Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Square foot gardening en hugelkultur?

4 plaatsers

Ga naar beneden

Square foot gardening en hugelkultur? Empty Square foot gardening en hugelkultur?

Bericht van Arthur B 2012-02-16, 17:36

Hallo,

Ik ben van plan om een gedeelte van mijn groente dit jaar te telen aan de hand van de square foot gardening methode. Als bodemmix gebruikt men hiervoor één deel compost, één deel vermiculiet en één deel turfmolm. Na wat rondkijken op internet viel vooral de prijs van vermiculiet mij erg tegen. De vermiculiet zit in de mix omdat het water opneemt en langzaam weer af geeft.
Nu heb ik het idee om in plaats van de vermiculiet hugelkultur toe te passen. Ik kan namelijk heel makkelijk en gratis aan stukken boomstammen komen en dit zou me heel wat geld besparen.
Wat zijn jullie ideëen hierover en heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb gehoord dat je bij deze methode vooral in het eerste jaar last kan hebben van een stikstof tekort en dat lijkt me niet echt wenselijk in de moestuin.
Ik ben benieuwd!

Groeten, Arthur

Arthur B

Aantal berichten : 16
Registratiedatum : 30-01-12
Leeftijd : 35

Terug naar boven Ga naar beneden

Square foot gardening en hugelkultur? Empty Re: Square foot gardening en hugelkultur?

Bericht van marc 2012-02-17, 15:04

Hallo Arthur, ik ken de Hugel Kultur-techniek enkel in theorie, maar ik kan je toch wel wat tips geven. Je kan het stikstofprobleem vermijden door rottend hout te gebruiken. Het is vooral vers hout dat in een eerste decompositiefase veel stikstof opneemt. Als extraatje kan je bovenop het rottend hout nog een laag stikstofrijk materiaal aanbrengen zoals vers gemaaid gras.
Een ander mogelijk probleem is zuurstof: het is belangrijk dat het decompositieproces aëroob blijft. Als je met zware en/of erg natte grond werkt, moet je zorgen dat je het bed hoog genoeg opbouwt en eventueel een drainagepijp voorziet, die tevens dienst kan doen als luchttoevoer. De beste raad kan je krijgen van Sepp Holzer himself. Er is binnenkort een boek van hem in het nederlands beschikbaar bij uitgeverij Jan Van Arkel, waar je veel info in vindt. Nadeel van Holzer is dat hij graag met zijn graafmachine werkt, zijn tips zijn soms moeilijk te kopiëren als je alles met de hand wil of moet doen.
Marc

marc

Aantal berichten : 79
Registratiedatum : 10-12-10
Leeftijd : 56
Woonplaats : Waasmont

Terug naar boven Ga naar beneden

Square foot gardening en hugelkultur? Empty Re: Square foot gardening en hugelkultur?

Bericht van Linder 2012-02-17, 22:44

Hoi arthur,

nog een toevoeging aan het m2 moestuin grond recept:

truf molm zou ik proberen te vermijden, er worden hiervoor veengebieden in en moerasgebieden afgegraven, en unieke biotopen kapot gemaakt.

Ik zou gewoon voor normale bodemrecepten gaan. dus eigen bodem mixen met compost. watervasthoudendheid van organisch materiaal is ook heel erg goed.
vermiculiet is niet echt nodig als je het mij vraagt.

de vermiculiet is bedoelt om vocht vast te houden en een mooie losse structuur te bereiken. beiden kun je ook bereiken door veel organisch materiaal in de vorm van compost toe te voegen, en daarna te mulchen. Zit je op hele zware grond, dan zou je zand (of liefst zanderige grond) kunnen toevoegen. (wanneer je dit tot je beschikking zou hebben dan, anders zou ik de moeite niet nemen en gewoon focussen op organisch materiaal)

Verder even wat semantisch geouwehoer over woordgebruik, hugelkultur betekent letterlijk heuvelbedden. die hugelbedden zijn redelijk hoge langwerpige heuvels, de helling die dan ontstaat ligt dwars op de zon, de zuidzijde van zo een helling warmt dus veel meer op dan een horizontaal bed, waarmee je je seizoen wat oprekt. Wanneer het over hugelkultuur gaat, gaat het strickt gezien dus niet alleen over het ingraven van hout. Smile

Het ingraven van hout:
Zou prima kunnen in square foot bedden, holzer zelf zegt dat het belangrijk is om dat hout diep genoeg te begraven, de organismes die dat hout snel afbreken zitten voornamelijk in de minder diepe lagen. dat hout heeft dan als belangrijkste functie een soort van spons te zijn, en vertering juist heel langzaam te laten verlopen. Dit voorkomt ook onttrekking van stikstof uit je bodem. Liefst dieper dan 40 cm begraven dus.

Alle normale adviezen over bodem zijn volgens mij prima te combineren met square foot gardening, de grote meerwaarde van square foot gardening zit m.i. vooral in het systeem van vakjes.

Hierdoor wordt het makkelijker om de juiste plantafstanden aan te houden, een goeie zaai/plant-kalender te maken, en een snelle gewasopvolging aan te houden. Een intensieve moestuin te onderhouden dus. Bijkomend voordeel is dat je zonder het overzicht kwijt te raken toch een grote diversiteit aan gewassen op en klein oppervlakte kan telen, en toch systematisch hiermee aan de slag te gaan.

Ben benieuwd naar je ondervindingen en hoop dat je veel fotos maakt en met ons deelt hier, succes!
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Square foot gardening en hugelkultur? Empty Re: Square foot gardening en hugelkultur?

Bericht van Arthur B 2012-02-22, 18:48

Bedankt voor de tips!
Ik ben vanmiddag met de kruiwagen een rondje door de tuin gelopen en heb zo aardig wat stammen en takken verzameld. Het grootste gedeelte is al een aantal jaar oud, dus ik hoop dat het stikstofprobleem dan mee zal vallen. Wel zijn de paar grootste stammen nog vers, maar ik heb ze wel nodig omdat ik anders te weinig heb waarschijnlijk.
Stikstofrijk materiaal toevoegen ga ik ook proberen! Ik heb het hout alleen in de sloot gegooid zodat ze alvast veel water op kunnen nemen, maar vraag me nu af of dat wel zo'n goed idee was met het oog op de aërobe decompositie die nodig is. Wat denken jullie daarvan?
Ik wil het square foot gardening systeem inderdaad vooral gebruiken omdat
het systeem van de vakjes me erg aanspreekt. Ik vraag me alleen af of het door te mulchen niet weer wat te onoverzichtelijk wordt. Hoe denken jullie hier over? En welke mulch zou geschikt zijn? stro, houtsnippers?
De nederlandse vertaling van het Holzer boek had ik al besteld, ben erg benieuwd!
Ik ga van het proces zeker foto's maken en delen.

Groeten!

Arthur B

Aantal berichten : 16
Registratiedatum : 30-01-12
Leeftijd : 35

Terug naar boven Ga naar beneden

Square foot gardening en hugelkultur? Empty Re: Square foot gardening en hugelkultur?

Bericht van Abracadavra 2012-02-22, 21:43

Dit jaar ga ik ook eens testen met een square-foot-garden.
Ik ga het vullen met grond/compost mengsel en ik mulch onder de latjes door, zodat het overzichtelijk blijft.

Voor de mensen die vermiculiet zoeken, het is te koop in de bouwmaat (je hebt wel een pasje nodig die je kunt krijgen als je een bedrijf hebt).
Het kost ongeveer 15€ voor 100liter.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Square foot gardening en hugelkultur? Empty Re: Square foot gardening en hugelkultur?

Bericht van Linder 2012-02-23, 01:34

hoi, inderdaad, mulchen onder de latjes door, ik zou geen huotsnippers gebruiken maar stro. Ook hoeft de mulchlaag helemaal niet zo dik te zijn als veel mensen denken (wat mij betreft). 1 cm is genoeg, en het is helemaal niet erg als je er wat aarde tussendoor ziet.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Square foot gardening en hugelkultur? Empty Re: Square foot gardening en hugelkultur?

Bericht van Arthur B 2012-02-24, 13:23

Ok bedankt!
Ik ga ermee aan de slag.

Arthur B

Aantal berichten : 16
Registratiedatum : 30-01-12
Leeftijd : 35

Terug naar boven Ga naar beneden

Square foot gardening en hugelkultur? Empty Re: Square foot gardening en hugelkultur?

Bericht van Abracadavra 2012-02-24, 15:14

Linder schreef:.....Ook hoeft de mulchlaag helemaal niet zo dik te zijn als veel mensen denken (wat mij betreft). 1 cm is genoeg, en het is helemaal niet erg als je er wat aarde tussendoor ziet.

Hoi Linder,

Persoonlijk vind ik het fijner als de mulchlaag wel wat dikker is omdat het behoorlijk wat onkruid scheelt.

Groet,
Rob


Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Square foot gardening en hugelkultur? Empty Re: Square foot gardening en hugelkultur?

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum