Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Bovenop grasmat?

4 plaatsers

Ga naar beneden

Bovenop grasmat? Empty Bovenop grasmat?

Bericht van Marijtje 2011-03-08, 15:53

Ik wil een deel van het gras vervangen door plantbedden. De kinderen spelen toch niet meer in de tuin, maar op het pleintje en in de bosjes.
Hoe pak ik dat het beste aan?
Voorheen deed ik het altijd door af te plaggen en wat losse aarde op te brengen, maar ik ben benieuwd of ik het gras ook zou kunnen laten liggen. Kan ik dan karton aanbrengen, daarop grond en mulch?
Ik heb overigens geen last van 'onkruid' in mijn tuin. Eigenlijk vind ik gras het hinderlijkst.

Marijtje

Aantal berichten : 47
Registratiedatum : 23-02-11
Woonplaats : Randstad

Terug naar boven Ga naar beneden

Bovenop grasmat? Empty ja

Bericht van Linder 2011-03-09, 01:29

met een goeie sheet-mulch zou je er zelfs al gelijk in kunnen gaan planten.

Beginnen met een goede laag karton, zorg ervoor dat je karton hebt dat niet te snel verteert.
de kartonnen moeten min 20cm overlappen, anders groeien die grasstengels er gewoon tussendoor.

Daarop ga je om en om lagen stikstofhoudend (poep of vers groen blad/keukenafval) en koolstofhoudend (stro, blad etc,) organisch materiaal opbouwen. Een lasagna zeg maar. Altijd eindigen met een laag koolstofhoudend materiaal zoals stro. tegen d uitdroging...
Tijdens het opbouwen kun je al aardappels in de laag (bovenop het karton, gaatje in het karton) verwerken.
Je kan hie gelijk je voorgetrokken pompoen, bonen en dergelijke met een handje aarde in steken (wel even eronder een gaatje in het karton prikken met een scherpe stok)

Bietjes en worteltjes zijn hiervoor niet zo geschikt maar er zijn genoeg planten die je hier al direct in kan zetten. Na een half seizoen tot een heel seizoen, afhankelijk van je startmateriaal en het weer en dergelijke, is alles verteerd en heb je mooie grond.

Dit is hoe je het in de boekjes vindt, afhankelijk van hoegroot het is en hoeveel tijd ik heb zou ik zelf wel even met een spitvork hier en daar lichtjes wat lucht in de grond steken. Maar ja dat ben ik...

succes!
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Bovenop grasmat? Empty Re: Bovenop grasmat?

Bericht van Marijtje 2011-03-09, 01:32

Dank voor je uitleg, zodra ik tijd heb begin ik ermee!

Marijtje

Aantal berichten : 47
Registratiedatum : 23-02-11
Woonplaats : Randstad

Terug naar boven Ga naar beneden

Bovenop grasmat? Empty Re: Bovenop grasmat?

Bericht van Linder 2011-03-09, 02:31

oja, afhankelijk van de hardnekkigheid van het gras, en hoe snel de boel vergaat (hoe dik je laag is, het weer, het materiaal etc.), kan het nodig zijn om deze behandeling vaker uit te voeren. Smile
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Bovenop grasmat? Empty Re: Bovenop grasmat?

Bericht van Marijtje 2011-03-09, 11:25

Nu heb ik niet zoveel vers stikstofhoudend afval bij de hand om het hele oppervlak te doen. Wel heb ik een kleine koude composthoop. Daar zit ca 0,3 m3 halfverteerde compost in, met een goede mix van koolstof en stikstofrijk materiaal.
Kan ik dat ook gewoon bovenop het karton aanbrengen?

Marijtje

Aantal berichten : 47
Registratiedatum : 23-02-11
Woonplaats : Randstad

Terug naar boven Ga naar beneden

Bovenop grasmat? Empty Re: Bovenop grasmat?

Bericht van marc 2011-03-09, 12:12

Vraag meteen aan je buren om al hun rauw keukenafval (=groentenafval, geen etensresten) voor je bij te houden, Marijtje. Tegen de tijd dat je je karton bij elkaar hebt en aan de slag gaat, heb je waarschijnlijk al een mooie hoop stikstofrijk materiaal bijeen gesprokkeld. Dat kan je dan allemaal over de eerste laag karton gooien. Je hoeft het niet verder te behandelen: versnijden, composteren, niet nodig.
Ik ga binnenkort ook met karton aan de slag. Mijn probleem is dat ik wel enkele superonkruiden heb: haagwinde en kweekgras. Die mogen wat mij betreft ook in de Top100 van invasieve planten komen.
Ik ben nu de boel met een spitvork aan het bewerken om zoveel mogelijk weg te krijgen, maar ik vrees dat 't een onmogelijke karwei is. In ieder geval neem ik geen risico met de afdeklaag: die wordt bij mij minstens 30 cm dik.
succes,
Marc

marc

Aantal berichten : 79
Registratiedatum : 10-12-10
Leeftijd : 56
Woonplaats : Waasmont

Terug naar boven Ga naar beneden

Bovenop grasmat? Empty Re: Bovenop grasmat?

Bericht van Marijtje 2011-03-09, 12:49

Jij succes met die lastige planten, Marc!

Toen wij hier net woonden 8 jaar geleden, stond de voortuin vol zevenblad. Het wortelpakket was 30 cm dik. Eerst heb ik het afgedekt met zeil omdat ik liever niet wilde spitten. Maar ik werd ongeduldig, dus heb het er uiteindelijk allemaal met de hand uitgezeefd toen het een tijd flink droog was. Het is goed gelukt, het is allemaal weg.
Lees ik jaren later dat het eetbaar is en dat ik dus eigenlijk een groentetuin om zeep heb geholpen...

Dat van dat groenteafval weet ik nog niet: Dan moeten onze konijnen toezien hoe al die sappige blaadjes blijven liggen!
Het zijn erg goede groenafvalverwerkers. Hun keutels gaan dan ook regelmatig op de composthoop.

Marijtje

Aantal berichten : 47
Registratiedatum : 23-02-11
Woonplaats : Randstad

Terug naar boven Ga naar beneden

Bovenop grasmat? Empty Re: Bovenop grasmat?

Bericht van Chana 2011-03-09, 13:52

Ik heb hier ook zevenblad. Ik heb ze vorig jaar steeds geoogst. Echt lekker is dat spul toch niet hoor, zoveel mis je niet. Laughing Je kan het smaak geven, op verschillende manieren klaarmaken, toch vind ik brandnetels dan lekkerder. En het spreid zich uit als je het niet weghaalt, hier is dat niet erg. Ik vind het zelfs wel een leuk plantje. Maar als dit mijn definitieve plek was geweest had ik het ook weg proberen te krijgen.

Misschien heb je wat aan deze filmpjes:
https://www.youtube.com/watch?v=WzsyaXPVNKs&playnext=1&list=PLE5728F8890118AE7
https://www.youtube.com/watch?v=ZiBgC4Lstd4&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=mqqm_bOSB2A&feature=related

Ik heb zelf verhoogde bedden gemaakt met wijnflessen maar dan opgestapeld en hoger. Ik heb wel alle etiketten en metaal eraf gehaald. Zal ik nog een keer onder projecten plaatsen.


Laatst aangepast door Chana op 2011-03-09, 14:19; in totaal 1 keer bewerkt

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Bovenop grasmat? Empty Re: Bovenop grasmat?

Bericht van Marijtje 2011-03-09, 14:11

Toch nog even over de planten die je noemde in het berichtje dat ik per ongeluk heb kunnen lezen voordat je het wijzigde:
De stikstof komt gewoon uit de lucht vallen, dus iedereen heeft last van teveel, ook op van oorsprong schrale grond!
Mijn ouders hadden hetzelfde probleem in Frankrijk. Teveel bramen, distels en brandnetels. Daar houden ze het binnen de perken door erg vaak te maaien (wekelijks, door de buurman met zo'n karretje) en het maaisel af te voeren.

Marijtje

Aantal berichten : 47
Registratiedatum : 23-02-11
Woonplaats : Randstad

Terug naar boven Ga naar beneden

Bovenop grasmat? Empty Re: Bovenop grasmat?

Bericht van Chana 2011-03-09, 14:40

Dat is wat sommige mensen zeggen als je niets doet verdwijnen ze vanzelf doordat de grond verschraalt. Ik geloof dat niet en ervaar dat ook niet zo, wel het tegenovergestelde.

Ik ben dus heel benieuwd hoe permacultuur uitpakt. Als je vooral permanente eetbare planten in je tuin wilt. Hoe pak je dan brandnetels en bramen aan? Doe je niets dan hou je die vooral over en wordt de grond onbegaanbaar en krijgen andere planten geen kans. Op kleine tuintjes kan je dit misschien in de hand houden al zal dat ook veel werk zijn, maar op een groot terrein is dat geen doen. Probeer je eerst je grond vrij te krijgen van deze planten? Ik ben wat dat betreft zoekende naar oplossingen. Met maaien maai je de rest ook af. Ik maai hier 3x per jaar met de bosmaaier. Maar ik dwaal weer van je topic af.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Bovenop grasmat? Empty Re: Bovenop grasmat?

Bericht van Linder 2011-03-09, 14:49

Maar wel een interessant onderwerp waar je naar afdwaalt, in dit onderwerp kunnen we erover verder praten:

https://permacultuur.actieforum.com/t106-onkruid-in-de-moestuin
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Bovenop grasmat? Empty Re: Bovenop grasmat?

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum