet de ideale locatie, want meestal veel te droog.
Dan vorig jaar (2012) op erasmus geweest in Freiburg (jaja) en daar op het terras vanalles en nog gekweekt. De avonden dat er geen feestjes waren wat youtube aan het rondhangen en zo bij 'farm for the future' terecht gekomen. Daar kwam dan ene Martin Crawford langs en werd er ook over permacultuur gesproken. Als je aanmeld op youtube, krijg je 'suggesties' voor meer video's, en daar kwam dan plots vanalles interessants tevoorschijn. Global Gardner, ...

Kort en goed, ik dus op zoek naar steeds meer informatie over permacultuur.

Nu ik terug thuis ben, mag ik van mijn ouders de wei naast ons woonhuis gebruiken voor 'experimenten'. Het plan is om daar op relatief korte termijn (ergens maart-april 2013) te beginnen bouwen aan een huisje dat zeker in de zomer bewoonbaar moet zijn en tevens een deel waar planten opgekweekt kunnen worden tot ze buiten uitgeplant kunnen worden.
In de tuin staan sinds enkele maanden 4 hoogstammen en lopen er wat kippen rond. Die kippen gaan minder plaats krijgen eens ik verder ga, maar voorlopig mogen ze het hele perceel gebruiken.
Idee is om buiten het kippenhok een pluktuin aan te leggen met keyhole gardens. Voordeel zou zijn dat de paadjes door cavia's onderhouden kunnen worden van onkruid. Moest dat lukken, zijn er nog 1000 en 1 andere dingen die ik wil proberen. Al dan niet in de onmiddelijke omgeving.

Er ligt bv langs de kerk een strook braakland dat door de gemeente af en toe 'proper' gezet wordt. Ze maaien dus gewoon alles kort en meer niet. Lijkt me de ideale plaats voor een heg met nuttige planten als vlier, hondsroos, ...

Ik zou binnen enkele jaren ook wat inkomsten willen halen uit mijn systeem, maar hoe ik dat ga moeten aanpakken weet ik nog niet. CSA denk ik niet dat ik groot genoeg voor kan gaan op dit moment.
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat brengt mij hier Empty Re: Wat brengt mij hier

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-22, 00:39

Leuk verhaal. Ik zou eens kijken naar food forests. Ik weet niet wat je al van ons voedselsysteem (overfishing and more, meat the truth, genetische voedselgewassen, rare regelingen over subsidiegelden, rare spelletjes van de centrale banken..., steeds minder nutriënten in ons voedsel, kas systemen, drinkwater...) af weet, maar misschien vind je dat een leuk onderwerp en dan zul je misschien net als ons concluderen dat het erg loont om zo veel mogelijk van je eigen producten te kweken. Ikzelf zou nooit voldoende kunnen telen om ook nog zaken te gaan verkopen, maar als je het kunt moet je het zeker doen, daarbij zou ik daarmee mijn grond verarmen en zou ik van ergens anders weer de weggeven nutriënten terug moeten halen. Je grond van een weiland weer gezond krijgen zal je grootste uitdaging zijn. Ik zou eerst inventariseren wat er op één vierkante meter in het weiland aan plantensoorten staan / analyseren op wat zeggen deze planten over het terrein / 10-15 soorten per vierkante meter is erg weinig / 30-40 soorten dan heb je een goed systeem, één grondmonster tot het grondwater of maximaal tot 3 meter diep nemen, historisch onderzoek doen, kijken naar zon, wind, water, geologie, duidelijkheid scheppen met wat je wilt, wat je al hebt en wat haalbaar is. Een goed beeld van de situatie is in ieder geval heel belangrijk en daarbij niet alleen te kijken naar hetgeen wat je direct beïnvloed, maar ook indirect.

Vergeet de inheemse planten en moeder natuur niet, want vanuit een weiland sta je daar het verst vanaf. Een weiland is een woestijn, hoewel er natuurlijk ook leven in een woestijn is.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat brengt mij hier Empty Re: Wat brengt mij hier

Bericht van Tyrr 2013-01-22, 01:12

Ik denk dat ik, als ik goed kies, die 30-40 soorten/m² wel moet halen.
De weide is al jaren niet meer gemest geweest behalve die ezel die er heel af en toe eens langs kwam en nu sinds een jaar de kippen.

Ik heb mij in de meeste dingen al aardig ingelezen, maar ik heb nog weinig praktische ervaring. Ik woon ook ten oosten van Antwerpen, dus zolang de petrochemie blijft bestaan, krijg ik redelijk veel mest binnen via atmosferische depositie. Met wat kleine dieren denk ik wel dat ik het nutriënten niveau op peil moet kunnen houden.
Food forest is voor een ander stuk grond dat ik mag inpalmen en dat wat verder weg ligt. De keyhole gardens zouden er voor zorgen dat er wat zon binnenkomt in het zomerhuis/kas/... Aangezien dit intensiever/gevoeliger is dan food forest in onderhoud heb ik dat liever pal onder mijn neus. Het andere stuk heeft ook een bos aan de zuid-west kant staan en een hoog gebouw aansluitend om zo 2 kanten in te sluiten. Daar zijn groenten dus minder haalbaar met de schaduw die er is. Voor struiken is dat voor zover ik weet over het algemeen minder een probleem in halfschaduw te staan (populierenbos dat regelmatig gedund wordt).
nog niet vermeld: humanure ofte compost toilet gaat er ook zeker komen om langs die weg al niet teveel te verliezen. Dat in de groententuin gebruiken zie ik nog niet meteen als voldoende veilig, maar onder hoogstam od moet dat volgens mij perfect kunnen.

pff, veel te veel plannen om zomaar even online te gooien :p

grondwater zit in de zomer overigens op +3m onder het maaiveld, onder 3 meter pure zandbodem.
Een van de belangrijkste soorten is smalle weegbree buiten de grassen. Er komt wat boterbloem in voor, maar niet veel. De grassen heb ik nog niet nader bekeken en die verschillen ook erg al naargelang de plaats waar je kijkt.

Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat brengt mij hier Empty Re: Wat brengt mij hier

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-22, 01:28

Persoonlijk betwijfel ik of je aan die aantallen komt, omdat je dan over een hoog ontwikkelt systeem beschikt (vergelijkbaar met een kalkgrasland of blauwgrasland). Ik denk eerder zeker als ik hoor dat je veel smalle weegbree en boterbloemen (waarschijnlijk kruipende en scherpe) in grote hoeveelheid in het weiland hebt staan je rond de maximaal 15 soorten per vierkante meter hebt, maar ik kan me vergissen, want je zit in een onbekend district voor mij op zo te horen wat van oorsprong armere zandgronden waren. Je zou dan zeker veel potentieel hebben. Je kunt een food forest ook integreren in een gewone moestuin of een tuinkas het gaat hem immers om de ecologie en die van een bos vormen snel een volledige cirkel.

ps. cavia, kippen... brengen geen nieuwe nutriënten in het systeem - tenzij je ze voer van buitenaf geeft -, maar houden de kringloop van nutriënten in het systeem in beweging. Je bodemleven in combinatie met de planten die je toepast kunnen je systeem verrijken. Daarbij moet je in het begin soms wat zaken van buiten af halen, om zaken te versnellen en sommige nutriënten (sporenelementen) kunnen ook op de locatie ontbreken.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat brengt mij hier Empty Re: Wat brengt mij hier

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-22, 01:39

Als je veel populierenblad op je terrein hebt, dan kun je daslook, speenkruid, grote brandnetel, Japans hoefblad, Ribes soorten, bosaardbei (doet het ook goed op voedselarm en wil niet te veel concurrentie) en pawpaw (Asimia triloba) in ieder geval groeien (kunnen allemaal in de schaduw), want deze soorten doen het beter op voedselrijke gronden en populierenblad bezit bijvoorbeeld veel stikstof en vergaat snel (goede bemester).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat brengt mij hier Empty Re: Wat brengt mij hier

Bericht van Tyrr 2013-01-22, 01:42

grote brandnetel en bosaardbei doen het hier met zekerheid goed.
Daslook hebben we eens geprobeerd, maar toen op de foute plaats gezet denk ik. Die is verdwenen, maar dan ga ik die nog eens proberen in de bosrand van de populieren Smile
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat brengt mij hier Empty Re: Wat brengt mij hier

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-22, 01:47

Hij (daslook) doet het beter op wat lemige grond, maar op zand kan hij het ook goed doen (wil graag wat vochtig en voedselrijk staan).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat brengt mij hier Empty Re: Wat brengt mij hier

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-22, 01:55

Misschien vindt je dat wel interessant van nature staat Daslook (Allium ursinum) onder aan lemige/kleiige hellingen, omdat van de helling voedingsstoffen en water naar de bollen toestroomt en hier goed vastgehouden kan worden. De bol is heel gezond en een oud spreekwoord was: Eet prei in maart en Daslook in mei dan ben je het hele jaar doktersvrij, dit verwijst op de geneeskracht van de daslook. Hij is namelijk heel antiseptisch en reinigt je lichaam. Als je daslook eet proef je een krachtige uiensmaak die neigt naar knoflook, maar je proeft ook de grond waarvan je eet. Als de grond goed is is hij lekker, maar van een vervuilde ongezonde grond krijgt je ook vieze daslook. Hier heb ik helaas ervaring mee.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat brengt mij hier Empty Re: Wat brengt mij hier

Bericht van Tyrr 2013-01-22, 01:56

in de hoek van het bos en de gracht dus proberen Smile
mijn moeder had hem toen naast het huis geprobeerd, wat zand, droog en zuur (dennebos aan de noordkant) is. Ze wist dat het niet ideaal was, maar ze had plantjes gekregen en op ons eerste perceel is het nergens vochtig.

Als het zou lukken, weet ik dus ook meteen hoe gezond de grond is.
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat brengt mij hier Empty Re: Wat brengt mij hier

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-22, 02:00

Ja, hij groeit ook in het Amsterdamse bos op veengrond, dus ik neem aan dat hij wel tegen zure grond kan, hoewel ik er zelf ook wat kalk bij zou gooien. De Daslook in het Amsterdamse bos is niet te eten (weer uitgespuugd). Hij houdt niet van droog en zeker niet van arme zandgrond. Veel succes het kan een agressieve soort zijn als hij zich eenmaal thuis voelt.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat brengt mij hier Empty Re: Wat brengt mij hier

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum